Digitalt signal inn på forforsterker...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Digitalt signal inn på forforsterker...

Jeg lurte litt på om man tar ut signalet digitalt ut fra en cd spiller og bruker DAC i forforsterker er det så mye mer å hente ved å oppgradere cd spilleren? Med forbeholdt at dac`en i forforsterker er bedre enn i begge cd spillerne. Da tenker jeg på i prisnivå for "normale" mennesker? altså ikke en oppradering fra "billig" spiller til mark levinson nivå.. Men kanskje opptil 5K kr? 8)

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen som kan svare?...

Intermediate Probie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    908
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Martin Logan
    Jeg lurte litt på om man tar ut signalet digitalt ut fra en cd spiller og bruker DAC i forforsterker er det så mye mer å hente ved å oppgradere cd spilleren? Med forbeholdt at dac`en i forforsterker er bedre enn i begge cd spillerne. Da tenker jeg på i prisnivå for "normale" mennesker? altså ikke en oppradering fra "billig" spiller til mark levinson nivå.. Men kanskje opptil 5K kr? 8)

Personlig hadde jeg nok valgt å putte mer penger i DAC enn eventuelt i et nytt drivverk, da jeg har den forestillingen at drivverk ikke har så mye å si for den totale lydopplevelsen. Men jeg kan si det slik, jeg ikke har gjennomført noen særlig test av drivverk, så det finnes sikkert andre som har forsket mer på dette og kan svare bedre på spørsmålet ditt.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grunnen til jeg spør er egentlig at jeg har allerede puttet endel kroner i en forforsterker, en Halcro SSP 220. Så jeg må endel kroner opp i cd/DVD/blu ray spiller for å slå DAC i forforsterker..

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter det jeg har forstått - bl.a. med bakgrunn i ganske heftige diskusjoner om dette på Hifisentralen - er det slik at noen DACer er følsomme for hva slags drivverk de kobles til. Bl.a. p.g.a. jitter. Mens andre DACer er svært robuste m.h.t. drivverkets egenskaper. Mange moderne DACer skal visstnok tåle ganske mye - jeg nevner i fleng Benchmark, RME, Abrahamsen, Cambridge, Beresford, Bryston, Hegel......

Personlig tror jeg at du vinner mer ved å velge en DAC som gjør jobben, enn å bruke penger på drivverk.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar!

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...kommer vel også helt an på hvilken signalkilde du bruker...
    Testa med forskjellige drivverk hos meg og min rangering:
    1. Dedikert drivverk i mitt tilfelle en Pink Triangle Numeral
    2. Pioneer PD-06 Cd-spiller
    3. En gammel phillips cd-spiller
    4. Onkyo DV-404 DVD
    5. Harman Kardon HD-25
    6. En Sony DVD spiller av eldre årgang... Rett og slett elendig.

Alle ble utført med coax tilkobling.
    Snakka med yggdrasill om det og han mente at det enten var at den var følsom for støy, eller med receiveren i avspiller. Ville satsa på ett gammelt drivverk. Sony's gamle som feks. 7o7, 777 er jo elsket av mange audiofile.

Andre alternativ er gjennom toslink siden den ikke er så følsom for støy..

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med digitalt via HDMI tilkobling? Noe formeninger om det? Er det like bra som Coax? Eller er det best med balansert? De fleste mener vel at det kun har noe å si ved lange strekninger...

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel umuligt for oss å svare på hva der er bedst, når du får din Halcro kan du jo eksperimentere. Noen sverger til I2s, noen hører ikke forskjell osv osv. Noen mener også de hører forskjell med balansert, men forskjellen er jo egentlig bare 4 volt ut istedet for 2 volt, så prøv selv om du har en avspiller med balansert og rca.
    Noen andre har da brukt en 300 kroners Coop dvd spiller digitalt ut til et high end oppsett, så prøv du også....du kan jo bruke din pc om du vil.

Desuten må du sikkert opp i en vis prisklasse med Bluray likevel, din Halcro dekoder jo ikke HD formater så om du bryr deg om HD lyd da trenger du en Bluray med god dac og analogdel der kan føde Halcroen så bra signal som muligt. Det er ikke Halcroens analoge oppløsning der setter grensen her. Til 12000 dollars bør den være god.....

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Halcroen er svært god på lyd delen!
    Men den er ikke perfekt. Til den prisen får man ikke absolutt alt. Her har Halcro lagt mer i lyd delen fremfor duppditter i andre recievere.
    Men jeg skal eksperimentere så får jeg se...
    takk for alle svar!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •