Forsvinner samlerne? - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 88
    Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    35kr, hvem har subsidiert deg da? da jeg jobbet i butikk var fortjenesten 20-30kr per plate, både musikk og film. -med snitt utsalgspris ~150,- mer for spill, men relativt lite prosentvis allikavel. i tillegg ble noe solgt ut med tap naturligvis, i kampanjer.
    Mine kjøp gikk ikke via butikk - for å si det slik..
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av johnnyamazon
    Musikk på vinyl holder en bedre gjengivelse av innspillinger, og har da også mye høyere kvalitet enn både CD og digitale versjoner.
    Det er bare tull. Vinyl og mekanisk avspilling betyr store mengder støy og forvrenging, som ikke finnes på digitale medier. Slitasje på platene gjør dette gradvis verre ved bruk. I tillegg er frekvensomfang og dynamikk i utgangspunktet dårligere med den gamle, analoge teknologien.

At vinylentusiaster har høyt utviklede evner til å igorere støy fra riller, drivverk og vibrasjoner fra omgivelsene, og at mange "audiofile" faktisk fortrekker lyd med mye forvrenging, er en annen sak.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Det er bare tull. Vinyl og mekanisk avspilling betyr store mengder støy og forvrenging, som ikke finnes på digitale medier. Slitasje på platene gjør dette gradvis verre ved bruk. I tillegg er frekvensomfang og dynamikk i utgangspunktet dårligere med den gamle, analoge teknologien.

At vinylentusiaster har høyt utviklede evner til å igorere støy fra riller, drivverk og vibrasjoner fra omgivelsene, og at mange "audiofile" faktisk fortrekker lyd med mye forvrenging, er en annen sak.
    Hvor gammel er du?

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ganske enig med Fahnsen (og er snart 34 år)

Men jeg tror dette her handler om noe helt - helt annet, hevet høyt over det vi snakker om her. Det handler om følelser, følelsen av å sette på bytte spor, ja selv følelsen en får når en hører "peis-lyden" en ofte kan få med vinyl. Selv har jeg ennå ikke hørt noen vinyl-album som låter "mer korrekt" en det samme albumet avspilt digitalt. Men det låter ulikt, varmere og mer behaglig. Og det er nok det mange synes er flott med vinyl - og selv om jeg ikke har vinyl så er jeg enig. Det er som med rør, det er ikke mer korrekt, men det har ett eller annet med seg (da snakker jeg om den gamle rør-lyden).

Det er hevet over hva som er korrekt eller feil, det samme gjelder de som samler - det handler også om følelser.

Noen bryr seg om slike ting - andre ikke.
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Jeg er ganske enig med Fahnsen (og er snart 34 år)
    At vinyl har mye støy og forvrenging er ikke noe å være enig eller uenig i; det er et teknisk faktum.

Selv er jeg forøvrig 50, og har m.a.o. ca 25 års erfaring med vinyl før CDene tok over. De eldste vinylplatene jeg har idag er vel kjøpt i 1968 eller -69 -- og er i praksis uspillbare.

"Varmen" mange hører i vinyl skyldes nok både støy og forvrengning. Det er idag enkelt å gjøre digitale opptak fra vinyl, og dermed kunne sammenligne mer nøyaktig enn ved å switche mellom platespiller og CD (eller, som de fleste gjør, postulere forskjeller utfra hukommelsen). Jeg har sammenlignet ukomprimerte opptak fra LP med både CD-spor og AAC fra iTunes. I en slik "nærtest" med hodetelefoner vil du oppdage nyanser, selv i den komprimerte iTunes-filen, som du ikke hører i LP-opptaket. Det virker bare grumsete.

De siste 20-årene eller så har jeg hatt en Rega Planar 3 med original pick-up. En dyrere spiller/pick-up kan sikkert gi bedre lyd med en ny, feilfri plate -- men spiller og pick-up kan aldri eliminere feilkildene som ligger i selve platen.

Newcomer johnnyamazon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når vi er inne på alder så er jeg forresten 25 nå, og har drevet med vinyl de siste 10 årene. Kjenner mange som samler på vinyl, og planlegger å åpne plate- og bruktbutikk her i Trondheim i kombinasjon med et DJ kollektiv som selvfølgelig spiller ekte plater.

Et par linker om lyd og vinyl, anbefaler alle som har den minste interesse i tema om å iallefall lese artikkel 1 i sin helhet:

How Records Got Their Groove Back

Vinyl Record Sound Quality Thrives at US Plant - Free Online Library

Turntable Keep On Spinnin' - Proud Vinyl Keep On Singin' - Don't Throwaway Your Old Vinyl Records or Turntable!

Intermediate Scorpioen84 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ->NightHawk<-
    Hvor gammel er du?
    Har vel ikke en tøddel med diskusjonen å gjøre om personen bak innlegget er mann eller kvinne, 15 eller 80år...?

Man diskuterer sak ikke person...
    Forøvrig er jeg enig med Fanhsen, å høre på vinyl må være noe eget for nostalgikere...
    At Vinyl har en helt særegen lyd som mange liker er jeg helt med på, men at folk påstår bastant at vinyl ER overlegen CD i lydkvalitet...
    En helt ny Vinyl høres for all del "perfekt" ut, men har man hørt på den 10-20ganger begynner det å bli dårligere...
    Og for de som samler på vinyl så kan man jo ende opp med en vinyl som er spilt 100ganger, å da er det ikke mye frekvensrespons og ren lyd igjen...

Her er en liste : Oppfordrer til å finne en liste med så mange "downsides" for lyd-kvalitet og bruk på CD (en "teknologi" som nå er ~25år gammel...)
    * The stereo image was not made up of fully discrete Left and Right channels; each channel's signal coming out of the magnetic cartridge contained approximately 20% of the signal from the other channel. The lack of pure channel separation made for a sense of diminished soundstage.
    * Thin, closely-spaced spiral grooves that allowed for increased playing time on a 33 rpm microgroove LP led to a tinny pre-echo warning of upcoming loud sounds. The cutting stylus unavoidably transferred some of the subsequent groove wall's impulse signal into the previous groove wall. It was discernible by some listeners throughout certain recordings but a quiet passage followed by a loud sound would allow anyone to hear a faint pre-echo of the loud sound occurring 1.8 seconds ahead of time. This problem could also appear as "post"-echo, with a tinny ghost of the sound arriving 1.8 seconds after its main impulse.
    * Fidelity steadily dropped as the recording progressed; there was more vinyl per second available for fine reproduction of high frequencies at the large-diameter beginning of the music groove than on the smaller diameter inner grooves closer to the center. The beginning of the music groove on an LP gave 510 mm of vinyl per second traveling past the stylus while the ending of the music groove gave 200–210 mm of vinyl per second—less than half the linear resolution.
    * Factory problems involving incomplete hot vinyl flow within the stamper could fail to accurately recreate a small section of one side of the groove, a problem called non-fill. It usually appeared on the first item on a side if it was present at all. Non-fill made itself known as a tearing, grating or ripping sound.
    * Poor vinyl quality control could put bits of foreign material in the path of the stylus, creating a permanent 'pop' or 'tick'.
    * The user setting the stylus down in the middle of a recording could cut into the groove and create a permanent 'pop' or 'tick'.
    * Dust or foreign matter collected on the record, making for multiple 'pops' and 'ticks' if not carefully cleaned.
    * A static electric charge could build up on the surface of the spinning record and discharge into the stylus, making a loud 'pop'. In very dry climates, this could happen several times per minute. Subsequent plays of the same record would not have pops in the same places in the music as the static buildup wasn't tied to variations in the groove.
    * An off-center stamping applied a slow 0.56 Hz modulation to the playback, affecting pitch due to a greater amount of vinyl per second on one side of the record than the other. It also affected tonality because the stylus is pressed alternately into one groove wall and then the other, making the frequency response change in each channel. This problem is often called "wow", though turntable and motor problems can also cause pitch-only "wow".
    * Motor problems or belt slippage could cause momentary pitch changes. If these repeated regularly, they could be called "flutter"; if they happened slowly they could be called "wow".
    * Turntable surface slickness, or the slickness of a stack of LPs could allow the top record to slip, causing momentary lowering of pitch in the playback.
    * Tracking force of the stylus was not always the same from beginning to end of the groove. Stereo balance could shift as the recording progressed.
    * Outside electrical interference could be amplified by the magnetic cartridge. Common household wallplate SCR dimmers sharing AC lines could put noise into the playback, as could poorly shielded electronics and strong radio transmitters.
    * Loud sounds in the environment could be transmitted mechanically from the turntable's sympathetic vibration into the stylus. Heavy footfalls could bounce the needle out of the groove.
    * Heat could warp the disk, causing pitch and tone problems if minor; tracking problems if major. Badly warped records would be rendered unplayable.
    * Because of a slight slope in the lead-in groove, it was possible for the stylus to skip ahead several grooves when settling into position at the start of the recording.
    * The LP was delicate. Any accidental fumbling with the stylus or dropping of the record onto a sharp corner could scratch the record permanently, creating a series of 'ticks' and 'pops' heard at subsequent playback. Heavier accidents could cause the stylus to break through the groove wall as it was playing, creating a permanent skip that would cause the stylus to either skip ahead to the next groove or skip back to the previous groove. A skip going to the previous groove was called a broken record; the same section of 1.8 seconds of LP (1.3 if 45 rpm) music would repeat over and over until the stylus was lifted off the record.
    | KK DXD-12012 | KK Quattro | Sherbourne PA160 | Onkyo 818 | TW700 |

Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har forsåvidt også mye å si hva slags TT man bruker, da mange typer skader LP mer enn andre. Personlig bruker jeg en B&O TX2, med tangentiell tracking, hvor pickup'en er lett som en fjær mot skiva. Denne modellen er kjent for å kunne spille warpede plater, mens en standard kvalitets spiller ikke kan spille den i det hele tatt.

Som enhver vinylentusiast vil si, føler jeg at lydene er rikere og "varmere", mere "ekte", og at det faktisk er et pluss at den ikke er "filtrert" slik den blir gjennom CD og digitalt format.

At det blir dårlig lyd når man ikke tar vare på platene sine, levnes det vel ingen tvil om. Men når det er sagt, KAN man faktisk spille av "skadede" skiver med en god TT, mens en CD med riper eller søl, er fullstendig ødelagt og bare å kaste i søpla.
    Som utdannet grafisk designer og illustratør, vil jeg også påpeke at design og trykk får et helt annet fokus når man kommer opp i 31x31 cm i opptil fire sider, og muligens med utbrettbart innlay, i forhold til 12x12 cm.

Jeg er ikke i tvil om at digitalt format blir den største salgs- og brukspost for musikk, men CD er faktisk mer eller mindre gitt opp om et par års tid.

http://www.nytimes.com/2009/12/07/nyregion/07vinyl.html

Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og siden når var bordet fullt av LP'er en negativ ting? Forøvrig er det mulig å kjøpe eller bygge praktiske holdere for skiver. Har tre hvite og en blå, designet av Juhlin for Gustavsberg som holder ca. 40 skiver, og en oransje av ukjent produsent. Man kan finne slike på Fretex og andre bruktmarkeder fra tid til annen.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At det blir dårlig lyd når man ikke tar vare på platene sine, levnes det vel ingen tvil om. Men når det er sagt, KAN man faktisk spille av "skadede" skiver med en god TT, mens en CD med riper eller søl, er fullstendig ødelagt og bare å kaste i søpla.
    Å "kunne spille av" betyr bare at stiften ikke hopper ut av sporet. Forvrengingen med en bulket plate vil like fullt bli enorm.

Selv en vanlig, masseprodusert LP vil være såpass bulket, og evt usentrert, at f.eks. piano aldri vil høres rent ut.

Det skal veldig mye mer til for å ødelegge en CD, enn en LP. Vinylen begynner, etter min erfaring, å bulke seg ved temperaturer helt ned mot 30 grader. Den gangen vinyl var eneste musikkilde, var man ikke engang garantert å få en flat, uskadet plate usprettet fra butikk. Jeg grøsser når jeg ser at mange vinylfans idag kjøper plater på postordre.

Og jeg lurer alvorlig på hva slags forhold de har til musikk, når de kjøper brukt. Min bror solgte engang, ved en misforståelse, en LP jeg faktisk hadde kastet som uspillelig, til en pris som lå over hva man kunne få samme album for på CD. Kjøperen klagde aldri...

I et annet innlegg nevnes 100 avspillinger -- men for en plate eieren liker, blir det fort snakk om tusenvis av spillinger. Plater som ble spilt på fest var ren forbruksvare. Og sev med forsiktig bruk kunne musikkinteresserte på min alder slite ut både 2 og 3 eks av yndlingsplatene før de kjøpte dem på CD. Mens CDene er like spillbare 25 år senere.

Når det gjelder lydfiler på harddisk, er kvalitetsforringelse ikke noe tema. De kan kopieres i det uendelige, og konverteres til nye formater om det kreves.

Som utdannet grafisk designer og illustratør, vil jeg også påpeke at design og trykk får et helt annet fokus når man kommer opp i 31x31 cm i opptil fire sider, og muligens med utbrettbart innlay, i forhold til 12x12 cm.
    Om et cover er designet for 12x12-formatet, er det naturligvis den størrelsen det bør oppleves i. LP-covre forminsket til CD-størrelse er derimot lite å skryte av.

Med lydfiler på harddisk får man en PDF av coveret, som man kan forstørre opp til å fylle en 60-tommers TV om man vil.

Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sorry altså, men det høres ut som du hadde en dårlig spiller, og dårlige behandlingsvaner. 80 prosent av samlinga mi (rundt 300 tenker jeg) er over 30 år gamle, og spilles ofte. Spilte Atom Heart Mother her for en halvtimes tid siden, hvoretter vi alle i vår bakfullhet var enige om at det blir noe helt annet med ekte plater.

Ang. LP på postordre; alle som sender plater i posten pakker dem på smarte måter slik at de ikke tar noen som helst skade av det. Papp for eksempel er en enkel måte å forhindre skader. Hva slags postvesen tror du vi har?

Plater skal alltid stilles i så nær 90 graders vinkel du får til, og selvfølgelig ikke utsettes for direkte sol. Samlinga mi står i Ikea's Expedit, som passer perfekt til formålet. Eier ingen skiver som er warpa, og svært få som har riper som gjør noe for avspilling. Støv i rillene er et større problem enn riper.

Ta vare på skivene så er varigheten på en LP opptil 5-6 ganger lengre enn en CD. Selvfølgelig har antall avspillinger og behandling mye å si, men man tar nok bedre vare på en LP enn en CD. Jeg driter i CD'ene mine, med mindre de er sjeldne demoer fra oppløste band e.l. Her i huset har vi CD spiller kun på badet, med alle CDene våre der.
    CD er billig underholdning, LP er ekte kjærlighet.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sorry altså, men det høres ut som du hadde en dårlig spiller, og dårlige behandlingsvaner.
    Siden jeg ble gammel nok til å velge spiller selv, har jeg hatt gode mellomklassespillere. Spillerne ble vedlikeholdt og stiftene skiftet, og platene ble behandlet etter alle forskrifter. Unntaket er singleplater jeg fikk som barn og tenåring. De ble spilt på bærbare platespillere av tvilsom kvalitet, og ble fort redusert til frisbee-materiale.

B&O spilleren din var vel relativt dyr i sin tid -- men meningen om B&O var, dengang som nå, delt. Det var ikke førstevalget for hi-fi-entusiasten, for å si det sånn.

Det er mange av dagens vinylentusiaster som har gamle spillere musikkinteresserte knapt ville tatt i da de var nye, og/eller som har gamle pick-up'er (ofte kjøpt brukt) med stifter som har gått langt over normal brukstid. M.a.o. ikke oppfyller de minstestandardene den normalt hi-fi-interesserte satte for f.eks. 30 år siden. Likevel presterer de å høre "god lyd"...

Det er to forskjeller mellom meg og dagens gjennomsnittlige vinylfan: Jeg har eid og spilt vinylplater veldig mye lenger, og jeg har null toleranse for forstyrrende ulyd når jeg hører på musikk. Det hjelper ikke mye om lyden er "varm", sålenge pianoet er ustemt og bassen blander seg med rummelet fra trikken som kjører forbi...

alle som sender plater i posten pakker dem på smarte måter slik at de ikke tar noen som helst skade av det. Papp for eksempel er en enkel måte å forhindre skader.
    Det som først og fremst skader vinylplater under lagring og transport, er varme. Papp har nok en viss isolasjonsevne, men jeg tviler på om pakken tåler å ligge lenge i en sommervarm varebil eller i nærheten av en varmeovn på postkontoret.

Eier ingen skiver som er warpa, og svært få som har riper som gjør noe for avspilling. Støv i rillene er et større problem enn riper.
    Støv er et større problem enn riper, ja -- og umulig å unngå med mindre man bor i et industrielt "clean room". Lo på stiften kan ødelegge lyden fullstendig under avspilling, mens hardere støvpartikler ødelegger rillene og dermed lydkvaliteten permanent. Vinyl er et mykt materiale.

Når det gjelder "warp", skal det altså svært lite til før hastighetsvariasjoner gir hørbar forvrengning -- typisk mest merkbart på piano. Det er derfor noen forsøker seg med platestrammere ("clamps") og lignende (noe som forøvrig var tabu i LP-tiden, fordi det ble sagt at strammingen skapte spenninger i platen, som både kunne lage sprekker i plasten og hørbare ulyder. Aner ikke om dette stemmer).

Ta vare på skivene så er varigheten på en LP opptil 5-6 ganger lengre enn en CD.
    Hvor har du det fra?

De eldste CDene mine er ca 25 år gamle, og jeg har aldri opplevd at noen er blitt ødelagt. Mens LPer ble låst inn hver gang det var fest og platespilleren erstattet med kassettspiller, ble CDene slengt veggimellom så det tok et par dager å få sortert alt på plass. Spilling sliter ikke på en CD, i motsetning til en LP.

Ifølge "conventional wisdom" har vinylen i LP-plater en holdbarhet på ca 30 år, før strukturen i plasten er såpass forandret at rillene begynner å bli ødelagt. Jeg har riktignok plater med relativt god lyd som er ca. 35 år gamle. Ser av diverse nettfora at vinyl skal være nærmest evigvarende -- men dette er nok rester av 50-tallets hype rundt de nye kunststoffene. Gammel plast er gammel plast; LPer er kjemi, ikke magi...

LP er som en veteranbil som krever kontinuerlig mekking for å gå noen kilometer en og annen solskinnsdag; CD er som en moderne bil som gjør det den skal, når man måtte ønske det.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her kan jeg meg ikke si meg enig, det er musikken som er kjærligheten, uansett hvordan "lyden" er lagret!

Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er selvfølgelig musikken som er viktigst, men siden denne diskusjonen dreide seg om hvordan musikk vil gies ut / kjøpes, så var det det jeg refererte til.

Jeg synes det er en interessant diskusjon, og vil gjerne vite om du da tror klart og tydelig at vi kommer til å fortsette å bruke CD som medium? Eller mener du at det vil være kun digitalt?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uansett er dette smak og behag. Noe av poenget mitt er at ingenting er "riktig eller galt", noe jeg fikk inntrykk av fra et par personer her inne .

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes det er en interessant diskusjon, og vil gjerne vite om du da tror klart og tydelig at vi kommer til å fortsette å bruke CD som medium? Eller mener du at det vil være kun digitalt?
    CD er et digitalt medium. Hvorvidt en WAV-fil er lagret på en CD eller på en harddisk, spiller mindre rolle.

Selv har jeg forlengst kastet min siste CD-spiller, og ripper gamle CDer til Apple Lossless etterhvert som de spilles (jeg har fortsatt en del igjen; bl.a. fordi jeg har bodd utenlands et par år og lagringskapasiteten har vært begrenset til MacBook Pro'ens harddisk). Ny musikk kjøper jeg som filer online.

Etter CD-salget å dømme, gjelder dette de aller fleste i Norge idag.

Ute i verden er situasjonen annerledes. De aller fleste mennesker i verden er fattige etter norsk standard, og kan ikke kjøpe nytt utstyr når nye formater og distribusjonsmåter dukker opp. Siden det er millioner av billige CD- og DVD-spillere der ute, er den viktigste distribusjonsformen i de fleste land piratkopierte CDer.

Så lenge et flertall av spillerne lar seg reparere, tror jeg CD forblir standardformatet der -- enten platene er kopiert fra en CD-utgivelser, eller piratene har lastet ned låtene fra Nettet. Datautstyr er fortsatt langt fra allemannseie rundt om i verden; skal nedlastning overta som hovedkilde til musikk utenfor den rike verden, må det nok skje gjennom svært billige mobiltelefontjenester.

Hvor lenge nostalgibølgen med vinyl vil vare, er det vanskelig å si. Vi lever jo i en tid da gårsdagens forestillinger og "verdier" er populære, både innenfor politikk, kultur og vitenskap. Det kan vare i årevis, eller snu over natten...

Sitat Opprinnelig postet av nighthawk
    ingenting er "riktig eller galt", noe jeg fikk inntrykk av fra et par personer her inne
    Det er forskjell på snørr og bart. Om man liker "vinyl-lyden" er én ting; noe annet er å hevde at den holder høyere teknisk kvalitet enn digital lyd. Påstandene som florerer i vinyl-diskusjoner er stort sett sprøyt. Uansett hva man liker, burde man være interessert i å finne ut hva det faktisk er man liker, og hvorfor.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    CD er et digitalt medium. Hvorvidt en WAV-fil er lagret på en CD eller på en harddisk, spiller mindre rolle.

Selv har jeg forlengst kastet min siste CD-spiller, og ripper gamle CDer til Apple Lossless etterhvert som de spilles (jeg har fortsatt en del igjen; bl.a. fordi jeg har bodd utenlands et par år og lagringskapasiteten har vært begrenset til MacBook Pro'ens harddisk). Ny musikk kjøper jeg som filer online.

Etter CD-salget å dømme, gjelder dette de aller fleste i Norge idag.
    Neppe et holdtbart argument.

Men, når det er sagt - selv handler jeg uhyre sjelden CD-er i Norge. Det er i så fall kun enkelte norske utgivelser som viser seg å være vanskelige å få kjøpt utenlands.

Pr. nå tilsier mitt handlemønster innkjøp av omlag 300 nye CD-er i løpet av et kalenderår - og antallet er økende.

Ofte laster jeg ned FLAC-filer, men disse benyttes (med ytterst få unntak) kun for å få et inntrykk om et kjøp er interessant.

Mulig jeg er en "avviker", men sånn er det altså.
    Og JA; jeg er en svoren tilhenger av SACD... men ikke nødvendigvis grunnet muligheten for multikanal... ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette har sporet helt av med tanke på hva trådstarter tenkte på. Plutselig er det kniving om analogt og digitalt media. Hva er best, bla bla bla. Det er samlerne av fysisk media tråden handler om.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ha ha, kjempebra sagt! Og hva får du som motargument? Hvor gammel er du... tydelig at du traff spikern på hodet der. Vinyl er et media som kan låte helt glimrende, for all del. Men det koster noe så inn i hampen mye. Jeg har hørt en vinylrigg til ca 20k slite med sibilanter og hørbar forvrengning på visse spor. Det er håpløst. De fleste platespillere under 10k faller helt igjennom i forhold til en god og rimelig digital kilde. Og rillestøy... ikke la meg begynne. På klassisk musikk og stille passasjer er det helt håpløst. Et eller to "knepp" fra rillene og sus i tillegg, og illusjonen er ødelagt.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ->NightHawk<-
    Dette har sporet helt av med tanke på hva trådstarter tenkte på. Plutselig er det kniving om analogt og digitalt media. Hva er best, bla bla bla. Det er samlerne av fysisk media tråden handler om.
    Ja, la oss stoppe engasjerte deltakere i en diskusjon ved å spikke fliser.

Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •