Forsvinner samlerne?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 88
    Intermediate Perminator sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forsvinner samlerne?

Jeg pusler for tiden med tanken på å skrive en artikkel om samlere i dagens stadig mer digitaliserte mediehverdag. Det virker på meg som om det er stadig flere av samlerne som selger ut sine cd-er, lp-er og dvd-er til fordel for harddisk-baserte løsninger. Utgangsspørsmålet mitt er derfor om vår hverdag med iPod-er og nedlastbare filmer er i ferd med å utrydde samlerne, eller om disse trosser utviklingen og holder fast ved de fysiske formatene. Eller om de fortsetter samlingen, bare på digitalt vis (som jo ikke har den samme sjarmen, jfr. hyllevis med cd-er kontra en stor harddisk). Hva tror dere?

Og er det noen her på forumet som har en stor musikk- eller filmsamling som de skal selge på grunn av overgang til digital avspilling? Evt. noen som kjenner noen som skal det?

Det hadde vært veldig kjekt om noen har noen innspill til noe av dette.

- Per Magnus

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke så veldig mye på dette men vil tro at de fleste som skal kjøpe film eller musikk vil ha en vare å ikke bare "data". Det vil vertfal jeg når jeg skal kjøpe film eller musikk, da kjøper jeg en cd, dvd, blu ray eller lignende.

Intermediate amazon1969 sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utviklingen går videre, og den er digital. Digitale medieløsninger er "fremtiden". Hvordan hver enkelt velger å bruke mulighetene er vel heller det store spørsmålet... Visuelt eller fysisk. Alt kommer til å havne på ett digitalt medium til slutt. Fint det; for ungdommen som Valen sier; vi settjer over til popbandet.

Koser meg med fiber inn i blodstrømmen, HD-kanaler med blant annet Bear Grylls på en øde øy i slåsskamp mot natur, setter over til HD film med ett knappetrykk, her serveres OL i HD, oss bestiller nye Blu Ray filmer, "og vi kosar oss m d" 8) MEN...

Det er ingenenting som slår overnevnte med å snurre ei nyinnkjøpt vinyl samtidig som man drar ut proppa av ei god flaske vin for å servere samboern og vennene.... :-D

Hva med å å servere krem til fløten????

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Digital musikksamling ser jeg på som en heller kjedelig samling. Det vil ta veldig lang tid før all musikken er over i det digitale domenet - vi er tross alt ikke kvitt LP platene enda

Musikksamling i mine øyne er det samme som fysisk vare.

Og er det noen her på forumet som har en stor musikk- eller filmsamling som de skal selge på grunn av overgang til digital avspilling?
    Jeg er på digital avspilling, men da cd plater er pr dags dato det eneste fornuftige tilbudet for cd-kvalitets innspillinger, så blir det cd i mange, mange år.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har i alle fall ikke planer om å gå over til alt på digitalt medium.
    Synes det er noe av kosen jeg da, å fylle hyllene med cder/filmer man synes er bra, for så å kunne gå og velge hva man vil høre/se på.

Dessuten vet vi jo hvor lett en data/harddisk-kræsj kan oppstå, så å kvitte seg med en stor samling etter man har rippet den vil jo være en gigantisk risiko.

Nei jeg ser frem til mange år fremover med det fysiske medium i hylla

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå vet jeg at bare her på forumet finnes ihvertfall 5 "hardcore" samlere av "hardware" musikk....
    RoKo
    mteinum
    HoJ
    Cybervision_
    asvaberg

Og det er sikkert flere...............

Om man i tillegg ønsker platene tilgjengelig i flere formater (filer), er tydeligvis ikke noe hinder for disse samlerne. Det bare baller seg på liksom........

Newcomer catsby sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    299
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Perminator
    Eller om de fortsetter samlingen, bare på digitalt vis (som jo ikke har den samme sjarmen, jfr. hyllevis med cd-er kontra en stor harddisk).
    I eksempelet ditt er begge samlingene digitale. For guds skyld ikke bruk "digital" som motsetning til CD, DVD, BR osv..

Dette bidrar til å forvirre mannen i gata, og mange av oss IT-mennesker som kan faget sitt gidder ikke å ta det du skriver alvorlig.

Nå er dette en pet peeve jeg har, men jeg mener det er greit å tenke over.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle er vi så forskjellige, derfor ikke noen egentlig konklusjon. Muligheten for å lagre på harddisk er der, og noen benytter seg av dette, f.eks. om man tenker design i den nye topleiligheten, da vil man kanskje ha anlegget skjult i et skap, skjult lerret, med integrerte høyttalere, da kan man med et tastetrykk snurre film enten i stuen eller på soverommet. Noen ønsker ikke at hele endeveggen er dominert av en reol med cd, dvd og Blu-Ray plater.....
    Andre ønsker å vise frem samlingen....mens andre igjen nesten aldrig kjøper en film for hva er vitsen med å kjøpe en film man sannsynligvis bare ser èn gang?
    Så jeg ser ikke noen tendens, men muligheten er der om man vil...

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Samlere er samlere. Om noen kombinerer samling -- det være seg av CDer, vinyl-plater eller shellack-plater -- med interesse for musikk, er det en bieffekt.

Jeg har kjent folk som anså seg som "audiofile", men i realiteten samlet på hi-fi-utstyr og hadde minimal interesse for musikk. Én hadde faktisk flere platespillere enn plater...

Intermediate Spareblære sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,060
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis en frivillig og uten press erstatter LP'er, CD'er og DVD'er med FLAC og MP3, er en vel ikke noen ihuga samler i utgangspunktet.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var det ikke Aksel Sandemose som hevdet, at menn som samler på ting bare gjør det som en erstatning for alle damene de ikke kan få?

Intermediate Spareblære sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,060
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Var det ikke Aksel Sandemose som hevdet, at menn som samler på ting bare gjør det som en erstatning for alle damene de ikke kan få?
    Da må homofile sitte på store samlinger.

Intermediate dc1515sandnes sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    noen samler 78plater med en sang og andre samler cd med 74minutter glede og de som har tatt steget videre samler på harddisker det er bare lagring...

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et menneske som er født i dag vil sannsynligvis ikke samle på vinyl, cd, dvd osv når han vokser opp. Streaming av film og musikk og lagring på harddisk kommer inn med morsmelka, alt annet medie blir for spesiellt interesserte.

Det er helt klart stas å ha en vegg fyllt med cd-er og dvd-er. Men jeg tror nye generasjoner syns det heller er mer stas å fylle opp en datamaskin med media og kunne bla i samlingen på en storskjerm i stua med flotte program som f.eks xbmc.
    Jeg har selv så smått gått over til å bruke xbmc. Det er ikke tvil om at det er flott med alt av coverart, fanart, backdrops og alt annet av eyecandy og informasjon man kan legge inn i samlingen. For ikke å snakke om hvor utrolig deilig det er for oss latsabber å slippe og gå bort til spillern å bytte plate når man ligger og koser seg i sofan med en film eller god musikk. Alt er bare et tastetrykk unna.

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg går ikke for å være noen samler men jeg har en del cdplater og foretrekker å spille av de fremfor mp3 og slike ting, synes det er stas å ha slikt lagret og jeg sverger til dette fremfor noen hd-løsninger og slike ting. Det er ikke annet å gjøre når ungdommen trasker rundt med mp3spillere, da vil tenker kanskje ikke så mye over lydkvaliteten heller. For noen er musikk rett og slett bare musikk og for andre er det god lyd og flotte artister som gjelder. Jeg ville ikke byttet ut cdplaten fremfor disse løsningene som har kommet for å bli. Thats life, lev med det eller uten.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roger Waters
    Jeg går ikke for å være noen samler men jeg har en del cdplater og foretrekker å spille av de fremfor mp3 og slike ting, synes det er stas å ha slikt lagret og jeg sverger til dette fremfor noen hd-løsninger og slike ting. Det er ikke annet å gjøre når ungdommen trasker rundt med mp3spillere, da vil tenker kanskje ikke så mye over lydkvaliteten heller. For noen er musikk rett og slett bare musikk og for andre er det god lyd og flotte artister som gjelder. Jeg ville ikke byttet ut cdplaten fremfor disse løsningene som har kommet for å bli. Thats life, lev med det eller uten.
    Vel, du kan jo lagre på disk lossless, da får du den samme lydkvaliteten hvis det er det som gjelder.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det jo faktisk harddisk-basert musikk som kan tilby den beste lydkvaliteten. Musikkavspilling uavhengig av mekanisk snurring er ikke bare MP3 med lav bitrate...

Det betyr heller ikke at man går glipp av "cover art". Bare at man kan se coverne på 50-tommeren, i stedet for på slitent papir.

Active Fattigmann sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    477
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Vinyl

Jeg samler og har samlet vinyl fra tenårene. Disse skal ikke ut av huset før jeg blir båret ut isammen med dem :-)
    Grunnen er nok mye at jeg har gode relasjoner til det meste av musikken på disse. itillegg er all musikken fra de gode år mellom 15 og 28.
    Når det gjelder CD, DVD og Bluray har jeg ikke det samme forholdet. DVD og Bluray selges i pakker når det begynner å bli fylt i hyllene. Cd`ene blir nok ikke solgt og årsaken til det er at det stort sett er samme musikken som jeg har på vinyl.. Hva det blir til med disk ripping og streaming får vi se på. Ved harddiskspilling forsvinner jo mye av moroa med å bytte komponenter. Mulig man kan sjekke om det er forskjellig lyd på de forskjellige diskene.
    Av en merkelig grunn har jeg ikke sett kabeltrollene diskutere forskjell på sata kabler, power, kabinett, etc. Dette kan bli det nye store markedet

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zebulon
    Vel, du kan jo lagre på disk lossless, da får du den samme lydkvaliteten hvis det er det som gjelder.
    Det er fullt mulig men synes det å ta ut en plate og sette den inn er mer stas, lese litt i coveret osv gir meg en mer riktig musikkfølelse.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror det er et poeng og skille mellom samlere og konsumenter. Jeg ser på samlere som personer som har et helt personlig og nært forhold til objektene de samler på, mens konsumenter er mer opptatt av å ha ting lett tilgjengelig. Selv om man har coverart på skjermen osv. så vil ikke dette kunne sammenlignes med det mer håndfaste.

Jeg vil tippe at hvis man går vitenskapelig til verks og måler hjerneaktiviteten, så vil det gi forskjellig utslag når en samler blar i vinyl/CD/DVD-samlingen sin kontra en som blar gjennom biblioteket for å finne en bra plate/film eller ser på coverart. Jeg tilhører nok sistnevnte kategori nå for tiden, mitt samlergen var nok mer dominant da vi hadde LaserDisc med svære, blanke coveret som man kunne brette ut i sofaen og virkelig kjenne kvaliteten og lukten.

Misforstå meg rett; jeg mener ikke at å bygge opp et harddiskbasert film- og musikkbibliotek er mindreverdig, men jeg tror slike samlere er mer opptatt av volum og mengder mens de som samler på fysiske ting er opptatt av selve eiergleden som det fysiske mediet gir.

Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •