Kondensator Er det Virkelig Nødvendig.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer Kooyo sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    271
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Smile Kondensator Er det Virkelig Nødvendig.

Hei jeg har I dag Monter en mtx Bass kasse med Enel 12 tommer 4 ohm.
    Og en ADS Montoblokk på 360 Watt Rms.
    Sub Elemente er på 200 watt Rms

Det jeg Lurer på Trenger man Virkelig Kondensator på Så lite Anlegg.
    Eller er Det Bedre og Ha Et ekstra r Batteri.

Slik jeg ser det Ser det ut som Batteri og Dynamo i Min Opel Astra gt cc. 1999 Modell Klarer og Lever Nokk Spenning ser ikke ut til at det er Spennings Fall.
    Ikke Noe Anntydning til at Noe som helt lys i Instrumentpanela eller kjøre lyss.Blinker. "Dimmer" N¨r jeg spiller på full guffe.

Active
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du merker jo om du trenger mer strøm da, dimmer det i lysa dine når du spiller litt høyt så er det greit med litt extra strøm, det er bedre med extra batteri en med kondensator, men kondensator fungerer greit på et mindre anlegg

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    271
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile Ok Extra Batteri

Dersom jeg Kobler til extra Batteri.
    Da setter jeg jo bare pluss på pluss og minus til Jord.
    Men trenger jeg noe Motstand slik at Dynamo ikke tar Skade av et Extra Batt.
    Dynamo må jo Jobbe mere Med 2 Bateri da det blir Mere Ampere og lade.

Eller er jeg helt på vidda nå Har ikke så Veldig peil på Bilstereo.

Active
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm, jeg har hvertfall aldri hatt problemer med ladinga av 2 batterier, kobbler bare + på + ja og minus til jord

Intermediate Lars J sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om det ikke er kritisk spenningsfall har det ingen hensikt i å "fikse" på noe som allerede fungerer som det skal. Sjekk feks med et multimeter spenningen på batteriet ved hyppig utslag. Spenningen bør ikke droppe noe særlig. (Skal forøvrig ligge på 14.2-14.5 +/-)

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke bra for dynamoen å må gi mer strøm på bass-slagene. Det er bedre å gi konstant høy strøm enn å gå opp og ned hele tiden. Dette var beskjeden jeg fikk hos Bilradiospesialisten. Men om det er sant vet jeg ikke. Jeg kjøpte ihvertfall kondis så salgstrikset fungerte.

Intermediate uGn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Halden
    Poster
    1,257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om en kondis er nødvendig: nei

Det er heller bedre å fikse problemet, enn å skjule det.
    Grunnen til at det blinker i lysene er fordi anlegget ikke får nok strøm. Grunnen til -det- er at det sitter en ~8 kvadrats (minus)ledning fra dynamo til chassiet og ca. det samme fra batteri til chassiet.

Bedre forklart: YouTube - Car Audio 101 - The Big 3 Tutorial

Men om en kondis vil gjøre så lysene ikke blinker lenger: mest trolig

En liten 'artikkel'/blogg om det: Hvorfor du IKKE trenger en kondensator i bilen. (Bilstereobloggen!)

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    271
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sporet litt av Denne Tråden

Jeg har Ikke Problemer med at Lysa Blinker i Bilen.
    Lurte bare på om Kondensator var Nødvendig.
    Da jeg ikke Merker noe spenningsfall i Ingen lys som blinker.

Intermediate amazon1969 sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om lysene ikke blinker, og du heller ikke kan måle nevneverdig spenningsfall (0.2V) over batteriklemmene på det volumet du vanligvis lytter til, er det "total waste of money" å bruke penger på en kondis!!! Du vil ikke få mer eller bedre lyd.

Intermediate kiskogl sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil bare skyte inn at noe av poenget med en kondensator er at den er mye KJAPPERE enn et batteri/dynamo..., og kan levere strømmen når forsterkeren trenger den... ikke lenge etterpå.

Jeg merket stor forskjell når jeg la inn kondensator(er). Har 2 stk på 1Farad hver (ja, jeg har fete strømkabler. Både + og - (til batteriet og)).

Newcomer JørgenP sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av amazon1969
    Du vil ikke få mer eller bedre lyd.
    Det kan du så absolutt! Men, du vil ikke få mer strøm i bilen din, bare som sagt tidligere, raskere strømlevereanse. Det er fordi kondisen er mindre enn et batteri, og batterier er trege, ikke laget for å tømmes på 1sec.

Intermediate uGn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Halden
    Poster
    1,257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JørgenP
    Det kan du så absolutt! Men, du vil ikke få mer strøm i bilen din, bare som sagt tidligere, raskere strømlevereanse. Det er fordi kondisen er mindre enn et batteri, og batterier er trege, ikke laget for å tømmes på 1sec.
    Hvis batteriet ditt tømmes på ett sekund så er det nok noe feil med det dessverre. At det ikke tømmes på ett sekund er nok ikke et tegn på feil.

Hva skjer når du spiller en basstung sang og du bruker opp kondisen?
    Da må den lade seg opp samtidig som forsterkeren bak fortsatt krever strøm?

Uansett, jeg ville mye heller lagt pengene fra en kondis i et batteri og korrekt dimmensjonerte kabler, hele veien.
    Burde kanskje også legge til hva slags anlegg vi snakker om, er litt forskjell på et DB-drag oppsett og et mer normalt(SQ) anlegg.

Intermediate nb1 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er verre for dynamoen å lade opp flere tomme batterier enn utladede kondensatorer.Jeg begynte med 3stk Stinger batterier i tillegg til maxxima batteriet under panseret. når dette gikk tom klarte ikke børstene seg i orginal dynamoen seg veldig lenge. Kjøpte deretter 2 stykk 145amp Stinger dynamoer, men etter jeg satte inn 8 stk 1.5 farad kondister jeg fikk stabil spenning og kunne virkelig spille høyt lenge

Intermediate kiskogl sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Føler det er litt mye flisespikking og greier ute å går i denne tråden..., så tenkte jeg skulle skrive litt om HVORFOR en trenger kondensator;

Ved store "utladninger" (f.eks et "BOOOOM" (ikke et "tsk")), trenger forsterkeren mye strøm. En forsterker sitter vanligvis på noen mindre strømreserver selv pga den har små innebyggde kondensatorer, men en vil merke et betydelig fall i spenning (og lydtrykk/dynamikk) dersom ikke spenningen opprettholdes utenfra. Det vil igjen si at det som leverer strøm må levere raskt! Vi har så 2 scenarioer;

1. Vanlig "hjemmeforsterker".
    En normal effektforsterker har en transformator for å få spenningen ned fra 230V til f.eks 50V. Dette likerettes og kjøres inn i kondensatorer som holder på reserver (og er en del av likeretteren selvfølgelig). Jo større effekt forsterkeren trenger, jo større trafo trenger en, men en må også dimmensjonere kondensatorbanken til forsterkeren slik at denne kan holde spenningen oppe ved store uttak pga en trafo er treg! ..., og selv om det ofte bare er snakk om kabler på max et par desimeter, kreves det relativt store kondensatorer.

2. Bilforsterker.
    Stort sett vil en bilforsterker ha "12V input" ..., men vanlig driftsspenning er som regel 14,4 eller rundt der. Bilforsterkeren vil oftest øke denne spenningen til driftsspenning for en vanlig forsterker... (La oss si 50V for eksempelets skyld). Hvordan bilforsterkeren gjør det er et annet kapittel. I en bilforsterker er det som sagt noen innebyggde kondensatorer, men som regel er det ikke plass til allverdens, men det burde vært mer. I likhet med trafoen i hjemmeforsterkeren, er batteriet tregt! .., og i tillegg, er det 4-6 METER med kabel fra kilden (batteriet)!! Ergo; spenningen vil kunne synke dramatisk uansett hvor godt batteri du har.

Så for å trekke noen "retningslinjer" ut fra dette;
    * Ikke bare tenk på Wattstyrke når en skal kjøpe bilforsterker. Dyrere forsterkere har som regel mer "robust" strømdel.
    * Å bruke <1000-lapp på en kondensator bedrer driften til forsterkeren betraktelig, og vil lette arbeidet for både batteri og dynamo. (tommelfingerregel; 1F pr KW, men det skader ikke å overdrive. Små er kjappere enn 1 stor).
    * Bruk litt feitere strømkabler, og sørg for å utvide jordingskabelen som går fra chassis til batteri også.
    * Når alt er på plass.... først DA trenger du å tenke på batteri. Spiller det bra, vil det som regel ikke være behov for å bytte batteri, men sliter du med ekstremt store spenningsdip'er, kan det være greit å få seg enten et bedre batteri, eller et ekstra batteri (helst så nær forsterkeren som mulig).

Intermediate amazon1969 sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JørgenP
    Hvorfor skal man bruke penger på en kondensator når man har stabil spenning over batterietklemmene, når man spiller ved normalt nivå????

Vil man da få levert mer strøm til forsterkeren?

Vil da spenningen inn til forsterkeren bli mer stabil?

Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av amazon1969
    Hvorfor skal man bruke penger på en kondensator når man har stabil spenning over batterietklemmene, når man spiller ved normalt nivå????

Vil man da få levert mer strøm til forsterkeren?

Vil da spenningen inn til forsterkeren bli mer stabil?
    Hvis spenningen din er stabil på ditt anlegg når du spiller, så trenger du jo ikke kondensator. Om spenningen er ustabil kan det hjelpe med det lille ekstra.

Levert MER strøm? Nei, den kan ikke levere mer strøm enn det batteriet ditt har lagret.

Ja, hvis du hadde ustabil spenning til å begynne med, og det ikke er noe i veien med strømnettet ditt(the big three).(Sett at du ikke kjøper kinaræl)

Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av uGn
    Hvis batteriet ditt tømmes på ett sekund så er det nok noe feil med det dessverre. At det ikke tømmes på ett sekund er nok ikke et tegn på feil.

Hva skjer når du spiller en basstung sang og du bruker opp kondisen?
    Da må den lade seg opp samtidig som forsterkeren bak fortsatt krever strøm?

Uansett, jeg ville mye heller lagt pengene fra en kondis i et batteri og korrekt dimmensjonerte kabler, hele veien.
    Burde kanskje også legge til hva slags anlegg vi snakker om, er litt forskjell på et DB-drag oppsett og et mer normalt(SQ) anlegg.
    1. Les en gang til, jeg sa fordi batteriet IKKE kan tømmes på sec.
    2. Jeg hadde ikke koblet kondensator på en monoblokk.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •