Stereo - kontra flerkanals

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 24
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    252
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Stereo - kontra flerkanals

Per dags dato besitter jeg en SC-LX71 m/ Emotiva XPA-3. To-kanals tonene er gitt ved Kef IQ90.

Idag hørte jeg et oppsett med IQ70 koblet til en rimelig Onkyo forsterker. Lytterommet til dette var begredelig. Alikevel syntes jeg dette spilte vesentlig "kulere" enn mitt nåværende oppsett.
    Selvom jeg idag bruker mitt oppsett til hovedsakelig film og spill (PS3), verdsetter jeg i første rekke to-kanals lyd (der jeg streamer via Airport Express, i lossless format).

Er det slik at et rent to-kanals oppsett er så mye råere på ren musikk, eller er mitt oppsett satt opp slett?
    Første gang på lang tid jeg føler meg snytt, på en måte.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, min mening er, at i de fleste tilfelder banker en rimelig stereo forsterker surrerundt receivere lett.
    Mange har vært heldige med oppsettet og en del av de har Pioneer så jeg lurer litt på om du har noen feil innstillinger et sted. Din receiver er jo et fantastisk produkt.
    Har du prøvd å koble din Macbook direkte til Pioneeren med optisk ut?
    Ikke at det kanskje betyr noe, men har du 2 kanal 24 bit huket av i MIDI oppsett?
    Må innrømme at med litt justering i iTunes eq`en, og preamp gain hevet litegrann synes jeg dette spiller helt rått. Mine hår reiser seg når Lofgren starter guitaren.....
    Jeg synes Macbook direkte spiller mye bedre enn musikk streamet til min SB3 fra en windows maskine....

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    252
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, jeg sitter fortsatt som et spørsmålstegn. Er ikke at jeg er direkte misfornøyd med hvordan det spiller hjemme hos meg, jeg er bare overassket over hvor mye potensiale jeg ikke får utløst.

Rommet (form, demping etc) er jeg relativt fornøyd med, kanskje litt smalt. Men forutsetningene for god lyd bør i hvertfall være til stede, etter mitt skjønn.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, men alle rom spiller forskjelligt, sett dine høyttalere i et annet rom og du vil oppleve at det ikke er så mye høyttaleren du hører, men rommet.
    Vanskeligt å forklare, men et tilsynelatende elendig rom kan faktisk spille utrolig bra.
    Du får andre rom resonanser, lyden vil kanskje oppleves som mer punchy, levende, men det er et utslag av resonanser, dips og peaks.
    Har man en 50 hz dip i et rom kan man bare glemme å gjøre noe med den via eq, den vil alltid være der jo, omplasering av høyttalere og lytteposisjon må eksperimenteres med.
    Dine høyttalere er vel ikke for store for ditt rom, eller?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    252
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, helt enig med deg angående dette.
    Men jeg mistenker i første rekke at den største ulven i dette oppsettet er elektronikken. Får vel bare låne et ren stereo forsterker,

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    God ide. Lån en stereoforsterker først. Da besvares nok en del spørsmål.
    Det kan være at løsningen i ditt system heter Emotiva USP-1.
    Da er du avhengig av analogt stereosignal i inn. Vet ikke om du har det...

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ABC123
    Per dags dato besitter jeg en SC-LX71 m/ Emotiva XPA-3. To-kanals tonene er gitt ved Kef IQ90.

Idag hørte jeg et oppsett med IQ70 koblet til en rimelig Onkyo forsterker . Lytterommet til dette var begredelig. Alikevel syntes jeg dette spilte vesentlig "kulere" enn mitt nåværende oppsett.
    Noen ting som påvirker
    Instillingen på 2 kanals Onkyo forsterker vil avgjøre resultat
    Dine innstillinger for 2 kanals spilling i LX vil avgjøre resultat
    Type lyd format og kvalitet (produksjon / ripp eller convertering) vil avgjøre resultat

Man må vite grunnlaget for hvorfor man hører (bedre ,dårligere lyd)
    uten grunnlaget og innsikt kan faktisk en oppegående eier av elendig forsterker/reciver spille fantastisk lyd i forhold til en med ekstremt bra anlegg men ingen kompetanse/innsikt i muligheter
    (ikke direkte ment om trådstarter men generelt)

Ut fra info om hva som ble brukt av avspiller , lydformat , kabler med sammenligningene (+ innstillinger) blir det umulig å anta noe om hvorfor du opplevde slik forskjell men du har ingen dårlig utgangspunkt for bra lyd med din LX så lese manual x antall ganger og få reciver best satt opp , kanskje flytte høytalere vinkling , plassering osv (mm til cm)vil gi deg annet lydbilde

losless er losless men det nevnes ikke om Onkyo ble spillt med losless og om samme lydspor eller samme bit/hz var på lydsammenligning

Det nevnes vel heller ikke avspilleren som ble brukt sammen med Onkyo forsterkeren og DAC / lydinnstillinger som kan farge/påvirke avspillerens ut signal

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    252
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    Noen ting som påvirker
    Instillingen på 2 kanals Onkyo forsterker vil avgjøre resultat
    Dine innstillinger for 2 kanals spilling i LX vil avgjøre resultat
    Type lyd format og kvalitet (produksjon / ripp eller convertering) vil avgjøre resultat

Man må vite grunnlaget for hvorfor man hører (bedre ,dårligere lyd)
    uten grunnlaget og innsikt kan faktisk en oppegående eier av elendig forsterker/reciver spille fantastisk lyd i forhold til en med ekstremt bra anlegg men ingen kompetanse/innsikt i muligheter
    (ikke direkte ment om trådstarter men generelt)

Ut fra info om hva som ble brukt av avspiller , lydformat , kabler med sammenligningene (+ innstillinger) blir det umulig å anta noe om hvorfor du opplevde slik forskjell men du har ingen dårlig utgangspunkt for bra lyd med din LX så lese manual x antall ganger og få reciver best satt opp , kanskje flytte høytalere vinkling , plassering osv (mm til cm)vil gi deg annet lydbilde
    Okei, for å stramme opp inntrykkene her:
    Oppsettet jeg hørte spilte med større dynamikk, holografien var bedre, lydbildet var bredere. Det å plassere spesifikke detaljer i lydbildet opplevdes mye enklere. Lyden hadde generelt vesentlig mer "kropp"
    - (LES: forskjellen var ikke så ekstreme, men jeg setter det litt på spissen)

Oppsettet jeg hørte spilte med ei gammel P4 cd, på en enkel Onkyo cd-spiller, tilkoblet til en Onkyo A9155 (husker ikke helt, men kostet rundt 3000,-). Ytterpunkt innstillingene (diskant, bass) var nøytralt innstillt på denne.
    - Altså mener jeg at kilden min ikke bør være så halvgæærn i forhold, da all musikk er rippet i lossless, og streames via Airport Express m/ Toslink.

Har prøvd det meste av instillinger på min LX, både med og uten romkorreksjon (som er kjørt flere ganger, også utifra nye plasseringer på HT) - prøvd alle mulige plasseringer.
    Mitt oppsett er plassert i et avlangt retangulert rom på ca 20 kvadrat, der tv samt front høytallere er plassert på kortvegg. Begge HT har jeg nå plassert ca 35 cm fra både bak/sidevegg. Det er vegg til vegg teppe.
    Når det gjelder plasseringer har jeg prøvd med mye større avstander, men føler at nåværende plassering er den foreløpig beste.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (avspiller)--->Ukjent Onkyo spiller til Onkyo Forsterker
    Her blir det cd spilleren sin DAC behandling (innstillinger for farging av lyd) , hvor bra det analoge signalet behandles generelt + overføring (phono) til forsterker som gir resultat.
    (at en gammel Onkyo cd spiller kan danke ut LX ang lydbehandling er ikke utenkelig men har egentlig ikke tro på at det er svaret men at du må fikle litt med reciver for best lyd )

Bruk av ekstern cd spiller analogt ut sammenlignet med digitalt signal inn på lx71 sier jo mere om signal , innstillinger , dac en at en Onkyo forsterker skal prege lyden stort (om den ikke farger lyden men er ren forsterkning)

Det du gjør ved avspilling er å tilføre digitalt inn på LX som så foretar DAC og forsterkerdelen
    Da vil forskjeller også bli om du bare har en DAC funksjon i LX eller om du også har med DSP for farging av lyd å eventuelt hvordan du farger

Har selv en LX52 (som ikke er så ulik 71 i innstillinger) men har ikke utforsket / satt meg så godt inn i reciveren at jeg kan gi et eksakt svar

En ting er (lite trolig men kan skje)
    Hører du forskjell mellom cd digitalt inn kontra samme cd convertert til FLAC inn med Airport (med samme innstillinger i reciver for begge lydforsøk)
    dette fordi ikke alle FLAC decodere gjør en ekstremt bra jobb

Når du lytter
    er innstilling pure direct best eller direct i reciver
    i en 2 kanals innstilling

Sitter jo meget bra Wofson DAC i LX71 så den skal kunne gi flott lyd men om lyden passer deg (lydbilde) er noe annet (alle typer dac har en signatur å setter sitt preg på lydsignaturen)

lydsignatur (kilde) og høytalere brukt til den eksakte lydsignaturen er også noe som påvirker sluttresultat.
    Kanskje du liker onkyo sin lydsignatur bedre en pioneer på KEF høytalere ?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    252
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Varierer litt hvorvidt jeg bruker Pure Direct/Direct.
    Direct brukes egentlig bare når jeg ønsker litt ekstra trykk i bunn via sub.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    35 cm fra bakvegg og sidevegg? Ikke for å virke spydig men du har samme høyttaler plasering som 95% av folk herinne. (og ja, jeg har samme for øyeblikket, men i en veldig liten stue)
    Går du på Cardas Audio ,der får du en guide til plasering av høyttalere i et rektangulært rom, prøv den.

Du vil først synes dette er spinnvilt, spill av plass, kan ikke virke osv, men din hake vil falde til bakken når du hører musikk. Du hører nemlig ikke høyttalerne, og du hører minimalt til rommet. Resultatet er holografi, ren ny bass, glatt frekvensgang, kort sagt, en ny opplevelse.
    Man er så vant med boomy bass, dips og peaks at man blir helt satt ut når man hører hva anlegget egentlig kan prestere....

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    252
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe. Vel, jeg vil driste meg til å påstå at samtlige mulige plasseringer er prøvd, med varierende hell.
    Jeg ønsker meg en ballsal jeg kan fylle med lyd!

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se på nettsiden, høyttalerne skal stå 1/3 inne i rommet..og du skal sitte 2/3 inn i rommet.
    George Cardas hadde sine Magnepan 3,6 satt opp slik, og de er svære altså....

Intermediate unified86 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    1,678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hørt LX-72 sammen med både IQ70 og IQ90 i samme rom. Vi spilte av flac med USB-pen rett inn i pioneeren.
    Ingen tvil om IQ70 hørtes best ut der, og vi konkluderte med at IQ90 er vesentlig mer kresen på elektronikken, og trenger mye mer kraft for å spille bra.
    Nå ser jeg at du har en xpa-3 så du burde vel hatt nok krefter, men muligens det ikke er den beste matchen?
    Ellers er det jo som regel romakustikken som er syndebukken. Du skulle nesten ha testet IQ70'ene i rommet ditt, så hadde du kanskje funnet svaret.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    252
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ny problemstilling! Har stuslet litt i kabalsalaten den siste tiden, og den begynner å irritere meg litt.

DVS: I likhet med veldig mange andre, har jeg elektronikken plassert i en tv-benk som står plassert relativt nære veggen. Dette medfører at strømkabler, signalkabler, og høyttalerkabler ligger relativt nære, og har i flere tilfeller sammenfallende strekk på opptil en meter.

Jeg er riktignok ingen kabelfantast, men regner med at dette kan forringe lydkvaliteten en smule? Vil jeg merkbart høre forskjell ved å bruke tid på å separere diverse kabler fra hverandre?

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Vel, min mening er, at i de fleste tilfelder banker en rimelig stereo forsterker surrerundt receivere lett......

Må innrømme at med litt justering i iTunes eq`en, og preamp gain hevet litegrann synes jeg dette spiller helt rått.....
    Interessant tråd, men Niels - jeg stusser litt på dette over her.

I min verden er det slik at de som hevder at 2ch stereo forsterkere spiller ringer rundt surrerundt-receivere, også er de samme som frastår å bruke EQ da man ønsker mest mulig genuin lyd......................

Tar jeg feil her et sted?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    252
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Interessant tråd, men Niels - jeg stusser litt på dette over her.

I min verden er det slik at de som hevder at 2ch stereo forsterkere spiller ringer rundt surrerundt-receivere, også er de samme som frastår å bruke EQ da man ønsker mest mulig genuin lyd......................

Tar jeg feil her et sted?
    Ser den. Men ikke la dette bli nok en debatt angående linjær frekvensgang eller ei!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Syns du skal ta trinn 1 først. Prøve en stereoforsterker i ditt eget oppsett. En helt uten prosessorer, slik at du må kjøre analogt signal hele veien.
    Tør nesten vedde på at du får det lydbildet du tenker på, holografi, stereoperspektiv, detaljer og tydelighet...

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roytarzan
    Syns du skal ta trinn 1 først. Prøve en stereoforsterker i ditt eget oppsett. En helt uten prosessorer, slik at du må kjøre analogt signal hele veien.
    Tør nesten vedde på at du får det lydbildet du tenker på, holografi, stereoperspektiv, detaljer og tydelighet...
    Da får man ikke brukt Airport Express

Hva er forskjellen mellom en stereo forsterker uten digital lydprosessor , eller feks reciver som kjøres uten digital lyd prosessor ?

Det du her skriver er at du anbefaler ekstern lydkilde analogt til forsterker
    (hvorfor ikke ekstern analogt lydkilde inn til reciver)
    reciver blir forforsterker til trådstarters effektforsterker å ingen prosesser behandler lyd

Med ekstern analog lydkilde blir det i hovedsak lydsignaturen til den analoge lyden som gir utslag for lydbilde
    (vil variere fra DAC brukt i avspiller samt spillerens kvaliteter til skjerming av "støy" osv)

Skjønner ikke helt her hva en stereo forsterker kan tilføre i forhold til reciver/reciver + effektforsterker
    Er analog overføring målet bør største forskjell være om avspilleren heter NAD , Denon , Onkyo , Marantz osv da de har ulik lydsignatur å ikke samme som Pioneer
    (eller prøver extern dac)

nå har jo trådstarter hørt "ukjent Onkyo cd spiller" antakelig analogt overført til en forsterker å likte lyden
    Kanskje å låne samme spiller -overføre analogt til sin reciver vil gi samme opplevelse
    eller ved mange andre spillere/eksterne dac kunne oppleve enda bedre lyd.

Har ingen tro på at trådstarters lyd eksempel
    Onkyo Europe - A-9155 2.0 forsterker
    som koster 2500,- i nettbutikker her i Norge var den utslagsgivende delen til økt lytte opplevelse
    Forsterkerens Phono Equalizer , bass , diskant , Loudness On/Off innstillinger kan påvirke resultatet ja men

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    252
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stliller meg veldig enig med det du sier Hygen. Altså, har hørt mange flerkanals oppsett som spiller meget meget bra i stereo.

Tankekorset mitt var hovedsakelig hvor lite jeg får hentet ut av mitt anlegg, mtp det jeg hørte av et mye rimeligere oppsett, men tilsvarende høytallere. Noen grep må gjøres!

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •