Trenger litt tips og råd.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Exclamation Trenger litt tips og råd.

Hei.

Jeg har tenkt å kjøpe inn litt høytalere. Så trenger litt råd og tips fra deg som har peiling på lyd.:wink:

Har for øyeblikket en 5.1 reciever nå, og har tenkt å kjøpe inn 8 høytalere da det blir, 2 center, 4 bak og 4 fram.
    På recievern kan jeg koble 4 forran å det går greit, men så er spørsmålet om jeg kan seriekoble centerene og bak høytalerene? og eventuelt serie koble en sub til?:neutral:
    Går det bra eller må jeg vurdere å kjøpe en ny reciever og eventuelt en sub deler( XTZ Sub Amp 1 XTZ High End | Surround.no - Høyttaler spesialisten ) ?:neutral:

håper på positiv hjelp fra deg.

Med vennlig hilsen

Torgeir

Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner ikke helt hva du tenker på her

Hvis du har en 5.1 reciever (Hvilken forresten?) så kobler du til to fronter, en senter, to bakhøyttalere og en sub. Skal du ha flere høyttalere enn dette så må du satse på en reciever som tar 7.1/2, 9.2 eller 11.2.

Eks 7.2: Onkyo TX-SR607 Surroundreceiver | Soundgarden

Eks 9.2: DENON AVR-4810 Hjemmekinoreceiver - Receiver - Hjemmekino | Hi-Fi Klubben

Eks 11.2: Yamaha DSP-Z11 receiver sort - Yamaha - Receiver/Forsterker - Yamaha DSP-Z11 receiver sort - Netshop.no - pc data foto minne digital

Du sier du vil kjøpe 4 foran, 4 bak og i tillegg ha 2 senter-høyttalere? Da har du jo i såfall 10 høyttalere utenom suben..

Det er forsåvidt ikke noe problem å ha 2 suber om du bruker et såkalt Y-ledd for å splitte sub-signalet.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det jeg mente var om jeg kan serie koble høytalere? altså, koble sammen 2 centere til en center utgang, og 2 og 2 bak til en bak utgang..:???: har for øyeblikket 5.1 anlegg, men har ikke råd til å kjøpe ny reciever enda. så derfor lurte jeg på om det går ann å seriekoble de? :???:

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, du kan i teorien sende samme signalet ut til flere høyttalere ved hjelp av en y-splitter. Tror ikke det er noen god ide å seriekoble dem. Men jeg skjønner ikke helt hvorfor du vil gjøre dette?

For det første så tviler jeg på at lyden blir noe særlig bedre da det er samme signal som i såfall går til de "splittede" høyttalerparene. Da ville jeg heller kjøpt dobbelt så dyre høyttalere fremfor å kjøpe dobbelt antall høyttalere

For det andre vil dette medføre en betydelig ekstra belastning på forsterkeren som da må drive to par høyttalere pr forsterkerutgang. Dette vil kunne medføre at forsterkeren ikke klarer å gjengi lyden slik den er ment å være, og i verste fall medføre at den blir overbelastet.

En aktiv subwoofer derimot har innebygget forsterker og da er det ikke noe problem å splitte signalet ut.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men siden det da fungerer dårlig med å seriekoble de, kan man da i stedet bruke noen form for forforsterker da? eller er det i bunn og grunn best å kjøpe da for eksempel den 11.2 recieveren du ga meg linken på? er veldig opptatt av lyd, att det kan spilles høyt og samtidig være klar lyd. så trenger bare hjelp så jeg kan oppnå det jeg vil ha:wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    862
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo flere receiver nå om dagen som har noe som kalles presence(yamaha kaller sitt system det hvertfall) dett vil si at i tillegg til de 2 fronthøyttaleren og center kanalen, kan du ha 2 høyttalere til over bildet for og få en mer tilstedeværende lyd.
    Jeg har veldig lite tro på dette med seriekobling siden forsterkeren din da antageligvis vil slite mye mer enn med det antall den er tiltenkt til.

Har du råd til det så er vel Z11 det råeste du kan kjøpe av hjemmekino receivere, hvis ikke har yamaha veldig mange andre gode modeller som er verdt en titt.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av torgeir.a.sandmo
    men siden det da fungerer dårlig med å seriekoble de, kan man da i stedet bruke noen form for forforsterker da? eller er det i bunn og grunn best å kjøpe da for eksempel den 11.2 recieveren du ga meg linken på? er veldig opptatt av lyd, att det kan spilles høyt og samtidig være klar lyd. så trenger bare hjelp så jeg kan oppnå det jeg vil ha:wink:
    Det du i utgangspunktet må ha, uansett hvordan man ser på det, er ENTEN en separat forforsterker som har x antall utganger f.eks 7.2 OG en separat effektforsterker som har tilsvarende antall utganger (minus sub-utganger, da disse normalt ikke trenger egen effektforsterker)

ELLER så må du ha en reciever med f.eks 7.2 (eller 11.2 for den saks skyld) utganger. En reciever er en slags kombinert forforsterker og effektforsterker. Du må ha en forsterker/reciever med samme antall utganger som det antallet høyttalere du ønsker å bruke.

Spørsmålet er vel i bunn og grunn hvor mye penger man vil legge i et slikt oppsett. Man kan jo få det så dyrt man bare ønsker, men det er ikke nødvendigvis slik at lydkvaliteten og filmopplevelsen øker proporsjonalt med antallet høyttalere. Kvaliteten på høyttalerne, subwoofer, forsterkerutstyret, signalkilder m.m. har stor betydning for totalopplevelsen. Man kan få ganske så heftige lydopplevelser med et vanlig 5.1 oppsett om man velger rette komponenter som passer til hverandre.

Hvor mye penger ser du for deg å bruke på dette utstyret da? Lettere å gi en mer konkret anbefaling da.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg hadde kanskje tenkt å bruke i første omgang rundt 10000 på det, for så å eventuelt kjøpe noe mer senere da jeg får spart meg opp mere penger:neutral:
    Men den 11.2 recieveren du anbefalte meg i går er ett veeldig interessant produkt å kjøpe
    Men da må det som sagt litt sparing til først:wink:

Men hva kan du anbefale da til en sum av si 10-15000,-?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    5 stk. High End Speaker Cable kr 2950,-

4 stk. Bananplugger kr 796,-

1 stk. Proson Stratego 215 kr 4990,-

1 stk. Proson Conquest 6030 MK2 kr 3490,-

2 stk. Proson Sub 12" kr 7980,-

1 stk. Yamaha BD-S1065 kr 4590,-

1 stk. Yamaha DVD-S663 kr 1390,-

1 stk. Yamaha CDC-697 kr 2990,-

1 stk. Proson Stadium Center 6 kr 990,-

3 stk. Proson Genexxa Monitor 6 v.2 Black Oak kr 5070,-

80m Supra Classic Halogen Free 2,5 mm2 Kabel kr 2400,-

5 stk. Proson HDMI kabel Deluxe 2 m kr 1495,-

2 stk. Proson Y-splitt kr 298,-

2 stk. Proson Subkabel 8 meter kr 798,-

6 stk. Vogel VLB 200 Veggfeste kr 2940,-

1 stk. Accurate HIFI Rack 4040HiFi kr 1990,-

1 stk. Moon Center-veggfeste kr 290,-

1 stk. Yamaha DSP-Z11 kr 56890,-

Som gir en total som på hele kr 102337,-

Så dette er drømmen

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av torgeir.a.sandmo
    5 stk. High End Speaker Cable kr 2950,-

4 stk. Bananplugger kr 796,-

1 stk. Proson Stratego 215 kr 4990,-

1 stk. Proson Conquest 6030 MK2 kr 3490,-

2 stk. Proson Sub 12" kr 7980,-

1 stk. Yamaha BD-S1065 kr 4590,-

1 stk. Yamaha DVD-S663 kr 1390,-

1 stk. Yamaha CDC-697 kr 2990,-

1 stk. Proson Stadium Center 6 kr 990,-

3 stk. Proson Genexxa Monitor 6 v.2 Black Oak kr 5070,-

80m Supra Classic Halogen Free 2,5 mm2 Kabel kr 2400,-

5 stk. Proson HDMI kabel Deluxe 2 m kr 1495,-

2 stk. Proson Y-splitt kr 298,-

2 stk. Proson Subkabel 8 meter kr 798,-

6 stk. Vogel VLB 200 Veggfeste kr 2940,-

1 stk. Accurate HIFI Rack 4040HiFi kr 1990,-

1 stk. Moon Center-veggfeste kr 290,-

1 stk. Yamaha DSP-Z11 kr 56890,-

Som gir en total som på hele kr 102337,-

Så dette er drømmen
    Glemte å skrive inn att alle høytalerene bortsett fra centeren er par, så der det står 3 stk Proson Genexxa er det 6 høytalere

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, drømme er gratis....
    Så drømmen din er å kjøpe en high end forsterker og koble jalla høyttalere på den ? Hadde det endda vært QLN Signature da....
    Hva er vitsen med å koble flere høyttalere på samme kanal da???
    Hva skal du med dvd spiller når du har Blu-Ray??
    5 stk HighEnd speaker cable til 3000,-??? samt 80 meter Supra?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har 3 spørsmål til deg.
    1; Hva skal du med bluray, dvd og cd spiller, når du kommer i mål med bare bluray-spilleren?

2; Du mener å investere i en Yamaha Z11 kongereceiver, for så å koble til Proson-høyttalere? Dette skjønner jeg ingenting av.

3; Hvor digert rom skal du bygge kino i? I et normalt rom er det forsvinnende lite å hente utover 5.1, max 7.1...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Ja, drømme er gratis....
    Så drømmen din er å kjøpe en high end forsterker og koble jalla høyttalere på den ? Hadde det endda vært QLN Signature da....
    Hva er vitsen med å koble flere høyttalere på samme kanal da???
    Hva skal du med dvd spiller når du har Blu-Ray??
    5 stk HighEnd speaker cable til 3000,-??? samt 80 meter Supra?
    Hva slags høytalere og klaber annbefaler du til denne recieveren da?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roytarzan
    Har 3 spørsmål til deg.
    1; Hva skal du med bluray, dvd og cd spiller, når du kommer i mål med bare bluray-spilleren?

2; Du mener å investere i en Yamaha Z11 kongereceiver, for så å koble til Proson-høyttalere? Dette skjønner jeg ingenting av.

3; Hvor digert rom skal du bygge kino i? I et normalt rom er det forsvinnende lite å hente utover 5.1, max 7.1...
    1; Vanskelig å si, men liker å ha litt av hvert men vet godt att det holder kunn med en bluray spiller:-D

2; Hva kan du annbefale da, i stedet for Proson?

3; hadde tenkt i området 20-30kvm:-|

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm..

Jeg la ut denne tråden for å kunne få litt hjelp av de som har god peil på hifi/hjemme kino.

Viss det er noen som kan hjelpe meg med eventuelle høytalere, kabler og div, så tar jeg gjerne imot den hjelpen dere kan komme med.

Jeg har ikke så über peiling på dette, bare att jeg liker grom lyd, enten den er høy, middels og lav.

har alltid vært utrolig fan av musikk og film, og hverdagen blir ikke den samme uten.

Har ett ufattelig dårlig anlegg nå, med en miks av, 2 mission front, en proson center, 1 proson 8" sub og to proson sat. bak, å hele denne klasen drives av en gammel sony 5.1 reciever som holder på å gå føyken

Så som sagt ovenfor, så tar jeg gjerne i mot hjelp.

Den lange listen over høytalere og kabler + div, var egentlig bare for å vise hva jeg drømmer om og brenner for. Ikke for å få en masse spørsmål og lignende om hvorfor jeg ville koble proson på en ufattelig bra reciever, å hvorfor jeg ville kjøpe 80meter med kabel til høytalerene pluss pluss..

Men hjelp meg gjerne den som vil, både med høytalere, bakler, oppsett, hvordan ting skal stå, enten høyt eller lavt, om jeg skal ha sånne plugger eller sånne, om det skal være tykke eller tynne kabler:-D

Tips og råd kommer godt med:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo hør nå her; Istedet for 3 spillere, kjøper du en skikkelig god blurayspiller. Legg heller litt mere i den ene. For bare vent, kabelhælvete blir det uansett bak en surroundreceiver.

Fronthøyttalere: Klipsch RF82
    Center: Klipsch RC64 !!! (Kongecenter)
    Bak og bak2 for 7.1: Klipsch RS62
    Sub: Her er det mye bra. F.eks 2x Klipsch RW12D.

Dette trenger du IKKE en receiver til 50k for å drive. Det blir steinbra med en i 10 - 15.000,- klassen.

Alternativer til RF82 i front finns foregående modeller RF3 og RF35 billig på brukten stadig.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo hør nå her; Istedet for 3 spillere, kjøper du en skikkelig god blurayspiller. Legg heller litt mere i den ene. For bare vent, kabelhælvete blir det uansett bak en surroundreceiver.

Fronthøyttalere: Klipsch RF82
    Center: Klipsch RC64 !!! (Kongecenter)
    Bak og bak2 for 7.1: Klipsch RS62
    Sub: Her er det mye bra. F.eks 2x Klipsch RW12D.

Dette trenger du IKKE en receiver til 50k for å drive. Det blir steinbra med en i 10 - 15.000,- klassen.

Alternativer til RF82 i front finns foregående modeller RF3 og RF35 billig på brukten stadig.
    Tusen takk for god tilbakemelding
    Men hva slags kabler anbefaler du da? skal jeg bruke kabler med banaplugg eller vanlig plugg?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kabler med eller uten plugg er ikke så nøye. Spør du meg, vil jeg si at det holder med kabler i en prisklasse man er komfortabel med. Er ikke nødvendig å bruke mange tusen på det.

Det er mye å spare på høyttalerne ved å beherske seg til Center RC62 og bakh. RS42...

Blurayspiller? Denon 2010

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kabler med eller uten plugg er ikke så nøye. Spør du meg, vil jeg si at det holder med kabler i en prisklasse man er komfortabel med. Er ikke nødvendig å bruke mange tusen på det.

Det er mye å spare på høyttalerne ved å beherske seg til Center RC62 og bakh. RS42...

Blurayspiller? Denon 2010
    Klipsch RF-82 (Sort) kr 9 995,00

Klipsch RC 62 (Sort) kr 4 000,00

Klipsch RS 42 (Sort) kr 7 990,00 2stk (4stk, selges som par derfor 2 stk| 2 pakker)

Klipsch RW 10D (Sort) kr 11 990,00 2 stk

Marantz SR-6004 (Sort) kr 8 995,00

Marantz BD-7004 (Sort) kr 6 995,00

Totalt: 49 965,00 for allt utenom kabler

Hva med dette da og eventuelt hva slags kabler skal jeg kjøpe??

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt skeptisk til om den receiveren er kraftig nok....
    Ville nok gått for noe større / tyngre receiver.
    Ellers ser d veldig bra ut. Kabler kjøper du samtidig med elektronikk el høyttalere. Da får du god pris.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •