Produkttest: Abrahamsen anlegg - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 23 av 23
    Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Dersom du allerede nå vet at du vil ha V3 + V4 (med mulighet for en V4 til for bi-amp) så er det ikke noe poeng å velge en V2...selv om du nå må ut med 80% mer for V3+V4 enn V2. Tviler imidlertid på at den kombinasjonen spiller 80% bedre. På den annen side har du mer fleksibelt anlegg...

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

En rapport etter treffet:

Da er Abrahamsen oppsettet pakket ned for retur, vi sier takk for lytten og undertegnede kunne tenkt seg et større lytterom. 2 grunner til det: Det blir litt trangt så mange innom på en gang og FS401 høyttalerene er et par høyreiste tårn som ønsker seg pusterom å spille på.

FS401 med sin konfigurasjon gikk dypt og traff resonanser hos meg som var mer enn jeg og resten av publikummet ønsket. Sweetspot, midtre sete fremre rad, er til hverdags plassert slik at det danner en likesidet trekant med høyttalerene på 2.710 meter. FS401'ene ble plassert i samme punkt og vinklet en smule inn. Så da vi spillte sanger med et solid bassfundament, da endte vi opp med å konkludere med at sweetspot for disse høyttalerene lå på neste rad. Der, og til en viss grad lenger bak var mer det den korrekte tonale balansen i rommet. Så for dere som vurderer disse høyttalerene - sjekk at dere har en lytteavstand som gjerne overstiger 3.5 meter, selvsagt møbel og romavhengig.

Da bassen var såpass dominerende ble den også lett distraherende, så dette setter nok preg på det generelle inntrykket. Før flokken kom kjørte jeg gjennom noen CD'er. Åpenheten var litt mindre enn husets faste traver, men FAS401'ene hadde godt grep om detaljeringen og tidvis en perle til å plassere akustisk musikk bakover i det tredimensjonale rommet. Kanskje litt kritikk på nedre mellomtone - der syntes jeg det var ørlite mangel. Samtidig kunne jeg tenkt meg litt større effekt til disse to.

Utseendemessig synes jeg disse er nydelige. Den matte sortfargen på aluminiumen på sidene og bak er mer praktisk enn vanlig pianolakk med tanke på fingermerker, men også i et kinomiljø så er det så godt som ingen refleksjoner fra lerret/TV i sidene slik pianolakk vil frembringe. Siden sokkel, ramme og topp er pianosort finish, da er det allikevel nok pynt til å bryte mattsorten og heve inntrykket. Uvant med termineringene, men jeg vil ikke si at jeg foretrekker dem fremfor vanlige skruterminaler. Trådgitter fremfor vanlig stoff i front er også et designtrekk som i mine øyne trekker posistivt. Bassport i sokkel er jeg heller litt mer lunken til. Det av rent praktiske årsaker. Det var litt fomlete å sette pluggene på plass, litt panisk krafsing for å få dem ut. Samt en var litt usikker på om de var på rett plass da de var inne. Hadde jeg vært i designavd. hos Abrahamsen, da hadde jeg montert en sort "skuffefront med håndtak" på fronten av skumpluggene nøye tilpasset størrelsen. Skjønt vi trivdes vel best med basspluggene ute. Timingen ble litt upresis med pluggene i.

Dagen etter treffet ble høyttalerene flyttet radikalt rundt i fronten for å finne en mer optimal plassering. Jeg endte opp med en plassering der hvor subwofferene til daglig står, dette ga meg største mulige avstand i mitt rom til sweetspot. Loudness-bassen dempet seg betraktelig der, men på bekostning av øvre mellomtone da vi sikkert kom for nær sidevegger. Rett etterpå koblet jeg til husets stereo, Logitech Duet til Benchmark DAC1 via Parasound 2100 Pre og til EC 250R. EC'en strammet opp bassen et hakk mer, men desverre var ikke denne kombinasjonen rett. Akustisk gitar og lyse kvinnestemmer skar skarpt. Det ble rett og slett så alt for analytisk. Roen var betraktelig bedre med komplett Abrahamsen rigg. Men det merktes at det ble mer punch når jeg dro på med Infected Mushroom og andre dynamiske plater. I tillegg gevinsten med litt brystkassebass. Så igjen - V2.0 kan for enkelte bli hakket for små med FS401.

Når det gjelder elektronikken forøvrig, så er det meste godt beskrevet av g-h. Display og remote er to ankepunkter for meg. Samt jeg kan nevne at jeg fikk CD-spilleren til å gå litt amok med et par plater. Først kjørte jeg på med en Hybrid SACD og erfarte at jeg kun sporadisk fikk betjent CD-spilleren via fjernkontrollen. Hadde den vært en PC, da ville jeg sagt at oppførte seg som om den gikk med full CPU load. CD'en etterpå var en hjemmebrent kopi som jeg tar med meg på demoer. Denne spilte sine sanger fortløpende men displayet stoppet opp på 2:38 og all respons på betjening ble neglisjert. Jeg endte opp med ta power for å få platen ut av spilleren. Snodig sak, men ingen andre klarte å frembringe slik hikking i testen, så jeg antar det må ha vært et høyst tilfeldig tilfelle.

Nå er ryggen sliten etter all rigging, flytting, og nedrigging og KEF'ene mine står der de pleier. De lyder nå litt tamt as we speak...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Kokken ser at du bruker Kef XQ40 til vanlig.
    Hvordan vil du sammenligne disse Kef'ene mot Abrahamsen?

Tenker og skaffe nye høytt til sommeren og står nå mellom XQ40 og FS401.
    Elekronikken jeg bruker idag består av: V1.0-V3.0- 2X V4.0 brokoblet & V6.0 alle komponentene er oppgradert, så jeg satser på at dette vil være en god match med FS401.

Hadde egentlig bestemt meg for XQ40, Men det var før FS401 kom ut.

ser at Fs401 er jo endel billigere, og jeg må jo si at finishen ikke er helt bak mål heller :-)

Men hvordan vil du si at denne klarer seg opp mot XQ40??

Mvh:

Christopher

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •