Forsvinner samlerne? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 88
    Intermediate Perminator sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Takk for svar og innspill! Foreløpig bekrefter de egentlig mistanken min om at de som samler på fysiske formater ikke vil selge platene og filmene sine med det første, selv om det tar opp plass og ikke nødvendigvis er like praktisk
    som harddisk-lagring.

Men kanskje har Zebulon et godt poeng? Jeg kan også tenke meg at generasjonen som vokser opp i dag ikke vil starte å samle på disker (vel å merke om man ikke regner med alle Wii-, PS3- og Xbox 360-spillene som de fleste unger ser ut til å ha mer enn nok av). Derfor kommer det kanskje et punkt hvor samlerne blir "faset ut" etter hvert som mp3-generasjonen vokser opp? Eller kommer det alltid til å være et marked for fysiske formatet, på samme måte som LP-en nekter å dø?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Perminator
    Derfor kommer det kanskje et punkt hvor samlerne blir "faset ut" etter hvert som mp3-generasjonen vokser opp? Eller kommer det alltid til å være et marked for fysiske formatet, på samme måte som LP-en nekter å dø?
    Jeg tror at LP-en nekter å dø fordi vi som vokste opp i LP-ens storhetstid, før cd-en kom, bare såvidt har nådd vår beste alder. Det er veldig mye nostalgi i dette, og vi vil nok ikke se at LP samlerne forsvinner før denne generasjonen dør ut.

Intermediate pesnp sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    934
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det å samle handler vel egentlig mest om jakten på et produkt. Før var det loppemarked og butikkrunder i Oslo samt at når jeg var ute å reiste dro man alltid innom lokale platesjapper i håp om å finne noe man var på jakt etter. Etter internett har dette blitt lettere (ebay). Nesten så lett at man må jakte etter noe virkelig sært. Og om det dukker opp på ebay er det så dyrt at det nesten ikke er noen vits...

Jeg har alltid vært en "samler" men etter flere år med dårlig økonomi, kone, barn og liten leilighet er det kun platesamlingen og signerte plakater som har overlevd... Cdene, filmene og annet ræl har jeg pakket ned og står i kjelleren til svigers, har ca 1 meter med cder stående som jeg ikke har fått lagt inn på serveren enda.
    Internett er nok litt av grunnen til dette men hovedgrunnen er familieforøkelse og økonomi. Merker at jeg ikke kjøper like mye cder som før. Men om dette er pga spotify eller penger er jeg ikke helt sikker på..

Jeg har også "problemer" med å kaste ting, lang i fra like ekstremt som de på "Norges herligste". Men jeg har flere stereoannlegg stående her og der samt defekte og utdaterte produkter i boden, Bla en Tandberg cdspiller som ikke er helt i orden og ikke blir brukt pga Squeezebox. Å kaste den er helt uaktuelt selv om det altså ikke fungerer og jeg ikke har bruk for den.. Har også 2 vhs spillere og en MD spiller i boden, samt noen gamle Dali 104, En kasettspiller (som har tilhørt Sputnik). 2 gamle stasjonære pcer (som sikkert funker bra med en lett linux) 2 gamle laptoper med dårlig batteri...

Nei jeg må nok bite i det sure eple snart og ta en tur til konteineren bak elkjøp.... en dag... snart... kansje...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fattigmann
    Av en merkelig grunn har jeg ikke sett kabeltrollene diskutere forskjell på sata kabler, power, kabinett, etc. Dette kan bli det nye store markedet
    Ta en tur bort på HifiSentralen. Der testes det både USB-kabler, harddisker og strømforsyninger i PC'en for best mulig lyd. Det er visst stor forskjell og mye å hente her... :roll:

Men for å holde meg on topic, så bruker jeg Rhapsody til bakgrunnsmusikk og for å finne ny musikk. Finner jeg noe jeg liker kjøper jeg den fysiske CD'en. Filmer kjøper jeg. Er det filmer jeg er usikker på om jeg vil like (skjelden) leier jeg. Liker jeg filmen, kjøper jeg den. I så henseende gir jeg min støtte til ting jeg liker ved å kjøpe det. Hvis alle hadde gjort det samme ville kanskje markedet sett litt annerledes ut i dag...

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Musikksamlingen vil jeg selvfølgelig beholde, og vil gjøre det sånn at vanlig musikk vil bli rippet i Mp3.. Ikke i de laveste, men muligens rundt 356 kbps. Hører (nesten) ikke forskjell på lossless, og trur muligens å nedskalere litt kan være med på "rense" opp lyden på de dårligste opptakene??

Vil også rippe referansene sånn etterhvert, så jeg slipper å kjøpe cd'ene på nytt, for så å gå over til nettverksspiller. Men blir vel langt frem i tid, så foreløpig vil jeg holde meg til Hardware

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke en "samler" selv, ihvertfall ikke av plater. (Samler på mye annet rart iflg fruen.. )

Jeg hadde ett voksende antall LP'er og har ett ok antall CD'er.
    Men gitt 2 stk minimee i hjemmet hvor førstmann var sterkt interesert i stereo'en før han kunne gå og elsker blanke runde skiver nå når han er litt større så er ingen ting fremme i stue/lytterom. Platespilleren ble solgt når junior rakk opp til den og gjerne ville finne ut hva det var. Platene ble flyttet opp på en hytte hvor det er to andre platespillere og jeg får muligheten til å "mimre" litt når jeg er der.
    CD'ene ble for en del år tilbake flyttet inn i mapper på 100-400 pr mappe da det ble for mye å ha fremme i stua, deretter ble disse mappene senere flyttet inn i en bod hvor de er tilgjengelig men kun brukes til avspilling i bil. Jobben med å rippe CD'er i flac-format ble påbegynt for noen år siden og jeg fortsatt ikke ferdig med det.. det dukker stadig opp noen godbiter som jeg hadde glemt jeg hadde.

Om jeg savner de fysiske platene? Nei! :-D Nyter jeg musikken like mye nå? JA!:-D
    Spiller også mye mere variert musikk når det er gjort på et blunk å gå igjennom og velge en plate fra det HDD baserte musikkbiblioteket. Valgte løsning gir også full kontroll over alle avspillingspunkter i hjemmet via WiFi. "Ingen CD'er som ligger i dette, nei dette, nei dette rommet..", og musikken kan spilles av flere steder samtidig. (Beklager OT, men jeg tror trenden etterhvert går bort fra separat fysisk lagring av hvert album (CD/LP). Skulle jeg trenge en CD senere så kan jeg jo alltids brenne en selv og da også kan jeg også egenkomponere låtvalgene.)

Newcomer Xene sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    221
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg for min del kommer definitivt ikke til å slutte samlingen. Det er kjempegøy å ha filmene fysisk i hyllen, men jeg ser også fordelene med å ha det på en HDD for å lese reviews eller se trailere direkte der... Jeg syns det viktigste er å ha filmen. Om det er på en disk eller om det er på en plate er av mindre betydning. Jeg ville aldri bare sett streamede filmer. Da vet du aldri om du får tak i de igjen.. Men så er det morsomt å få tak i special editions med gadgets som følger med da. eks. Alien Head og transformers transforming edt.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    I så henseende gir jeg min støtte til ting jeg liker ved å kjøpe det. Hvis alle hadde gjort det samme ville kanskje markedet sett litt annerledes ut i dag...
    Man kjøper da også musikkfiler -- det være seg MP3 fra hvordetmåttevære, ACC fra iTunes, eller FLAC fra Linn Records.

At LPen fortsatt lever, skyldes kanskje nostalgi (selv om mange med meg bare var lykkelige over å bli kvitt elendigheten), men ganske sikkert også elitisme (å få vinyl til å lyde bra krever teknisk innsats og innsikt, penger -- og ikke minst spesielle evner til selektiv lytting), og ikke minst markedsføring (mer å selge for produsentene -- typisk produkter med høyere pris og kortere levetid enn de digitale paralellene).

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg for min del har en relativ grei platesamling, nesten innkjøp av titler ukentlig, og det kommer jeg nok "alltid" til å fortsette med regner jeg med. Til tross for at jeg nettopp har kjøpt meg mediaspiller og driver med å digitalisere både platesamlinga og filmsamlinga. Har mer eller mindre "aldri" lastet ned noe og har aldri testet spotify. Samler på plater og musikk, ikke filer med musikk men ser for meg at det blir mindre og mindre samlere på sikt og at mannen igata kommer til å ha minimalt med originale plater hjemme i hylla.

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøper konsekvent det jeg ønsker meg på cd, dvd og bd. Har nok ett stykke over 1000 skiver (samlet av alle formatene), noe jeg vil tro er ganske lite i forhold til de store samlerene her inne. Cd plater legges inn på serveren hjemme, men første lytt gjøres altid på andektig måte på cd spilleren.

Vinyl er fra mine yngste år innenfor musikkens verden og er selvsagt tatt vare på. Har et sted mellom 60-80 skiver.

Jeg selger ikke plater/filmer jeg har kjøpt, med mindre jeg har kjøpt meg samme utgaven to ganger av en feil. Det er mine skiver til odel og eie som jeg dra frem og kose meg med!

Newcomer johnnyamazon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bullshit

Å si at det bare kommer til å være digitalt i fremtida er på linje med den klassiske om at i fremtiden vil ingen trenge mer en 640K.

CD er på vei ut, mye pga. at det er et udugelig format, med tanke på levetid og størrelse. Når man samler på musikk, er det mer attraktivt å samle på vinyl, fordi ikke alle kan lage vinyl hjemme, og fordi en pressing skiller seg fra en hvilken som helst annen pressing. En CD er en CD og er bare verdt plasten den er laget av og hvor mye plateselskapet tror de kan presse ut av forbruker pga. popularitet.

Det LP-samleren liker er store bilder, trykk, mer plass til tekstbasert informasjon og at man har en mer fokusert opplevelse av musikken, i og med at men må snu skiva midt i. For ikke å snakke om singelspilling. Da er det bra fokus på hver sang. CD og digitalt fungerer mere som bakgrunnsmusikk, hvor ingen egentlig trenger følge med. Man kan lage uendelige spillelister.

Jeg tror at digitalt og vinyl kommer til å gå paralelt med hverandre i tida fremover, at CD er borte vekk om 5 år.

Digitalt inn med morsmelka? Bevisste mennesker velger selv.

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zebulon
    Vel, du kan jo lagre på disk lossless, da får du den samme lydkvaliteten hvis det er det som gjelder.
    Skal man ha det slik så må man først kjøpe platen for å få den lossless. For all nedlasting er som regel komprimert. Derfor vil nok de som bryr seg om kvaliteten fortsatt kjøpe og samle.

Så lenge det finnes ett fysisk format å samle på så vil folk samle på det.

Bare se på Blu-ray vs HD nedlasting. Når en Blu-ray har en strøm med data som leverer normalt fra 20-40 Mbps (kan vel toppe seg til 50 hvis det trengs). Så sier det seg selv at man taper noe på HD nedlastingen når man der får fra 1.5-3.5 Mbps. For selv om oppløsningen teknisk sett er HD, så betyr det ikke at innholdet faktisk er det. Jeg kan godt oppskalere en gammel VHS-film til 1080p. Det blir ikke HD for det.

Det samme er det vel med CD mot nedlasting av musikk. 1.5 Mbps på CD mot 128 Kbps på iTunes. Noe går tapt, selv med verdens beste komprimering.

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant tråd.

Jeg vil anslå at jeg har ca. 1000 CDer og 200 LPer.

1. Hvis man selger CDene sine, må man vel slette filene?

2. Jeg har aldri kjøpt en fil og føler ikke noe rundt dem. Jo, det er samme flotte musikken, men jeg klarer nok aldri å bli kvitt denne spesielle følelsen det er med en plate i hånda.

3. Den følelsen med fysisk produkt var mye større med vinyl (pga. størrelse på tekster og cover).

4. Jeg elsker fortsatt signerte og nummererte produkter (helst på vinyl).

5. Den siste plata til In Vain inkluderer en pdf-fil med hele inlayet. Likevel foretrekker jeg å bla i inlay fremfor å åpne en fil på PCen.

6. All musikken min blir rippet og jeg hører mest fra PC, men jeg bare må ha platene. Og de må stå fremme.

7. Jeg tror også at den nye generasjonen blir fornøyd med harddisklagret musikk.

8. Teknologien (nedlasting) gjør at man mister fokus på album og endrer det til enkeltlåter. Det er i mine øyne en tragedie og skaper bare flere døgnfluer innen musikken.

9. Plater rippet til harddisk lukter helt likt. Det gjør ikke fysiske media;-)

Intermediate amazon1969 sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CavaleraRules
    6. All musikken min blir rippet og jeg hører mest fra PC, men jeg bare må ha platene. Og de må stå fremme.
    Denne følelsen har også jeg. Spiller jeg musikk som ligger ryggmargen nær vil jeg ha coveret (det stooore) ved min høyre hand. Det er en god følelse som ingen "CD-inlet/booklet" kan slå.

Jeg spiller mye mer digital musikk nå som jeg har fått ny forsterker i stua, men samtidig som jeg setter på et favorittalbum streamet fra PC, er jeg i hylla og henter ut LPen. Det gir det store ekstra. Jeg nyter musikken samtidig som det fyller kroppen med eierglede å ha "originalen" stående klar i skapet, den snurres til en kopp wiskey eller andakt på søndager :-D

Spesielt i disse tider hvor alle ser på musikk som gratis "freeware" som er allemanseie er det greit å vite hvor man selv står. Jeg elsker konserter, men jeg vil gjerne også ha lyd i stua...

Jeg slenger med på slutten; jeg har tatt meg den friheten og lastet ned min LPer i 24/96, ferdig rippet fra "el piratos". Live free, pay and love ur artists!!!

Intermediate JKJK sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig begynte jeg med kjøpte kasetter/singler/cd'er.

Jeg har gått fra cd-samler, til brendt-cd samler, til å totalt kutte ut fysisk medium (annet enn disker), til så å bruke en kombinasjon.

Jeg har ALDRI brukt så mye penger på dvd/cd som de siste 2-4 årene. Dette gjør jeg av den enkle grunn at jeg vil bevare det som er bevaringsverdig. Jeg kjøper det som er sjeldent (betaler gjerne elkstra).

Men siden platebransjen ikke vil være med på dette (DRM, saksøking og det som verre er), så gir jeg blanke. Får jeg en BRA el-pirato kopi så tar jeg heller den enn en NEDSKABBET FBi-LOGO propagandabefengt plate.

Jeg har veldig mange sjeldne cd'er, mp3'er, dvd/filmer, og jeg samler manisk på slikt.

Desverre så har HORA Marthe Torsby ødelagt norge, samt min vilje til å betale.
    Stua:
    Dynaudio C2. Hegel H300. Hegel HD25. Elac 2030.
    Nordost Red Dawn MKII. Nordost Blue Heaven.

Bil:
    Front: Gladen Aerospace 165.2 m/ekstra midbasser.
    Bak: Focal 130VR.
    Sub: Gladen SQX 15
    Mosconi DSP 6to8 lydprosessor.
    Mosconi AS200.4, Zero 3 og Zero 1 amper.

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Samle på brente cd-plater!? Er der noe da? Høres like givende ut som å samle på hybelkaniner.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mteinum
    Samle på brente cd-plater!? Er der noe da?
    Ja, hvis man er interessert i musikk, og ikke i plastgjenstander...

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mteinum
    Digital musikksamling ser jeg på som en heller kjedelig samling. Det vil ta veldig lang tid før all musikken er over i det digitale domenet - vi er tross alt ikke kvitt LP platene enda

Musikksamling i mine øyne er det samme som fysisk vare.

Jeg er på digital avspilling, men da cd plater er pr dags dato det eneste fornuftige tilbudet for cd-kvalitets innspillinger, så blir det cd i mange, mange år.
    Jeg tenker bare på at min dac også er adc.. derfor kan jeg rakst legge vinyl'n inn på pc'n også..
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg var en samler, men er det ikke lenger. Før så fikk jeg ekstrem-rabatt av cd'er. Jeg jobbet som lydteknikker i forskjellige radiostasjoner, og levde hjemme hos mine foreldre. Det førte til at jeg betalte i snitt 35,- pr. cd. Så det ble mange (veldig mange) cd'er.

Nå for tiden bruker jeg tiden til å rippe cdene for å så bære cdene opp på loftet. For meg så bryr jeg meg lite om å ta på cd'ene osv. bare jeg kan lytte til dem. Jeg ser ikke på meg selv som noen samler - selv om jeg kjøper en del cd'er hver uke (ikke denne påsken - da er det meste stengt). Men det er musikken jeg er ute etter. Men jeg tror nok at den dagen da trangen til å ha cd'ene fremme kommer. Så derfor ligger de pent på loftet - og venter til loftstuen blir ferdig og anlegget flyttes opp dit.

Samler det er jeg ikke, jeg bare liker musikk.
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Jeg tenker bare på at min dac også er adc.. derfor kan jeg rakst legge vinyl'n inn på pc'n også..
    Det er ikke raskt hvis du vil ha noenlunde akseptabel lydkvalitet.

I alle fall i mitt ikke alltid like støvfrie hjem kreves i praksis to opptak for å få samtlige spor noenlunde klare og støyfrie -- grumset man ignorerer ved en LP-avspilling kommer bare så altfor tydelig frem på en digital fil...

I tillegg må opptaket redigeres og låtene tagges.

80 kroner for en støy- og forvrengningsfri AAC-kopi fra iTunes er vel verdt pengene i mine ører.

Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •