SACD og DVD-A, hva er vitsen? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 85
    Active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    307
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Sitat Opprinnelig postet av ATWindsor
    Forenklet og gammel teori? Nyqvist-teoremet er jo en grunnsten i all moderne signaloverføring, kom gjerne med mer "moderne" og "uforenklede" teorier, så kanskje du skaffer deg litt internasjonal vitenskaplig oppmerksomhet.
    Nyqvist-teoremet kan ses på på to måter (dette er sikkert en forenkling, men det illustrerer poenget mitt):
    * Optimistisk: Har man mer enn 2 samples per periode, så kan en frekvens gjenskapes presist.
    * Pessimistisk: Når man nærmer seg 2 samples per periode, så nærmer man seg grensen for hva som er helt nødvendig for å gjenskape en frekvens.

Jeg har i laboratorieforsøk jobbet litt med analoge kurver og samplinger av dem, og det er ganske enkelt å gjenskape en sinuskurve ut fra et sett med samples, så lenge de er innenfor Nyqvist-grensen på mer enn 2 samples per periode. Men det gjelder hvis man vet at det dreier seg om kun en frekvens. Det er mye vanskeligere når man har flere frekvenser blandet sammen, og det er jo det et CD-signal er. Og selv om CD-spillernes DA-konvertere har blitt temmelig gode på dette etterhvert, så er det klart at hvis samplene bommer på toppene, så kan en DA-konverter slite litt med å ekstrapolere de høyfrekvente toppene.

Det er derfor jeg mener at høyere samplingsfrekvens bedrer presisjonen i de hørbare frekvensene, uavhengig om vi kan oppfatte lyd over 20kHz eller ei.
    Det har ingenting å si om det er en harmonisk bølge eller ikke, nyqvist-teoremet sier at man kan gjennskape bølgen 100% perfekt, sålenge samplingsraten er dobbelt så høy som den høyeste frekvensen, ikke veldig bra, men 100% perfekt, det eksakt samme signalet som kommer inn. At man kanskje kommer litt under 22.1 khz pga tekniske beegrensinger er greit nok, men det er ikke snakk om mye. At presisjonen skulle være dårligere i de hørbare frekvensene, overbeviser du meg desverre ikke om før jeg får noe mer data på bordet.

AtW

Active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    307
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Viking
    Søk på Ingvar Öhman og han fører BEVIS for at SACD har dårligere oppløsning og dynamikk enn red book cd i diskanten, han setter en av SACD sjefene i Phillips til veggs! Seek and you shall find! AT: Bare les- søk på Duelund-han har og siterer mye stoff om hørselen- man må også tenke over/undertoner- selv om det ikke høres så påvirker det det "hørbare" området også!
    Sålenge det påvirker det hørbare området, så vil vel disse forandringene blir tatt opp når man spiller inn platen vil det ikke?

Vi er ihvertfall tilsynelatende enig i at SACD ikke er noe vits (selv om vi har forskjellige angrepspunkter), da gjelder det bare å få overbevist deg om at dvd-a heller ikke er noen vits i stereo

AtW

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    at sacd ikke er noe vits er jeg ikke helt enig i. har mange sacd'er og mange de låter helt kanon. synes å huske at jeg har lest noe om at teoretisk så skulle ikke sacd låte bra i det hele tatt, men i praksis så gjør det det så det er ikke alltid at teori og praksis går hånd i hånd. blir uansett umulig å kjøre noe A-b testing, siden det som er gitt ut på sacd ikke er gitt ut på dvd-a og vica versa, har testet litt sammen med Gorm hvor vi først spilte roxy music avalon, først på cd, så sacd to kanals og til slutt sacd flerkanals. ingen av oss er i tvil om at sacd spillte skjorta av cd'en. selvfølgelig kommer mye av det av at den remasteringen som er gjort på sacd'en åpenbart er et godt håndverk. En annen ting jeg liker med sacd er at de som regel er hybride, så den innehoolder både et cd lag, et to kanals sacd spor og ett flerkanalsspor. snakker om å få i pose og sekk 8)
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har ingenting å si om det er en harmonisk bølge eller ikke, nyqvist-teoremet sier at man kan gjennskape bølgen 100% perfekt, sålenge samplingsraten er dobbelt så høy som den høyeste frekvensen, ikke veldig bra, men 100% perfekt, det eksakt samme signalet som kommer inn. At man kanskje kommer litt under 22.1 khz pga tekniske beegrensinger er greit nok, men det er ikke snakk om mye. At presisjonen skulle være dårligere i de hørbare frekvensene, overbeviser du meg desverre ikke om før jeg får noe mer data på bordet.
    Jeg har dessverre ikke oversikt over alle DA-omformere i verden, men jeg vet at det er forskjell mellom matematisk teori og elektronisk praksis. En av de forskjellene innebærer blant annet at perfekt rekonstruksjon av et analogt signal ut fra samples blir vanskeligere desto nærmere Nyquists grensefrekvens man kommer. Matematisk er det mulig, men bare det at hvert sample har en begrenset nøyaktighet gjør at man ikke kan gjenskape det analoge signalet 100%. Videre er det begrensninger i de elektroniske kretsene.

Sjekk også denne lenken, som ikke omhandler dette spesielt, men oversampling, som også er interessant i denne sammenhengen:
    http://www.earlevel.com/Digital%20Au...rsampling.html
    Her står det blant annet:
    Nyquist promised perfect reconstruction in an ideal mathematical world, not in our more practical electronic circuits.
    Jeg tror det er viktig å huske at Nyquist-teoremet nettopp er teori, og ikke er et mål for hva som er mulig i praksis.

Active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    307
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har dessverre ikke oversikt over alle DA-omformere i verden, men jeg vet at det er forskjell mellom matematisk teori og elektronisk praksis. En av de forskjellene innebærer blant annet at perfekt rekonstruksjon av et analogt signal ut fra samples blir vanskeligere desto nærmere Nyquists grensefrekvens man kommer. Matematisk er det mulig, men bare det at hvert sample har en begrenset nøyaktighet gjør at man ikke kan gjenskape det analoge signalet 100%. Videre er det begrensninger i de elektroniske kretsene.

Sjekk også denne lenken, som ikke omhandler dette spesielt, men oversampling, som også er interessant i denne sammenhengen:
    http://www.earlevel.com/Digital%20Au...rsampling.html
    Her står det blant annet:
    Nyquist promised perfect reconstruction in an ideal mathematical world, not in our more practical electronic circuits.
    Jeg tror det er viktig å huske at Nyquist-teoremet nettopp er teori, og ikke er et mål for hva som er mulig i praksis.
    Joda, jeg er klar over det, men elektronisk kretser er såpass bra at vi kommer tett opptil, såpass tett opptil at det under 20 000 hz ihvertfall ikke har noen problemer (egentlig ganske langt over 20 khz også er mitt inntrykk, dog ikke helt opp til 22.1 khz). Det er nettopp derfor vi har litt ekstra å gå på over 20 khz. (Dette er mine inntrykk etter det jeg har lest, driver ikke med denslags til dagelig, så ta informasjonen for hva den er).

AtW

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvorfor prater dere om frekevenser? dette er overhode ikke et grunnlag til å anskaffe de formatene, selv om det kan til dels være et salgsargument for ola norman.

Active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    307
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    hvorfor prater dere om frekevenser? dette er overhode ikke et grunnlag til å anskaffe de formatene, selv om det kan til dels være et salgsargument for ola norman.
    Ok, hvilke andre grunner er det til å skaffe de nye formatene? Det er egentlig det jeg vil fram til, er det i det hele tatt noen vits å satse på disse nye formatene for oss forbrukere?

AtW

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, hvilke andre grunner er det til å skaffe de nye formatene? Det er egentlig det jeg vil fram til, er det i det hele tatt noen vits å satse på disse nye formatene for oss forbrukere?

AtW
    se på sacd og dvd-a som ett supplement til cd ikke en erstatning :wink:
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    de har et mye større lagringsområde per sekund...du kan forsåvitt sammenligne dolby digital og en cd, hvor cdn er dvdaudio og dd er vanlig cd.
    båndbredde, cd 1100kbps, dd 3-400kbps dts 7-800 etc...
    neppe korekte data men en pekepinn.

Active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    307
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    de har et mye større lagringsområde per sekund...du kan forsåvitt sammenligne dolby digital og en cd, hvor cdn er dvdaudio og dd er vanlig cd.
    Det stemmer jo, men hva brukes denne ekstra dataen til i stereo, 1. Høyere samplingsrate (som du mener er unyttig) og 2. Høyere dynamic range, da formoder jeg at du mener at det er dette som blir hørbart forbedret med dvd-a?

AtW

Active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    307
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jfinneru

AtW
    se på sacd og dvd-a som ett supplement til cd ikke en erstatning :wink:
    Ok, men uansett hvordan man ser på det, hvorfor er dette ett nyttig supplement for forbrukeren, premissene er vel de samme vil jeg anta, nemlig hørbart bedre lyd.

AtW

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med Guru-status, einis!

Er ikke helt sikker på om jeg skjønner parallellen din. Sier du at forholdet mellom CD og DD er som forholdet mellom DVD-audio og CD? Hva er det du vil vise med det? Dolby Digital er jo ikke en faktor i denne diskusjonen...

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, men uansett hvordan man ser på det, hvorfor er dette ett nyttig supplement for forbrukeren, premissene er vel de samme vil jeg anta, nemlig hørbart bedre lyd.
    Jeg synes jo at premissene for hele diskusjonen er litt rart... Altså: Hvis man ser bort fra flere kanaler...

Litt av poenget er vel nettopp at man får musikk kodet til alle kanalene i et surroundanlegg.

Men jeg har ikke tatt stilling til hva som er best ennå. Foreløpig har jeg den holdningen at jeg ønsker at utstyret mitt tar alle formater. Dumt å ikke kunne spille favorittmusikken bare fordi den kommer ut på feil format...

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jfinneru
    uansett umulig å kjøre noe A-b testing, siden det som er gitt ut på sacd ikke er gitt ut på dvd-a og vica versa
    Det stemmer ikke. Det finnes noen få plater utgitt på alle tre formatene. Husker bare Diana Krall The Look of Love i farten, men jeg mener jeg har hørt på flere.

Personlig hører jeg ikke store forskjellene på disse formatene i stereo. Det er noen forskjeller, men det kan like gjerne være pga spilleren og ikke formatet. Jeg klarer ihvertfall ikke å utpeke noen vinner. Kvaliteten på selve spilleren virker mye viktigere.

Skal man finne noe forskjeller setter jeg penga mine på at det er det i dynamikken. Det er hevdet at vår hørsel har et dynamisk område på opptil 130dB.

hvorfor er dette ett nyttig supplement for forbrukeren
    Fordi forbrukeren vil ha en annen lydopplevelse enn stereo. Man kan diskutere forskjellene mellom formatene i stereo så mye man vil. Og man blir høyst sannsynlig aldrig enige. Men det som er hovedpoenget med SACD og DVD-A er å levere musikk i flere kanaler.

Active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    307
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoppass Cheese
    Skal man finne noe forskjeller setter jeg penga mine på at det er det i dynamikken. Det er hevdet at vår hørsel har et dynamisk område på opptil 130dB.
    Det virker jo ikke usannsynlig, men ikke samtidig tror jeg, vi hører ikke løv som treffer bakken samtidig som ett jetfly dundrer 100 meter over hodet ditt.

Angående forskjeller, så bør man også forsikre seg om at alle tre versjonene bruker samme master.

AtW

Active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    307
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes jo at premissene for hele diskusjonen er litt rart... Altså: Hvis man ser bort fra flere kanaler...

Litt av poenget er vel nettopp at man får musikk kodet til alle kanalene i et surroundanlegg.

Men jeg har ikke tatt stilling til hva som er best ennå. Foreløpig har jeg den holdningen at jeg ønsker at utstyret mitt tar alle formater. Dumt å ikke kunne spille favorittmusikken bare fordi den kommer ut på feil format...
    Greit nok, men det kommer jo også stereo-utgivelser i disse formatene, personlig håper jeg snart at musikkbransjen innser at format-greia burde vært død for lenge siden, bruk en datamskin til avspilling, så kan folk lagre musikken på den måten de vil, og spille av alle digitale formater.

AtW

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Penge, det er "the name of the game". Alting stagnerer, også cd salget, derfor nye formater med nye muligheter som de håber alle vil prøve ut = selge hard- og software. Jeg håber ikke formaterne "dør ut", men efterhånden må man ha et større arsenal av utstyr for at spille sine kasettebånd, spolebånd, El-Caset, MP 3, vinylplater, laserdisks, S-video, VHS, MiniDisc, dvd, dvd-audio, cd, sacd plater, Blue Ray og gud vet !!! Ikke rart noe dør ut jo. Forunderlig verden denne..., men, fremtiden blir sikkert som du vil, bare du vil det nok...

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Greit nok, men det kommer jo også stereo-utgivelser i disse formatene, personlig håper jeg snart at musikkbransjen innser at format-greia burde vært død for lenge siden, bruk en datamskin til avspilling, så kan folk lagre musikken på den måten de vil, og spille av alle digitale formater.
    Og den elektromagnetiske støyen en datamaskin produserer er selvfølgelig neglisjerbar? Jeg tror det tar LANG tid før en datamaskin kan sammenlignes med High End-utstyret til de mest innbitte hifi-gutta.

Active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    307
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og den elektromagnetiske støyen en datamaskin produserer er selvfølgelig neglisjerbar? Jeg tror det tar LANG tid før en datamaskin kan sammenlignes med High End-utstyret til de mest innbitte hifi-gutta.
    Digital overføring eliminerer det problemte ganske greit, datamskiner har jo allere passer dvd-spillere på kvalitetsfronten.

AtW

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jitter er vel et stort problem på digital domenet, spesielt i en datamaskin. :shock:
    men en harddisk er faktisk veldig bra avspillingskilde...bare ikke i en datamaskin..

litt om jitter forsåvitt:

http://www.digido.com/portal/pmodule...der_page_id=28

Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •