Dac or not to Dac

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 34
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dac or not to Dac

Har lest en del tråder ( og det er noen ja) om eksterne dacèr. Må si jeg er litt interessert i dette, men lurer på følgende som sikkert noen lurer hoder her inne kan svare på eller har meninger om:
    Spiller i dag mye musikk gjennom spotify ( high bitrate) som jeg streamer fra en mac til airport express som er koblet med en optisk kabel inn i en Denon 3808a reciver (emotiva xpa 5 brukes som effekttrinn og er biampet i høyttalerne). Som stereo høyttalere har jeg BW cm7. Spørsmålet er om jeg vil få en bedre lydopplevelse med å anskaffe meg en ekstern dac, eller om dette er totalt bortkastede penger. Har sett litt på dacmagic og Hegel sin. Men Synes Hegel sin til 8 lapper er å ta av en smule. Håper noen kan svare på dette. Bor slik til at det ikke bare er å løpe ned på nærmeste hifi forretning og låne noen heller. Spør jeg om dac på den lokale Elkjøp eller Expert butikken her skjønner de sannsynligvis ikke hva jeg snakker om, og skulle de mot formodning gjøre det tror jeg ikke at jeg vil få et vettugt svar

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er grunn til å anta at DACen som sitter i den Denon er av såpass god kvalitet at dette i utgangspunktet har lite for seg.

Minner også om at hvis du har ekstern DAC vil den gå analogt inn i Denonen, og du må kjøre Denonen i pure direct (eller hva det kalles på moderne Denon receivere) for å unngå at DSP er aktivt i forsterkeren. I motsatt tilfelle vil Denonen uansett AD-konvertere signalet igjen (for å kjøre det gjennom DSPen) slik at den eksterne DACen blir meningsløs. Dermed mister du eksempelvis muligheten til å ha romkorreksjon aktivt ifm. musikk.
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okay, takker for svar. Skjønner jeg deg rett så vil det være bortkastede penger å kjøpe en ekstern dac på grunn av at den som Allerede står i Denonèn er mer en bra nok. Greit å vite. Da kan jeg jo bruke de pengene på noe annet "unyttig" :-) Eller er det noen andre som har andre synspunkt?

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorvidt en DAC er bortkastede penger eller ikke, kan man "aldri" si helt sikkert på forhånd. Jeg har mange ganger opplevd at en ekstern DAC ikke gjør noe fra eller til - sånn sett bortkastede penger - men har også opplevd at en DAC representerer den lenge etterlengtede prikken over i'en.

Antageligvis er det slik i ditt tilfellere at du, som Hybris sier, kan klare deg godt uten en ekstern DAC. Men alt henger sammen med alt - og har du mulighet til å prøve før du kjøper, kan du med fordel teste litt i eget oppsett. Det er alltid det tryggeste.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mer eller mindre bortkastet vil også jeg tro, uten at jeg kjenner til Denonen's DAC.
    Har hatt minst 4-5 forskjellige DAC'er i forskjellige prisleier til "test" imot den som sitter i min Onkyo 875, uten sammenlikning forøvrig.
    Kun én av disse, viste seg litt bedre, i mine ører.
    Da var det snakk om en Meridian-kombo som koster rundt 60k, om jeg ikke husker feil.
    Og til en slik pris, bør man jo forvente visse resultater! ;-)

Som en slags konklusjon, vil jeg derfor mene at man kommer ganske langt med en innebygget DAC, forutsatt at receiveren er av akseptabel kvalitet.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bortkastet er det sikkert ikke, hvis du har planer om å oppgradere anlegget. Og evt gå for ett renere musikkanlegg. En slik DAC vil, dessverre, lide under en mindre god signaldel. Denon'en er en god surroundforsterker, men å forvente at det den gjør på linjenivå er high-end er muligens å tro litt mye på julenissen. Tror DAC'en i Denon er god nok... for øyeblikket

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det hadde uansett vært artig å testa om jeg hadde hørt forskjell på den interne dacèn i Denonèn og en ekstern, men ut fra svarene her skjønner jeg at mest sannsynlig vil jeg ikke det. Har stort sett greie ører, men ikke noen gullører. Mer sølv med innslag av bronse vil jeg tippe;-) . Skulle jeg greie å få lånt en kunne det jo ha vært greit å sjekke ut, men gidder ikke å bruke penger på det nå. hvis ikke trangen til å teste ut blir for stor. Noe den dessverre blir noen ganger, hehe.

Men for å spørre bare sånn for artighets skyld, når mener dere at det kan være lurt å kjøpe en ekstern dac da? Eller er det et slikt produkt du lurer på om du trenger, og som de lure hifi produsentene derfor greier å selge til "tullinger" som meg som til tider bare må teste ut nye ting?

Intermediate gpt33 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    1,905
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er enig i flere ting som blir nevnt over her.
    For et års tid siden stilte jeg meg selv samme spørsmål som deg,"trenger jeg en egen dac"
    "vil jeg høre forskjell"
    Jeg har testet forskjellige Dac'er i mitt eget og kompiser sitt oppsett.
    I mitt eget oppsett hørte jeg ingen forskjell når jeg testet Abrahamsen V.6 dac eller Dacmagic.
    Men da jeg testet Xindak Dac-5 mener jeg selv at den tilførte prikken over i'n ved musikk spilling.
    Det beste rådet er og teste selv,på ditt eget oppsett.

Cambridge Dacmagic
    Abrahamsen V.6 Dac
    Xindak Dac-5

Disse tre er rimelige dac'r det kunne vært verdt og sjekke ut.
    Dem dukker til stadighet opp på feks Hifisentralen.
    -Bladelius Idun - Bladelius S250 x 2 -Xindak Dac5 - Audio Physic Scorpio 25 -

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av chl71
    Det hadde uansett vært artig å testa om jeg hadde hørt forskjell på den interne dacèn i Denonèn og en ekstern, men ut fra svarene her skjønner jeg at mest sannsynlig vil jeg ikke det. Har stort sett greie ører, men ikke noen gullører. Mer sølv med innslag av bronse vil jeg tippe;-) . Skulle jeg greie å få lånt en kunne det jo ha vært greit å sjekke ut, men gidder ikke å bruke penger på det nå. hvis ikke trangen til å teste ut blir for stor. Noe den dessverre blir noen ganger, hehe.

Men for å spørre bare sånn for artighets skyld, når mener dere at det kan være lurt å kjøpe en ekstern dac da? Eller er det et slikt produkt du lurer på om du trenger, og som de lure hifi produsentene derfor greier å selge til "tullinger" som meg som til tider bare må teste ut nye ting?
    Nei da - DACer er nyttige, de - i vår digitale verden. Det er for øvrig ikke alle som har slike receivere som du har - så DACer har sin misjon. Jeg har tre stykker - og de gir full valuta for pengene i mine tre oppsett. Men man må prøve selv først - det hender rett som det er at mine DACer er med rundt til venner og kjente, hvor de fra tid til annen ikke bidrar noe som helst. Du skal bare ikke kjøpe en DAC "bare på mistanken" - det kan vise seg å være bortkastede penger. En god regel er å prøve først.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei å kjøpe ting på mistanke har jeg jo aldri gjort, kremt kremt ;-) Men tenker jeg skal overvåke bruktmarkedet litt framover. Kommer jeg over noen gode tilbud er det jo mulig at jeg handler. Skal vel alltids greie å selge den igjen. Dessuten slipper jeg jo da den lille ugne følelsen av at kanskje er det dette som skal til for at universet faller på plass. Men for å ikke fleipe for mye, synes jeg jo at det anlegget jeg har nå spiller meget bra til mitt bruk. Kan selvsagt oppgradere senere, men ikke til en hver pris. Skal jo nyte det man har også.

Men er det noen som forhandler Xindak Dac-5 i Norge? Den hadde jeg nemlig ikke hørt om før nå.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ihvertfall veldig hørbar forskjell på DAC'ene i CD-spilleren min fra Denon og Yamaha 663'ens.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller er det et slikt produkt du lurer på om du trenger, og som de lure hifi produsentene derfor greier å selge til "tullinger" som meg som til tider bare må teste ut nye ting?
    Ja

Spørsmålet er om du kanskje heller bør spørre deg selv hva du savner i dagens oppsett / hva du ønsker å oppnå med en eventuell oppgradering. Basert på svaret vil du sannsynligvis finne at ny DAC ikke er første / mest effektive oppgraderingspunkt, snarere tvert i mot.
    --
    Thorbjørn

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Det er ihvertfall veldig hørbar forskjell på DAC'ene i CD-spilleren min fra Denon og Yamaha 663'ens.
    Hvordan tester du de 2 dac`ene opp mot hverandre?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei å kjøpe ting på mistanke har jeg jo aldri gjort, kremt kremt ;-) Men tenker jeg skal overvåke bruktmarkedet litt framover. Kommer jeg over noen gode tilbud er det jo mulig at jeg handler. Skal vel alltids greie å selge den igjen. Dessuten slipper jeg jo da den lille ugne følelsen av at kanskje er det dette som skal til for at universet faller på plass. Men for å ikke fleipe for mye, synes jeg jo at det anlegget jeg har nå spiller meget bra til mitt bruk. Kan selvsagt oppgradere senere, men ikke til en hver pris. Skal jo nyte det man har også.

Men er det noen som forhandler Xindak Dac-5 i Norge? Den hadde jeg nemlig ikke hørt om før nå.
    Dersom du ikke kjøper brukt, så selger Audiofoni Xindak i Norge (www.audiofoni.no). Har handlet flere ganger der.
    Jeg bruker Xindak DAC-8 og Squeezebox.
    Jeg har ikke testet andre eksterne DACer enn denne, men har sammenlignet denne med DACen som er innebygget i Squeezebox. (A-B-test ved å switche på ulike innganger på forsterker). Det er bedre dypbass og en roligere topp. Xindak DACer har rør-utgang som gir en behagelig og lyttevennlig lyd (for behagelig sikkert i noens ører).

Så det jeg tror er at når du sammenligner DAC i receiver med en annen ekstern, så vil du høre større forskjell på en DAC med rør-utgang enn en annen "vanlig" DAC.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bjornid
    Dessuten slipper jeg jo da den lille ugne følelsen av at kanskje er det dette som skal til for at universet faller på plass.
    Jeg kjenner godt til den følelsen der. Men begynner å fantasere om noe, så får en ikke ro før det er testet ut. Avforum, andre forum og google tråles etter informasjon, tester, erfaringer, åpningstider på butikker sjekkes ut, kontoer sjekkes.... Men moro er det.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mm, mange gode og ulike svar her. Det er vel det som gjør denne hobbyen så spennende også. Finnes noen retningslinjer man kan gå etter, men til slutt er det sine egne ører man må stole på når man er på jakt etter "godlyden". Skal til Trondheim på helgatur om noen uker. Må vel oppsøke hifiklubben og Soundgarden da, og prøve å få de til å gi meg en demo med og uten ekstern dac. Mulig jeg kan få en pekepinn da, selv om det ikke er hjemme med mitt eget anlegg.

Og til deg bjornid: den følelsen du beskriver har jeg nok hatt en eller to ganger for mye ja. Men dæven så moro, selv om lommeboka nok er uenig og har lagt inn skriftlig protest noen ganger :???:

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal til Trondheim på helgatur om noen uker. Må vel oppsøke hifiklubben og Soundgarden da, og prøve å få de til å gi meg en demo med og uten ekstern dac. Mulig jeg kan få en pekepinn da, selv om det ikke er hjemme med mitt eget anlegg.
    Problemet med dette er at hvis du ikke innstiller deg i ekstremt skeptisk modus på forhånd så vil du høre stor forskjell og synes det er dritmye bedre med DAC fordi du ser og vet hva som spiller og har folk rundt deg som med kommentarer og kroppsspråk indikerer at de hører forskjell. dermed tror du også at du gjør det.
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har et meget godt poeng der Hybris.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    +1 ;-)

Intermediate gpt33 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    1,905
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er viktig og være litt kritisk,en dac lager ikke gull av stein.
    Jeg tror at i mange tilfeller kan det være mere og hente på å
    bytte ut andre ting i oppsettet før man kjøper en dac.

Min Xindak Dac-5 er en av det siste tingene jeg har kjøpt inn.

Titt gjerne innom min stuekino tråd:
    http://avforum.no/forum/hvilket-utst...ankingove.html
    -Bladelius Idun - Bladelius S250 x 2 -Xindak Dac5 - Audio Physic Scorpio 25 -

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •