Ny kino, valg av høyttalere, sub og reciever?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ny kino, valg av høyttalere, sub og reciever?

En kompis skal bygge seg en liten kino i kjelleren, rommet er 4x4m. Driver og planlegger utstyret som skal inn der. Har satt en grense på 50k, men havner vel oppi 70-80k tenker jeg.

Projektoren blir en Sony HW15.

Høyttalere, vet ikke helt, men har lurt litt på Swans sin Diva serie og 2 XTZ subber.
    Så var det størrelsen, skal vi gå for de med 8" basser eller de med 6.5"? For store elementer i lite rom er jo ikke så bra det heller. Og skal vi velge 10" eller 12" utgaven av subbene?
    Skal brukes til både film og musikk så lydbildet må være balansert.

Så var det hvilken reciever som spiller bra med Swans, Onkyo, Yamaha eller pioneer?

Det blir ikke handlet noe fra Hifiklubben eller Soundgarden ivertfall.

Så bare hiv inn forslag og meninger om valget av audio utstyret.

Det skjer ikke noe før mars, april, men er greit å være litt i forkant med planleggingen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Diverse tester forteller at Harman Kardon sine recievere er best til film.
    8)
    Hva med å velge en 10"-sub og en 12"? 10" er visst litt kjappere enn 12", så heller 2 10" enn 2 12" ihvertfall...

Dessuten: Dersom det blir 2 subber, så trenger man vel ikke 2 gulvhøytalere også? Holder det ikke med stativhøytalere foran? Senteren er vel den viktigste...

Intermediate unified86 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    1,678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor lite er rommet da?
    Har ikke hørt swans diva, men ser bra ut, og virker lovende.
    Når vi snakker hjemmekino så ville jeg nok ha gått for 8". Det gir mest punch forfra. Når det gjelder subbene så er kanskje xtz 12" best det også. Jeg ville gått for bigger the better her. Er ikke så mye prisforskjell opp de hakkene, og det er typisk at man angrer dersom man ta for lite i.
    Er mye man kan gjøre for å få "store" høyttalere til å matche rommet, trenger bare litt tålmodighet.
    Når det gjelder receiver så er det vel bare å prøve seg fram, bruk 30 dagers returretten på elkjøp/expert og prøv både onkyo, yamaha og pioneer

Interssant oppsett, jeg sier go for it 8)

Active Egil_M sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    429
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jovisk
    8)
    Hva med å velge en 10"-sub og en 12"? 10" er visst litt kjappere enn 12", så heller 2 10" enn 2 12" ihvertfall...

Dessuten: Dersom det blir 2 subber, så trenger man vel ikke 2 gulvhøytalere også? Holder det ikke med stativhøytalere foran? Senteren er vel den viktigste...
    Det at en 10" er kjappere enn 12" er bare tull..

Har man 2 subber kan det fortsatt være veldig greit med gulvhøytalere foran stativhøytalere spesielt mtp på 'midbassen'. Det er desverre begrenset hva en liten stativhøytaler med en 5-6" kan spytte ut med fysisk bass...

Gjør deg selv en tjeneste å gå for den største centeren, noen gulvstående høytalere, og de største subbene (2x 12") du kan få tak i. Headroom er alltid hyggelig å ha !

Valg av receiver?

Det kommer vel litt an på hvilke høytalere du ender opp med. Det er bare til å lese litt rundt på forumet hva som blir brukt av andre / hva som anbefales til de og de høytalerne. Sånn generelt sett slår en jo aldri feil med verken Yamaha, Harman Kardon, Onkyo, Denon etc.. de "kjente" gigantene.

Newcomer JTL sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jovisk
    8)

H/K kan være litt "harde" på lyden. Er ikke noe som sier hvilken reciver som er best til film altså. Kan du linke til de sidene? Hadde vært morsomt å lese det. Valg av reciver kommer heeelt ann på høytalere. Hør etter erfaringer her på forumet. Noen recivere høres knall ut på fks. Dali eller B/W, mens andre høres ikke ut på samme høytallersett. Som dagt; hør etter erfaringer. Fins nok av folk her med det

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I de 2 siste numrene av hjemmekino har hk sine avr760 og avr260? fått gode skussmål til film. Det ligger dessverre lite om hk på nettet, ihvertfall i forhold til onkyo, yamaha, pioneer osv. Jeg har selv onkyo, og hadde ikke gått for hk, da jeg vil ha en mer allrounder. Men til film er hk det beste jeg vet om!

Test av XTZ 99 W10.16 Subwoofere - Tester - Lyd og Bilde
    Stor sub vs. liten sub....xtz10"

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av unified86
    Hvor lite er rommet da?
    Har ikke hørt swans diva, men ser bra ut, og virker lovende.
    Når vi snakker hjemmekino så ville jeg nok ha gått for 8". Det gir mest punch forfra. Når det gjelder subbene så er kanskje xtz 12" best det også. Jeg ville gått for bigger the better her. Er ikke så mye prisforskjell opp de hakkene, og det er typisk at man angrer dersom man ta for lite i.
    Er mye man kan gjøre for å få "store" høyttalere til å matche rommet, trenger bare litt tålmodighet.
    Når det gjelder receiver så er det vel bare å prøve seg fram, bruk 30 dagers returretten på elkjøp/expert og prøv både onkyo, yamaha og pioneer

Interssant oppsett, jeg sier go for it 8)
    Bigger is better er nok dessverre ikke helt sant. For store høyttalere i et lite rom kan slå helt feil ut. Så har man ikke så mye å gå på når det gjelder å flytte på høyttalerene heller. Kan jo være at 8" går i det rommet hans selv om det er lite, men er litt skitt om det blir feil siden man ikke kan ta høyttalerene under armen å bytte.

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    1,678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Razor
    Bigger is better er nok dessverre ikke helt sant. For store høyttalere i et lite rom kan slå helt feil ut. Så har man ikke så mye å gå på når det gjelder å flytte på høyttalerene heller. Kan jo være at 8" går i det rommet hans selv om det er lite, men er litt skitt om det blir feil siden man ikke kan ta høyttalerene under armen å bytte.
    Kan du gi en indikasjon på hva lite rom er da? Litt vanskelig å bruke det som argument når du ikke kan si hva lite er. Hvis du gir oss kvadratmeter så er det en start8)

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du gi en indikasjon på hva lite rom er da? Litt vanskelig å bruke det som argument når du ikke kan si hva lite er. Hvis du gir oss kvadratmeter så er det en start8)
    Du må nok lese litt grundigere for det står størrelsen på rommet i det første innlegget.

Active ktm525 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    376
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjenner verken til swans eller xtz men jeg har rom på ca samme størelse, 3,3 x 3,8m for å være nøyaktig. Jeg har doble 8" i mine dali c8 og jeg har ikke noe inntrykk av at det er noe problem. Jeg har en svs tube og den leverer iallfall varene i min lille kino, dynamikk og dypbass er tilstede og har ikke inntrykk av at den henger etter pga element størelsen

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min kino er ca. 4,5x4m og jeg måtte gå kraftig ned i element størrelse for å få lyd med dybde og trøkk i mellombassen. Prøvde med mange høyttalere før jeg fikk det til.

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    1,678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Razor
    Du må nok lese litt grundigere for det står størrelsen på rommet i det første innlegget.
    Ai ai, dette var flaut. Beklager.
    Men likevel, 8" i 16kvadrats rom, det bør være mulig å få til et bra resultat!

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ai ai, dette var flaut. Beklager.
    Men likevel, 8" i 16kvadrats rom, det bør være mulig å få til et bra resultat!
    Ja, gjerne det går for vi skal lydisolere godt og henge opp lydfeller på strategiske plasser.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •