Dac or not to Dac - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 34 av 34
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Beklager å kapre tråden. men det er også mulig jeg er ute etter en DAC :-D .

Mitt bruksområde er primært å spille FLAC/MP3 fra Dreambox over hjemmenettverk. Synes per i dag at musikk-kvaliteten ikke blir alt for bra ved slik avspilling (sammenligner avspilling av samme materiale på CD), og er ute etter å benytte den digitale utgangen på boksen. Har lenge drømt om et hjemmekino-oppsett med dedikert forforsterker/dekoder og effekttrinn, men dette er foreløpig et stykke unna (økonomien strekker ikke helt til).

Ser ut som det er flere som har mye erfaring, og håper det er noen som kan komme med tips på en DAC som ikke koster skjorta og samtidig vil være ei grei oppgradering av Dreamboxens lyd-del (som jeg ikke er spesiellt fornøyd med :cry: ). Hadde vært et stort pluss dersom den var utstyrt med "ekte" XLR på utgangene.

MVH
    Børge

Intermediate gpt33 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    1,905
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av madammim

Mitt bruksområde er primært å spille FLAC/MP3 fra Dreambox over hjemmenettverk. Synes per i dag at musikk-kvaliteten ikke blir alt for bra ved slik avspilling (sammenligner avspilling av samme materiale på CD), og er ute etter å benytte den digitale utgangen på boksen. Har lenge drømt om et hjemmekino-oppsett med dedikert forforsterker/dekoder og effekttrinn, men dette er foreløpig et stykke unna (økonomien strekker ikke helt til).

Ser ut som det er flere som har mye erfaring, og håper det er noen som kan komme med tips på en DAC som ikke koster skjorta og samtidig vil være ei grei oppgradering av Dreamboxens lyd-del (som jeg ikke er spesiellt fornøyd med :cry: ). Hadde vært et stort pluss dersom den var utstyrt med "ekte" XLR på utgangene.

MVH
    Børge
    Hva med en Xindak Dac-5
    Denne har jo en egen "rør" utgang,der mna kan tweake lyden litt ved
    å bytte rør.
    Jeg fikk virkelig fram go lyden hos meg etter jeg byttet fra orginal røret.

Titt gjerne innom min stuekino:
    http://avforum.no/forum/hvilket-utst...-stuekino.html
    -Bladelius Idun - Bladelius S250 x 2 -Xindak Dac5 - Audio Physic Scorpio 25 -

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å «tweake» med rør betyr vel i realiteten å tilføre større eller mindre grad av forvrengning. Bare for spesielt interesserte, spør dere meg.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av madammim

MVH
    Børge
    Nå vet jeg ikke hvordan den interne DAC på dreambox er, men regner med den ikke er veldig påkostet. Min erfaring er iallefall å bruke DAC istedenfor analogutgang fra laptop er den beste oppgradering jeg har gjort målt i lyd pr krone. Beresford har noen billige DAC-er som har fått mye skryt her på forumet. Disse har dog ikke XLR hvis det er viktig for deg. De billiigste med XLR som jeg kjenner til er Cambridge og Abrahamsen. Har testet disse opp mot hverandre, og noe du bør tenke på er at lydsignaturen til disse er svært forskjellig. Jeg personlig oppfattet Abrahamsen som om den hadde en "boost" i bassen, og litt upresis bass. Synes også at den generelt sett låter "mørkere" enn Cambridge.

Intermediate Qrt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har testet Beresford, Thule, Musical Fidelity og Cambridge DAC 3 hjemme hos meg, og vi er flere som er enige i at Cabridgen er best match på mitt utstyr.

Så det lønner seg å teste litt. Og det er jo gøy..

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av k_s
    De billiigste med XLR som jeg kjenner til er Cambridge og Abrahamsen.
    Det finnes rimelige kinesiske DAC'er med XLR og bedre specs enn de europeiske konkurrentene. Har hatt en Matrix en stund, og har ingenting vondt å si om den -- men har ikke kunnet sammenligne den direkte med annet enn de analoge utgangene på datamaskin og Apple TV (å sammenligne lyd er ikke så enkelt som mange tror).

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Den beste oppgradering

jeg har gjort pr. krone var å kjøpe Cambridge Dac magic. den fikser MP3 utrolig bra, har PCen koblet via USB inngangen. anbefaler den på det varmeste. finnes helt sikkert mye bedre DACer, men til den prisen tror jeg du skal lete lenge etter en som er bedre.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker så mye for gode tips. Håper jeg får lånt hjem et par DAC-er og testet litt før jeg bestemmer meg, men bor litt i "gokk" så vi får se...

Er "avhengig" av XLR fordi effektforsterkerne mine (monoblokker) er litt sære i oppbygging. Er ikke noen spesialist, men har forstått det slik at de er bygget opp av en brokoblet stereoforsterker hver og koblet slik at de bruker begge lederne pluss null i XLR for å forsyne begge effekttrinnene internt i hver blokk.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det beste er vel å prøve ut selv...
    Tror det like mye har med musikksmak og hvilken type lyd man liker.

..og ikke minst: matchen med resten av anlegget

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    1,196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Det er grunn til å anta at DACen som sitter i den Denon er av såpass god kvalitet at dette i utgangspunktet har lite for seg.
    Tror du dette vil gjelde for min receiver også(se signaturen), eller har jeg mer å hente i forhold?

Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Minner også om at hvis du har ekstern DAC vil den gå analogt inn i Denonen, og du må kjøre Denonen i pure direct (eller hva det kalles på moderne Denon receivere) for å unngå at DSP er aktivt i forsterkeren. I motsatt tilfelle vil Denonen uansett AD-konvertere signalet igjen (for å kjøre det gjennom DSPen) slik at den eksterne DACen blir meningsløs. Dermed mister du eksempelvis muligheten til å ha romkorreksjon aktivt ifm. musikk.
    Det er her jeg sliter litt, for når jeg kjører pure direct eller stream direct så har jeg veldig lite lyd i subben. Hjelper ikke noe særlig å skru opp gainen heller for det er uansett lav og dårlig lyd i sub ved bruk av disse funksjonene. Personlig synes jeg dette er veldig irriterende, siden jeg synes musikken høres best ut når jeg kjører i stream direct.

Intermediate kiskogl sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan jo bare skyte inn en liten sak her for de som ikke er for redde for å ta i et skrujern; Jeg har nylig kjøpt Gigawork 192/24 DAC (med OPA627) fra e-bay. Låter fantastisk, og eneste du trenger å gjøre er egentlig å plugge ledningene fra trafoen fast i kretskortet og begynne å lytte... Et chassis hjelper jo også på da, men det kan løses billig! Totalt kom det vel på ca 1100kr for en DAC som er velkjent for å være adskillig bedre enn f.eks Cambridge sin DACMagic. Anbefales!

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Thoge
    Tror du dette vil gjelde for min receiver også(se signaturen), eller har jeg mer å hente i forhold?

Spør du meg, så er en ekstern DAC bedre...
    Men, hvis du skal bruke forforsterkerdelen på receiveren, så har du lite å hente... Men om du derimot skal direkte til MA'n kan muligens en ekstern være tingen. Synd ikke MA kommer med prosessorinngang..

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    1,196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Spør du meg, så er en ekstern DAC bedre...
    Men, hvis du skal bruke forforsterkerdelen på receiveren, så har du lite å hente... Men om du derimot skal direkte til MA'n kan muligens en ekstern være tingen. Synd ikke MA kommer med prosessorinngang..
    Skal bruke forforstererdelen på receiveren, dette er egentlig bare for å også få brukt sub til musikk.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Thoge
    Skal bruke forforstererdelen på receiveren, dette er egentlig bare for å også få brukt sub til musikk.
    Ja, nemlig... Men denne er ikke diskret nok konstruert for å få utbytte av de egenskapene som ligger i en ekstern DAC...

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •