Blir aldri fornøyd. Har jeg et rom som ikke liker lyd?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Blir aldri fornøyd. Har jeg et rom som ikke liker lyd?

Da var stor-invistering gjort. Nye Dali Evidence 870 erstattet de game Dali Concept 8, Dali Ikon W2 var kjøpt som bakhøyttalere, Dali Evidence C70 som senter samt en SVS PC12 plus sub står fint plassert i hjørnet. Før jeg kjøpt Evidencene hørte jeg på Ikon 8 hos hifiklubben. Så straks han skrudde de på hørte jeg helt klart stor forskjell på alle punkter (spesielt på dynamikken i bassen) i forhold til Concept 8. Snakket deretter med en kar som visst nok hadde arbeidet hos hifi-klubben siden det startet og han hadde tatt en lengre utdanning innen akustikk. Han hadde god kjennskap til både Evidence 870 og Ikon 8 og kunne fint sammenligne de to. Han sa at Ikon 8 hadde en litt finere diskant (men også mer aggressiv på høyere volum), men Evidence 870 kanskje spilte en anelse dypere og med en litt mer pompøs bass (noe som i hans øyne egentlig var bra). Tenkte at dette er ikke noe jeg hører så stor forskjell på.

Jeg ble skuffet. Setter jeg conceptene ved siden av hører jeg jo forskjell, men mest i mellomtone-registeret, men det er akkurat mellomtonen og den øvre bassen jeg savner (i forhold til Ikon 8 jeg hørte på hos hifi-klubben). Jeg syns ikke diskanten er så vanvittig mye finere, heller ikke detaljnivået i mellomtonen og bassen. Eneste jeg hørte klar forskjell på var dynamikken i dyp-bassen, men dette forsvant så straks jeg skrudde på delefilteret. Anlegget mitt har heller ingen form for punch, svs-en er rimelig god til å riste kroppen samt å spille dypt, men den slår ikke spesielt bra.

Jeg nekter å tro at jeg ikke kan få dette med det anlegget jeg har nå, så jeg lurer virkelig på hva som er galt. Har jeg et rom som rett og slett ikke egner seg for hifi, eller er min Denon 3805 en forferdelig match til Evidence 870? (Ikon 8 ble drevet av en Nad hos hifi-klubben). Jeg har forresten også brukt radioshacken min til å kalibrere suben så mye som det går.

Takker for alle svar

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fint om du skriver litt om hvordan rommet ditt er formet. Størrelse og overflater. Og hvor i rommet står ht. Avstander fra vegger?

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du nye høyttalere er det vel en ide å spille de inn før dommen faller?

Vet ikke hvordan det er med Dali, men mine gamle ProAc'er forandret seg MYE etter innspilling.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenneth andersen
    Fint om du skriver litt om hvordan rommet ditt er formet. Størrelse og overflater. Og hvor i rommet står ht. Avstander fra vegger?
    Har du forsøkt å flytte subben?
    Ofte må du flytte den noen ganger før du får maks ut av den..

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er vel ikke høyttalerne fabrikksnye, så innspilling skulle ikke bety all verden.

Når du stiller dette inn må du nok ha suben avslått, så kan du legge den på til slutt.

Ellers er 870 av "den gamle skolen" fra Dali, det betyr at den nok ikke er noen god match med Denon.

Dali har også typisk vist bedre takter når det gjelder nedre mellomtone/øvre bass på 2,5-veis konstruksjoner enn på 3-veis konstruksjoner.

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Kan bare støtte meg til trådstarters opplevelse.
    Jeg har en "umulig" akustisk stue.
    Murvegger, parkettgulv, store vinduer, harde flater.
    Står jeg midt i rommet og klapper, hører jeg en slik dirrelyd i taket som man hører hvis man roper i et langt kloakkrør.
    Eller en slik klirre/dirrelyd man hører inni en basketball når man spretter den i gulvet.

Det er så ille, at jeg sist sommer la pengene på bordet og trodde en Yamaha RX-V3900 forsterker med romkorreksjon skulle "redde" lyden. Det skjedde ikke. (Høytalerene er Dali Ikon 7)

Heldigvis bor vi i en midlertidig bolig, så jeg håber akustikken kommer på plass den gang vi flytter.

Vår gamle stue var veldig god akustisk. Dårligere anlegg enn det jeg har nå, spillte mye bedre. Det var mye tykke møbler og hyller, panel og riflete vegger.
    En peis i et hjørnet som var bass-trap, osv osv....

Kan bare ta med at jeg for et år siden, her i Danmark, var med på en forelesning hos HiFi-klubben.
    De skulle demonstrere Lyngdorf sin romkorreksjon. "Problemet" var bare at HiFi-klubben er så godt bygget og møblert at det nærmest ikke var behov for romkorreksjon.
    Anlegget ble stilt opp ute i selve butikklokalet, og Lyngdorf-prosessoren målte til at kun 7-8% korreksjon var nødvendig.
    Dermed ble det veldig vanskelig for oss publikum å høre forskjell på anlegget med de 7-8% korreksjon aktivert, og uten korreksjon.

Med dette eksempelet vil jeg bare illustrere hvor viktig rommet er.

Min store personlige erfaring her hjemme fikk jeg for 2 måneder siden.
    Jeg hadde noen timer med huset for meg selv. Så fikk HiFi-nerden i meg bruke litt tid på å plassere høytalere.
    Og til min store overraskelse, så ble resultatet at jo tettere høytalerene står mot bakveggen, jo bedre lyd får jeg i stuen.
    Det var så forskjell at jeg simpelthen klippet(!) av bananpluggen på de dyre kablene mine, for å så feste de med skruklemmen bak på høytalerterminalene. Så fikk jeg høytalene ytterligere 4-5 cm mot bakveggen.

Når jeg har huset for meg selv, så har jeg faktisk slike akustiske plater/skumstoff som ligner på eggekartonger.
    Når jeg henger dem opp, (har lagget et lett-å-henge-opp lett-å-ta-ned system), så forsvinnerkloakkrør-akustikken i stuen. Men det skal så pass mye opp på veggene at stuen dør helt. Man føler at det blir dempet alt for mye. Det blir tungt å snakke og man får en inneklemt stemning

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Har du forsøkt å flytte subben?
    Ofte må du flytte den noen ganger før du får maks ut av den..
    Plasseringen er dessverre låst

Har du nye høyttalere er det vel en ide å spille de inn før dommen faller?
    Alle høyttalerne er kjøpt brukt og ferdig innspilt.

Ellers er 870 av "den gamle skolen" fra Dali, det betyr at den nok ikke er noen god match med Denon.
    Ja, denon har vel ikke vært kjent for å være spesielt musikalske heller. Tror du emotiva vil være en bedre (kanskje langt bedre? ) match til mine Evidence?

Jeg har også murvegger og gulv (med vegg til vegg teppe). Jeg har også to store pute-sofaer som sikkert absorberer en del lyd, jeg antar at dette er positivt?

Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ett tilnærmet kvadratisk rom er vel sjeldent noe godt utgangspunkt for god lyd..
    Edit: har du tilfeldigvis en takhøyde på rundt 2,40 meter?

Du skriver plassering er låst, men ofte kan små justeringer gi store utslag.
    Les deg litt opp på akustikk, ht-plassering og romdemping, og prøv deg frem.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Dali sine høytalere er sjelden ment til toe-in.

Det er et spor på et album jeg virkelig må få anbefale.
    Roger Waters har en cd som heter "Amused to Death" med Q-sound.
    Første spor der, (hvis jeg husker riktig), har en hund som bjeffer.
    Med korrekt oppsatt stereoperspektiv hører du den hunden LANGT til høyre for din høyre høytaler, og det høres ut som om det kommer fra naboen.

Jeg bruker det sporet for å tune meg inn på et korrekt stereoperspektiv.
    Der merket jeg med mine Ikon 7 at de overhodet ikke skal spisses inn mot lytter. (Toe-in)
    De skal stå rett ut fra veggen.
    Deretter eksperimenterte jeg med avstand til og fra vegg.
    Trakk de langt ut, skubbet de helt inn. I min stue var siste alternativ det beste.

Så er det litt hva du har på veggene og gulvet. Tepper, bilder, hyller og annet er godt til å dempe noen unønskede lyder.

Les denne tråden her, den er genial med korte konkrete tips.
    Og de 3 siste numrene av "Hjemmekino"-bladet snakker om akustikk og lyd.
    Mye god lesing der.

Intermediate Folkvord sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,499
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tor rasmussen
    Kan bare støtte meg til trådstarters opplevelse.
    Min store personlige erfaring her hjemme fikk jeg for 2 måneder siden.
    Jeg hadde noen timer med huset for meg selv. Så fikk HiFi-nerden i meg bruke litt tid på å plassere høytalere.
    Og til min store overraskelse, så ble resultatet at jo tettere høytalerene står mot bakveggen, jo bedre lyd får jeg i stuen.
    Det var så forskjell at jeg simpelthen klippet(!) av bananpluggen på de dyre kablene mine, for å så feste de med skruklemmen bak på høytalerterminalene. Så fikk jeg høytalene ytterligere 4-5 cm mot bakveggen.
    Har også hatt slike problemer her, prøvde og ta høyttalerene mer inntil veggen, ble mye mer behagelig og høre på, slet også litt med skarp diskant spesielt på film.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Nå er vel ikke høyttalerne fabrikksnye, så innspilling skulle ikke bety all verden.

Når du stiller dette inn må du nok ha suben avslått, så kan du legge den på til slutt.

Dali har også typisk vist bedre takter når det gjelder nedre mellomtone/øvre bass på 2,5-veis konstruksjoner enn på 3-veis konstruksjoner.
    Var vel noe med det første jeg tenkte på...
    Dali trenger vel en litt mere "livlig" forsterker for ike å bli for "dau"?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dali trenger vel en litt mere "livlig" forsterker for ike å bli for "dau"?
    Ja, det føles litt sånn. Var på kino i kveld igjen. Etter at det nye anlegget ble kjøpt hadde jeg store forhåpninger om å kunne sammenligne det med kinoen i Horten, men det er fortsatt grøt i forhold.

Hvilken forsterker bør jeg gå for? Vet at de nye NAD forsterkerne vil være en god match, men har på en måte siktet meg inn på emotiva. Det er dynamikk og detaljnivå som står i fokus.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil påstå at hvis du nå har grøtlyd, så er det lite du redder inn med å skifte komponenter på det her stadiet.
    De detaljene og forbedringene som forskjellig utstyr bidrar med vil jo nesten ikke komme frem i et dårlig akustisk rom.

Så her bør du få kontroll over lyden, innen du går på jakt etter detaljer og tonale endringer.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    en klok mann sa:

"When I hear an unfamiliar loudspeaker in an unfamiliar room and it does not sound right, then I look for faults in the loudspeaker's design and placement long before I blame the room."

"The room is rarely at fault. If it is comfortable for conversation and living in it, then it is also suited for sound reproduction. The problem is usually the inadequate polar response of the loudspeakers and their placement in the room."

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    en klok mann sa:

"When I hear an unfamiliar loudspeaker in an unfamiliar room and it does not sound right, then I look for faults in the loudspeaker's design and placement long before I blame the room."

"The room is rarely at fault. If it is comfortable for conversation and living in it, then it is also suited for sound reproduction. The problem is usually the inadequate polar response of the loudspeakers and their placement in the room."
    Men nå har jo ikke trådstarter bekreftet at rommet er comfortable for conversation and living enda. Kvadratisk rom med bare murvegger er jo ikke noe godt utgangspunkt, og kan godt gi "grøt" og skarp diskant. Mangel på mellombass derimot er vel heller anlegget enn noe annet.
    --
    Thorbjørn

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •