Dac til Copland 405 og Klipsch RF-63

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 31
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dac til Copland 405 og Klipsch RF-63

Jeg har prøvd å lese meg opp på dette og har av en eller annen grunn fått peilet meg inn på Xindak Dac-5 eller -8

I dag bruker jeg stort sett spotify (highbitrate), pc står et stykke unna anlegget så det er vel ca 10 meter ledning fra minijack ut fra pc i dag.
    Det er overhodet ikke støy, bakgrunnsus eller noe slikt selv når jeg drar på det som går.
    MEN, der er en forskjell i lydopplevelsen fra å bruke pc som lydkilde til å bruke en cd-spiller. Selv om denne cd-spilleren ikke på langt nær matcher resten av anlegget så gir det et åpnere lydbilde og behageligere topp. Mer spredning av lyden virker det som.

Jeg vil tro at en god dac vil gi en enda større oppgradering slik at jeg kanskje dropper en dedikert cd-spiller som opprinnelig var tanken....

Hmmm...litt tankespinn, men jeg ville satt pris på om noen kan hjelpe meg litt videre. Kanskje noen som har en å anbefale som står til resten av anlegget, ja, jeg vet, prøve og høre selv...men det er enklere å prøve etter å ha peilet ut det som er verdt å satse på.

:-?

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror Xindak Dac'ene vil gjøre en god jobb jeg.. Har du noe makspris?
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He,he, ja, alt har vel en smertegrense, ingen tvil om det.

For en cd-spiller av rette kaliber har jeg satt en grense på 20 000.- Men det fordrer selvsagt at jeg hører vesentlig forskjell på en slik og en billigere variant, det er lyden som er viktig, ikke funksjonalitet forøvrig.

Om en dac gjør jobben like bra eller bedre så kan jeg nok strekke meg like langt der.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ifra PC lyd og til f.eks Cambridge DAC Magic er enorm!!! Tror du blir fornøyd med DAC magic .

Koster jo "kun" 2400kr ny.. og rundt 1500kr brukt . Har ikke fått så mange awards uten grunn .

En LANG USB kabel.. koble til DAC'en.. så er du på "nett" .

EDIT: Ser du fint kan bruke 20000kr.... da ville jeg kanskje sjekka ut Hegel sin nye DAC 10, den har fått masse skryt, har også USB . Soundgarden

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hegel er nok meget bra, men hvis han er ute etter rør-lyd i dacen så tviler jeg på at det er den "rette". Jeg har hørt dac-5, låter rent og fint når en bruker transistor veien, så får den en "snert" av rør når en bruker rør-utgangen.
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det snakkes om rørlyd og jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke vet hva det er..Ja, jeg har en Copland 405 og hører forskjell på denne og andre transistor forsterkere jeg har testet, men har ikke testet andre rørforsterkere hjemme i min egen stue så jeg har ingen referanse.

....og jeg svir ikke lett av 20 000 :-) men om jeg syns det er verdt opplevelsen så kan jeg strekke meg dit ja.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen tvil om at en ekstern DAC vil gi bedre lyd enn et PC-lydkort. Men om Spotify er din foretrukne lydkilde, vil lydkvaliteten uansett være under 'CD-kvalitet'. En DAC kan ikke forbedre lyden fra en dårlig/komprimert fil. Utbytte av en dyr DAC får du først om du bruker ukomprimerte/lossless-filer.

USB er et dårlig valg mellom PC og DAC. Muligheten for støyproblemer er alltid tilstede med en metallforbindelse mellom PC og musikkanlegg, mens optisk kabel blir et galvanisk skille som eliminerer muligheten for slike problemer. Dessuten takler de aller fleste DACer 24bit/96kHz-signaler på TOSlink-inngangen (det finnes unntak), mens ytterst få tar mer enn 16bit/48kHz på USB (Benchmark er det eneste eksemplet jeg i farten kommer på med 24bit-mulighet på USB). USB har uansett en begrensning på 5 meter kabel.

@Thion: "Rørlyd" er først og fremst harmonisk forvrengning...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser at man kan koble cd-spiller også inn på dac, kan man det med "alle" cd-spillere?
    Eller er det enkelte varianter som har rent digitalt signal ut?
    Jeg har en gammel Pioner cd-spiller, hvordan ser jeg om denne kan levere rent digitalt ut til en dac?

Vil dacèn lagre litt info før den sender signalet videre, altså en liten backup av lydinfo slik at rent mekaniske forstyrrelser fra cd-spilleren blir glattet ut...?
    Tenker på variasjoner av hastigheten cdèn snurrer med osv.

Intermediate Probie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    908
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Thion
    Jeg ser at man kan koble cd-spiller også inn på dac, kan man det med "alle" cd-spillere?
    Eller er det enkelte varianter som har rent digitalt signal ut?
    De aller fleste CD-spillere har dette.

Jeg har en gammel Pioner cd-spiller, hvordan ser jeg om denne kan levere rent digitalt ut til en dac?
    Dersom den har enten en coaxsial eller optsk utgang slik som på bildet, kan du bruke DAC'en til CD-spiller
    Dac til Copland 405 og Klipsch RF-63-untitledd-png

Vil dacèn lagre litt info før den sender signalet videre, altså en liten backup av lydinfo slik at rent mekaniske forstyrrelser fra cd-spilleren blir glattet ut...?
    Tenker på variasjoner av hastigheten cdèn snurrer med osv.
    Nei, en DAC er en Digital Analog Converter og bare konverterer det digitale signalet fra en CD-spiller, eller liknende, til et analogt signal

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Tror Xindak Dac'ene vil gjøre en god jobb jeg.. Har du noe makspris?
    Har lytta til Hegel's DAC..
    Litt over budsjett, men meget god!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate Probie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    908
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Den var fryktelig dyr, blir jo ca 23k, bare for en DAC...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, jeg får tak i en brukt så prisen betyr ikke så mye på denne.8)
    Men ingen erfaringer?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aldri hørt den, men den hørte Forsell-settet med Statementforsterker, drivverket med vakumpumpe. Hvis den er like ambisiøs så er den sikkert meget god!! ....men hvor gammel er den egentlig? Hvis det er den originale, så lurer jeg på hvordan den står seg mot nyere DAC'er?

Har du vurdert Audio Note's? Blir regna som veldig dynamiske og gode!
    Joe Audiophile Listens... Audio Note DAC 2.1x Signature Review By Scott Faller Denne testen er vel ett godt eksempel på hvor små variabler som skal til forr å få ett anlegg til å låte bra.. Og ikke minst hvor viktg det er å tenke på alle ledd Anbefales alle å lese denne før de anskaffer seg en dyr DAC.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har jo ikke akkurat stått stille på utviklingsfronten de siste årene, så jeg er også litt skeptisk til hvordan den står seg mot en ny.

Må bare prøve å få testet litt

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    1,196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Probie

Nei, en DAC er en Digital Analog Converter og bare konverterer det digitale signalet fra en CD-spiller, eller liknende, til et analogt signal
    Så hvis jeg bruker HDMI fra pc til receiver så er det ingen nytte i en DAC?

(Unnskyld at jeg låner tråden her litt nå)

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Thoge
    Så hvis jeg bruker HDMI fra pc til receiver så er det ingen nytte i en DAC?
    Hva mener du?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    1,196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Hva mener du?
    Med tanke på at DAC er en digital analog converter og jeg kjører HDMI(digitalt) rett i receiver så vil vel ikke en DAC gjøre noen spesiell forskjell hos meg?

Edit: Mulig jeg har misforstått helt altså, derfor jeg spør.

Intermediate eyvind sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Kongens by
    Poster
    1,271
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lyngdorf DPA-1 kan jo være et spennende alternativ. Her får du romkorreksjon i tillegg. Har siklet litt på den der, men har ikke sett meg råd til å kjøpe en. (enn så lenge)
    Marrantz AV7005|Linn C5100|Oppo93|Dynaudio Contour 1.4s|Dynaudio Focus Center|MA Silver RXFX|SVS PC12|Optoma HD33|Projecta 86"

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk låne med meg en Dac Magic fra Hifiklubben i dag så nå er det testing på gang.
    Min gamle cd-spiller hadde jo ikke digital utgang, men jeg fant ut at dvd spilleren har det og at den tar cd også så da får jeg jo spilt cd likevel :-)
    Dac`en gjør ikke det helt store underverket, en tanke mer behagelig å høre på er det. Men jeg hadde forventet mer.
    Skal skaffe meg 10 meter optisk kabel så jeg får testet opp mot pc også.

Kunne tenke meg å teste Hegel 10 og Audio Note også, men det blir kanskje værre...forhandler lokalt finnes ikke.

Noen som har testet dem opp mot hverandre og kan komme med innspill?
    Hegel og Audio Note er jo en tanke dyrere, er det verdt pengene?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •