Hvilke effekter har god lyd på en person som ikke har noen interesse innen hifi?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 42
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvilke effekter har god lyd på en person som ikke har noen interesse innen hifi?

Jeg har fundert litt på dette, har googlet litt etter håp om forskningsrapporter, men uten hell.

De fleste av vennene mine har ingen interesse for hifi. De kan si "wow" over lydtrykket og bassen, men ikke hvor fin lyden er (ergo tar de imot CW med åpne armer framfor noe annet). Jeg tror ikke helt på dette. Selv om en person ikke har noen interesse innen for lyd og bilde, vil da personen få en like god filmopplevelse i en kino med forferdelig dårlig lyd, som i en kino med virkelig god lyd, hvis da lydtrykket forblir det samme? Hvis ikke, hvor går grensen? Hvor god lyd klarer en person uten interesse for feltet å plukke opp indirekte? Det er kanskje lettere å bruke film her framfor musikk, det hadde kanskje vært interessant å teste. Hvor mye bedre filmopplevelse personen vil ha i en "dårlig" kino i forhold til en "god" kino og kanskje en kino med high-end lyd.

Hvis det er noen grense, så vil jo denne være på musikk også. Hadde man satt av en ipod til å spille lussen musikk på et utested ville responsen vært elendig. Forbedrer man lyden vil derimot deltagerne få en bedre opplevelse, men hva kommer dette av? Vil et utested som investerer voldsomt i et top high-end anlegg få bedre respons enn et utested med et standard dunk-dunk-dunk anlegg med ikke-eksisterende mellomtone og en forferdelig pipende diskant (slik som de fleste utesteder har)?

Jeg har også lyst til å være skeptisk til personer som sier de ikke liker høy lyd. Skrur man volumet på fullt så er det klart at ikke alle pensjonister liker dette, men hvis god lyd holder seg vel under smertegrensen, hvordan kan dette være ubehagelig for en person som er glad i musikk (eller film)?

Det hadde vært kjempeartig hvis noen hadde gjort noen forskning på dette Hadde vært interessant å lese. Noen som har noen innspill?

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aner ikke om noen har forsket på dette, men tror dette kun har med interesse å gjøre. Har du interesse for lyd, lytter du også etter lydkvaliteten når du ser film. Har du ikke interesse for lyd SER du på filmen, og ferdig med det.
    Som med alt annet man har/ikke har interesse av.
    Sett meg fremfor TVen til å se på fotball, det spiller ingen rolle om kampen er god eller dårlig, det gir meg ingenting uansett. Interessen vekkes ikke fordi om jeg ser på verdens beste fotballag!
    Eller når jeg er med kona på kunstmuseet. "Joda fint det der" - Ferdig!
    Og akkurat det motsatte er tilfelle når det kommer til musikk. Det kommer rett og slett an på interessen og om det "gir" oss noe. Jeg får en opplevelse av å lyttte til musikk, kona får det av kunst.

Det med lydstyrken er jeg ikke enig i. Det er individuelle store forskjeller mellom mennesker og hvor "smertegrensen" for høy lyd er. Min bror og hennes kone har hørt på musikk i 30 år, men liker fortsatt ikke høy lyd. For dem er det ubehagelig med det nivået som for meg er normalt lyttenivå.

En tanke inn i begge disse spørsmålene er uforvrengt kontra forvrengt lyd. Mange blir overrasket/skuffet når det får høre et highend anlegg første gangen, hvor forvrengningen er forsvinnende liten. Da oppfattes lydtrykket mye lavere. Også derfor blir det kjedelig for mange som er vant med CV eller diskotek-lyd.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aner ikke om noen har forsket på dette, men tror dette kun har med interesse å gjøre. Har du interesse for lyd, lytter du også etter lydkvaliteten når du ser film. Har du ikke interesse for lyd SER du på filmen, og ferdig med det.
    Som med alt annet man har/ikke har interesse av.
    Sett meg fremfor TVen til å se på fotball, det spiller ingen rolle om kampen er god eller dårlig, det gir meg ingenting uansett. Interessen vekkes ikke fordi om jeg ser på verdens beste fotballag!
    Eller når jeg er med kona på kunstmuseet. "Joda fint det der" - Ferdig!
    Og akkurat det motsatte er tilfelle når det kommer til musikk. Det kommer rett og slett an på interessen og om det "gir" oss noe. Jeg får en opplevelse av å lyttte til musikk, kona får det av kunst.
    Den direkte gleden er grei nok, men jeg tenker på den indirekte. Du drar på diskotek for å høre musikk, du drar på kino for å se film, men filmen vises jo til deg gjennom lyd og bilde og både lyden og bildet har en innvirkning på deg på hvordan filmen blir framstilt. Lyd er jo også mediumet for musikk, selv om man gir blaffen i lyden og kun hører på musikken vil fortsatt lyden ha en innvirkning på deg.

Intermediate hokeyh sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter små erfaringer fra studio- og live-sammenhenger vil jeg si at det går på behagelighet og referanser. Jeg har hørt og sitt mange idiotiske løsninger for lyd som noen synes låter forferdelig bra, men som er helt feil i mine ører. Dunk dunk kan være like gøy som en forferdelig bra lyd. Dette fordi det er lettere for kroppen å føle "gleden" av å bevegelser (bass) istedenenfor litt ekstra "trøkk" i skarptrommen om du ser poenget..

Altså alle øyner og ører er ulike, derfor kan du lett si at å gå utifra dolby, thx eller f. eks dts sine krav blir feil.. Jeg kan f. eks si at jeg synes at THX sin standard høres piss ut, men det er bedre med en 32 kanals EQ jeg stiller litt på..

Ikke minst så går det på: Skal du prøve å gjøre lyden så behagelig og korrekt som mulig eller skal du gå for så korrekt som mulig (men som vil "blø" i ørene) eller skal du gå for en behagelig lyd?

Folk flest vil nok fokusere mer for bildet, også er det lyden som bare "forsterker" dette intrykket, for andre er lyden viktigere enn bildet.. Men alt i alt uansett hvem som ser, er det jo helheten som teller.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min personlige erfaring med effekten av god lyd er slik at da jeg bytta ut et stort, kraftig surround-system, som var brutalt på film, men hadde begrensede kvaliteter på musikk, med et skikkelig bra stereo-oppsett, var at plutselig tok jeg meg i å sitte å spille masse musikk bare fordi det rett å slett ble en nytelse.

Det er mange år sia sist. Nå kan jeg lett spille hele plata til Katie Melua f.eks. uten å røre meg. Eller Metallica.

Jeg tror nok at mange som i utgangspunktet ikke er interressert, plutselig begynner å hamstre cder, hvis de bare får et godt anlegg hjemme. Det er viktig at man har det hjemme hos seg selv, for å få de virkelig gode opplevelsene. Tror jeg.

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, jeg har en eks som bare blir forbannet av god lyd

Forstå det den som kan!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av yggdrasill

Forstå det den som kan!
    Det har nok med mangel av respekt for andres interesser å gjøre.:neutral:

Intermediate slimchaddi sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Plecto
    Jeg har fundert litt på dette, har googlet litt etter håp om forskningsrapporter, men uten hell.

De fleste av vennene mine har ingen interesse for hifi. De kan si "wow" over lydtrykket og bassen, men ikke hvor fin lyden er (ergo tar de imot CW med åpne armer framfor noe annet). Jeg tror ikke helt på dette. Selv om en person ikke har noen interesse innen for lyd og bilde, vil da personen få en like god filmopplevelse i en kino med forferdelig dårlig lyd, som i en kino med virkelig god lyd, hvis da lydtrykket forblir det samme? Hvis ikke, hvor går grensen? Hvor god lyd klarer en person uten interesse for feltet å plukke opp indirekte? Det er kanskje lettere å bruke film her framfor musikk, det hadde kanskje vært interessant å teste. Hvor mye bedre filmopplevelse personen vil ha i en "dårlig" kino i forhold til en "god" kino og kanskje en kino med high-end lyd.

Hvis det er noen grense, så vil jo denne være på musikk også. Hadde man satt av en ipod til å spille lussen musikk på et utested ville responsen vært elendig. Forbedrer man lyden vil derimot deltagerne få en bedre opplevelse, men hva kommer dette av? Vil et utested som investerer voldsomt i et top high-end anlegg få bedre respons enn et utested med et standard dunk-dunk-dunk anlegg med ikke-eksisterende mellomtone og en forferdelig pipende diskant (slik som de fleste utesteder har)?

Jeg har også lyst til å være skeptisk til personer som sier de ikke liker høy lyd. Skrur man volumet på fullt så er det klart at ikke alle pensjonister liker dette, men hvis god lyd holder seg vel under smertegrensen, hvordan kan dette være ubehagelig for en person som er glad i musikk (eller film)?

Det hadde vært kjempeartig hvis noen hadde gjort noen forskning på dette Hadde vært interessant å lese. Noen som har noen innspill?
    slik jeg har fått intrykk av så er Mye BASS en WOW faktor, spesielt bland ungdommene, det er nå folka har fått seg biler og begynt å kjøpe billige bilwoofere til 2000kr, dette er jo selvfølgelig ytterst imponerende for dem med tanke på at det er mye trøkk i bilwoofere. Men trøkk og høy lyd har ikke alt å si, når de var å hørte på min pb-12 så ble det en verden for seg selv, makan til har dem ikke hørt på konserter, utesteder eller i bilen sin . Så jeg mener at hifi og bra utstyr imponere selv de med lite peiling på det, fordi de har jo vært borti lyd før, enten det er på utesteder med elendige anlegg eller på konserter....

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av yggdrasill

Forstå det den som kan!
    tja, jeg har en mor som blir forbannet av mye lyd....whahahahhaha:twisted:

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I et BASS WHAM BAM RUMLE DRØNN- anlegg er stort sett all bass en diger bølge.
    I et skikkelig anlegg skal man høre alle toneskiftene til bassgitaristen tydelig, tørt og presist.
    Da blir det både tøft og vakkert på en gang.

Intermediate pegpisk sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror at alle liker god lyd og godt bilde selv om dem kanskje ikke er klar over det.
    Jeg tror også at man kan "måle" det ved å sjekke om sansene våre blir sliten ved lytting eller titting.

2 korte eksempler:

Jeg er ikke spesielt opptatt av bilde i utgangspunktet. Når jeg så BD på "ordentlig" tv for første gang var jeg imponert. Men etter 5 minutter "glemmer" jeg bilde. Jeg legger ikke merke til detaljer etc, fordi jeg ikke ser etter dem, jeg følger jo med på filmen. Etter 2 timer film er jeg klar for en ny film umiddelbart. Altså, øynene mine er ikke sliten av å ha tittet to timer på en skjerm. Men jeg kan fint bli sliten hvis det er dårlig bilde, kilde etc.

Det samme gjelder med lyd for min del også. Og da tenker jeg ikke på jeg sitter og lytter hjemme (eller hos andre). Men f.eks. på vorspiel med mp3 og kjipt anlegg (ikke nødvendigvis spesielt høyt) blir jeg veldig fort sliten i ørene.
    Men på samme vorspiel med bra anlegg er det behagelig, og konsekvensen er ofte at lyden blir skrudd opp, IMO.

Altså mener jeg at man ikke trenger å sitte og "lytte" for å ha utbytte av god lyd, tvert i mot, for min del er det ofte når jeg konsentrerer meg om andre ting at det skulle vært bedre lyd/bilde.

Intermediate pegpisk sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men kan jo selvsagt legge til at preferansen for hva som er god lyd kan sikkert diskuteres.
    Og det hjelper jo ikke å demonstrere "god" lyd hvis dem ikke liker musikken du spiller.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sånn jeg ser det så er det vanskeligere å engasjere seg i film eller musikk hvis bildet og lyden er dårlig enn hvis det er bra. Har du aldri hørt musikk på annet en mono-radio'en på kjøkkenet så blir det aldri annet enn bakgrunnsstøy for at det ikke skal være så stille i huset og da vet du ikke hva du går glipp av. Dermed så bryr du deg heller ikke nevneverdig.

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    394
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tror nok at mange av de som ikke er spesielt opptatt av lyd, kanskje aldri har hørt på et godt oppsatt anlegg.

Og når de først får høre det, at det som kanskje gjør mest inntrykk er ikke bass, lydtrykk osv , det har de da på ethvert diskotek. Men heller f.eks et stort og åpent lydbilde med bredde og dybde.

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ivara
    tror nok at mange av de som ikke er spesielt opptatt av lyd, kanskje aldri har hørt på et godt oppsatt anlegg.

Og når de først får høre det, at det som kanskje gjør mest inntrykk er ikke bass, lydtrykk osv , det har de da på ethvert diskotek. Men heller f.eks et stort og åpent lydbilde med bredde og dybde.
    Man kan jo egentlig si at alle er opptatt av lyd. Vi bryr oss om lyder, stemmer o.l.

Men det er også lettest å oppfatte lydtrøkk og vibrasjoner.. Det fleste er jo mer vandt til å "føle" og "ta på ting" framfor å bruke ørene til å finne detaljer? Derfor er det kanskje lettere å imponere folk med lydtrøkk og bass fremfor detaljer? Mange som IKKE bryr seg om lyd har ikke et øre som er "laget" for å høre detaljer..

Jeg som var grønn på alt innenfor lyd for en 4 år siden har gått på denne tiden til den som kan høre at "ja der er det noe dritt på 4KHz" på livekonserter, inspillinger osv...

For min del synes jeg det er like irriterende som kjekt. Koster mer penger med finere lyd, mer arbeid og ikke minst irriterer du deg av alle små detaljer.. Savner den gode tiden jeg bare kunne bruke pc-høyttalere og fyre subben på fullt! Men så er det jo en avhengighet også, man klarer ikke stoppe

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir vel nesten som å beskrive farger for en blind person:P

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hokeyh
    For min del synes jeg det er like irriterende som kjekt. Koster mer penger med finere lyd, mer arbeid og ikke minst irriterer du deg av alle små detaljer.. Savner den gode tiden jeg bare kunne bruke pc-høyttalere og fyre subben på fullt! Men så er det jo en avhengighet også, man klarer ikke stoppe
    No Rest For The Wicked

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Håper jeg treffer en greie som har null interesse for trådstarter :-)

Viss du hadde hatt en venn som var minigolf entusiast og som hadde bygget seg en skikkelig feit 9 hulls bane i hagen sin.
    Jeg ville tippet at du ville hatt en good time med å spille en lørdagskveld der i ny og ne.

Jeg vil tippe at du ikke hadde bygget en i din egen
    hage forde investeringen av:
    tid
    penger
    velvilje av konemor

hadde betyd mer en å ha en egen bane.

Se slik på det.
    Alle hadde likt å ha ett uberfett annlegg, ikke alle syntes det er verd bryet.

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knut1
    Håper jeg treffer en greie som har null interesse for trådstarter :-)

Viss du hadde hatt en venn som var minigolf entusiast og som hadde bygget seg en skikkelig feit 9 hulls bane i hagen sin.
    Jeg ville tippet at du ville hatt en good time med å spille en lørdagskveld der i ny og ne.

Jeg vil tippe at du ikke hadde bygget en i din egen
    hage forde investeringen av:
    tid
    penger
    velvilje av konemor

hadde betyd mer en å ha en egen bane.

Se slik på det.
    Alle hadde likt å ha ett uberfett annlegg, ikke alle syntes det er verd bryet.
    sjekker ut MTV cribs så ser du de kjendisene som "tror" de har råfet lyd i sin egen private kino fordi det har betalt masse penger til en dude som skal fikse det, og det han har gjort er å infelle høyttalerene så det ser stilig ut, hadde en av de kjendisene hatt noe sans for hifi kunne han fort anskaffet det feteste anlegget, men nei kjendisene bryr seg ikke, de bare betaler masse shpenn for noe de tror er fett, og så blir de imponert fordi de vet hvor mye penger som ligger i det, men med interesse innenfor hifi kunne de fått mye grommere anlegg for like mye penger

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slimchaddi
    sjekker ut MTV cribs så ser du de kjendisene som "tror" de har råfet lyd i sin egen private kino fordi det har betalt masse penger til en dude som skal fikse det, og det han har gjort er å infelle høyttalerene så det ser stilig ut, hadde en av de kjendisene hatt noe sans for hifi kunne han fort anskaffet det feteste anlegget, men nei kjendisene bryr seg ikke, de bare betaler masse shpenn for noe de tror er fett, og så blir de imponert fordi de vet hvor mye penger som ligger i det, men med interesse innenfor hifi kunne de fått mye grommere anlegg for like mye penger
    Tror ikke du skal si akkurat det.. Tviler på at de kjendisene som betaler mange, og da snakker vi om MANGE spenn også får godt resultat. Selv om høyttalerne er nedfelbare, betyr det ikke at det er dårlig lyd..

Er ikke snakk om 100,000 dollar her, er nok snakk om en goddel større summer for 90% av anlegget/kinoen deres.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •