Er forsterkeren min sprengt?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 28
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Er forsterkeren min sprengt?

EDIT: Testet andre høyttalere, og lyden var like dårlig. Ergo, det er sannsynligvis forsterkeren min som er ødelagt.

Lyden er skurrete og fæl, men det er fortsatt litt bass igjen. Litt bass og masse skurring. Dette kan vel kjennetegne ødelagt forsterker (sprengt høyttalerutgang på forsterkeren)??

Her er en video som viser lyden av basskassa. Skurrelyden på videoklippet er sånn det høres ut i virkeligheten også.

Er dere enige i at det er forsterkeren min som må være ødelagt, eller har dere noen andre meninger?

Er det mulig å reparere forsterkeren, eller må jeg ha ny? Og hvilket merke burde jeg gå for? Hvor stor forsterker trenger jeg for å dra 2x 10" KICKER basselementer?

Takker på forhånd, mvh Kjetil.

Intermediate hokeyh sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kjetilbm
    Hei! Etter å mest sannsynlig ha sprengt et eller begge av elementene i basskassa mi, trenger jeg nye elementer.

Elementene jeg hadde, var 2x 10" KICKER elementer, ukjent betegnelse. Var veldig fornøyd med den, fram til den tok kvelden i går.

("Pløsete" og litt skurrete lyd kjennetegner vel sprengte elementer..?)

Må altså ha nye elementer, som sagt. Valget står mellom:
    - 2x KICKER CVX 10"
    - 2x KICKER COMP-VR 10"

Hvilke burde jeg gå for? CVX'ene er litt dyrere. Forsterkeren jeg kjører med er en BLAUPUNKT forsterker på rundt 300W.

Takker på forhånd, mvh Kjetil.
    Dama har 2x 10" Kicker COMP i bilen og de spiller hvertfall kjempebra! De er tight, spiller dypt (for 10" og være) og gir en ganske god SPL

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, tror de gamle elementene jeg sprengte også var i COMP-serien. Kjempegod lyd, bare synd de ikke tålte å bli spilt med! :P

Her er en video som viser lyden av basskassa. Skurrelyden på videoklippet er sånn det høres ut i virkeligheten også.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jøss. Nå har jeg testet en annen basskasse på forsterkeren min, og der var det bass, men også kraftig skurring.

Testet også basskassa på hjemmekinoforsterkeren min, og der var det ikke antydning til skurring.

Kan det rett og slett være høyttalerutgangen på forsterkeren min som er sprengt?

edit: Førsteposten er nå redigert.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spiller: Pioneer. Kun 4-5 mnd gammel. Har SD-kortleser, USB og AUX. Gir 4x 40W.
    Forsterker: Blaupunkt GTA 200 Flash - 350W

Bilde av innstillingene på forsterkeren:

Litt vanskelig å se hva de står på, så here it comes:

"LEVEL" -> Helt til høyre, altså 100mV
    "BASS" -> Helt til høyre, altså 18dB

X-OVER
    .."LOW PASS" vriknappen -> midten, altså 100
    .. bryteren er dyttet helt til høyre, altså "HIGH PASS 100Hz"

Er det noe av dette som burde vært skrudd ned kanskje? Dette er innstillinger jeg ikke har tenkt på siden jeg kjøpte forsterkeren...

Intermediate Lars J sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her står vel både bass og level på full geiping ?
    Lukter det sært av forsterkern ?Og , hvis du forsiktig (!) presser inn midten på bass-elementene ,hører du skraping, eller merker du unormal motstand ?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tror blaupungten sliter med 2 tiere.. tror du heller skal satse på en skikkelig monoblokk fra et kjent merke.. (kicker alpine Rockford Fosgate etc...) For meg høres det ut som an du har blåst en transistor eller 2..

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spiller: Pioneer. Kun 4-5 mnd gammel. Har SD-kortleser, USB og AUX. Gir 4x 40W.
    Forsterker: Blaupunkt GTA 200 Flash - 350W

Bilde av innstillingene på forsterkeren:

Litt vanskelig å se hva de står på, så here it comes:

"LEVEL" -> Helt til høyre, altså 100mV
    "BASS" -> Helt til høyre, altså 18dB

X-OVER
    .."LOW PASS" vriknappen -> midten, altså 100
    .. bryteren er dyttet helt til høyre, altså "HIGH PASS 100Hz"

Er det noe av dette som burde vært skrudd ned kanskje? Dette er innstillinger jeg ikke har tenkt på siden jeg kjøpte forsterkeren...
    Og en ting.. X over står på high pass??? Med suben tilkoblet?? Low pass er vel heller noe å gå for....

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lars J
    Her står vel både bass og level på full geiping ?
    Lukter det sært av forsterkern ?Og , hvis du forsiktig (!) presser inn midten på bass-elementene ,hører du skraping, eller merker du unormal motstand ?
    Ja, både BASS og LEVEL står på fullt. Hva betyr det egentlig? ops:
    Trodde først det var elementene som var sprengt, men jeg prøvde en kompis sin basser på min forsterker. Der var det samme skrapelyd. Altså virket det som forsterkeren var gåen. For sikkerhets skyld, prøvde jeg basserne på hjemmekinoforsterkeren i stua, og der fungerte den fint.
    Så har konkludert med at basserne er OK, og forsterkeren i bilen er fried.

Sitat Opprinnelig postet av Blæh!
    tror blaupungten sliter med 2 tiere.. tror du heller skal satse på en skikkelig monoblokk fra et kjent merke.. (kicker alpine Rockford Fosgate etc...) For meg høres det ut som an du har blåst en transistor eller 2..
    Ja, kan godt hende den sleit litt. Kjøpte denne basskassa med 2x 10" for 2 uker siden, og har fungert fint til nå nylig. Men da jeg kjøpte den nye basskassa, skrudde jeg fast forsterkeren på baksiden av kassa, mot seteryggen. Kan kanskje komme av overoppheting eller noe?
    Leter etter ny forsterker, helst av KICKER, eller annet kjent merke, som du sa.

Hvor mange W bør en ny forsterker minst ha, for å kunne ha nok power til å drive 2x 10"?

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

re;

Om du ikke har hørt om blaunpunkt så har du ikke hørt mye.

Sitat Opprinnelig postet av Blæh!

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Bass" regner jeg med er bassforsterkning på elementet.
    "Level" er utgangsnivå/ forsterkning av signalet. (TROR jeg ,siden jeg ikke har b.p forsterker selv. Still ned begge ,både level og bass. Switch brytern for Xover til LP(F) (brytern du nå har på High-pass. (Highpass spiller hele frekv.området, inkl stemmer å faenes oldemor som du ikke vil ha i en subb.
    Juster deretter opp "Level" og "Bass" ,med lyd i anlegget. Gi deg når det begynner å skurre eller høres kleint ut. Deretter justerer du litt ned for å redusere mulighet for forvrenging ved spilling.

Edit ; Iogmed at det er lik lyd med andre høyttalere tipper jeg det er inntstillingsrelatert.

a, både BASS og LEVEL står på fullt. Hva betyr det egentlig?
    Trodde først det var elementene som var sprengt, men jeg prøvde en kompis sin basser på min forsterker. Der var det samme skrapelyd. Altså virket det som forsterkeren var gåen. For sikkerhets skyld, prøvde jeg basserne på hjemmekinoforsterkeren i stua, og der fungerte den fint.
    Så har konkludert med at basserne er OK, og forsterkeren i bilen er fried.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    en blaupungt på 300 watt har vel ikke så mye å stille opp med annyway... om jeg har hørt blaupungt eller ei er vel ikke så relevant i og med at alt jeg har hørt av det har vert billi lort...... high pass på x-over er jo kunn lys vokal + diskant...
    low pass på suben uten tvil..

2 tiere trenger ikke allverden av power (kommer selvsagt annt på hvilke 10"ere det dreier seg om) men ut ifra videoen vil jeg tro at en monoblokk på 300-500 watt burde fikse biffen men, styr unna billigmerker med 2000watt for 500,- er bare å skyte seg selv i leggen

Og til sist, med tanke på varme så utvikler ikke bilforsterkere allverden av varme. Og seriøse merker har termiske rele som skrur av forsterkeren før den blir så varm at den kan ta skade av det...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen. Takker så mye for alle svar.

Er det mulig å reparere forsterkeren min, eller må jeg ha ny?

Er en 300 watts forsterker av merket Boschmann, "godt nok"? Er det er kurrant merke?

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du prøvd å stille på forsterkern du har først ,før du handler ny?

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er el som TS sier: en fried effektforsterker, men er litt overrasket over Blaupunkten ikke tålte det. Selv om det finnes bedre merke, så er det slettes ikke dårlig.

Du sa at du kobla 2 basser til en monoblokk... Vil det si paralell eller seriekobling. EN seriekobling er alltid det beste. Er vel verre om det vil si at du har koblet bassene hver for seg. Det som da skjer er at impedansen blir halvert fra 4 til 2 ohm. Dvs at monoblokken plutselig får unormale laster.

Selv om en høyttaler (eller for den saks skyld: element) står registrert med 4 ohm, så ut ifra frekvenser så kan det fort bevege seg under 1ohm. Blir impedansen flyttet på så skjer det samme med minimums verdien. Så om du kjørte den på full spiker... ja da...
    Litt usikker på det med highpassfilteret.
    Det vil tilsi at den kun har spilt over 100hz, noe som ikke er normalen for ett basselement. Prøvd å switche til lowpass?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg prøvde å stille på den dyttebryteren, fra HIGH -> FLAT -> LOW, uten bedring i lyden, så jeg konkluderte med at forsterkeren måtte være ødelagt. Ødelagt er ødelagt, tenkte jeg, og da gadd jeg ikke prøve mer.
    Men hvis dere mener jeg burde prøve å koble den til, for å sjekke om det blir bedre av å stille på noen av de andre innstillingene også, så kan jeg godt gjøre det.

BGuarden: Tja, monoblokk og monoblokk. Det er en 2-kanals forsterker koblet i bridge. Men det blir vel det samme.
    Basskassa jeg kjøpte er en original KICKER kasse med 2x 10" KICKER elementer. Begge elementene er koblet til én felles koblingsterminal på kassa. På terminalen står det "2 ohms". Om dette er bra eller dårlig vet jeg ikke.

Er ikke 2 ohm bedre enn 4 ohm? :$ Betyr ikke det mindre motstand?

Ang. high pass filteret, jeg er ikke noen lydekspert akkurat, men jeg syns absolutt det hørtes best og mest naturlig ut, når den stod på high pass. :P Mulig det er jeg som er rar, men jeg syns det hørtes bra ut. :$

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2 Ohm er fine greier for en monoblokk av litt dyrere standard.. 2 Ohm laster derimot forsterkeren ganske hardt, og er sansynlig vis grunnen til du svidde forsterkeren din...

denne forsterkeren Rockford Fosgate Power T10001BD - Bilradiospesialisten - Mono forsterker burde derimot tåle det du laster og vel så det.. t500 driver det sikkert også greit, og tåler lave impedanser

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sånn, da har jeg fått testet litt. Stilte inn forsterkeren slik:

"LEVEL" -> Stilt til ca 2V
    "BASS" -> stilt til 0dB

X-OVER
    .."LOW PASS" vriknappen -> står fortsatt på midten, altså 100
    .. bryteren er dyttet helt til venstre, og står nå på "LOW PASS"

Dette hjalp litt i starten, men det gikk litt opp og ned. Noen ganger spilte det OK, men langt fra bra, og av og til ble lyden helt forvrengt og stygg.
    (* LANGT (!) fra bra, skurelyden var der fremdeles, men vesentlig bedre.

Det spilte bra i starten, og så ble det plutselig helt jævlig. Gikk inn og tok meg noe å spise, og når jeg kom tilbake spilte det bedre igjen.

Virker nesten litt som, at jo varmere forsterkeren er, jo verre er lyden...? Eller?

Testet også med en annen CD spiller, men samme resultat da.

Så da står jeg igjen med to mulige alternativ:
    - forsterkeren er defekt. Lønnsomt å reparere? Kjøpe ny?
    - kan det skyldes dårlige strømkabler/dårlig jording e.l? Hvis jeg skal kjøpe nye strømkabler, hvor tykke må de være? De jeg har nå er 8 mm2...

Intermediate dj-vega sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    2,008
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De jeg har nå er 8 mm2...

Vell, med tanke på at STRØMKABELEN din er like tykk som høyttalerkablene jeg bruker til subben min. Så kan det være greit å bytte den. 21mm2 ++

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilke kabeltykkelser har du ,b.l.a til jord ? Og gain på cdspiller >forsterker ? Og er lyden kun ved høye nivåer ?`Eller konstant...

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •