SACD og DVD-A, hva er vitsen? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 85
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av ATWindsor
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Greit nok, men det kommer jo også stereo-utgivelser i disse formatene, personlig håper jeg snart at musikkbransjen innser at format-greia burde vært død for lenge siden, bruk en datamskin til avspilling, så kan folk lagre musikken på den måten de vil, og spille av alle digitale formater.
    Og den elektromagnetiske støyen en datamaskin produserer er selvfølgelig neglisjerbar? Jeg tror det tar LANG tid før en datamaskin kan sammenlignes med High End-utstyret til de mest innbitte hifi-gutta.
    Digital overføring eliminerer det problemte ganske greit, datamskiner har jo allere passer dvd-spillere på kvalitetsfronten.
    Men da er vi jo tilbake der vi startet, der det ikke er den fleksible datamaskinen som gjør DA-konverteringen, men de mer skreddersydde elektroniske High End komponentene som ikke lar seg oppgradere til det siste på formatfronten like lett...

Active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    307
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Greit nok, men det kommer jo også stereo-utgivelser i disse formatene, personlig håper jeg snart at musikkbransjen innser at format-greia burde vært død for lenge siden, bruk en datamskin til avspilling, så kan folk lagre musikken på den måten de vil, og spille av alle digitale formater.
    Og den elektromagnetiske støyen en datamaskin produserer er selvfølgelig neglisjerbar? Jeg tror det tar LANG tid før en datamaskin kan sammenlignes med High End-utstyret til de mest innbitte hifi-gutta.
    Digital overføring eliminerer det problemte ganske greit, datamskiner har jo allere passer dvd-spillere på kvalitetsfronten.
    Men da er vi jo tilbake der vi startet, der det ikke er den fleksible datamaskinen som gjør DA-konverteringen, men de mer skreddersydde elektroniske High End komponentene som ikke lar seg oppgradere til det siste på formatfronten like lett...
    Jeg kan ikke helt se det store problemet med å lage en da-konverter som takler flere digitale formater, de fleste da-konvertere i dag klarer da å takle alle samplingsrater som er under det maskimale de er lagd for, og det samme med bitraten?

AtW

Active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    307
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    jitter er vel et stort problem på digital domenet, spesielt i en datamaskin. :shock:
    men en harddisk er faktisk veldig bra avspillingskilde...bare ikke i en datamaskin..

litt om jitter forsåvitt:

http://www.digido.com/portal/pmodule...der_page_id=28
    I den grad jitter kan kalles ett hørbart problem, så kan jeg ikke forstå at det skal være noe vanskelig å ordne i en datamskin, det er ingenting i en datamskin som tilsier at det er vasnkeligere å gjøre ting presist der, med unntak av at veldig billige komponenter er vanligere.

AtW

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde aldri bytta pcen min mot en "High End" avspiller. Det er helt sikkert.

DA-konverteringen skjer etter at formatene er prosessert. Så med det rette lydkortet kan man hente ut de digitale signalene etter prosesseringen. Det krever riktignok eksterne DA-konvertere for 6-8 kanaler, men det er egentlig ikke noe problem om man bare har penger. (Eller evne til å bygge selv)

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir mange merkelige betraktninger her nå synes jeg.

For det første er det verdt å nevne at CD-formatet er 25 år i år og har derfor hatt svært mange år på å bli finpusset. Slik finpussing kan gjøres relativt raskt, men det er det å få det inn i kommersielle produkter som er utfordringen. DVD-A og SACD er to ganske nye formater, og sistnevnte har en konverteringsprossess som avviker kraftig fra det vi tidligere har sett. Derfor er det ikke verst at disse "nye" for matene henger med et som har blitt finpusset i 25 år. Husk også at dersom det ligger en 16-bits ekkomaskin i opptaksprosessen vil vokalen på innspillingen aldri nå opp til et dynamikkområde utover det CD-formatet makter. Da hjelper det lite om det er spilt inn på SACD eller DVD-A. Det er først når vi begynner å utnytte formatene også på innspillingssiden at det skjer mer spennende ting med lyden.

Folk refererer til personer som bevis hele veien her. Er det slik at dere dyrker disse som guder? Husk at slike tråder blir startet for å bringe fakta på bordet, ikke for å få ramset opp en hel haug med navn. Roffe konkluderte med at man på CD-formatet umulig kan få et 100% faserent signal ved 20 Khz. Hvorvidt det stemmer eller ikke er selvsagt interessant, men vi trenger fakta! Hvordan virker dette ettersom altså fasen kan rettes opp? Er vi ikke låst til bitstrømmen? Går ikke de 16 bitene med til å definere 65536 nivåer i det dynamiske domenet? Hva er det da som tar seg av fasen?

Einis tok en interessant sammenlikning med CD mot DD. Jeg er enig i at vi med mer kapasitet til å lagre informasjon kan få bedre lyd, men husk at CD ikke er komprimert. Det er et rå-format. DD er et komprimert signal som opprinnelig minner om CD. SACD og DVD-A er to helt egne råformater, så selvom sammelikningen gir mening blir den litt feil. Altså, så lenge man komprimerer et råformat vil man ved hjelp av råformatet alltid ha tilgang på samme innspilling i bedre kvalitet. Man kan for eksempel nyte bedre lyd i DTS. Men de fleste innspillinger utnytter ikke en gang CD-formatets dynamikkområde. Det å spille dette inn på SACD eller DVD-A gir derfor liten mening da disse formatene ligger veldig langt over råformatet som i dag svært ofte er digitalt.

Dere er hele tiden tilbake på PC-er som avspillingsmedie. Hvordan kan en PC med så mye søppel inni seg, og med en så kjip strømforsyning liksom låte bedre enn en CD-spiller når man tross alt kan høre tydelig forskjell på å dempe viberasjoner, bytte klokkekretser, dele opp strømforsyninger, avkoble styrekretser osv i en CD-spiller som fra før av har mye bedre grunnkonstruksjon??

Active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    307
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Dere er hele tiden tilbake på PC-er som avspillingsmedie. Hvordan kan en PC med så mye søppel inni seg, og med en så kjip strømforsyning liksom låte bedre enn en CD-spiller når man tross alt kan høre tydelig forskjell på å dempe viberasjoner, bytte klokkekretser, dele opp strømforsyninger, avkoble styrekretser osv i en CD-spiller som fra før av har mye bedre grunnkonstruksjon??
    Jeg håper jeg ikke har gitt inntrykk av at en datamskin kan lese av cder bedre enn en stasjonær spiller, for det kan den ikke (begge deler gjør det stort sett perfekt, med unntak av svært ripede utgaver), poenget mitt er at det er enklere, mer fleksibelt, og at man kan lagre det på ett medium som ikke riper (feks en harddisk). I tillegg er det antakelig lettere å få til høykvalitets endring av lyden (det er jo på endring av bildet at pcer slår knockout på dvd-spillere).

AtW

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dere er hele tiden tilbake på PC-er som avspillingsmedie. Hvordan kan en PC med så mye søppel inni seg, og med en så kjip strømforsyning liksom låte bedre enn en CD-spiller når man tross alt kan høre tydelig forskjell på å dempe viberasjoner, bytte klokkekretser, dele opp strømforsyninger, avkoble styrekretser osv i en CD-spiller som fra før av har mye bedre grunnkonstruksjon?
    Alt det du nevner kan man også gjøre i en PC. Og å hevde at grunnkonstruksjonen til cdspillere er bedre enn til pc blir helt håpløst. Det finnes gode og dårlig konstruerte lydkort, akkurat som det finnes gode og dårlige cd-spillere.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoppass Cheese
    Alt det du nevner kan man også gjøre i en PC. Og å hevde at grunnkonstruksjonen til cdspillere er bedre enn til pc blir helt håpløst. Det finnes gode og dårlig konstruerte lydkort, akkurat som det finnes gode og dårlige cd-spillere.
    Selvfølgelig, men så langt er de beste lydkortene langt unna å matche de beste CD-spillerne. Det har med kostnader å gjøre, men det er også en god (og hørbar) grunn til at en del av de bedre surroundreceiverne i dag har en CD-direct-knapp (eller stereo direct etc) som SKRUR AV digitalprosesseringskretsløpene når man får ferdig dekodede analogsignaler inn. Det senker rett og slett egenstøyen til utstyret. Du skal legge MYE jobb i lydkortet for at det ikke skal plukke opp støy på samme måte fra PCen. Noen vil sikkert rekke hånden i været her og si "eksternt lydkort", men det blir etter min mening å regne som ekstern prosessering (DA-konvertering) igjen. Litt av poenget blir at den fleksibiliteten en PC representerer med hensyn på formattilpasning er vel og bra, men så lenge DA-konverteren jobber med en maksimal klokkefrekvens og et bestemt antall bit (eller en predefinert type bitstrøm), så er ikke denne fleksibiliteten tilstede i DA-konverteren, uansett om den er en del av PCen eller i en separat boks.

Jeg vil derfor fortsatt hevde at støysvak, dedikert DA-konvertering på High End nivå neppe kan slås av noen programmerbar og fleksibel datamaskinbasert løsning på ren lydkvalitet. Det er ut fra dette man må se på om nye formater har sin berettigelse. SACD og DVD-A er interessante formater som representerer noe nytt. Jeg tror at dersom disse formatene får noen år på baken, slik CD har nå, så vil de overgå CD på lydkvalitet.

Jeg vil også imøtegå dem som hevder at et råformat alltid er bedre enn et komprimert format (og jeg vet at det IKKE er det du sier, Snickers ).
    Et komprimert format som har en bitrate som ligger lavere enn råformatet det er komprimert fra vil likevel kunne ha bedre lydkvalitet ved lytting enn et råformat ved samme eller til og med litt bedre bitrate. Dette fordi enkelte deler av informasjonen i et råformat rett og slett er overkill og kan gjenskapes like bra med færre bit (et banalt eksempel er en ren sinus-basston på 40Hz. Den vil i CD-standard samples med 1000 samples per bølge... Det er overkill...)

Jeg synes det uansett blir feil å bedømme hva de nye formatene kan prestere ut fra hva de klarer over 20kHz. Man må se på det totale bildet og bedømme musikken som en helhet. Jeg må innrømme at Ingvar Øhman fører en imponerende sak mot SACD-formatet ut fra det jeg har lest på nettet. Men jeg synes han legger litt for mye vekt på det han har funnet ut om lyden over 20kHz. Dynamikken og støyen rett under 20kHz er også interessant, men personlig synes jeg svært høy diskant er vondt å høre på, og det er sjelden den matcher dynamikken i bassignalet. Det er klart at diskanten trenger en god presisjon ved de lavere lydtrykkene (det er her CD begynner å komme til kort), men jeg kan ikke se at dette er godt nok adressert til å kunne si at lyden fra SACD blir dårligere enn fra CD.

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja og nei.
    Jeg tror på mange måter formatkrigen er over. Og jeg tror at folk flest driter i hva som er best av VHS eller Beta og andre formater. Hvorfor skulle de overhodet bry seg? Kilden er i dag digital uansett, og jeg tror at "formater" er noe herk som hørte fortiden til. På samme måte mener jeg SACD snart er død.

Hva vet vel jeg? Ikke så mye, men jeg har vært gjennom noen tiår i bransjen, og det eneste som har endret seg vesentlig er kildene, altså formatet, fra Edisson-rull til CD, og nå er _det_ endelig digitalisert – og da så...

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tror ingen av formatene vil slå særlig ann.

mp3 er den store vinneren....i lang tid fremover

Newcomer diskvask sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva slags støy er det pcen egentlig tilfører lydkortet? Utifra de tester med RMAA (link) viser det seg at de målte specsa er helt på høyde med det som er oppgitt.

M-audio revo - 1000 kr
    Creative E-MU 0404 - 1200 kr

Obs; de to resultatene er ikke helt sammenliknbare siden de er utført på forskjellige pc-oppsett.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil også imøtegå dem som hevder at et råformat alltid er bedre enn et komprimert format (og jeg vet at det IKKE er det du sier, Snickers ).
    Et komprimert format som har en bitrate som ligger lavere enn råformatet det er komprimert fra vil likevel kunne ha bedre lydkvalitet ved lytting enn et råformat ved samme eller til og med litt bedre bitrate. Dette fordi enkelte deler av informasjonen i et råformat rett og slett er overkill og kan gjenskapes like bra med færre bit (et banalt eksempel er en ren sinus-basston på 40Hz. Den vil i CD-standard samples med 1000 samples per bølge... Det er overkill...)
    Hele cluet med digital lagring av analog informasjon er at vi aldri vil kunne dele opp signalet tilstrekkelig i digitale bits til å kunne gjenskape det perfekt. Dersom man digitaliserer tilfører man altså feil. Vi ønsker å tilføre feil vi kan leve med og velger derfor metoder som ødelegger så lite som mulig av signalet. Dersom vi videre skal komprimere det, og da snakker jeg uansett metode vil endringene i snitt innebære et relativt konstant antall % for en gitt metode og en gitt bitrate/kvalitetsnivå. Komprimerer vi tilstrekkelig mange ganger vil det antallet % passere 100 og det opprinnelige signalet er borte. Vi vil heller aldri klare å gjenopprette 100% det signalet vi hadde som utgangspunkt så lenge det er snakk om komprimering av lyden og ikke bare filkomprimering.

Formatkrigen er ikke over og så vidt meg bekjent er det fler SACDtitler enn DVDA, men det er mulig jeg ikke er helt oppdatert lenger. Med betamax og ikke minst video 2000 friskt i minnet er det vel liten tvil om at det ikke er kvaliteten som velger, men markedsføringen og markedskreftene. DVDA-stallen har ligget langt etter i lang tid men den siste tiden har de begynnt å implementere SACD på sine produkter før SACD-stallen ville implementere DVDA på sine.

Det kan vel på en måte sies å være et godt trekk for å få solgt spillere, men ellers synes jeg selve formatkrigen har falt helt ut av markedet og bare utkjempes bak kulissene og mot plateselskapene. Dette skiller i all vesentlighet formatkrigen i da fra videoformatkrigen, da det var hvilken spiller folk hadde som avgjorde sistnevnte, mens i dag er det mer vesentlig hva platebransjen velger denne gang.

Active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    307
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hele cluet med digital lagring av analog informasjon er at vi aldri vil kunne dele opp signalet tilstrekkelig i digitale bits til å kunne gjenskape det perfekt. Dersom man digitaliserer tilfører man altså feil. Vi ønsker å tilføre feil vi kan leve med og velger derfor metoder som ødelegger så lite som mulig av signalet. Dersom vi videre skal komprimere det, og da snakker jeg uansett metode vil endringene i snitt innebære et relativt konstant antall % for en gitt metode og en gitt bitrate/kvalitetsnivå. Komprimerer vi tilstrekkelig mange ganger vil det antallet % passere 100 og det opprinnelige signalet er borte. Vi vil heller aldri klare å gjenopprette 100% det signalet vi hadde som utgangspunkt så lenge det er snakk om komprimering av lyden og ikke bare filkomprimering.
    Hele cluet med nyqvist-teoremet er jo nettopp av vi kan gjenskape signalet perfekt opp til halve samplingsraten, dvs helt feilfritt.

Jeg regner med at roffe snakker om lossless komprimering, men også lossy komprimering vil oppnå bedre lyd hvis det settes av den samme plassen til det (i den grad det er bedre kvalitet å oppnå), fodri lossy komprimering fjerner informasjon på en intelligent måte, istedet for å bare sette "hard grenser" slike ett råformat gjør, forøvrig skjønner jeg ikke helt hvorfor du drar inn å komprimere det mange ganger? Hvorfor vil noen gjøre det? Det er jo en rimelig meningsløs handling.

AtW

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvfølgelig, men så langt er de beste lydkortene langt unna å matche de beste CD-spillerne.
    Har du hørt noen av de beste lydkortene? Eller noen av de beste cd-spillerne for den del?
    Eller målt støy, forvrengning ol. på dem?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg regner med at roffe snakker om lossless komprimering, men også lossy komprimering vil oppnå bedre lyd hvis det settes av den samme plassen til det (i den grad det er bedre kvalitet å oppnå), fodri lossy komprimering fjerner informasjon på en intelligent måte, istedet for å bare sette "hard grenser" slike ett råformat gjør, forøvrig skjønner jeg ikke helt hvorfor du drar inn å komprimere det mange ganger? Hvorfor vil noen gjøre det? Det er jo en rimelig meningsløs handling.
    Det er selvsagt ikke interessant å komprimere mange ganger. Det skulle bare indikere at man ved å komprimere alltid gir avkall på en del av det opprinnelige signalet.

Nyquist-teoremet beskriver som du sier i teorien et perfekt signal. I praksis gjør det ikke det av 3 enkle årsaker:
    1: Det er forvrengning i selve AD og DA-konverteringene.
    2: AD og DA-konverteringene vil aldri være 100% komplimentære, hvilket betyr ar det alltid vil være ørsmå tolkningsforskjeller ute og går som igjen gjør signalet forskjellig fra det opprinnelige.
    3: Oppløsningen i et analogt signalt går i praksis mot uendelig. Begrensningen er på molekylært nivå, men på CD, DVDA, SACD osv er man låst til et antall nivåer og en begrenset båndbredde, samt et øvre og nedre terskelnivå for signalamplitude (dynamikkområde). Det er antallet BIT og samplingsfrekvensen som avgjør hvor nært det perfekte vi kommer. Det perfekte oppnår vi aldri siden begge disse faktorene er begrenset.

Active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    307
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er selvsagt ikke interessant å komprimere mange ganger. Det skulle bare indikere at man ved å komprimere alltid gir avkall på en del av det opprinnelige signalet.

Nyquist-teoremet beskriver som du sier i teorien et perfekt signal. I praksis gjør det ikke det av 3 enkle årsaker:
    1: Det er forvrengning i selve AD og DA-konverteringene.
    2: AD og DA-konverteringene vil aldri være 100% komplimentære, hvilket betyr ar det alltid vil være ørsmå tolkningsforskjeller ute og går som igjen gjør signalet forskjellig fra det opprinnelige.
    3: Oppløsningen i et analogt signalt går i praksis mot uendelig. Begrensningen er på molekylært nivå, men på CD, DVDA, SACD osv er man låst til et antall nivåer og en begrenset båndbredde, samt et øvre og nedre terskelnivå for signalamplitude (dynamikkområde). Det er antallet BIT og samplingsfrekvensen som avgjør hvor nært det perfekte vi kommer. Det perfekte oppnår vi aldri siden begge disse faktorene er begrenset.
    1 og 2 har lite med formatet å gjøre, disse spiller inn uansett hvor perfekt formatet er, det er selve formatet som er essensen i denne diskusjonen.

3: Dette har lite å si sålenge alt innenfor hva vi klasifiserer som "nødvendig" er perfekt reprodusert., noe mer dynamic range enn feks 500 db er feks meningsløst, da har man sterkt nok lyd til å antakelig ta livet av deg, og samtidig få med en lyd som er på terskelen av den menneskelig hørsel (som vi uansett ikke vil høre, fordi tromhinnen blir sprengt ut, og vi dessuten maskerer lavere lyder når vi hører høye lyder).

Det samme gjelder jo for frekvenser, personlig ser jeg lite vits å konsentrere seg om frekvenser over 20 khz, men om vi skal gjøre det, hvor høyt skal vi gå? 100 mhz? Sånn jeg ser det, så tjener vi svært lite, om i det hele tatt noe, informasjon som er "Nyttig" (dvs hørbart), på de nye formatene.

AtW

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen som har tilstrekkelig kunnskap på området til å kunne si noe om hvorvidt vi har 100% kontroll på fasen ved 20 Khz i CD-formatet? Forklar gjerne også hvordan i såfall en sinusperiode ved 20Khz som ligger 90 grader ute av fase med digitalstrømmen blir bygget opp.

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En så lang tråd og ingen har enda nevnt grunnen til at SA-CD og DVD-Audio blir forsøkt solgt....

Patentene på CD-formatet har gått ut. De som får sine patenter brukt i et nytt format som tar over for CD vil håve inn med penger.

Robert-

Active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    307
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av robertaas
    En så lang tråd og ingen har enda nevnt grunnen til at SA-CD og DVD-Audio blir forsøkt solgt....

Patentene på CD-formatet har gått ut. De som får sine patenter brukt i et nytt format som tar over for CD vil håve inn med penger.

Robert-
    Det er akkurat dette jeg mistenker også (at det ligger økonomiske motiver bak), og at den reelle forbedringen for brukerene er minimal/ikke-eksisterende.

AtW

Active
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    AT: Hvorfor ikke gjøre et forsøk på å teste selv? Litt morsomt å anta og tro uten noe forsøk på å teste selv- det er vel lydopplevelsen som teller og ikke teoremer og teorier?

Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •