Stereo - kontra flerkanals - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 24 av 24
    Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av ABC123
    Tankekorset mitt var hovedsakelig hvor lite jeg får hentet ut av mitt anlegg, mtp det jeg hørte av et mye rimeligere oppsett, men tilsvarende høytallere. Noen grep må gjøres!

Er jo så mange årsaker så man må bare prøve

Hekt sikkert er det at det komponentet som utfører DAC vil sette sitt lydpreg.
    Selv liker jeg Pioneer men mest for "ren og pen lyd"
    (etter min mening ingen "kul" lyd eller "kulere")
    man kan gjøre lyd "kulere" men da farger man den med effekter/filtere osv å da er det personlige ønsker og type musikk man avspiller som gjør at man liker bedre med eller uten en farging
    Som ren 2 kanals DAC av stereo kilder uten farging er også min mening at Pioneer kan være litt tamm men også her spiller høytalere inn for man oppnår jo ikke samme lyd med B&W , Patos , Focal-JMlab eller hva man har
    (samt plassering/lytterom)

Du er bundet til Pioneer og dens signatur på lyden ved digital lyd inn
    (kanskje det var Onkyo sin signatur du satte pris på som "kulere")
    Som billigste alternativ ville jeg prøvd andre lydkilder som utfører DAC for å se om noen gir deg den lyden du søker (prøv noe av det du har hjemme om du har noen med litt kvalitet)
    (cd , dvd , bd spillere , ekstern dac osv ---analogt inn til din reciver)
    om ikke prøv å lån for å lytte (forskjell kan være enorm mellom ulike DAC)

Nå er jeg ikke helt sikker på om farging av lyden er noe du er ute etter
    (noen ønsker bare dac ytelse og andre ønsker å endre lyden i DAC filtere eller etter DAC)
    Ved din lytteopplevelse tyder jeg nesten slik at den ble utført med farging
    (uten farging ville 9155 stått som Direct Mode for omgåelse av tone control osv) eller var direct mode avslått i 9155?
    direct mode (9155) var det cd spillerens DAC og eventuelle innstillinger som ga lyden og 9155 bare forsterket den
    Uten direct mode var det cd spillerens DAC og eventuelle innstillinger som ga lyden + 9155 sine innstillinger for å farge lyden og kanskje da loudnes om den sto på

Er ikke enkelt

så har man type høytalere ut fra ønsket lyd , plassering osv som kan gjøre at man må prøve mye for å finne eksakt lyd

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    252
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Repeterer et spørsmål jeg hadde fra tidligere i tråden.

For det første, jeg har ingen stor tro på kabelforskjeller.
    Bak stereo benken er det en kabelsalat uten like. Uansett tror jeg det kan påvirke lyden hvis strøm/signal/høytallerkabler ligger sammenkveilet.
    Strekkene mellom disse kan være sammenfallende på opptil en meter.

Hva er andres erfaring? Vil det være hørbart og separere de forskjellige kablene? Holde signal/høyttaler og strøm adskilt?

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ABC123
    Bak stereo benken er det en kabelsalat uten like. Uansett tror jeg det kan påvirke lyden hvis strøm/signal/høytallerkabler ligger sammenkveilet.
    Strekkene mellom disse kan være sammenfallende på opptil en meter.

Hva er andres erfaring? Vil det være hørbart og separere de forskjellige kablene? Holde signal/høyttaler og strøm adskilt?
    I mitt mini-HiFi ligger alle kablene samlet i en kabel-spiralbånd. Der ligger signalkabler, høyttalerkabler og strømkabler i en og samme kanal:

Det er ingen hørbar forskjell i lyden fra tiden før (salat) til tiden etter (spaghetti).
    Men du verden for en visuell forskjell....

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Akershus
    Poster
    258
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min erfaring er at en 2-kanals forforsterker gjengir musikk utrolig mye bedre enn min receiver, uavhengig av pure direct eller med romkorreksjon. I begge tilfeller med samme effekt. Jeg vil derfor anbefale deg å låne en pre med prosessorinngang og teste...

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •