OGG Vorbis vs MP3 (LAME)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer RamGuy sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

OGG Vorbis vs MP3 (LAME)

Jeg skal nå igang med å rippe endel musikk igjen, da jeg må få gjort om fra ALAC (Apple Lossless) til noe som faktisk støttes av min kommende mobiltelefoner Google Nexus One!

Jeg har stort sett alltid rippet til ALAC (Apple Lossless) ettersom jeg har hatt en iPhone 3G og ALAC (sammen med WAV) er det eneste lossless formatet som støttes.

Nå skal jeg altså over til en Nexus One som kjører Android 2.1, som ikke støtter ALAC og dermed må ting rippes på nytt! Eventuelt konverteres..

Det eneste valget jeg har av lossless format med Android 2.1 er WAV, noe som er fullstendig uaktuelt med tanke på størrelsen det blir per sang! Det blir alt for stort for å få plass inn på noe 16GB MicroSD minnekort.

Da er spørsmålet om jeg skal gå for FLAC, som fremdeles gir meg nokså store filer, men fremdeles uten noe kvalitetstap, eller om jeg skal gå for noe lossy og dermed redusere størrelsen ytterligere sammenlignet med FLAC?

Den største ulempen med FLAC er at det ikke er offisielt støttet av Android 2.1, så jeg må kjøre custom rom på min Nexus One for å få støtte og muligheten for å spille av FLAC, og dette er ikke tilgjengelig per i dag.

Jeg har nettopp begynt å bruke EAC for ripping av musikk, tidligere brukte jeg bare iTunes for ripping fra CD til ALAC, og med EAC så har du jo endel forskjellige bitrates jeg kan velge mellom når det kommer til FLAC komprimering? Og ettersom FLAC er lossless så skal jo kvaliteten være den samme om jeg velger over 900kbps bitrate, eller om jeg velge halvparten?

Men jeg blir veldig skeptisk til hvordan en sang som normalt er på 50mb, kan uten å miste noe kvalitet bli krympet til rundt 35mb med minimal FLAC komprimering? Og jeg har enda vanskeligere å forstå at det ikke går noe tapt ved å komprimere så kraftig at sangen går fra 50mb ned til knappe 20mb?

Hvordan kan 192kbps FLAC ha optimal kvalitet, når 192kbps MP3 og / eller OGG Vorbis ikke har det? Er det noen forskjell på om jeg benytter full 1028kbps FLAC kontra det å bruke så lav bitrate som 192kbps?

For bruk med min mobiltelefon (Nexus One) og mine Sennheiser IE6 ørepropper, vil det i det hele tatt være noen merkbar forskjell på FLAC med minimal komprimering, sammenlignet med FLAC som har kraftig komprimering, og hvordan vil disse gjøre seg mot bredt støttede formater som MP3 og OGG på vanlig bitrate som 256kbps - 192kbps?

Intermediate Mozze sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    955
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Komprimeringsgraden på FLAC slår kun ut under ripping. Høy kompresjonsgrad krever mere jobbing av CPU da fila skal gjennom noen tyngre algoritmer. Har du en forholdsvis ny PC så er tidsforskjellen for encoding minimal og mest sansynlig ligger flaskehalsen i skrivehastigheten på harddisken din. Fila skrives ut som masse småfragmenter og ikke sekvensielt.

Jeg brukte i sin tid dbPoweramp til å rippe alt i FLAC, kan anbefales. Men bruk EAC hvis du er kjent med det. Har du nok diskplass på PC'n, så konverter heller musikken din i to kopier, en lossless til hjemmebruk og en lossy til bærbare medier. Jeg bruker dBpoweramp Music Converter den batchkonverterer og min musikkspiller støtter ogg vorbis som er mitt foretrukne lossy-format (riktignok mer av prisnsippielle årsaker enn at jeg faktisk hører forskjell..). Jeg klarer ikke høre forskjell mellom flac og ogg på bærbart, men jeg bruker også bærbart på buss, sykkel osv hvor lyttemiljøet uansett er støyforurenset til en viss grad.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei - du kan fint spille FLAC på Android. Meridian spiller Flac og det finnes også en dedikert FLAC-avspiller, Andless.

Det beste "lossy" formatet kan sikkert diskuteres herfra til evigheten, men jeg er tilhenger av OGG, da OGG har god støtte for "gapless" avspilling - altså ingen kunstige pauser mellom sangene.

Jeg har landet på Museek som avspiller i Android - den har også en grei "gapless" avspiller for MP3, om enn ikke "ekte". Og så er den "lekker" å se til og gir meget god oversikt over store musikksamlinger.

Bjørn Tore

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det andre forskjeller på flac og ogg enn at sistnevnte har god støtte for "gapless" ?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forskjellen mellom FLAC og OGG er ganske enkelt at FLAC er et format som bevarer musikken inntakt, uten tap av detaljer (lossless). OGG er - på samme måte som MP3 - et format hvor detaljer går tapt (lossy) til fordel for mindre musikkfiler.

Du kan sammenligne med digitalfoto, hvor RAW-filer er et negativ (stor fil med alle bildedata inntakt), og JPG-filen, som er en komprimert kopi.

Les mer her:
    Lossless data compression - Wikipedia, the free encyclopedia

Et godt utgangspunkt vil være å digitalisere CD-samlingen til FLAC, for så å kunne lage digitale komprimerte kopier til ulike formål, for eksempel i OGG-formatet.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg allerede valgt rett

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mendelssønn
    Er det andre forskjeller på flac og ogg enn at sistnevnte har god støtte for "gapless" ?
    Både FLAC og OGG Vorbis støtter gapless playback.
    Det er MP3 som ikke støtter det. Såvidt jeg husker støtter dog noen MP3 encodere (LAME?) gapless, men da er det ved bruk av metadata utenfor offisiell spec.
    Gapless er et absolutt must ja

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •