batteri, lader og agregat for russebil

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

batteri, lader og agregat for russebil

Hallo, vi har en russe campingvogn og vi skal sette inn en 2800w forsterker for en 3000watts basser, og en liten 2 eller 4 kanals forsterker for diskantene. Dette går på 12 volt og vi skal kjøre dette på bil batteri, via en 30A lader fra agregatet.
    Det jeg lurer på er om vi burde ha 2 batterier eller ett stort? Og har det noen betydning om batteriene ikke er av samme slag når det gjelder styrke og type?

Og hvis noen har tips så er det bare ett pluss!

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Umiddelbart høres dette litt ambisiøst ut, i den forstand som at batteriene lades med ca 30A.
    Da bør dere i alle fall ha noe reale batterier som "buffer"!
    Belaster du forsterkeren for fullt, (noe jeg mistenker at fort kan skje ), vil den jo trekke minst 200A i 12-14volt! Da tappes jo batteriene fort, med kun 30A lading...
    Brukes forsterkeren med en smule fornuft, vil jo situasjonen fort endre seg til en litt hyggeligere, og mer varig situasjon hva strømtilførsel angår.
    Batteriene dere skal bruke, bør helst være av samme størrelse (amperetimer), da det et lite batteri fortere lades opp enn et stort.
    Dette kan i verste fall medføre overlading / "koking" i det minste batteriet.
    Skulle en slik situasjon oppstå, så pass på!!! Det utvikles store mengder knallgass om batteriet koker!
    Og har du fulgt litt med i fysikktimen, så vet du jo hvor eksplosiv den kan være. ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Umiddelbart høres dette litt ambisiøst ut, i den forstand som at batteriene lades med ca 30A.
    Da bør dere i alle fall ha noe reale batterier som "buffer"!
    Belaster du forsterkeren for fullt, (noe jeg mistenker at fort kan skje ), vil den jo trekke minst 200A i 12-14volt! Da tappes jo batteriene fort, med kun 30A lading...
    Brukes forsterkeren med en smule fornuft, vil jo situasjonen fort endre seg til en litt hyggeligere, og mer varig situasjon hva strømtilførsel angår.
    Batteriene dere skal bruke, bør helst være av samme størrelse (amperetimer), da det et lite batteri fortere lades opp enn et stort.
    Dette kan i verste fall medføre overlading / "koking" i det minste batteriet.
    Skulle en slik situasjon oppstå, så pass på!!! Det utvikles store mengder knallgass om batteriet koker!
    Og har du fulgt litt med i fysikktimen, så vet du jo hvor eksplosiv den kan være. ;-)
    Hehe takker for svar. Har desverre aldri hatt fysikk, men skjønner at det ikke er noe jeg ønsker skal skje:P Ja vi veit at vi må spille på lavt volum mesteparten av tiden. Har desverre bare 12 volts anlegg så dette blir den eneste utveien. Skal prøve å få tak i 2x 120A batterier.

Active Toby91 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    307
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dersom dere er litt nevenyttige kan dere også dersom dere har en plenklipper motor og en Dynamo liggende lage et ganske så effektivt aggregat.
    som lader ca14V denne vil kunne levere en god del mer strøm enn den laderen.
    ulempen med denne løsningen vil være støy og at den kan være livsfarlig dersom den plasseres i et lukket rom med mennesker i.

men dersom dere har tilgang på 230V ved campingvognen så ville det kanskje vært bedre med en PA forsterker eller noe lignende.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Terjesolgard
    Hehe takker for svar. Har desverre aldri hatt fysikk, men skjønner at det ikke er noe jeg ønsker skal skje:P Ja vi veit at vi må spille på lavt volum mesteparten av tiden. Har desverre bare 12 volts anlegg så dette blir den eneste utveien. Skal prøve å få tak i 2x 120A batterier.
    Om dere forholder dere til et "folkelig" volum, og kombinerer dette med 2x120Ah batterier, så skal det nok kunne svinge så det suser i campingvogna!
    Ha en riktig så trivelig russefeiring!
    Som jeg for min del, gikk glipp av. :cry:

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •