Bygge dobbelkasse til 2x12"

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bygge dobbelkasse til 2x12"

Hei!
    Har lest litt på forumet her, og fått mange gode tips gjennom tidene. Nå skal jeg forsøke meg på å bygge min første basskasse til to 12" element som jeg har, og trenger litt hjelp til mål, liter osv.

Jeg har en gammel VW 1982 mod Transporter som jeg skal bygge kassen inn i under baksetene. Der har jeg et rom på ca 75L under setene som jeg vil bruke på kasse til disse to elementene. Jeg tenker en lukket kasse, siden det er lettest å bygge selv, da jeg aldri har gjort det før. Jeg sliter med å få ferdige kasser nedi, så jeg må bygge en tilpasset til rommet under setene.

Elementene er fra US Blaster, og satt i en kasse fra før. Denne kassen prøvde jeg å modifisere slik at den passet nedi rommet, men det ble et mislykket prosjekt og jeg vil heller begynne fra scratch.
    Har ikke så mye info på elementene, men utifra denne salgssiden på kassen finner jeg følgende:

- 12"
    - 1200 Watt MAX
    - 400 Watt RMS
    - Frekvensgang 39 - 200 Hz
    - 4 Ohm

Som sagt har jeg 75L til disposisjon å bygge på, og har lyst å ha begge i en kasse.

Noen som har noen forslag på hvor mange liter jeg burde ha til hvert element? Jeg burde vel bruke MDF-plater? 19mm, 22mm eller sammenlimte 11mm? Er det nok med 75L?

Takker for all hjelp, håper å få bygget en best mulig kasse med litt veiledning herfra!

Intermediate hokeyh sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei og velkommen til forumet

Må bare begynne med og si at jeg ikke er ekspert på dette området, men og ha en for stor lukket kasse kan være like dårlig som å ha for liten.. Fra hjemmesidene deres klarte jeg bare å få:

"When loaded into measured enclosures the sound produced is both tight and deep."

så noen med mer peiling må nok svare deg nærmere..

Du klarer deg nok fint med 19mm MDF.. Eller evt spon om du har veldig lavt budsjett

Newcomer ShyFx sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hei.
    Uten noe mer specs på elementene er det litt vanskelig å bygge optimal kasse.
    Men sånn generelt så skulle det gå greit å lage en 75L lukket kasse til begge bassane. (ca 37.5L pr bass)
    19mm MDF holder til de elementene om kassen blir avskilt innvendig mellom bassane

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •