Hjemmestudio

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7

Tråd: Hjemmestudio

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjemmestudio

Hei! Jeg har ett Roland FP5 digitalpiano som man kan koble opp til en vanlig pc og få lyd. Men da blir den forsinket.

Så jeg har tenkt til å kjøpe meg ett lydkort slik at jeg kan forhåpentligvis lage musikk (lydkortet skal ha både xlr og jack innganger)

Hva anbefaler folk at jeg skal gjøre? Kjøpe ett lydkort...isåfall hvilket?

Hjertelig takk på forhånd!

Lasse

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LasseBjørnars
    Hei! Jeg har ett Roland FP5 digitalpiano som man kan koble opp til en vanlig pc og få lyd. Men da blir den forsinket.

Så jeg har tenkt til å kjøpe meg ett lydkort slik at jeg kan forhåpentligvis lage musikk (lydkortet skal ha både xlr og jack innganger)

Lasse
    Med xlr og jack innganger så mener du kanskje balansert og ubalansert in? I såfall er det mange lydkort som har balansert inngangen i form av en Jack-plugg også. Blant annet ESI Juli@ som er et relativt rimelig PCI kort med analog balansert, analog ubalansert og digital in.

M-audio har også mange populære kort som er lett tilgjengelig i Norge.

Intermediate hokeyh sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lasse
    Min erfaring i fra hjemmestudio (og studio generellt).. Bruk penger når du først skal gjøre noe.. Ikke bruk 2000 for så å selge for 1000 og kjøbe noe dyrere etterpå.. Legg heller litt ekstra i starten..

Nå vet jeg ikke hvor mye du har tenkt å legge i dette da.. Du kan forsåvidt bare gå for en billig USB-mixer som har USB ut (da vil du få stereo ut).. Tenker du på å ta opp flere kanaler i mono (altså f.eks trommer) må du opp i pris..

Sound1.com - Echo Audiofire 4

Dette kan jo være en grei start f.eks..

Tenk NØYE over hva du trenger.. Er du litt mer spesifikk kan jeg nok hjelpe mer..

HUSK: Du må ha software.. Tenker du små-dritt-programmer eller tenker vi Cubase eller Pro Tools?

HUSK: Du må ha monitorer for å mest utbytte av dette "studioet". Ikke minst dess mer isolert lytterommet ditt er, dess bedre..

(Dette ble vel kanskje litt for mye, men men.. Utdyp litt mer)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei! Og tusen takk for svarene...

Jeg har nå kjøpt meg Steinberg CI2 CI 2 Audio USB Interface +Cubase AI 5, siden jeg sjekka ut hva som var tilgjengelig og hva jeg trengte. Pluss fikk tak i det for 1200 kroner, istedenfor utsalgspris på 2100 her i Norge.

Monitorer har jeg ordna.. Skal ha skrivepult med alt utstyret på soverommet (lydisolert vettu...hehehe) neida, høytalere har jeg ordna.
    Det jeg skal bruke lydkortet til ved siden av er både innspilling med elektrisk trommesett,gitar/bass og vokal. Skal bruke det mye med pre-proder som jeg skal lage til bandet.

Tenker ikke på preamper og slikt enda, men etterhvert kommer vel dette som ett nødvendig.

Vet ikke om dette er bra nok lydkort jeg?

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei! Og tusen takk for svarene...

Jeg har nå kjøpt meg Steinberg CI2 CI 2 Audio USB Interface +Cubase AI 5, siden jeg sjekka ut hva som var tilgjengelig og hva jeg trengte. Pluss fikk tak i det for 1200 kroner, istedenfor utsalgspris på 2100 her i Norge.

Monitorer har jeg ordna.. Skal ha skrivepult med alt utstyret på soverommet (lydisolert vettu...hehehe) neida, høytalere har jeg ordna.
    Det jeg skal bruke lydkortet til ved siden av er både innspilling med elektrisk trommesett,gitar/bass og vokal. Skal bruke det mye med pre-proder som jeg skal lage til bandet.

Tenker ikke på preamper og slikt enda, men etterhvert kommer vel dette som ett nødvendig.

Vet ikke om dette er bra nok lydkort jeg?
    Det var nå bra du valgte og gå for Cubase.. Cubase er fantastisk deiligt program å bruke, ikke minst enkelt, men med alt du trenger (finnes tonnevis av plugins også).

Lydkortet fungerer nok bra det.. Trommene kan du kjøre i stereo da du har 2 xlr inn, gitar/bass og vokal er både mono (ved mindre du bruker stereo-kondensator f.eks) så det holder nok fint det

Preamper er vel i litt dyrere studio"versjoner", tror ikke dette er nødvendig.. Lønner seg isåfall med et annet lydkort eller annen software vil jeg tro.

Hvilke monitorer går du for?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe...skal jeg være ærlig så har jeg noen gamle høytalere som jeg skal teste ut før jeg idet hele tatt går til å handle inn noen ordentlige høytalere

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe...skal jeg være ærlig så har jeg noen gamle høytalere som jeg skal teste ut før jeg idet hele tatt går til å handle inn noen ordentlige høytalere
    Heheh :P Joda.. Bare husk på at det er jo monitorene som skal fortelle deg hva og hvordan du skal stille ting vettu :P

Kan si at: Genelec, KRK, Alesis er alle gode monitorer som kan anbefales

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •