Hvilke effekter har god lyd på en person som ikke har noen interesse innen hifi? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 42
    Intermediate slimchaddi sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    joda, men de vet jo ikke hva annet de kan få? hva slags lyd som er av deres preferanse, eller hva slags my bedre lyd de kunne fått....jg ville ikke sagt at de får 100% av det de betaler for, er sikker på at de fleste her inne kunne mekka 5 ganger grommere oppsett med penga til de kjendisene:P

Intermediate hokeyh sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slimchaddi
    joda, men de vet jo ikke hva annet de kan få? hva slags lyd som er av deres preferanse, eller hva slags my bedre lyd de kunne fått....jg ville ikke sagt at de får 100% av det de betaler for, er sikker på at de fleste her inne kunne mekka 5 ganger grommere oppsett med penga til de kjendisene:P
    Jeg tror nok heller mange kjendiser får ganske mye av utstyret som brukes i kinoer gratis.. For hvor kult er det ikke for JBL å si at P.diddy har JBL hjemme?

Dessuten, det finnes "rike-hollywood´ere" som driver med musikk vettu.. Tror du virkelig ikke de bryr seg om de får god lyd eller ikke?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ikke spesielt opptatt av bilde i utgangspunktet. Når jeg så BD på "ordentlig" tv for første gang var jeg imponert. Men etter 5 minutter "glemmer" jeg bilde. Jeg legger ikke merke til detaljer etc, fordi jeg ikke ser etter dem, jeg følger jo med på filmen. Etter 2 timer film er jeg klar for en ny film umiddelbart. Altså, øynene mine er ikke sliten av å ha tittet to timer på en skjerm. Men jeg kan fint bli sliten hvis det er dårlig bilde, kilde etc.

Det samme gjelder med lyd for min del også. Og da tenker jeg ikke på jeg sitter og lytter hjemme (eller hos andre). Men f.eks. på vorspiel med mp3 og kjipt anlegg (ikke nødvendigvis spesielt høyt) blir jeg veldig fort sliten i ørene.
    Men på samme vorspiel med bra anlegg er det behagelig, og konsekvensen er ofte at lyden blir skrudd opp, IMO.
    Det er dette jeg snakker om, ikke den direkte interessen innenfor feltet, for her er jeg selvfølgelig enig. En måte å teste dette på er f.eks. å stå utenfor kinoen her i Horten og spørre hva de syns om en spesiell film, og deretter gjør det samme i Mo i Rana (vet at Mo i Rana har en forferdelig kino og den nye her i Horten er blant landets beste (og det kan høres!)). Spør man mange nok personer vil man jo kunne vite om et bedre anlegg og bilde vil skape en direkte opplevelse selv for personer som ikke kunne brydd seg mindre om lyd og bilde. Vet ikke helt hvordan testen kan utføres på byen da lyden her har mye mindre å si for personens opplevelse, men jeg antar at det er mulig å komme opp med en eller annen test.

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,633
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Plecto
    Selv om en person ikke har noen interesse innen for lyd og bilde, vil da personen få en like god filmopplevelse i en kino med forferdelig dårlig lyd, som i en kino med virkelig god lyd, hvis da lydtrykket forblir det samme?
    Håper ikke jeg sporer tråden av nå, men.
    Jeg stiller store krav til billedkvalitet, og lydoppsett.
    Sitter og irriterer meg over småting i bildet som ingen "vanlige" mennesker ser engang.

På skolen hvor jeg jobber er det en lærer som har en frivillig film-klubb for elever i 8.-10. klasse.
    De ser film annenhver tirsdag.
    Han er skikkelig engasjert i film, klassisker og den slag.
    Men jeg gremmes.
    De ser filmene på et 28" 4:3 fjernsyn via VHS kassetter.
    Selvfølgelig er det historien som er i framsetet hos denne gjengen.
    Men hver gang han triller tv-en og en vhs-kassett inn til klubben tenker jeg:
    "Tenk om jeg kunne få satt filmen opp med en HD-projektor, skikkelig kildemateriale, dempet belysning, surround eller om ikke annet et solid stereo-oppsett!"

Til min store forundring så jeg han satt å surfet på nette nylig. Han kikket etter en Blu-Rayspiller.
    Det fikk meg til å tenke på om det er kvalitetsbilde han skal ha, eller nye titler tvinger han over på formatet. For det var jo selvsagt billigste merke han kikket på.

Tror mye det samme kan sies om lydverden.
    Jeg for min del kan godt høre litt spotify på pc-en.
    Men jeg gidder ikke streame Spotify over på storanlegget.
    Der skal det spilles lossless og helst gode innspilte cder.

Husker en gang for 5 år siden jeg gikk inn på HiFi Klubben.
    Der stod gromhøytalerne til B&W og spilte god HiFi musikk.
    Jeg ble stående og bare lytte på kvalitet. Rene lyder, ren klang og perfekt gjengivelse.
    Andre er helt tilfreds med en JVC Boomblaster og bom-bom!!!

Intermediate pegpisk sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min personlige erfaring er at jeg oppfatter dårlig lyd som høyere en god lyd, selv om det er samme lydstyrke.
    Jeg har selvsagt ikke testet dette vitenskapelig, men det ser unektelig ut til å stemme for min del.

God lyd kan omtrent skrus opp i det uendelige (?).. Om det er et mål i seg selv..

Ang kinoeksempelet ditt Plecto: Man kan jo sette det eksempelet på spissen og heller spørre dem som har sett filmen hjemme (uten hjemmekino) vs. dem som har sett den på kino.
    Svaret gir nok seg selv. Jeg antar at dem som har sett den på kino har hatt en større sanseopplevelse, med høyere lyd inkludert dypbass og større bilde, og dermed er mer fornøyd.

Ta en gjennomsnittlig (action)film og se på hvor mange scener som har ordentlig dypbass, det begynner å bli ganske mange.
    Og hvor mange scener i løpet av hverdagen din opplever du natulig dypbass? Når et hus rives, hvor mye dypbass er det egentlig?

Jeg mener at bruken dypbass i film er overdrevet langt forbi det naturlige, nettopp for å vekke sansene våre, både hørsel og kinestetisk (følelse, risting), for at vi skal bli mer engasjert i filmen (og det er jo flott).
    Men dette er bare synsing. Jeg har jo ikke akkurat hverdagen til en actionhero heller.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slimchaddi
    sjekker ut MTV cribs så ser du de kjendisene som "tror" de har råfet lyd i sin egen private kino fordi det har betalt masse penger til en dude som skal fikse det, og det han har gjort er å infelle høyttalerene så det ser stilig ut, hadde en av de kjendisene hatt noe sans for hifi kunne han fort anskaffet det feteste anlegget, men nei kjendisene bryr seg ikke, de bare betaler masse shpenn for noe de tror er fett, og så blir de imponert fordi de vet hvor mye penger som ligger i det, men med interesse innenfor hifi kunne de fått mye grommere anlegg for like mye penger
    Jeje..
    At folk som har for mye penger kjøper seg alt mulig rask de egentlig ikke bryr seg om er jo greit nok det. :-)

Andre folk må derimot prioritere hva de skal gidde å bruke tid og penger på.

Newcomer Della sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Sted
    Vigrestad
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg har lagt merke til er at mange som ikke har noen form for interesse for hifi alltid henger seg opp i bass. De fleste mener at jo mer (mer, IKKE god, bare mer) bass et anlegg har til bedre er det.

Jobber i Abu Dhabi, som er et u-land innen hifi og data, sammen med mange som ikke har et snev av hifi-interesse. På kjøpesenterene her har de noen store el-butikker som selger en form for støykilder som noen kaller hifi, og i disse butikkene har de skrudd opp bassen så alt av bord og folk dirrer. Det er komplett umulig å høre noen form for detaljer, og de jeg jobber med synes at det er noen kanonbra anlegg de har her nede..:cry:

De er også av den meningen at jo mer et høytalerelement beveger seg, jo bedre er det..
    Della
    TV : 50PFL5008T
    Kilder : Pioneer BDP-LX55 - Airport Express - Violectric V800 DAC
    Forsterkeri : Primare SP32 - Primare A30.7 -Ayon Spark mkii - Orpheus II og 2x Orpheus III Mono
    Høytalere : Piega Coax 70,2 - Piega Premium 5 - Piega Premium 3
    Styrt av: Ipad2/Iphone5

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    862
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Della: jeg kjenner igjen typer du beskriver her,mer bass jo bedre anlegg.
    Det er flere personer på jobb som har denne teorien også er vi ett par andre som setter pris på skikkelig lydkvalitet og prøver da og overbevise om at det ikke bare er bass det handler om men det er ikke eltt og komme igjennom der nei...

CV scorer jo høyt da pga store elementer og mye bass men nada av resten(i fare for og fornærme cv fansen her inne)
    Men ett par av de har faktsik sagt ja til og være med til lørenskog på hifi messe den 27 feb så da håper jeg de får opp øya litt

Medlem siden
    Jan 2008
    Sted
    Vigrestad
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe..CV ja :-D

Når en kamerat av meg kjeder seg foran PC'en og skal være jævlig søker han opp de verste bildene han finner av CV og mailer til meg.
    Sist var det en sub...i rosa..
    Della
    Forsterkeri : Primare SP32 - Primare A30.7 -Ayon Spark mkii - Orpheus II og 2x Orpheus III Mono

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du få folk som ikke har interesse for hi-fi i utgangspunktet,så må du spille det de liker.Det utgjør mye av "hemmeligheten".Mange av de du tenker på er forbruksmennesker av massemusikk,og de bryr seg lite om hva de spiller den på bare det er lyd.Dette gjenspeiler også musikksmaken.Ofte går det i dansemusikk,svensktopp,norsktopp,og kanskje en dæsj Jørn Hoel og Bjøro Håland.Da er det det som må spilles! Alle vet også med seg selv at vi hører mye dårligere etter om det er musikk vi ikke liker som står å spiller som referanse.Konsentrasjonen forsvinner ,og vi tenker heller på andre ting,eller det blir bare bakgrunnsstøy uansett lydkvalitet.
    -Som en bi-ting kan det nevnes at det merkelig nok er mye god lyd på disse typiske dansebandplatene.Antagelig fordi de ikke har penger til dyre kompresjonskåte teknikere til å ødelegge opptakene...

Intermediate JKJK sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Della

Når en kamerat av meg kjeder seg foran PC'en og skal være jævlig søker han opp de verste bildene han finner av CV og mailer til meg.
    øhy... jeg har hatt cv-subber i rosa kasse!

^^
    Stua:
    Dynaudio C2. Hegel H300. Hegel HD25. Elac 2030.
    Nordost Red Dawn MKII. Nordost Blue Heaven.

Bil:
    Front: Gladen Aerospace 165.2 m/ekstra midbasser.
    Bak: Focal 130VR.
    Sub: Gladen SQX 15
    Mosconi DSP 6to8 lydprosessor.
    Mosconi AS200.4, Zero 3 og Zero 1 amper.

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,633
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Det som irriterer meg er ungdom i dag som hører musikk over høytaleren på telefonen sin.
    Diskant diskant diskant.
    Og de digger det.
    Bare det er musikk og rytme, så driter de i kvaliteten på lyden.

Jeg skjønner det bare ikke.

Medlem siden
    Jan 2008
    Sted
    Vigrestad
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JKJK

^^
    Om han sender meg flere linker til rosa CV HT'er fra finn.no e.l. skal jeg pinadø videresende til deg :-D

Ellers kan jeg si at det ikke er så sjarmerende når folk spiller som det ikke er noen morgendag på PC-høytalere til ca 74 kroner, og insisterer på at jeg skal si det er bra lyd i dem.. det var bedre lyd i "gamle stampen" kompressoren på gamlejobben enn de der PC høytalerene.
    Della

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knut1
    Jeje..
    At folk som har for mye penger kjøper seg alt mulig rask de egentlig ikke bryr seg om er jo greit nok det. :-)

Andre folk må derimot prioritere hva de skal gidde å bruke tid og penger på.
    så sant så sant, det gjelder å først være rik, og så bli fattig, for så igjen å bli rik, da har man lært noe underveis tenker jeg

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JKJK

^^
    Er det noe du har lyst til å fortelle oss? Vi er åpne og tolerante for alle typer mennesker her på forumet vet du.

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Della

lol

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Er det noe du har lyst til å fortelle oss? Vi er åpne og tolerante for alle typer mennesker her på forumet vet du.
    WHAHAHAHAHAHAHAHAHAHHAHAAHAHAHAHAH
    får ikke puste!

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken effekt har dyrt golfutstyr på en person som ikke har interesse innen golf?

Hvilken effekt har en sportsbil på en person som kun har interesse for at bilen skal være funksjonell?

Hvilken effekt har en årgangsvin lagret akuratt passe, dekandert og servert ved riktig temperatur for en person som ikke har interesse for vin?

osv...

Har man ikke interessen, så kan interessen stimuleres.

Men, man blir ikke interessert i vin ved at en sommelier bruker 3 timer for å fortelle om alt som er viktig

På samme måte vil ikke de som ikke er interessert i god lyd høre etter dersom alt må koste $$$ og ta halve stua...

Intermediate hokeyh sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I mitt hode er det enkleste svaret:

Mange klarer rett og slett IKKE å høre forskjell på ett anlegg til 1000 kr og ett til 10 000,-. Derav ingen interesse da lyd er lyd, samme hvordan den formidles.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •