Dolby PL, PLII, Neo6. Osv...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 28
    Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dolby PL, PLII, Neo6. Osv...

Hva bruker dere? Hva foretrekker dere og hvorfor?

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker bare STRAIGHT. Da får jeg lyden slik den er laget og ment å være.

Intermediate Mozze sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    955
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DVD og BD kjører som Gurba på STRAIGHT, gitt at man har den muligheten, det har i alle fall Yamaha.
    På TV-sendinger derimot, så kommer lyden i stereo og har store fordeler av litt behandlig før det skal ut på 5.1. Da er det vel bare å prøve seg frem og la egne preferanser gjelde. Tror jeg havnet på DD PLII-Movie i sin tid og der står den nok enda.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker alltid STRAIGHT uansett kilde. Kvasi-surround fra et stereo-signal fra TV'en er liksom ikke så interessant. Jeg så Exorsisten 2 og 3 i mono og jeg.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    BD/DVD på "straight" - blir vel ikke noe surround lyd ut av det? Eller tar jeg feil..... mulig det.
    Jeg setter ihvertfall (Yamaha) receiver på "standard" så kommer det DTS eller DD i displayet.

Mitt TV signal er kun i stereo og jeg har prøvd meg frem med diverse innstillinger for å få "fake" surround.
    Har endt opp med "SURR ENHANCED" som det som gir meg den beste illusjonen av surround lyd

Me siden Mozze og jeg har samme (flotte) receiver, skal jeg straks sjekke om jeg bør endre til PLII-Movie

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På min Yamaha så er STRAIGHT innstillingen for å la receiveren velge dekoder ut ifra hvilke signal den får inn.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sikkert sånn på 659 også, men jeg synes det er litt "trygt" når jeg ser ordene DTS eller DOLBY DIGITAL i displayet til receiver.
    Det vises ikke hvis jeg har valgt straight, men vises hvis jeg velger standard

Lyden er lik, det må jeg innrømme

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men i gamle dager, dvs. før Dolby Digital, så var surroundkanalen (ja, i mono) kodet inn i stereosignalet, slik at man fikk surroundlyd fra hvilken som helst stereokilde, dvs. fra TV, videokassetter, osv. Det het Dolby ProLogic.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva bruker dere da når lydspor er DTS, DD, 5.1 o.l?

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,906
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av Martin Logan
    Hva bruker dere? Hva foretrekker dere og hvorfor?
    Harman Kardon's egen krets Logic7movie spiller ringer rundt de andre på vanlige TV signaler....sånn er det bare....synd at så få vet om det...
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Normalt sett ingen ting ved bruk av 5.1 høytalere (det skal man jo heller ikke)
    men enkelte velger å farge lyden med innstillinger som Movie , Theater , Entertainment osv

Du blander simmulert surround Dolby PL, Neo6. Osv... inn i
    ekte surround (DD 5.1 / DTS) å det er helt forskjellige ting å blandes ikke

Man har noen hovedkattegorier(bare en kort oppsummering da skrive noe om alle lyder (codec) blir vel mye)

1 Stereo forbedret som avspilles til en blanding av faste kanaler og surround (ikke så bra kvalitet)
    Dette er feks tv , film lyd laget i Dolby Pro Logic og decodes i en Dolby Pro Logic decoder.
    (da får man front left , right , center + en mono matrix til surround left + right)

2 stereo som kan simmuleres til surround (for å lage en fake surroundlyd ut av stereo til mange høytalere)
    Dette er feks Dolby Pro Logic II , DTS NEO6 , Dolby Pro Logic IIx , DTS , hk Logic7movie som er nevnt med flere
    Det vil si at man får vanlig stereo simmulert til disse lydene om man velger en av dem
    Simmulert da til 5.1 , 6.1 , 7.1 lyd ut fra hvor mange høytalere du har.
    Simmulert surround blir en form for fake surround da det er filtrering som gjør at lyd er ulikt mellom høytalere
    (har da ingen ting med eller kan sammenlignes med ekte surround )

3 Ekte surround -ekte surround og ingen juks eller simmulering
    Ekte surround er lyd som DD 5.1 , DTS , Dolby Digital Pluss , Dolby ThrueHD , DTS HD , DTS HD MA , Multikanals PCM (laget fra de som produserer filmen fra sepparate lydspor (til codec/mpcm)og avspilles slik den er laget uten noe fake og simmulering)

4 Ekte surround + forbedret med utvidelse (der man får den ekte surroundlyden + utvidelse til bakhøytalere laget av produsent)
    Dolby Digital 5.1 EX / DTS (6.1) er 5.1 lyd der det er lagt til en utvidelse for de med 6.1 eller 7.1 høytalere
    (har man bare 5.1 høytalere avspilles den som vanlig 5.1 (DD/DTS) som i punkt 3)

5 Ekte surround + simmulert surround (ekte surround der man må lage fake surround feks med ekte 5.1 lyd og 7.1 høytalere må man fake til 2 ekstra kanaler til de to bakerste høytalerene i 7.1)
    Dette er da man avspiller lyd som har 5.1 lyd .feks DD 5.1 , DTS , DTS HD , Dolby ThrueHD men bruker 6.1 eller 7.1 høytalere.
    Da avspiller man den ekte 5.1 lyden i 5.1 høytalerene men må simmulere en mono kanal til 6.1 eller ekstra surround til de to bakerste i 7.1
    Lage en slik simmulert utvidelse til den ekte lyden gjør man med feks ES , EX , Dolby Pro LogicIIx

Siste jeg ikke har tatt med og ikke utdyper stort er Pro Logic IIz som utvider ekte surround 5.1 / 7.1 til 9.1 høytalersystem

Så har man noen Matrix og THX som jeg ikke tar med (er ikke lydformater)

Kort å godt kan man trykke på hva som helst men mange valg ødelegger lyden totalt om man ikke vet hva man driver med (feks ødelegge ekte lyd å avspille den som fake)
    En simmulert surround kan aldri bli i nærheten av ekte surround i kvalitet eller hvordan lyden avspilles og oppfattes.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    les hygen sin (alltid) gode og enkle forklaring

Er lydsporet på filmen DTS eller DD, velger jeg "standard" og så vises teksten DTS/Dolby Digital i receiverens display.
    Du kan også velge "straight"; lyden blir den samme, men DTS/DD vises da ikke i dsiplayet.
    (Yamaha receiver)

Man bør ikke velge noe annet* dersom man ønsker å høre filmen slik den er mikset/produsert.

* såfremt DVD spilleren er tilkoblet med digitalkabel

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    les hygen sin (alltid) gode og enkle forklaring

Er lydsporet på filmen DTS eller DD, velger jeg "standard" og så vises teksten DTS/Dolby Digital i receiverens display.
    Du kan også velge "straight"; lyden blir den samme, men DTS/DD vises da ikke i dsiplayet.
    (Yamaha receiver)

Man bør ikke velge noe annet* dersom man ønsker å høre filmen slik den er mikset/produsert.

* såfremt DVD spilleren er tilkoblet med digitalkabel
    Hvilke Yamaha'er gjelder dette? Min 663 står alltid på STRAIGHT og viser alltid hvilken dekoder som er i bruk. Er det ikke surround så viser den PCM. Dette er musikk fra PC og fra dekoder.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva som vises i displayet på Yamaha er vel valgfritt?
    Mener jeg kan bytte mellom DSP, kilde og signal på min 765.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På 663'en så står Straight med store bokstaver midt på, kilde med smått øverst og signal med smått til venstre.

Active jokke2k3 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    486
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hvis man har presence-høyttalere, vil man få noe lyd ut av dem om man velger "straight" (eller Pure Direct)? Er man ikke avhengig av at DSP'en skal fikse litt på lyden med f.eks. "Sur. Decode DTS"?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    TAKK HYGEN for den gode oppsummeringen din!

Selv har jeg ikke noe standard eller straight.
    Men jeg har normal, er det samme?

Så går det til PLII, movie, musikk, osv..
    så neo cinema, musikk osv...

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Hvilke Yamaha'er gjelder dette? Min 663 står alltid på STRAIGHT og viser alltid hvilken dekoder som er i bruk. Er det ikke surround så viser den PCM. Dette er musikk fra PC og fra dekoder.
    659 viser STRAIGHT med store bokstaver og slik står den når filmen går.
    Ved bruk av "standard" kommer DTS/DD opp med STORE BOKSTAVER.

Det som står med små bokstaver ...... da må jeg hente forstørrelsesglasset først

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rettelse, har en instilling som heter natural, er det samme som straight?
    Har også direct, men det er jo bare for stereo. Sikkert noe alla pure direct til denon...

Active jokke2k3 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    486
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Straight er en dårlig deal om man har presence-høyttalere har jeg funnet ut...

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •