Squeezecenter/NAS/SB3/Dac?, Trenger litt hjelp her

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Squeezecenter/NAS/SB3/Dac?, Trenger litt hjelp her

Har på jobben et oppsett jeg er 90% fornøyd, og i henhold til edsavleggelsen ved akseptering av betingelsene her, så er det på tide med oppgradering....

Det jeg vurderer å gjøre er:
    Kjøpe en billig NAS og dytte en 1tb disk inn i den.

Såvidt jeg har lest meg til, kan den kjøre squeezecenter.

Så begynner det:
    Kan man kjøre ethernet kobling direkte til SB3 etter det? eller må man via en svitsj?

Er dac'en brukbar nok til å kjøre rett i hodetelefonforsterkeren min?
    Eller bør jeg satse på optical out og inn i en dac med optisk inn og rca ut? (og hva bør man eventuelt satse på opptil 1000,- (+-)

Meningen er at man ikke skal behøve å gå via pc i det hele tatt etter at det er satt opp.

Har litt lyst til å kjøpe høyoppløst musikk også.

Forslag, eventuelle andre muligeter mottas med takk

Intermediate Valo sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    726
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Hei
    Jeg har en slik Komplett.no - Netgear ReadyNAS 4-bay NV+ Gigabit LAN Og vil anbefale deg å kjøpe en som har mulighet for flere disker. Min har fire 1,5 TB og er nesten full. Det betyr at jeg må gå andre veier for å få mer lagringsplass.

Disse NASène kobles på din ruter dersom den har flere porter eller en switch som er koblet til din ruter. Og dette betyr at du får tak i den uten at du trenger å starte PCèn.

Du kan gjøre som jeg og rippe CD samlingen med EAC i FLAC format, ligger en guide på forumet her(søk på FLAC) som tar en del om tapsfri lagring av musikk.

Kjenner ikke SB3, men jeg bruker SONOS og kjører optisk til min forsterker Denon 4308A.

Håper dette ga deg litt å tenke på.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå ca 500gb i flac..:-D
    Sonos er bra, men har sb3 hjemme som jeg vurderer å flytte over til jobben.

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Risikoen med å kjøpe en for billig NAS er at den vil være treig i indeksering av store musikksamlinger og treig respons på browsing i arkivet via SB. Jeg hadde en for pinglete NAS og endte opp med å kjøre SqueezeServer på en avlagt Windows PC i stedet. Indekseringen som på NAS'en var ca 4 timer gikk på 12 minutter på PC'en. En heftigere NAS vil selvsagt ikke ha samme tidene.

Angående DAC i SB så vil 1000 kr på brukten kunne skaffe deg en noe bedre DAC, men hvordan dine musikalske preferanser og matchin med headset vil avgjøre mye hvilken som passer. Jeg ville begynt uten å kjøpe DAC, erfart litt med den innebygde og så lånt (hvis mulig) for å finne match.

Du kan kjøre rett fra NAS til SB via krysset nettverkskabel, men jeg vil anbefale å ha en switch i mellom slik at du også kan overføre filer til NAS fra PC/Ripstasjonen din.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Angående krysset nettverkskabel, vil det ikke bare være å koble ut fra sb'en og inn i pc'en for å overføre filer til nas'en? og koble på sb'en igjen etterpå?

Platesamlingen øker ikke noe særlif mer enn ca 20-30plater i året nå, så det blir ikke så mangeoverføringene til naset per år.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv bruker jeg en gamel pc (p4 1,5ghz) har en 1,5tb disk (med ide til s-ata converter) Jeg bruker et gratis linux program som heter vortexbox ( vortexbox.org » Downloads ) denne er meget enkel installer og voops sb'server og alt er installert i den.. Kan ikke gjøre noe feil.

Dette må da være det rimligste systemet, probramvare gratis, og de fleste har en gamel pc stående.. For meg kostet det bare 1100,- for hardisk med ide-s-ata converter.. Resten var gratis.

Da har du penger til å kjøpe en god dac..
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har tenkt tanken på en pc ved siden, men siden dette er på jobben min, så sliter jeg litt med plassen.

Mulig man kan bruke en minipc av noe slag istedenfor, samt en 2,5" extern usb som får strøm fra pc'en, samt en cnet svitsj?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ah, what the heck.
    Legger inn en bestilling på:
    Zyxel NSA 210 (nas) 695,-
    WD 750gb greeonpoint 550,-
    Cnet svitsj 10/100 5p /135,-
    + frakt 39,- til pickup point
    1419,- hvis regnekunnskapene mine stemmer.

Er det ikke bra, så er returkostnadene til komplett 39,-

Kommer tilbake med oppdatering hvordan denne nas'en funker med squeezecenter en gang etter 20 februar.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •