lyd prosjekt (golf 3)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

lyd prosjekt (golf 3)

Hei :grin:

Jeg har en golf 3 som venter på at jeg skal bli 18, så jeg tenkte jeg skulle montere inn et musikk anlegg. Jeg har aldri gjort dette før så trenger litt hjelp. Har sett det er mange prosjekter som ligner, men fikk ikke helt svar på det jeg lurte på :wink:

Jeg har sett ut en et anlegg fra Autohifi
    som består av:

høyttalere:
    Fremre dører: POLK MOBILE MONITOR 6½" 2 veis koax
    POLK MOBILE MONITOR 6½" 2 veis koax - Autohifi

Bakre dører: POLK MOBILE MONITOR 6½" 2 veis koax

Sub:
    Bagasjerom: Polk Audio Basskasse, Dobbel 12"
    Polk Audio Basskasse, Dobbel 12" - Autohifi

Til dette tenkte jeg en 4 kanals forsterker og en monoblokk, men veit ikke helt hva jeg skal velge. kanksje der veit hva som trengs?

CD-spiller trenger jeg også hjelp til og velge.

Jeg SKAL kjøpe fra autohifi.no, men ellers må dere bare korigere kjøpene mine om det er noe som ikke egner seg. Jeg har ikke hull i noen av dørene til høyttalerene, så jeg lurer på om dette lar seg gjøre, evt hvordan gjør jeg det? det er mulig jeg må fore ut døra litt med en MDF ring. til slutt, hvor plaserer jeg ledningene?

Håper på svar!
    Mvh Jostein

Active
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv Polk høyttalere i min Golf og er svært fornøyd med det..
    Jeg vil anbefale deg å kjøpe component system fremme i bilen, altså med diskanter. Dette vil forbedre lyden i din bil betraktelig.

Har Golf 2 med Golf 3 dash selv, hvor jeg har diskantene oppe hvor org. høyttalerene er, og 6 1/2" i dørene. Du kan også vurdere 6x9" bak!?

Polk db er en glimrende høyttalerserie, og vil tro du blir svært fornøyd dersom du velger dette.

Spiller er meget viktig for å få den lyden du er ute etter.. Noen går for en spiller som gir et kult inntrykk, gjerne med skjerm eller noe annet dilldall, men legg pengene i en skikkelig lydformidler.

Alpine CDA-9886R er min soleklare anbefaling pga. lydkvalitet og 3 linjeutganger (4v).

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar, da tror jeg det blir komponentsett foran, også må jeg vurdere 6x9 bak. hva synes du om sub'n da? blir det for svært? skal ha ordentlig trøkk bare det ikke blir helt overkill. Da veit jeg hvilken spiller som garatert er bra, men hadde vært enda bedre om det var en fra autohifi (får gode priser). men hvis det er alpine som er best, så blir det jo den

Når det kommer til montering, hvor legger du kablene og hvordan fester du sånne høyttalere i dørene når jeg ikke har noe fra før?

foreløpig anlegg:
    dører foran: POLK MOBILE MONITOR 6½" 2 veis Komp (komponentsett)
    POLK MOBILE MONITOR 6½" 2 veis Komp - Autohifi

Dører bak: POLK MOBILE MONITOR 6x9" 2 veis koax
    POLK MOBILE MONITOR 6x9" 2 veis koax - Autohifi

Spiller: Alpine CDA-9886R ?

Active
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har den bassløsningen som du linket i min bil, og det trykker utrolig godt. Misforstå meg rett, du har muligheten til å spille slik at bilen ramer fra hverandre, men med de rette justeringene spiller det nydelig, med stram og fin bass..

Du kan selvfølgelig bruke kun komponentsett fremme og ikke bruke 6x9" bak, men du kommer trolig til å savne den delen av lydbildet. Dersom du har mulighet kan du jo teste hos noen som har et lignende oppsett, for så å be de spille med alt i drift først, for så å spille uten 6x9". Forskjellen er meget merkbar.

Finnes nok spillere der ute som leverer like godt som nevnte Alpine, men den spiller fantastisk i forhold til pris. Var inne og sjekket nå, og ser prisen har blitt mye mer behagelig med tiden

Å legge kablene langs sidene er kanskje det enkleste, altså under gulvtrekket. Bare sørg for å legge strøm og signal på hver side av bilen

Hvilken forsterker har du planlagt skal drive dette?

Active
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Laget en høytaler kasse nederst på døra av MDF for så å trekke den i stoff. Dette er noe arbeid, så det kan være lurt å få noen med erfaring innen bilstereo til å utføre jobben.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har sett på litt forskjellige, men veit ikke hva som skal til når det gjelder watt.

Monoblokk: JBL Bilforsterker 1x1500W
    JBL Bilforsterker 1x1500W - Autohifi

4kanaler: JBL Bilforsterker 4x150W
    JBL Bilforsterker 4x150W - Autohifi

Er de sterke nok? hvis jeg kunne hatt noen billigere hadde ikke det gjort meg noe heller da

De kassene du snakket om, hvordan ser de ut? går noe av høyttalerene inn i dørene, eller bare kassene utenpå. Kanskje du har noe bilde? :-D

Signalkablene på en side, jeg har jo høyttalere på begge sider av bilen, hvordan kan jeg da bare legge kablene på en side?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jostein8963
    Jeg har ikke hull i noen av dørene til høyttalerene, så jeg lurer på om dette lar seg gjøre, evt hvordan gjør jeg det? det er mulig jeg må fore ut døra litt med en MDF ring. til slutt, hvor plaserer jeg ledningene?
    Hva mener du at du ikke har hull i dørene?
    Jeg har en Golf 3 -96 som jeg monterte 4x 6,5" i dørene på. Med meg var det bare å ta av dekselet (det er tett så bør byttes ut...), og der var det hull til festeskruer og element. Det var ikke høytalere i dørene fra før av så ledninger måtte trekkes.
    Ledningene er et herk å trekke gjennom dashboardet, men med god tid og litt vennlig overtalelse går det bra. Du kan feste kabelen med teip til en lang ståltråd, men da må du være forsiktig og ikke bruke makt. Går selvfølgelig an og demontere hele dashboardet, men det er vel ikke det smarteste man gjør om man ikke har litt erfaring med det fra før mtp airbags og diverse annen elektronikk.
    Ledninger til dørene bak og bagasjerom kan du trekke i kanalene under dørene. Vær obs på at det er en festeskrue ved stolpen mellom for og bakdørene. Hvis jeg husker riktig er det bare å presse kanalen ned å bøye den nederste kanten ut for så å løfte av kanalen. Husker ikke helt men var noe sånt.

Ser du planlegger å ha samme elementstr. som meg. Jeg har en del vibrasjoner i dørene når jeg har litt kraftig volum på nedre frekvenser. Så vurderer du å dempe dørene evt. mer? Hvis så er jeg interessert hvor du kjøper og hvordan du skal gjøre det for vurderer det selv. :razz:

Hvis noe er uklart kan jeg se om jeg finner noen bilder jeg tok under prosessen og forklare litt bedre. Vil også påpeke at det eneste jeg gjorde var å sette inn høyttalere i dørene og bytte radio.

Ps. mobiltelefon og video funker fett når du trenger å se inni dashboardet for og finne ut hvilken vei du må lirke kabelen ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for hjelp

Så du mener jeg har plass til elemente i dørene som de er og at det er hull under "plasten på dørene"?

Også at jeg burde da kjøpe 6 1/2 " isteden for 6x9 bak, for og få plass i døra?
    Sett flere si at signalkabler og strømkabler skal på hver sin side, men det er jo høyttalere på begge sider, hvordan kan jeg da få alle signalkablene på 1 side da?

Jeg vil ikke tro jeg har hull i dørene foran, fordi det er en lang "lomme" på døra som det er vanlig å legge CD-er i osv. må denne bort da, også bak der igjen er det hull til høyttalerene? Hvis jeg husker riktig er bilen en 93 modell. Som det var snakk om før her, å lage bokser og sette høyttalerene i, hvordan fester du disse i døra? Tror ikke denne moteringen kommer til å bli så lett nei :P.

Ellers så passer oppsette fint, må bare finne ut om jeg har hull til 6 1/2 " bak, eller om jeg kan velge å bruke 6x9".

Hva med forsterkerene da, vil de være tilstrekkelig?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal innrømme det at jeg er ikke riktig person til å vurdere utstyret du har foreslått. Det er personer på dette forumet med langt mer erfaring enn meg på det feltet.
    Rart du ikke har hull i panelene til element. Skulle tro at det var rimelig standard uansett hvilken utstyrspakke man kjøpte...? Siden du ikke har hull i dørene får du bare gjøre som en her ovenfor foreslo å bygge kasse selv.

Sånn som jeg forstod det vil du ha strømkablene til forsterkerne på en side og signalkabler på den andre? Kan hende jeg har misforstått. Men er det signalkabler som går fra radioen eller er det kablene til høytalerne du snakker om nå.

Beklager til alle som leser postene mine nå om det virker som bare vås :P
    Er rimelig sliten og trøtt etter lang dag....

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg ikke skjønner er at signalledingene fra høyttalerene vil jo ligge på begge sider fordi det er høyttalere på begge sider. det vil være klin umulig at signalkablene ikke går på den siden høyttaleren er på, ellers må man jo trekke de tvers igjenomm bilen til andre siden.

Da lager jeg kasser, men hvordan feste disse kassene så de sitter ordentlig i panelet?

Lurer fortsatt på om forsterkerene holder mål?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    foreløpig anlegg:
    dører foran: POLK MOBILE MONITOR 6½" 2 veis Komp (komponentsett)
    POLK MOBILE MONITOR 6½" 2 veis Komp - Autohifi

Dører bak: POLK MOBILE MONITOR 6x9" 2 veis koax
    POLK MOBILE MONITOR 6x9" 2 veis koax - Autohifi

Spiller: Alpine CDA-9886R ?

Monoblokk: JBL Bilforsterker 1x1500W
    JBL Bilforsterker 1x1500W - Autohifi

4kanaler: JBL Bilforsterker 4x150W
    JBL Bilforsterker 4x150W - Autohifi

Også lager jeg kasser til høyttalerene

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Både MM651 og MM6501 kan brukes som både koaks og komponentsett. (se linker)

Det er signalkablene fra spiller til forsterker som skal være på andre siden av strømkablene.

JBL GTO7001 er kraftig nok til basskassen (2 ohm)
    4kanaleren er passelig.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •