Alternativt hjemmekinooppsett uten hdmi - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 37 av 37
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Har du på Anynet kontroll(HDMI kontroll) på tv? I så fall prøv å slå den av! Har erfart at den lager mere krøll enn nødvendig på min Samsung. Har selv slått av Kuro link(hdmi kontroll) på alle komponenter og etter at det ble gjort gikk ting litt mere som jeg ville.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rs_banditt
    Har du på Anynet kontroll(HDMI kontroll) på tv? I så fall prøv å slå den av! Har erfart at den lager mere krøll enn nødvendig på min Samsung. Har selv slått av Kuro link(hdmi kontroll) på alle komponenter og etter at det ble gjort gikk ting litt mere som jeg ville.
    Ja, har forsøkt å skru av anynet på samsungen, Viera Link på panasonic bd-spilleren og RIDH på onkyo receiveren - uten at det har hjulpet =/

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå hatt TV'en inne til service. Mainboard ble bytta, men dette hjalp ikke. Kan se ut som om jeg blir nødt til å bare finne meg i at det ikke fungerer ordentlig - og ikke får muligheten til å spille av Hd-lyd =/

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva vil folk anbefale av disse to alternativene?

1. Koble BD-spiller og Digitalboks via component til TV (32" full hd), og lyd via HDMI til receiver.

• Fordel: Får HD-lyd
    • Ulempe: Får ikke full HD-oppløsning (men jeg får vel 720p?). Digitalboksen sender vel ikke mer enn 720p, så dette vil i såfall først og fremst bli et problem med BD-spiller. Men hvor stor er forskjellen mellom 720p og 1080p på en 32"?

1. Koble BD-spiller og Digitalboks via HDMI til TV, og lyd via digital coax eller optisk til receiver.

• Fordel: Full HD-oppløsning
    • Ulempe: Får ikke HD-lyd. Men hvor viktig er dette i et stereosystem?

Hvilket av alternativene ville dere foretrukket? 1080p uten HD-lyd, eller 720p med HD-lyd?

Takker for alle svar

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg valgte å gå bort fra receiver med full HD støtte for lyd og bilde i det jeg slo sammen hjemmekino og stue-stereo. Dvs jeg bildekilder direkte til TV via HDMI og tar lydsignal inn digitalt via SPDIF/Optisk til min Linn Unidisc SC som benyttes som forforsterker. (Dette ble i utgangspunktet gjort for å minimere antall komponenter i stuen pga det "visuelle".) Kan ikke si at jeg savner HD lyd i dette annlegget. Dvs min erfaring er at har du god D/A konvertering for "lavoppløst lyd" så er det nok til å leve med og det kommer langt kvalitetsmessig sammenlignet med rimeligere receivere/forsterkere med støtte for HD-lyd. (Dette er dog min erfaring og andre kan sikkert være sterkt uenig med dette.. ;-) )

Active hustlin sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    472
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser du har prøvd veldig mye forskjellig og har gitt opp, men har du som mange påpeker, prøvd andre HDMI-kabler og innganger/utganger på TV/Reciever ?

Jeg fikk ikke bilde fra noen ting via en switch en gang, det ordnet seg ved at jeg skiftet ut en HDMI-kabel som ikke holdt mål.. sikkert et longshot, men men.

Du må ikke gi opp

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hustlin
    Ser du har prøvd veldig mye forskjellig og har gitt opp, men har du som mange påpeker, prøvd andre HDMI-kabler og innganger/utganger på TV/Reciever ?

Jeg fikk ikke bilde fra noen ting via en switch en gang, det ordnet seg ved at jeg skiftet ut en HDMI-kabel som ikke holdt mål.. sikkert et longshot, men men.

Du må ikke gi opp
    Hehe :P

Har prøvd med flere ulike HDMI kabler, og forsøkt alle HDMI porter på både tv og receiver =/

Alle kablene fungerer dessuten fint direkte mellom BD/Digitalboks og TV.

Active hustlin sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    472
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mojo Pin
    Hehe :P

Har prøvd med flere ulike HDMI kabler, og forsøkt alle HDMI porter på både tv og receiver =/

Alle kablene fungerer dessuten fint direkte mellom BD/Digitalboks og TV.
    Og du har hatt reciever på service? rart..

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hustlin
    Og du har hatt reciever på service? rart..
    Ikke på ordentlig service, nei. Hadde den med på lefdal på "lageret" i butikken. Der testet de den sammen med en BD-spiller av samme type som jeg har, og en litt nyere samsung TV. Da fungerte alt helt fint.

Så feilen ligger et sted mellom receiveren og min TV. Det er enten receiveren som har problemer med å sende signaler til tv'en min, eller tv'en som ikke klarer å motta signalene fra receiveren på en riktig måte. Og siden det ikke er mulig å påvise hvor feilen ligger, ved mindre jeg har en repretør fra Onkyo og en fra Samsung som ser på hele systemet samtidig, har jeg vanskelig for å tro at det blir noen løsning på det.

Det er derfor jeg gjerne vil ha et alternativt oppsett

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva vil folk anbefale av disse to alternativene?

1. Koble BD-spiller og Digitalboks via component til TV (32" full hd), og lyd via HDMI til receiver.

• Fordel: Får HD-lyd
    • Ulempe: Får ikke full HD-oppløsning (men jeg får vel 720p?). Digitalboksen sender vel ikke mer enn 720p, så dette vil i såfall først og fremst bli et problem med BD-spiller. Men hvor stor er forskjellen mellom 720p og 1080p på en 32"?

1. Koble BD-spiller og Digitalboks via HDMI til TV, og lyd via digital coax eller optisk til receiver.

• Fordel: Full HD-oppløsning
    • Ulempe: Får ikke HD-lyd. Men hvor viktig er dette i et stereosystem?

Hvilket av alternativene ville dere foretrukket? 1080p uten HD-lyd, eller 720p med HD-lyd?

Takker for alle svar
    Eventuelt å kjøpe en HDMI splitter, slik at jeg kan dele signalet fra BD-spilleren og koble den ene til TV'en for bilde, og den andre til receiveren for lyd. Hva tror folk om det?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare en tanke...
    Kan du si litt om hvordan du har satt opp strømkablene for TV, receiver, og BD-spiller? Går f.eks disse i samme strømuttak/strømpadde, og er denne jordet?

Jeg slet noe inn i gampen med at jeg fikk periodevis vilkårlig støy på lydsignalet inn på forforsterkeren når CD HD-PWR var tilkoblet TV via HDMI og SPDIF til forforsterkeren. Slo jeg av TV'en mens den fortsatt var tilkoblet ble lydsignalet helt fint, eller gikk jeg inn i menyen på HD-PWR'en så var lyden helt fin. Løsningen ble å flytte støpselet for TV'en til annet strømuttak slik at komponentene ikke fikk felles jord. (Dvs TV'en står nå uten jord tilkoblet på støpselet hos meg) Dette løste mitt problem. Kan det være noe slikt som gir forstyrrelser hos deg også?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Terka
    Bare en tanke...
    Kan du si litt om hvordan du har satt opp strømkablene for TV, receiver, og BD-spiller? Går f.eks disse i samme strømuttak/strømpadde, og er denne jordet?

Jeg slet noe inn i gampen med at jeg fikk periodevis vilkårlig støy på lydsignalet inn på forforsterkeren når CD HD-PWR var tilkoblet TV via HDMI og SPDIF til forforsterkeren. Slo jeg av TV'en mens den fortsatt var tilkoblet ble lydsignalet helt fint, eller gikk jeg inn i menyen på HD-PWR'en så var lyden helt fin. Løsningen ble å flytte støpselet for TV'en til annet strømuttak slik at komponentene ikke fikk felles jord. (Dvs TV'en står nå uten jord tilkoblet på støpselet hos meg) Dette løste mitt problem. Kan det være noe slikt som gir forstyrrelser hos deg også?
    Alle strømkablene er koblet til samme strømuttak. Kan prøve å koble tv'en til et annet støpsel, men tror alle er jordet! Har du koblet TV'en til et støpsel på en annen krets da?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle strømkablene er koblet til samme strømuttak. Kan prøve å koble tv'en til et annet støpsel, men tror alle er jordet! Har du koblet TV'en til et støpsel på en annen krets da?
    Nei. Allt er tilkoblet samme kurs, men har satt inn en skjøteledning/padde uten jord som TV'en er tilkoblet.

Har forøvrig ikke jord på stikk'ene i stuen, men de andre kompomponentene står tilkoblet en strømpadde som har jordpunkter i seg og det gjør at alle komponenter som er tilkoblet her får felles jord-punkt. (og som da også kan medføre problemer ifbm forskjellig nivå på "jord" i de forskjellige komponentene. Det var dette som skapte støy/problemer pga uheldig jordsløyfe for min del.)

Intermediate fronzel sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eventuelt å kjøpe en HDMI splitter, slik at jeg kan dele signalet fra BD-spilleren og koble den ene til TV'en for bilde, og den andre til receiveren for lyd. Hva tror folk om det?
    Den løsningen har jeg tro på hvis alt annet feiler.
    Eventuelt bare en signalforsterker (som er mye billigere enn splitter) mellom receiver og TV. Hvis du søker finnes det andre også som har hatt litt trøbbel med svakt HDMI signal fra Onkyo 607.

Hvilken Samsung skjerm har du forresten?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fronzel
    Den løsningen har jeg tro på hvis alt annet feiler.
    Eventuelt bare en signalforsterker (som er mye billigere enn splitter) mellom receiver og TV. Hvis du søker finnes det andre også som har hatt litt trøbbel med svakt HDMI signal fra Onkyo 607.

Hvilken Samsung skjerm har du forresten?
    Okei! Er en Samsung LE32A656. Hva kan en signalforsterker gjøre for meg, og hva koster noe sånt?

Intermediate fronzel sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tenker at kanskje signalet fra receiveren din blir akkurat litt for svakt inn til skjermen din, med de kablene du har. Signalforsterker brukes typisk hvis man har litt lange HDMI kabler. Kanskje et long shot, men hvis du får lånt en så er det jo fort gjort å teste.

Eheitmann har slike signalforsterkere til 241,- (og så trenger du en ekstra HDMI kabel)
    Der finner du også splitter til 798,-

eheitmann.no

Splitter tror jeg løser problemet ditt.
    Signalforsterker ville jeg prøvd hvis du får lånt en av en venn eller butikk.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okei, slik som denne?

Den splitter signalet i to, slik at begge kan brukes samtidig?

Angående signalforsterker:

TV'en tar imot signalene fra digitalboksen mye bedre da (men det kan fortsatt ta opp til et minutt å få de frem), selv om disse også går gjennom receiveren på identisk måte. Har prøvd å sette bd-spiller til å sende 720p for å se om det var problemet, men det var det ikke..

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •