Får strøm i meg !!! ??? :-/

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 37
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Angry Får strøm i meg !!! ??? :-/

Hei.

Har rigget opp litt anlegg i kjelleren min nå...

Har følgende oppsett : (les om det er interesangt)
    Rotel 5 Kanals effekt forsterker (driver 7stk 15" PA-subber på denne)
    Rotel 2 kanals effekt forsterker (rb1070) som jeg har 2stk dobbel 15" DAP pa høyttalere på..
    Rotel forforsterker.
    BST 2x15 bands equliser

og pc`en jeg kjører musikk fra..

Høres kanskje ut som om jeg kjører forsterkerene mine hardt... joda, gjør igrunnen det, men laster dem riktig i ohm`en, og det spiller som bare juling! har faktisk brukt dette oppsettet på diverse spillejobber mens jeg venter på økonomi til å kjøpe 2stk 3000w forsterkere å drive dette på.

Men det spiller som bare juling da. hehe..
    men over til problemet...

Jeg får til tider strøm i meg når jeg tar på forstrkerene , equliseren, og av og til på pcen !!!

Jeg holdt på å gå i bakken her den ene dagen jeg skulle koble fra den ene subben, da fikk jeg en kilevink når jeg tok på tilkoblinene på høyttaleren... :-S og dette er ikke bare noe statisk eller noe, det er STRØM !! (har gått på elektro og har vært mye borti strøm opp igjennom så jeg vet litt hva jeg snakker om)

Og enda mer sjokk fikk jeg da jeg dro ut strømledningene til forsterkerene og skulle koble ut signalkablene bak , da fikk jeg også strøm i meg, men selv om ledningene var dradd ut til strømmen var jo signalkabler koblet videre til pc og sånn som sto på...

Kan dette har noe å si med at det i kjelleren min ikke er jordet strømkrets?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres jo veldig ut som du blir et slags jordingspunkt. Skikkelig skummelt da. Ville vell kansje kostet på meg litt ny ellinstalasjon. Har du noen punkter i huset som er jordet? Du kunne dratt en jordet kabel derfra og prøvd annlegget på det punktet.

Intermediate hagr sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv å dra en sjøteledning fra en jordet kontakt og mål spenningen mellom apparatene (der du får strøm) til jord. Var rart siden du ikke har jordet strømnett der. Kan tenkes at du har en feil på et av apparatene som gjør at du får spenning til jord. Har du noen andre problemer? Ustabile komponenter? Dårlig lyd? PC som krasjer osv?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nja, pcen kræsjer med noen dagers mellomrom.. ellers spiller som sagt anlegget som bare juling her nede, ikke merket noe problemer.. begynner å bli lei av å få strøm i meg nå!! fikk strøm i meg her om dagen på neonlys også, mellom strømforsyninga og neonrøret.. er noen volt der, bare godt det ikke er så mye ampêr.. men jeg merket det godt ^^,

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men er litt rart også for er ikke alltid jeg får strøm i meg... er somregel etter at jeg har spillt på anlegget noen timer.. ingen problemer når jeg koblet opp alt igjen etter spillejobb her om dagen, mens senere på kvelden etter det var brukt noen timer begynte problemene. AUU... men da skal det sies at det var fuktig på sement-gulvet etter mye løping inn og ut i snøen så er mulig jeg funket som jording :-S

Intermediate Doc.G sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette høres ut som en jordfeil. Du bør kontakte elektriker.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker du optisk kabel imellom pc og anlegg? Tror du må isolere pc`en galvanisk.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Doc.G
    Dette høres ut som en jordfeil. Du bør kontakte elektriker.
    Nei, trenger ikke kontakte elektrikker er et eget rom i kjelleren som er fikset opp selv og som jeg har lagt opp strømmen og alt selv (lagt ledning over til annet rom og koblet støpsel som settes i stikk kontakt, løsning som er fullt lovlig)

eneste jeg trenger å finne ut av om dette er en komponentfeil eller om det skyldes at kretsen ikke er jordet.. er det derfor må jeg koble opp på nytt og jorde kretsen..
    \

Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Bruker du optisk kabel imellom pc og anlegg? Tror du må isolere pc`en galvanisk.
    hadde jeg brukt optisk kunne ikke strømmen gått fra pcen og over ihvertfall

Intermediate hårek sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ligner på et veldig kjent problem. Alle PC'er som ikke er jordet vil gi et bra potensiale på chassis. Det kommer av filterkondensatorer i strømforsyningen (Y-kondensator). Det er normalt med over 100 Volt, nok til et merkbart støt, men så lite strøm at det ikke er farlig.
    Tror også slike filtere kan brukes på stereoanlegg, har i alle fall selv opplevd bra gnistring på kabler mellom noen forsterkere jeg hadde før.

Optisk overføring er generellt anbefalt når PC skal kobles til andre elektriske komponenter.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

case

er problemet der bare når forsterkeren er tilkoblet?
    er det det så kan det jo være forsterkeren som er problemet? :P
    Dette er jo skummle greier. skal ikke mer en 50V til for att man kan få skikelie skader eller havner under jorda.. :S

Newcomer tenb sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    spørs vel om forsikringsselskapet er enig med deg om definisjonen fullt lovlig hvis det må utbetales penger etter en skade...skal vel ikke ha veldig mye som i det hele tatt ligner på fast installasjon i den andre enden av det støpselet før det regnes som fast installasjon. Det at du i tillegg spør om mulig jordfeil istedenfor å bare gå å måle det, antyder vel at du kanskje skulle være lurt å kontakte en elektriker. Anlegget du kopler deg inn på er også eiers(ditt?) ansvar å vedlikeholde.

Intermediate svensken sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    774
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ville anbefalt deg å kontakte elektriker allikevel.
    du bør ikke prøve deg formye fram på egen hånd, selvom du har gått elektroskolen.

jeg ville tro dette er en jordfeil på det eksisterende anlegget ditt.

Active OhmRecs sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dj-Timoty
    Nei, trenger ikke kontakte elektrikker er et eget rom i kjelleren som er fikset opp selv og som jeg har lagt opp strømmen og alt selv (lagt ledning over til annet rom og koblet støpsel som settes i stikk kontakt, løsning som er fullt lovlig)
    *kremt*
    fullt lovlig????
    Tviler på at det er det som er problemet, dersom du har koblet riktig. Men "lagt opp strømmen" og "koblet på støpsel i annet rom" høres ikke helt ut som forskriftsmessig installasjon

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OhmRecs
    *kremt*
    fullt lovlig????
    Tviler på at det er det som er problemet, dersom du har koblet riktig. Men "lagt opp strømmen" og "koblet på støpsel i annet rom" høres ikke helt ut som forskriftsmessig installasjon

er ikke så veldig fast installasjon heller da akkurat. er bare snakk om et hull imellom kjeller og hoved etasje med en ledning igjennom, og støpsel i stikk kontakten oppe, og en boks med 4 uttak her nede. ikke så veldig mye feil som kan gjøres der.. hadde jeg åpnet det elektriske anlegget oppe og koblet meg på hadde det vært ulovlig. men slik jeg har gjort det her er lovlig.

hadde jeg bare hatt et måle apparat tilgjengelig skulle jeg gjerne prøvd å måle meg til feilen men kan jo høres ut som om feilen er pcen da. skal ta og teste uten den, men er rart for er bare av og til jeg får strøm i meg :???:

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Få deg en optisk kabel og prøv da.....

Det er ellers helt normalt at man med noen forforsterkere sammen med effektforsterkere f.eks. kan føle elektrisitet fra forforsterkeren. Systemet jeg brukte før hadde dette problem, om jeg førte armen over forforsterkeren og ned på baksiden av denne følte jeg elektrisiteten i armen, det hjalp å snu nettstøpslet på forforsterkeren da.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av strandski
    er problemet der bare når forsterkeren er tilkoblet?
    er det det så kan det jo være forsterkeren som er problemet? :P
    Dette er jo skummle greier. skal ikke mer en 50V til for att man kan få skikelie skader eller havner under jorda.. :S
    Volt er ikke farlig. Du får tasergun med opptil 600.000V som lammer, men gir ikke skader. Det er ampere som skader. 7mA over hjertet er nok.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg mener igjennom kroppen. vekselspenning. kan godt slå opp i montørhåndboka til deg å skrive ned akkurat hva som står..

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    281
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dj-Timoty
    Nei, trenger ikke kontakte elektrikker er et eget rom i kjelleren som er fikset opp selv og som jeg har lagt opp strømmen og alt selv (lagt ledning over til annet rom og koblet støpsel som settes i stikk kontakt, løsning som er fullt lovlig)l
    NEI det er ikke lovlig,(jobber som elektriker) all installasjon skall utføres av en elektriker. du har ikke lov til annet og lage en skjøte ledning og sette støpsel på lampetter. det er heller ikke lov til og ha skjøte ledning fra et rom til et annet.du risikerer og stå uten forsikkring vis det skulle skje noe.
    det er ikke uvanlig at PC-er lekker strøm på den ene fasen. har du kabel tv inn i kjeller stua ,det kan også overføre jord fei spesielt med pc i samme rom. har vert borti det flere ganger.
    anbefaler og montere jordete stikk( som er påbudt i dag) med jord feil bryter.
    får du strøm så er anlegget ulovig og ikke mist farlig

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av strandski
    jeg mener igjennom kroppen. vekselspenning. kan godt slå opp i montørhåndboka til deg å skrive ned akkurat hva som står..

Tror du burde lese godt hva som står der.

Volt (spenning) dreper ikke, uansett om det er veksel eller like.
    Det er ampere som gjør det (strøm).

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Strøm og spenning er ikke det samme. Spenning (Volt) er som en tommelfinger regel farlig over 50V AC (stikkontakt), eller 100V DC (batteri). Men for at det skal virkelig være farlig, må man være en del av en krets, enten mellom to poler, mellom en pol og jord. Er spenningen for lav kan ikke kretsen dannes pga. motstanden i kroppen. Såfort kretsen er sluttet begynner strømmen å gå, nøyaktig hvor mye strøm som er farlig kommer litt ann på hvilke deler av kroppen din som danner kretsen, mellom to fingre på samme hånd er en "ufarlig" krets. Dersom kretsen passerer hjertet, feks. hånd til hånd skal det veldig lite til. 0.2mA er stortsett oppfattet som det som skal til for å dytte hjertet ut av rytmen sin, men tallet varierer mellom flere kilder.
    I Norge er støt fra stikkontakten ekstra farlig, siden vi har en frekvens på 50hz, som har ekstra lett for å påvirke hjerterytmen.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •