Jøss! De sitter på panseret og korer jo!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Smile Jøss! De sitter på panseret og korer jo!

Min svigerinne hadde et ublidt møte med et veldig mye større og tyngre kjøretøy, noe som resulterte i en bil mindre for den familien. Min bror fikk selvfølgelig jobben med å skaffe ny bil, og spurte meg om tips. Som den ihuga Skodafan jeg er, endte det i at han måtte prøvekjøre min gamle Octavia.

Han var jo veldig fornøyd med driftsutgiftene jeg har hatt på bilen (eller rettere sagt mangelen på), og imponert både over lavt forbruk og hvor god den var å kjøre selv etter 250000km. MEN støyen inne i bilen var han LANGT fra imponert over (bortskjemt!)

- Ikke noe problem, det er bare å skru på stereon sa jeg, mens jeg letet etter en cd innen hans musikksmak. Og jammen fant jeg ikke en gammel Dr. Hook i hanskerrommet (Og det passet jo som Hook i hanske(rommet) )

Jeg puttet i cden og dro på nok på volumhjulet til å overdøve det meste av hjulstøy, vindtstøy, motorstøy og litt plastknirk her og der.

Og etter et halvt minutts "stillhet" kom utbruddet:

- Jøss! De sitter på panseret å korer jo!
    - Og jeg hører faktisk at vokalisten står nærmere! Og pianisten er på venstre side mens gitaristen er på høyre! Og det kan nesten virke som koret står bak gitaristen! Makan!
    - Og hvordan kan bassen være foran her? Har ikke du et par basshøyttalere bak i bagasjerommet da?

DA var det jeg liksom bare måtte passe på å si:
    - Du, det er bare sånn det SKAL låte det, og som dette gamle billiganlegget fra Sverige har gjort i nesten 10år nå, i en like gammel billigbil.
    - Det er vel ikke sånn i den millionkroners Audi'n din med det hundretusenkroners Bose anlegget vel?

Resten av turen ble test og forklaring på bilstereo, istedet for bil :-D

Vel tilbake etter prøveturen hadde han kun EN beskjed til kona si:
    - Det blir ikke noe bil på deg enda! For først skal jeg ha sånn tidskompensering i Audi'n!

Intermediate Spiff79 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, morsom morgen lesning

Så nå blir det busskort på svigerinnen ? 8)

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fantastisk historie

Sier vel mye om at det ikke nødvendigvis er prisen på ting som avgjør hvor godt de fungerer
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Artig!! Det er ikke mye som skal til får å få ting til å låte godt..

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

hehe

tits komp er og blir veien til himlen selv i gammel volvo:P men den historien var mer en morro ting trenger ikke koste 100+ for god lyd.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Spiff79
    Hehe, morsom morgen lesning

Så nå blir det busskort på svigerinnen ? 8)
    Det hører med til historien at min svigerinne nå er den stolte (?) eier av en 2004 mod Skoda Octavia!

Selv om det ikke har blitt noe tidskompensering i Audi'n enda :smile:

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var ikke et orginalt anlegg som sto i bilen da nei, for i min octavia er det latterlig dårlig!!

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He, he. Neida det har du helt rett i pahf! Det orginale ble kastet ut rimelig kjapt - for min del er det bedre uten musikk enn noe SÅ dårlig! :-D
    Tar man ut høyttalerne i døren foran skjønner man fort hvorfor. Det 6,5" elementet veide sånn ca 5gr og har en slaglengde på 0,5mm

Men anlegget i bilen er ikke noe dyre highend saker heller, men har vist seg å ha en overtruffen holdbarhet ihvertfall, og en lydkvalitet jeg faktisk har vært fornøyd med i alle år.

Det består av:
    2 stk 4 kanals forsterkere på 4x75w RMS@4ohm
    3 veis frontsett med 6,5" midbass og 4" mellomtone og en 30mm diskantdome i silke.
    2 veis sett bak (rear fill-in) med 5" midbass og samme diskant - montert bak på hver side av hattehyllen og IKKE i bakdørene!
    2 stk 10" subwoofere i alu, i en 40L lukket kasse tilpasset plassen bak venstre hjulkasse i bagasjerommet.
    Alt fra MDS sin "dyre" Audiophile Aluminimum serie for ca 10 år siden.
    Samt Optima Red batteri (også 10 år gammelt!) og en 1F kondensator.
    Alle kabler er fra gamle "dyre" serien fra Biltema.
    Aktiv deling til sub og midbass
    Passiv deling til diskant og mellomtone - delefiltere konstruert og bygget av Dr. Backe fra Backes Ljudbyggeri i Stockholm.

Som headunit ble nettopp en 10år gammel Pioneer DEH-P9300RDS byttet ut med en Pioneer DEH-P88RS.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er gøy å høre når noen har opplevd hva et godt bilstereo oppsett kan gjøre med lyden. Problemet når man ofte nevner ordet bilstereo er at folk tror det er snakk om anlegg som skal spille 150db med bass, det er DB drag.

Er virkelig en fryd å kunne kjøre med god lyd i bilen, så dette synes jeg var hyggelig lesning.

Kan jo nevne at det er mye flotte justering muligheter på P88RS, noe du sikkert har fått med deg.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Er gøy å høre når noen har opplevd hva et godt bilstereo oppsett kan gjøre med lyden. Problemet når man ofte nevner ordet bilstereo er at folk tror det er snakk om anlegg som skal spille 150db med bass, det er DB drag.

Er virkelig en fryd å kunne kjøre med god lyd i bilen, så dette synes jeg var hyggelig lesning.

Kan jo nevne at det er mye flotte justering muligheter på P88RS, noe du sikkert har fått med deg.
    Må få legge til at min bror ikke er særlig opptatt av lyd i utgangspunktet, og da er det ekstra morsomt med en sånn momentan reaksjon.

Og det er to ting som kan være frustrerende når det kommer til bilstereo, det ene er som du nevner BEF at mange tror det ikke går an å få god lydkvalitet i bilen, men at det bare dreier seg om mest mulig (udefinert) bass. Det andre er de som har kjøpt det dyreste og beste de fant, men som ikke tar ut potensialet i det hele tatt i utstyret pga dårlig montering, lite strøm og feilkonstruerte basskasser. Ofte sammen med å aktivere den innebyggede eq kurven som gir mest mulig bulder (og skrangel). :twisted:

Da synes jeg det er langt morsommere å få maks ut av billigere anlegg. Selv om jeg må innrømme at alt ble mye enklere når tidskompensering ble innført i bilstereo utstyret, selv om det er litt "juks". :-D

Intermediate amazon1969 sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje dette hadde vært ett alternativ?

http://www.joe-ks.com/archives_sep20...ttoBoomBox.jpg

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Morro lesning

Jeg har fått samme reaksjon ifra flere i min bil og.. Folk tror lyden skal komme ifra nederste del av døra i bil, men den tiden er vi vel kommet langt forbi nå

Tidskompen min begynner å bli rett bra nå føler jeg, men jeg sliter derimot med equalizer.. Jeg vet hva jeg vil ha av lyd, men klarer liksom ikke helt å finne det med eq`n.. Må nok proff hjelp til tror jeg..

Lyden er ikke "så aller verst", men etter en time inne med patos`ene, så blir jeg litt deppa når jeg skrur på samme musikk i bilen hehe..

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Artig historie.

Jeg husker selv fra biltiden med stereoanleggkjøret. En kompis optimaliserte det han var ute etter (mye penger på det viktige) ved å ende opp med 4 subwoofere i hattehylla og 2 diskanter, ca. 1,5 tommer tipper jeg, pålimt på dashboardet. Ingen andre høttalere. Han var strålende fornøyd og alle så på meg som en idiot som ikke kunne innse at dette var fett.

Intermediate amazon1969 sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pofffff!!!! Skal man virkelig bruke penger på GOD lyd, ja da får man brukt de om det er i bilen det skal skje. MYE er relativt enkelt, men bra... forget it!!! Det er og blir en prøvesak for folket. Går man inn for saken og skaffer sponsorer kan man lykkes.

Jeg har vært med på prøvelsen med bilstereo, ribbe ned og bygge opp alt med glassfiber, MDF, avstivninger og flerogtjue tuber sicaflex, samt etterteite bolter og skruer der hvor det måtte høves... Ett eller annet rister UANSETT. Rister det ikke blir lyden "crap" med en gang man passerer 60 km/t, pga hjulstøy, åpne vinduer eller andre uønskede vibrasjoner.

I bilen skal det være MOTOR og kjøreglede. Anlegget skal stå i stua, eller det rommet i huset som blir mest brukt. Det er min erfaring, og selvfølgelig mening.

Jeg har en Subaru WRX-STI MY 2006. Har ettermontert en billig dvd spiller av ukjent merke med 6" skjerm og byttet ut fronthøyttalerne med noe som gir "litt" mer trykk!

Hva er poenget å prøve å få god lyd i noe som støyer med en gang det ruller? Det gjelder alle biler, inkl "Das Deutche Autos"... Keep the sound in between ours 4 walls!!!

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo mange definisjonsspørsmål rundt dette. Hva er GOD lyd, hva er BRA og hvor MYE penger?
    "High-end" lyd i bilen er det langt i mellom, men hva jeg personlig definerer som GOD lyd, og da ispedd en smule morofaktor er ikke SÅ vanskelig å oppnå i bilen IMO.

Ofte synes jeg nok det er langt vanskeligere å hanskes med akustikken i nye moderne stuer, enn det er i de fleste vanlige biler. Pga "rommets" størrelse og avstand til høyttalerne får man også noen fordeler i bilen, bla en jevnere respons i (dyp)bassen, og det krever mindre effekt, mindre membranareal og derav kan man få lavere forvrengning ved brukbare lydtrykk.

Plassering av høyttalerelementer i bilen har jo sine store begrensninger, men kan også utnyttes til å få det beste ut av de mulighetene man har.
    Diskanten KAN bli "softere" og bedre definert pga bilens fhv store absorbsjonsflater. Mellomtonen KAN bli bedre definert og mindre "smørt utover i tid" ved å benytte frontruten som et akustisk speil, og dermed minimere tidsproblemet mellom direktelyd og førsterefleksjoner. Midbass kan enklere treffe kroppen, med punch og moro som resultat. Sub(er) kan plasseres lengst mulig unna lytteposisjon og være usynlige i hverdagen.

Sammenligner man dette med en dagligstue med moderne look og materialvalg, der WAF er sterkt og strengt inne i bildet, synes jeg bilen er enklere.

Sammenligner man det mot et dedikert lytterom hvor man står fritt med plassering og akustiske tiltak er saken en helt annen..............

Er man mest opptatt av "hifi-parametre" og highendlyd vil man antagelig aldri få en bilstereo bra nok.

Newcomer Sir.KnowsAlot sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    268
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Morsom lesning dette her!

Fint innlegg.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det går jo ann å vitterligen ha både grei lyd i hus OG i bil, uten å ha komponenter det står Reference eller Studio på? Det er vel ingen plass det står at en MÅ ha renere enn ren HiFi lyd i huset, med allslags klang og vokal dittogdatt? Jeg er med mine 35+ år fremdeles en liten 90-talls konge når det gjelder musikk. Dr. Alban, Leila K og Metallica bare for å nevne noen, er morro musikk for mitt øre. Derfor er husanlegget mitt preget av store CV-høyttalere og NAD monoblokker. Ikke per definisjon "fin/ren" lyd, men musikk som lyder slik det "skal" i mitt hode. Etter min smak. Når jeg så kommer til bil, så er det helt greit å måtte guffe på litt for å overdøve støy. Jeg liker jo bass, og om ikke jeg hører helt hvor gitaristen sto i lydstudioet under innspilling av sangen, så gjør ikke det så mye....

Men dette betyr ikke at jeg ikke er kresen på lyd - for det er jeg, når det kommer til min smak, det er vel bare et resultat av at smaken er som baken... Delt....

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    216
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ett aspekt til ved detta å ha lyd i bilen. Bruker du mye tid i bilen så er det værdt å ha med seg platesamling og kunne "unwind" i bilen med lyd som man liker :-D Ikke sikkert at alle kan dra på å høre på musikk slik dem liker i huset der dem bor med tanke på naboer og andre folk som bor der. Men i bilen kan man dra på så ørevoksen spretter

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Viktig poeng Blogz!