Lei Av bass kasse som tar opp plass

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer Kooyo sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    271
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lei Av bass kasse som tar opp plass

Hei jeg er Lei av bass kasse som tar opp plass. da jeg Ikke er ute etter Extrem bass. Men har Lurt litt på og Montere komponent høytalere i hattehylla. Noen som har Erfaring med dette blir det fin lyd.

Jeg har en Opel Astra gt cc. 99 mod og er Veldig fornøyd med Det orginale frontsette der. Men Ønsker litt mere bass. så derfor tenkte jeg på og ha Komponent sett i hatte hylla. eller om Noen gode 6x9 gjør like god jobb.

Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kooyo
    Hei jeg er Lei av bass kasse som tar opp plass. da jeg Ikke er ute etter Extrem bass. Men har Lurt litt på og Montere komponent høytalere i hattehylla. Noen som har Erfaring med dette blir det fin lyd.

Jeg har en Opel Astra gt cc. 99 mod og er Veldig fornøyd med Det orginale frontsette der. Men Ønsker litt mere bass. så derfor tenkte jeg på og ha Komponent sett i hatte hylla. eller om Noen gode 6x9 gjør like god jobb.
    Det kommer jo ann på hvaslags og hvor mye "bass" du ønsker deg.
    Jeg skal bygge for en kompis som hadde noe ala samme typen ønske. Han hadde kjøpt seg splitter ny bmw og ville ikke bruke opp plass i en ellers ganske liten bil til basskasse.
    Løsningen for ham blir et heftig 10" element montert i hjulbrønnen, der vil man bare se elementet stikke opp siden man trenger svært lite volum til kasse. Kan sikkert gjøre det ganske rimlig også, men for å kompansere for størrelse både i tommer og volum på kasse valgte han å øke effekt og slaglengde, noe som igjen gjør at akkuratt dette bygget havner på gal side av 10k for å si det sån.
    Ender sannsynligvis opp med en kasse på rundt tolv liter og 1500w rms i 2ohm på 10".

Dersom det er en ganske liten bass boost du er på jakt etter finnes det gode løsninger til hattehylla som du nevner, men det vil være best dersom du bytter ut eller forsterker den tynne platen der med et lag MDF.
    Dessuten burde du nok ha en forsterker dersom du ønsker litt trøkk fra noen gode 6x9".
    Vet ikke noe om kvaliteten på dem men kenwood og sikkert flere har vel noen bass elementer som kommer i 6x9" utforming, du kan dessuten se på muligheter for å bruke både 6,5" og 8" "woofer" enten i hattehylle eller kanskje en mer utradisjonell plass...

Det er hvertfall ganske stor forskjeld på "ikke ekstrem bass" og hva et vanlig komponent sett kan levere.

Active
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jbl decade 6x9 med kasser på, helt rå bass

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TageMathiassen
    Ja for noen kan vel svaret være så enkelt, men helt rått er vel kanskje ikke slik jeg ville beskrevet det

Active
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AjSelj
    Ja for noen kan vel svaret være så enkelt, men helt rått er vel kanskje ikke slik jeg ville beskrevet det
    har du hørt på di med "riktig" kasse og litt power på?

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har du hørt på di med "riktig" kasse og litt power på?
    Har nok det, men men kommer ann på hva man trenger.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    670
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det lages 6,5" subber, som gir grei bass i kasse. Hvor godt de yter i en hattehylle blir mer usikkert.
    Har montert et par 6,5" subber fra elemental designs i bilen min. Og det spiller veldig bra. Flere som har lurt på om det sitter 10" sub i bilen. Og dette er subber, ikke midbasser. De spiller ikke særlig bra over 60 hz.. Men kryper hvertfall ned til under 30hz.
    PLassbesparende som bare juling :wink: Kassene jeg bruker er på ca 5 liter hver...

Intermediate Halvor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kooyo

Et free air element montert i bakseterygg (f.eks mot armlenehull).
    Audio System har et par: Radion 15 FA 15" og Radion 12FA.
    Audio-System Radion-line subwoofere/komponentsett - dynaBel AS

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    FOCAL BUS20 kit BombA under seat - Bilradiospesialisten - Aktiv subwoofer

Jeg er sterkt imot fuldtonehøyttalere i hatthyllen, det lyder veldig rart når lyden kommer bakfra.
    Med et godt frontsett, som du har, da er en aktiv subwoofer under frontsetet løsningen tror jeg...

Jeg har også et bra frontsett, og har montert Peerless SC165 basselementer i hatthyllen filtrert under 125 hz, men de er veldig tungtdrevne, har bare 75 watt til de. Det fungerer bra til daglig bruk dog...

Newcomer JørgenP sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Definer "helt rå bass".

Newcomer Elektronik Bumsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp en større bil, det har jeg gjort...

Intermediate Lars J sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

re;

Decade er ikke lagd for kasse... dessuten er det den gamle JBL decade som er skrytt opp i skyene pga mengden bass ihht størrelse. Den nye decade serien spiller ræv.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av magnesmurf
    Det lages 6,5" subber, som gir grei bass i kasse. Hvor godt de yter i en hattehylle blir mer usikkert.
    Har montert et par 6,5" subber fra elemental designs i bilen min. Og det spiller veldig bra. Flere som har lurt på om det sitter 10" sub i bilen. Og dette er subber, ikke midbasser. De spiller ikke særlig bra over 60 hz.. Men kryper hvertfall ned til under 30hz.
    PLassbesparende som bare juling :wink: Kassene jeg bruker er på ca 5 liter hver...
    Hvor har du kjøpt desse? husker eg hadde 8" RF i min tidligere cab, men desse her du viser her má jo være topp til det formålet eg ønsker
    Hva driver du Den med?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://www.tb-speaker.com/detail/1230_04/w6-1139si.htm
    disse er i allefall bra og billig. 529kr pr stk hos dynabel. har hørt 4 slike i en stor bmw turing og ble bare sittend å flire, helt sykt hva de tassene er i stand til... spiller seff ikke db-drag høyt men de gjør jobben bra til musikk. tipper de vil gjøre seg i hatthylla med ca 10L kasse (trykk kammer)
    Basser - dynaBel AS

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    670
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nalegutt
    Hvor har du kjøpt desse? husker eg hadde 8" RF i min tidligere cab, men desse her du viser her má jo være topp til det formålet eg ønsker
    Hva driver du Den med?
    Fåes kjøpt fra Elemental designs. Nettbasert butikk fra statene.
    Jeg har prøvd ED sine 6,5" opp mot Tang Band sine 6,5" element som er nevnt i posten over.
    Endte med at jeg solgte Tang Band elementene...

Nettbutikken til ED: Elemental Designs

Jeg har to av disse i en mr2, og får da en god ryggmassasje, så fire av disse i en litt større kasse vil garantert gi deg all den bassen du noensinne trenger.
    Driver mine to elementer med en alpine mrp-f600. gir ca 150w rms i 2ohm, og har god lydkvalitet.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •