Forsvinner samlerne? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 88
    Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Det er ikke raskt hvis du vil ha noenlunde akseptabel lydkvalitet.
    Nei da, det var bare en spøk (som gutta på hifisentralen reagerer litt mere på en folka her)

Jeg kommer nok til å ha vinyl-samlingen fremme, den dagen jeg får meg lp-spiller.

Det som jeg synes er mest "fasinerende" med å ha musikken liggende på en server, er ikke det at det tar lite plass osv. men rett og slett hvor mye forskjellig musikk jeg hører på da de er bare et tastetrykk unna.

Men jeg kan godt, meget godt forstå de som velger å bruke "fysiske cd'er".
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Men jeg kan godt, meget godt forstå de som velger å bruke "fysiske cd'er".
    Det kan ikke jeg.

Den taktile følelsen av en CD er lite å skryte av: Selve platen er en skarp skive uten vekt; coveret er en kjip sak i hardplast.

I tillegg er det noe klønete småtteri. Vil man se coverbilder og lese tekst, blir inntrykket mye bedre på dataskjermen.

Jeg kan til en viss grad forstå fascinasjonen for "fysiske LPer" -- i de relativt sjeldne tilfellene der coveret er forseggjort og platen noe mer enn en tynn flis. Men pga mediets tekniske svakheter foretrekker jeg da å holde og se på platen, men spille musikken på annet vis.

Jeg kjente en del samlere i LP-tiden, og mens noen mest virket som tvangsnevrotikere, hadde andre en rasjonell grunn for samlingen: LPer er forbruksvare, så det å anskaffe flere eksemplarer -- og gjerne beholde ett eksemplar usprettet så lenge som mulig -- dreide seg om å kunne nyte musikken uten at den tekniske kvaliteten ble for dårlig. Gamle, utslitte eksemplarer ble beholdt hvis de nye var forskjellige på en eller annen måte -- og det er de gjerne, ved nye opplag.

Samling som hobby og besettelse er noe helt annet enn interesse for musikk. Min forståelse for samling er større når samleobjektet er en gjenstand av håndverksmessig kvalitet (f.eks. en håndinnbundet bok), enn når det er et masseprodusert produkt.

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CavaleraRules
    2. Jeg har aldri kjøpt en fil og føler ikke noe rundt dem. Jo, det er samme flotte musikken, men jeg klarer nok aldri å bli kvitt denne spesielle følelsen det er med en plate i hånda.

8. Teknologien (nedlasting) gjør at man mister fokus på album og endrer det til enkeltlåter. Det er i mine øyne en tragedie og skaper bare flere døgnfluer innen musikken.
    2-Helt enig. Har kjøpt noen få låter fra iTunes, kun fordi de faktisk ikke er mulig å skaffe på fysisk media. Samt har en del sanger jeg har kopiert av min bror (og noen nedlastede). Men føler liksom ikke at man eier noen av dem, har dem liksom ikke slik som de jeg har på CD.

8-Også fullstendig enig. Spesielt for meg som elsker konsept CDer, albumer hvor låtene har en mening sammen. Hva skal ett konsept som Ayreon gjøre på iTunes, hvor folk kjøper 1 og 1 låt, og ikke får med seg hele historien som de dobble platene faktisk er.

Men dessverre så er vel døgnfluene allerede kommet, artister blir jo dumpet hvis andre plate ikke selger noe særlig. Men heldigvis så hører jeg på musikk som så å si aldri er på topp 40, noen av dem dumper vel innom 1 uke på maks 10 plass når ett nytt album slippes.

Newcomer mephisto sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har flere hundre DVD'er, CD'er og LP'er, og har digitalisert dem (vel, jeg ga opp å digitalisere LP'ene, det ble for mye jobb) og hevet ut fysiske medier rett og slett fordi

a) avspilling fra harddisk er enklere, mer praktisk og gir like god kvalitet
    b) fysiske medier tar alt for mye plass

Så ja, jeg er blitt mindre samler. Jeg har den samme musikken, men ikke lenger noe "samleforhold" til den.

En grunn er opplagt at jeg er blitt eldre og bruker mer tid på andre ting.

Men en annen grunn er nok at det å samle forutsetter at det man samler på er sjeldent eller vanskelig å få tak i - hvor mange samler på ting man vasser i dagen lang?

Mellom radio, nettradio, bittorrent og ting som Spotify med 8 millioner sanger, hva er vitsen med å samle når man allerede har tilgang til tusen ganger mer musikk enn man noen vil rekke å høre gjennom?
    (Med mindre man samler på noe utenom det vanlige, som å ha samtlige 3000 coverversjoner av Yesterday eller et komplett sett av Bob Dylan bootlegs.)

I økonomisk terminologi har musikk gått fra å være "mangelvare" (scarcity) til "overflod" (abundance), så mye av motivasjonen for å samle har forsvunnet.

Da min mor var ung samlet de mat til vinteren og slaktet den ene kalven de hadde til jul. I dag kan jeg stikke innom Rema og kjøpe all den mat jeg har lyst på når som helst, så det er ikke lenger så mye vits i å ha et stort matlager hjemme.

Jeg tror vel samfunnets holdning til musikk går i samme retning, og film ligger ikke så langt etter.

Personlig er jeg riktig fornøyd med å ha fått frigjort en hel stuevegg til andre ting. Nå ser jeg bare frem til at digitaliserte bøker skal ta av, så får jeg frigjort en vegg til

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CavaleraRules
    8. Teknologien (nedlasting) gjør at man mister fokus på album og endrer det til enkeltlåter. Det er i mine øyne en tragedie og skaper bare flere døgnfluer innen musikken.
    Man kan også si:

Nå slipper man å høre på alt mølet de fleste artister pøste på med for å fylle en LP (eller dobbelt- eller trippel-LP) på 70-tallet.

Pop og rock har stort sett dreid seg om enkeltlåter, bortsett fra den perioden da dop og kvasiambisjoner ødela dømmekraften til artister og produsenter.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sammel skrammel

Hva er en samler? Tiden og utviklingen går framover u-ansett, noen trives med Lp og cd reoler, tusenvis av låter. Det må være flott med sin egen musikk bibliotek/museum fra en tid der albumet og det musikalske håndverk stod i fokus. Bare for å ta en litt lik sammenligning i dataverden, så er det bare en tur til div nett salgs steder for å finne Commandore 64 og Atari 800 Xl med spill, de selger bra og til en stadig høyere pris. Dette er bare et bevis på hvordan historien er seg selv lik. Om det er musikk, biler, tidsskrifter eller sommerfugler.
    Hi-fi er en hobby som utvikles igjennom personens liv, musikk forandres nye formater kommer til. Men det håndverket som Pink floyd la ned i sine album er bra enormt, siden det er et helt album og ikke en hit i ei uke. ikke vet jeg hvor lenge Pink floyd hadde liste toppene rundt om kring, men et rosa helikopter surrer ikke like ofte på radioen.
    Samlere som tar vare på gjenstandene de samler på tar u-bevist et stort samfuns sansvar og dokumenterer vår felles historie. Det er samlere som har hatt voksruller med musikk som i dag er overlevert til nasjonalbiblioteket, noe av denne musikken kunne gått tapt hadde det ikke vært for samlerne.

Newcomer mephisto sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med Fahnsen.

Jeg har aldri hatt noe forhold til hele album (og jeg er 40+, så det er ikke bare snakk om "dagens ungdom").
    Jeg kjøpte album fordi det var det som var tilgjengelig, men det var svært sjelden jeg likte mer enn 2-3 sanger per album.
    Så det ble enten mye hopping (spill en god sang, løp bort til platespilleren og flytt stiften til neste gode sang) eller egeninnspilte kassetter med favoritter.

Platebransjen har basert seg på å selge hele album ut fra en eller to hitlåter så lenge jeg kan huske, kan ikke si jeg ser noen forskjell mellom før (dvs. 80-tallet) og nå på det området.

Platebransjen taper selvsagt på at jeg ikke lenger betaler for åtte sanger jeg ikke vil ha for å få de to jeg liker, meg jeg har vondt for å tro at musikken har tatt skade av det.

Intermediate Scorpioen84 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo så mange "grader" av samlere...
    Fra minisamlere som samler fra en artist til de maniske som kjøper alt som ser ut som det har musikk på seg, koste hva det koste vil og har ikke hørt på 1/10...
    Selv er jeg en miniminisamler, samler bare på cd'er av en artist...

Men med dagens utallige alternative tilnærmingsmåter til musikk foruten å kjøpe overprisede CD'er, så er det lett å spare mye penger på å ikke kjøpe alt man ser...
    99kr mnd for Spotify og jeg har øyeblikkelig tilgang til mange titalls millioner sanger i stede for 14 nye sanger i mnd fra en CD til 99kr...
    Spotify derimot er det helt motsatte av å samle,
    der eier man ikke nåla i veggen for de 99kr...

Mye av sjarmen med å være en samler har forsvunnet...
    Ta mine foreldre som et eksempel, de har samlet LP-plater (CD og kassett) i en generasjon fra loppemarkeder, platebutikker og byttet til seg å har nå et ukjent antall (for meg, de har katalogisert alt), men det siste 10året har sjarmen forsvunnet, da begynte de andre samlerne de hadde kontakt med og nettverk med å spille inn LP-ene på PC, brenne ut CD'er med mp3-filer til hverandre å ingen samlet lengre på den fysiske LP-platen, når det var så enkelt å stappe 500sanger på en CD å sende til hverandre...
    Nå har nettverket gått i oppløsning og hele musikksamlingen står stuet bort, det ble rett og slett for enkelt å anskaffe de sjeldne innspillingene som kun var utgitt på LP osv...
    | KK DXD-12012 | KK Quattro | Sherbourne PA160 | Onkyo 818 | TW700 |

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    394
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man kan også si:

Nå slipper man å høre på alt mølet de fleste artister pøste på med for å fylle en LP (eller dobbelt- eller trippel-LP) på 70-tallet.

Pop og rock har stort sett dreid seg om enkeltlåter, bortsett fra den perioden da dop og kvasiambisjoner ødela dømmekraften til artister og produsenter.
    tja, spørs hva man hører på... jeg har forsvinnende få plater med bare 1-2 bra låter.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synd å høre at sjarmen forsvinner for noen samlere. Har selv kjøpt LP siden 1982 (+ noen MC i tillegg) og CD siden de kom på markedet på slutten av 80-tallet. samt en del videofilmer og DVD.

Har i dag også en stor samling på pc'n med mp3 og DivX, men det kan aldri måle seg med min fysiske samling. Digitalt er lettvindt, greit å høre på som bakgrunnstøy, men ikke noe mer enn det. Skal man kose seg med musikken må originalskiva i spilleren for deretter å nyte den fullt ut.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Jeg var en samler, men er det ikke lenger. Før så fikk jeg ekstrem-rabatt av cd'er. Jeg jobbet som lydteknikker i forskjellige radiostasjoner, og levde hjemme hos mine foreldre. Det førte til at jeg betalte i snitt 35,- pr. cd. Så det ble mange (veldig mange) cd'er.
    35kr, hvem har subsidiert deg da? da jeg jobbet i butikk var fortjenesten 20-30kr per plate, både musikk og film. -med snitt utsalgspris ~150,- mer for spill, men relativt lite prosentvis allikavel. i tillegg ble noe solgt ut med tap naturligvis, i kampanjer.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Spareblære
    Da må homofile sitte på store samlinger.
    Hmm.. Naboen min er ei sinnsykt lekker reim. Dessverre for meg spiller hun på det andre laget. Men om hun samler på noe så må det være damer..
    Edit: Leif..

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Hmm.. Naboen min er ei sinnsykt lekker reim. Desserre for meg spiller hun på det andre laget. Men om hun samler på noe så må det være damer..
    Hahaha, det er jo ikke sikkert at hun eller damene hennes har bestemt seg heelt;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ->NightHawk<-
    Skal man kose seg med musikken må originalskiva i spilleren for deretter å nyte den fullt ut.
    Det må være en lidelse for deg å gå på konserter, der artistene blander låter fra ulike album og spiller dem i feil rekkefølge?

Som jeg skrev tidligere, pop og rock er basert på enkeltlåter. Noen artister/produsenter er flinke til å sette sammen låtene til en helhet, men setter dem altså sammen i en helt annen rekkefølge når de fremføres på konsert, enn på "originalskiva". Antallet album som virkelig er laget som en helhet fra starten av, er få -- og ikke nødvendigvis gode.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tipper at de fysiske formatene sakte vil dø ut. Og hvorfor kan det ikke hete å samle, selv om man har musikken på harddisk i stedet for spredt på en haug med cd-plater? Jeg kjøper og samler på en del SACD og DVD-Audio. 16/44 lyd nyter jeg nå stort sett kun i FLAC format. Finner alt jeg trenger på nett, eller ripper mine egen cd'r.
    I Squeezecenter kan jeg se bilder på cover, lese info via tags. I tillegg slipper man alt det fysiske med å bytte plate hver gang. Genialt når man har besøk og skal imponere med et knippe utvalgte sanger. Bare å lage en playlist, og sette seg tilbake. I gamle dager måtte man finne fram en haug med plater, skifte etter hver sang og til slutt satt man igjen med bordet dekket av cover. Oi som jeg savner det

Jeg ser jo sjarmen med å samle på LP, f.eks. Digitale media har jeg litt mer problemer med å se samleverdien på, spesielt cd-plater. Jeg tror at fler
    og fler kommer til å pakke ned cd platene sine, og bruke en eller annen for for hd basert avspilling. At mange både her og på HFS helt eller delvis
    har gjort dette, sier egentlig ganske mye.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja takk, begge deler! :-D

Det fysiske formatet betyr mye for meg, spesielt fordi jeg har en svært god CD-spiller. Dessverre har den ikke DAC-inngang.

HDD-basert avspilling fungerer også bra, men da må det være WAV eller FLAC (eller annet fullstendig lossless format). Og dette MÅ spilles gjennom en DAC med høy kvalitet.

Det er mye jobb forbundet med å få sine egne CD-er ned i lossless med god tagging og albumbilde. Jeg ripper alltid mine CD-er i image-WAV+CUE. Å i tillegg rippe sikkert og godt til FLAC tar langt lengre tid. Derfor går det relativt tregt å også få dem inn i dette formatet, dessverre.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det må være en lidelse for deg å gå på konserter, der artistene blander låter fra ulike album og spiller dem i feil rekkefølge?

Som jeg skrev tidligere, pop og rock er basert på enkeltlåter. Noen artister/produsenter er flinke til å sette sammen låtene til en helhet, men setter dem altså sammen i en helt annen rekkefølge når de fremføres på konsert, enn på "originalskiva". Antallet album som virkelig er laget som en helhet fra starten av, er få -- og ikke nødvendigvis gode.
    Skjønner ikke hvor du har dette fra. Jeg liker godt konserter og har derfor mange live-plater også. Synes mange ganger de er bedre å høre på da de blander musikken som du sier. Og ikke minst et anderledes lydbilde på konsertplater.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av johnnyamazon
    Å si at det bare kommer til å være digitalt i fremtida er på linje med den klassiske om at i fremtiden vil ingen trenge mer en 640K.
    Selvfølgelig blir alt digitalt, vi er jo nesten der allerede. Vi vil aldri gå tilbake til dårligere lagringsmedier som vinyl, kassett, vhs osv. Ingen tv-sendinger vil bli analoge igjen. Telefonnettet vil aldri bli analogt. Digitalt er bedre, analogt er på vei ut.
    Jeg tviler på at det vil bli produsert noe som helst på vinyl eller andre analoge lagringsmedier om hundre år. Fremtiden er digital, hvordan kan det være noe tvil om det?

Sitat Opprinnelig postet av johnnyamazon
    Digitalt inn med morsmelka? Bevisste mennesker velger selv.
    Det blir som å si at ingen blir påvirket av kultur og miljø. Det er ikke så mange troende som bevisst velger sin religion. De tror som regel på det de får tredd ned over hodet fra fødselen.

Active Timion sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en del som har gode poenger i denne tråden. Det å samle på noe kan være så mangt. Man kan samle på alt fra støv til helt skjeldende Elvis gjenstander. Har en nabo som samler på DVD/BD og spill i fysisk form.
    Joda, det er jo bra for meg, for da kan jeg låne av han...
    Han har uten tvil en stor samling, ..faktisk hele stua, og i det huset bor det en familie på 4. Min kone ville aldri godta at jeg samlet på så mye plastskrot som
    DVD/BD etc. covere utgjør.

Min mormor har et helt absurd forhold til ting.. Hun sier hun er glad i både ditt og datt i huset. Alt fra fyrstikkholderen på hjørnebordet til det gamle falske pioanoet.. Jeg for min del holder meg til å ha følelser for menneskene rundt meg.

Jeg ønsker faktisk ikke å ha følelser for en fysisk plate om det så skulle være vinyl, cd/dvd/bd plastic.

De som derimot samler på noe som er så skjeldent at det ikke er mulig å finne andre eksemplar, har jeg en helt annen forståelse for. Resultatet vil også gi en mindre samling bestående av kanskje 1 - 10 skjeldene objekter, og dermed ikke skape bare rot i heimen.

Lyd/bilde gjør seg best som en data fil i 2010. Spiller man dette ut i et gjennomtenkt lydrom med gode komponenter som fremmer de gode toner/bilde. Ja så:

Lukk øynene, len deg tilbake å lytt, eller tillat deg selv å rive med av en god film. Følelse og nytelse er noe man kan skape selv.

Jeg tror ikke de ekte samlerne blir borte.

AMEN

Newcomer johnnyamazon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Musikk på vinyl holder en bedre gjengivelse av innspillinger, og har da også mye høyere kvalitet enn både CD og digitale versjoner. En annen ting er jo at det er lett å spille digitale filer gjennom enten PC'ens høyttalere, eller noe annet drit.
    Når man spiller musikk på LP, så har man ofte en brukbar forsterker og gode høyttalere, så bare det vil gjøre mye for gjengivelse.

Til de som sier at det er dårlig lyd på LP'ene sine; kjøp en antistatisk børste (helst så fin som mulig), da vil du kunne rense rillene og fjerne mye støv, som skaper knitringa du hører når du spiller den.

At vinyl er på vei oppover igjen (og uten å aldri ha forsvunnet) ser vi på f.eks at Motorpsycho gir ut et album kun på vinyl, at Radiohead gir ut alle sine album på vinyl og at alle tre Gorillaz-skivene har blitt gitt ut på vinyl (dobbel til og med!)(Mrk. Plastic Beach kommer ikke på vinyl før høsten)

Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •