Svak "hisselyd" fra høytalerne når det ikke spilles noe lyd

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Svak "hisselyd" fra høytalerne når det ikke spilles noe lyd

Hei!

Jeg la nylig merke til at det kommer en svak hisselyd fra mine to fronthøytalere (når de ikke spiller noe lyd). Lyden er såpass lav at jeg må helt inntil høytalerne med øret for å høre den, men jeg er likevel litt nyskjerrig på hvorfor den er der. :-)

Litt info om anlegget:
    2 Definitive Tech 7001 høytalere i front.
    1 Definitive Tech L/R/S 2002 senter.
    2 Definitive Tech BPX surroundhøytalere.

Yamaha RX-V 765 surround forsterker.
    Electrocompaniet ECI-1 effektforsterker.
    Anlegget er koblet til PS3 med hdmi-kabel og PC med optisk kabel.

De to fronthøytalerne er koblet til effektforsterkeren og det er kun disse to høytalerne som lager hisselyd. Lyden påvirkes kun av at jeg slår av/på effektforsterkeren (hører ikke noe forskjell ved å stille opp/ned på volum, heller ikke noe hvis jeg kun slår av surroundforsterkeren).

Det ser altså ut til at det er ECI-1 som lager denne hisselyden i høytalerne. Hva kan dette skyldes? Er det normalt? Er det noe som skal være der eller kan jeg fjerne lyden?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ta av signal kabel mellom yamaha og electrocompaniet.
    Løst problem: Bytt til en annen bedre signal kabel
    samme problem: da kobler du surround høytalerne som front for å se om det er forsterker eller høytalerne som er årsak.. Hvis det er samme høytaler serie så kanskje prøve et annet merke?
    Samme problem: Da ville jeg tatt dette opp med forhandler hvis du har garanti/reklamasjon..
    Kanskje noe så enkelt som bytte av kondensatorer på utgangen?

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jordstøy eller dårlige kontakt i kabler er, i alle fall i den 'proffe' verdenen, rimelig vanlig, det være seg dimmerstøy eller loddinger som er løse osv. er usikker på hvor god EC-1 er internt mtp kabling, men electrocompagniet er jo kjent for å holde en høy byggekvalitet.

er det mer støy i en høyttaler?

har du prøvd, mens alt står på, å ta ut signalkablene mellom receiver og EC-1 ? forsvinner evt hissinga da?

ligger høyttalerkablene i en haug sammen med strømkabler og anna snacks( f eks rett ved en TV)?

er strømkablen til EC-1 jorda? er stikket jorda?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ECI-1 skal jo (som du sier) være av ganske god kvalitet. Jeg hadde den inne på reparasjon for ca. 1,5 år siden og da ble alt sjekket og klarert.

Det er litt høyere hisselyd fra den ene høytaleren. Jeg får ikke prøvd å ta ut signalkabelen mellom receiver og ECI-1 før jeg kommer hjem, men i går prøvde jeg å slå av receiver (mens ECI-1 fortsatt stod på... det burde vel kanskje "simulere" det å ta ut signalkabelen?) og da var lyden der fremdeles.

Det som muligens er mitt største problem her er at det er ganske mange kabler/strømkabler oppå hverandre. 2 forsterkere, 1 plasma-TV, decoder, PS3 og strømkalber fra de to frontene gir en herlig salat bak TV-bordet. Vet ikke helt om alt er jorda heller. Her er det kanskje årsaken ligger?

Intermediate Hoffa sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt normalt med litt egenstøy fra effektforsterker, men etter min erfaring er det noe variabelt type/merke. Hadde selv for mange år siden Electrocompaniet AW180 monoblokker, de laget også litt støy i høyttalerene. Min nåverende forsterker (Mcintosh) lager derimot ingen hørbar støy.

Ville ikke brydd meg med det hvis susingen ikke er verre enn beskrevet.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for hjelpen folkens!
    Jeg sjekker kabelkaoset når jeg kommer hjem. Kanskje blir det litt mindre lyd etter å ha ryddet opp. Hvis ikke så er det ikke noe som plager meg uansett. :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trenger ikke nødvendigvis at det rekker å skru av reciever, for det kan fortsatt være en egen støy som går til EC-1 og dermed videre til høytalere..

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg forsøkt å bytte litt på strømkablene og da merket jeg endring i hisselyden. Jeg satte strømkabelen til ECI-1 direkte i veggen (den satt tidligere i en skjøteleding) og da forsvant hisselyden fra den ene høytaleren, men ikke den andre. Hvorfor skjer dette?

Edit: Nei, nå er det lyd i begge... Jaja, det er nok dårlig elektrisk anlegg her i leiligheten. Jeg får leve med det. :-D

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis ikke hisselyden din er hørbar eller plagsom i lytteposisjonen, kan du trolig ta det helt med ro. Sjekk at hisselyden er uavhengig av volumrattet - da er det trolig en helt vanlig tomgangsstøy. Veldig mange forsterkere har en slik lav susing på tomgang. Dog - det skal være likt i begge kanalaene.

Både mine Bryston effekttrinn og et EC effekttrinn som jeg har, lager en slik svak hisselyd. Et Lyngdorf effekttrinn som jeg hadde tidligere, var mer stillegående - men det er jo en annen teknologi i disse.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    862
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde samme lyd som du beskriver fra mine effektblokker og etter at jeg byttet signalkabel så ble lyden helt borte.Hører ingenting med øret helt inntil heller.
    Kabelen jeg kjøpte var en supra dual rca.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som mange sier, litt avhengig av komponentene man har er dette helt normalt og ikke noe å bekymre seg over.
    --
    Thorbjørn

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •