Logitech Squeezebox og ekstern harddisk uten Pc

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lightbulb Logitech Squeezebox og ekstern harddisk uten Pc

Hei!
    Jeg har flere Squeezebokser hjemme, og har nå rippet hele musikksamlingen med Eac over til FLAC.8-)

Det jeg ønsker er å ha en egen harddisk hvor jeg kan ha flac filene, så jeg kan spille de av på Squeezeboksene uten å måtte ha på en Pc.

Denne hardisken burde være meget stabil da den også skal brukes til ha en ekstra kopi av familiens bilder og viktige filer som aldri må gå tapt.

Det er flere pcer i huset som skal kunne bruke denne harddisken samtidig, da det meste av filer skal ligge på denne hardisken, jeg skal kunne logge meg inn fra hvilken som helst pc og samtidig ha tilgang til mappen med mine filer uavhengig av hvilken pc jeg logga meg på med.

Alt dette andre er ikke så viktig da dette ville gått med hvilken som helst harddisk, men hovedproblemet er at harddisken måtte kunne "prate" med Squeezeboksene uten at en pc skal være på...

Jeg er blitt anbefalt:
    Synology som skal kunne kjøre Squeezecenter:

Synology DiskStation DS-207+
    Komplett.no - Synology DiskStation DS-207+

Synology CubeStation CS-407e 4-bay NAS
    Komplett.no - Synology CubeStation CS-407e 4-bay NAS

Så er jeg anbefalt Samsung sine F1 harddisker og
    helst RAID EDITION, da disse virker mest driftsstabile. :?:

For å være sikker på at ingen data skal gå tapt ville jeg hatt 3 harddisker,
    slik at all data vil være sikkret i tilfelle en harddisk ryker..:!:

....

Jeg er også blitt fortalt at enkelte av Netgears NAS bokser er støttet.
    ....

Har du prøvd ut noe av dette?
    Er det lett å sette opp?
    Er det noe annet du heller ville ha anbefalt som vil fungere bedre?
    Noe annet jeg burde tenke på?

Takk for all svar og hjelp, Hilsen Melina

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Q'nap og Netgear har noen NAS som koster ifra 2000kr og oppover, som støtter det du er ute etter... kobles inn i en tråløsruter, med LAN kabel...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette står på Logitec sine squeezebox-sider:
    Can I use a Network-Attached Storage device (NAS) with the Squeezebox family of products?

Yes—you can use NAS with the Squeezebox family of products. However, there are several steps involved in this type of set up that differ by NAS device manufacturer. Primarily, either this device will need to have our Squeezebox Server software installed and running* or the NAS device must be readable by a computer running Squeezebox Server software.

*Currently we only support the Netgear ReadyNAS product line listed here. These devices come pre-installed with Squeezebox Server

Mener dog å ha lest om NAS fra andre leverandører som også støtter squeezeServer.

NB! Dette gjelder for å spille av egen musikk, foruten dette så kan man spille av radio og benytte andre musikktjenester uten behov for squeezeServer, les mer her.

EDIT:
    Selv bruker jeg en Netgear ReadyNAS PRO som brukes til å kjøre squeezeServer, med 3 SB "klienter" pt., ivareta lagring av musikk, bilder, filmer, backup, fildeling&"private" filområder for familiens medlemer. Komponenter støtte for DLNA (F.eks. enkelte Samsung TV'er) kobler seg automatisk opp mot denne når de er koblet i nettverket og kan streame musikk/bilder/film direkte fra NAS'en. Vi bruker dette til f.eks å vise/gå igjennom digitale bilder.

Låner fra "broderforumet":
    Vennetråd for Squeezebox og Transporter
    Tråd for Netgear ReadyNAS

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du prøvd dette selv?
    Lurer litt på hvordan dette har fungert?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Terka ville veldig gjerne sett listen over Nas bokser som har Squeezesenter forhåndsinnstallert, når jeg trykker på linken din kommer jeg til en side hvor jeg må logge meg inn.
    Kunne du bare klippet ut og limt inn lista ?

Hadde ikke tenkt på DLNA, det hadde jo vørt ganske greit, har en Samsung tv vi og. Hadde vært greit å bare kunne bruke den når vi skal vise frem bilder fra ferien osv..

Jeg er ikke noe flink i dette her, må sikkert ha endel ting med teskje, men du skriver du har en Netgear Ready NAS PRO, (hørtes dyr ut)
    Er det en enhet du må ha flere harddisker i?
    Hvordan har ytelsen vært? opplevd heng osv?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er linken: Storage - NETGEAR.com (Også oppdatert i forrige inlegg.)

Jeg hadde tidligere en NV+, denne syntes jeg var for treg ut fra hva jeg var vant med med en dedikert PC for squeezecenter. Med PRO'en så er responsen i squeezecenter/avspilling av musikk umiddelbar. Har aldri opplevd problemer med heng osv på disse boksene. NV+'en fikk jeg forøvrig "tunet" litt og denne står nå hos mine foreldre som er veldig fornøyd med responstiden.

For disse NAS'ene fra Netgear tar f.eks DUO 2 disker, NVX og NV+ 4 disker, og PRO 6 disker. Det er ikke nødvendig å fylle opp med disker, den NV+ som står hos mine foreldre har pt 1 disk. Minuset med å bruke 1 disk er at man ikke får satt opp RAID-løsning som er en løsning for sikker (automatisk) backup av data internt i NAS'en. Dvs med riktig RAID løsning gjør det ikke noe om en disk skulle slutte å virke da dataene også ligger på annen/andre disker.

Ang DLNA så må TV'en ha netverkstilkobling (LAN WLAN) for å kommunisere med NAS'en og DLNA støtte, dvs tekologi/funksjonalitet som man bruker for å vise den lagrede informasjonen på TV'en. Hvilken Samsung modell er det dere har?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei! jeg har tenkt å ha 3 disker, for nettop å kunne ha en sånn RAID løsning slik at jeg slipper å miste data hvis en disk ryker.
    Hvor store disker kan man ha?
    Da mener jeg i forhold til at det ikke skal bli tregt, jeg har forstått det slik at det kansje kan bli litt tregt hvis det er for store disker?

Hvilken type disker bruker du?
    jeg har fått anbefalt Samsung sine Raid Edition...

Vår tv har DLNA, det er en Samsung 46B7070 (hvit/glass kant)
    hadde bare ikke tenkt på å ha den koblet til før du nevnte det ...

Var Squeezesenter forhåndsinnstallert eller måtte du fikse dette selv?

Har skikka litt i andre forum, men der har de snakka mer teknisk og Linuxbasert osv...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan ikke se at det går ann å kjøpe kun kabinett.

Netgear ReadyNAS pro med 3TB koster 15000
    NETGEAR ReadyNAS Pro Business Edition 3 TB NAS (3 X 1000 GB) / MULTICOM

Synology sin diskstation med plass til 4 disker koster 4795 - harddisk kommer i tillegg...

Tenker jo at en ikke vil komme opp i 15 tusen...
    er ikke det litt dyrt?
    eller er det det en må betale for å få en stabil og grei løsning til Squeezeboksene??

Får man tak i kun kabinett til NTG ReadyNAS Pro så en kan kjøpe disker selv, eventuelt hvor og hvilken disker er best?

Ser f.eks på Samsung sine F1 er det 16mb og 32mb, hva vil dette si?

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville gått for en Windows Home Server løsning i stedet. Her har du en som er ferdig bygget med 3 x 1tb disker fra Acer: Komplett.no - ACER Easy Store H340 Home Server

Har selv Home Server og synes det er en flott løsning.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes mange muligheter.
    WHS er en av dem, ferdig NAS ala dem fra Netgear eller andre produsenter er en annen, vanlig pc, eller bygge en NAS basert på pc selv er noen andre. Hva som passer best må en nesten finne ut selv. (Gjerne med litt tips og råd fra andre.. )

Her selges ReadyNAS PRO til kr 6989,- uten disker: NETGEAR ReadyNAS Pro RNDP600E Pioneer Edition - NAS-server - Produktinformasjon
    Disker kan man kjøpe en og en etterhvert og sette inn "on the fly" eller kjøpe alle med en gang.

Om du leser tråden om Netgear ReadyNAS på "broderforumet" som jeg la inn link til i et tidligere innlegg så er det mange som også kjører squeezecenter på en ReadyNAS Duo og er fornøyd med det, disse er også mye rimeligere.

Ambisjonsnivå og prisnivå man ønsker å legge seg på må man nesten finne selv. Jeg er ihvertfall superfornøyd med min ReadyNAS-løsning, og Windows Home Server ville sikkert fungert bra det også her i hjemmet. Jeg valgte

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Terka
    Ambisjonsnivå og prisnivå man ønsker å legge seg på må man nesten finne selv. Jeg er ihvertfall superfornøyd med min ReadyNAS-løsning, og Windows Home Server ville sikkert fungert bra det også her i hjemmet. Jeg valgte
    Tror de er ganske så like - i bunn og grunn. Innbiller meg bare at WHS er litt raskere? Mye mulig jeg tar feil...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ang. disker, RAM osv til Netgear sine NAS: Sjekk denne siden: Compatibility List : NETGEAR ReadyNAS Community. For disse produktene som er listet her så garanterer Netgear at disse er komptaible, dvs skal fungere bra. Jeg gikk f.eks for 4 GB av annen type RAM, og det fungerer helt greit det også. (Denne oppgraderingen er nok ikke nødvendig, men jeg tenkte at for noen hundrelapper ekstra så kan det ikke skade å doble str på RAM).

MSport: Godt mulig WHS er raskere, men PRO'en er ganske bra den også.
    Her er min statistikk etter en "full scan" med 604 GB musikk i SqueezeServer:
    Søk etter spilleliste (22 av 22) Fullført 00:00:01
    Slå sammen diverse artister (2948 av 2948) Fullført 00:00:38
    Databaseopprydding #1 (25455 av 25455) Fullført 00:00:16
    Databaseopprydding #2 Fullført 00:00:23
    Serveren har nå søkt gjennom musikksamlingen din.
    Samlet tid: 00:01:18 (Thursday, October 29, 2009 / 9:09 PM)

1 min og 18 sek.. for full scan av 604 GB musikk det er vel ganske så kjapt mtp ytelse?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei !

Når en skal kjøpe disker ser jeg at det er forkjellige Cache: 8 - 16 - 32,
    hva vil dette si i praksis?

Og vil disken være tregere når den er stor, tenker da f.eks at en heller burde ha 1TB istedet for 2TB?? eller har det ingenting å si på responstid?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Msport
    Jeg ville gått for en Windows Home Server løsning i stedet. Her har du en som er ferdig bygget med 3 x 1tb disker fra Acer: Komplett.no - ACER Easy Store H340 Home Server

Har selv Home Server og synes det er en flott løsning.
    Har du Squeezebox?
    var det lett å sette dette opp til å virke sammen?

Hva er hovedforkjell på NAS og WHS ?

takker for svar :roll:

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rav
    Har du Squeezebox?
    var det lett å sette dette opp til å virke sammen?

Hva er hovedforkjell på NAS og WHS ?

takker for svar :roll:
    Vel, WHS er et operativsystem, NAS er hardware. En NAS kjører gjerne en Linux-variant. WHS kan kjøres på en hvilken som helst PC eller server.

Jeg har forsøkt å sette opp Squeezecenter på en Buffalo Linkstation. Dette måtte jeg gi opp etter utallige timer på diverse fora. Nå skal det sies at denne ikke er offisielt støttet av Squeezecenter, men den kjørte Debian Linux som det finnes en distro av Squeezecenter for. Men det var et styr uten like, et 20-talls punkter måtte gjennomføres hvorav risikoen for at noe skar seg var til stede på hvert punkt.

Poenget mitt er at hvis du er vant med Windows og ikke har noe særlig kjennskap til Linux, så er WHS, eller en annen Windowsvariant for den saks skyld, et tryggere valg. Det er også lettere hvis du senere skulle ønske å kjøre andre servertjenester også.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •