Komplett hjemmekino annlegg, budsjett 80-100k...forslag?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 47
    Intermediate Mr. Gadget Man sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Komplett hjemmekino annlegg, budsjett 80-100k...forslag?

Heey!

Skal hjelpe onkelen min å sette sammen et annlegg, men tenkte jeg skulle gi noen andre sjansen til å fortelle hva de ville valgt også :wink:

Utgangspunktet er en relativt liten stue på ca 16kvm....4x4 sånn omtrent :P Ikke noe supert rom til lydoppsett i, men skal vel få til noe.

Hadde det vært opp til han som skal ha utstyret hadde det nok blitt BOSE eller noe lignende, men det kan jeg ikke la skje...

Ønskene er som følger:
    Plasma og ikke PJ....og ikke større en 43"
    Høytaleropssett 5.1...og da kanskje ikke for store høytalere med tanke på rom str.
    + en evt. mulighet for 2 høytalere i annet rom (lukter Denen AVR 3805 her men.... :? )
    Skal brukes like mye til tv titting som til film.....
    Musikk...trenger ikke å være veldig rocka oppsett. Tror det blir litt mer "soft" musikk enn rock her...

Så litt ønsker fra meg som skal samle inn tingene. Gidder ikke å gå på noen super prisjakt, så jo fler ting på samme sted jo bedre. Det er dog fullt godtagbart at plasma og lyden blir kjøpt hver for seg.... :wink:

Så hvis noen vil drømme seg bort med 80-100k...kom igjen :idea: :wink:

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Komplett hjemmekino annlegg, budsjett 80-100k...forslag?

Sitat Opprinnelig postet av Mr. Gadget Man

Så hvis noen vil drømme seg bort med 80-100k...kom igjen :idea: :wink:
    :shock:

du har fordelen av lite rom da, kan spare en del på lyden.
    resten har jeg ikke greie på, men infocus er fine saker :roll:

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    80-100K!? :shock:

Å du milde måne... (og tro meg, det uttrykket bruker jeg ikke ofte).
    Jeg vet ikke hva jeg skal si. For det første ville jeg brukt mye tid på å gå rundt og sjekke hva som er å få av flatskjermer i prisklassen 30k-50k.

Poenget mitt er: Jeg tror du skal legge mesteparten i bilde her, siden det er relativt ny teknologi, og da koster kvalitet. Med maks 43 tommer tror jeg som du sier at man ikke skal gå helt over bord med størrelsen på høyttalerne.

Noen forslag til høyttalere som kan matche stilmessig:
    B&W FPM4 Høyttalere - Disse høyttalerne er ganske flate og passer for veggmontering. Kjøper du tre for frontene og matcher inn B&W FPM2 som bakhøyttalere, så bør du kunne få prutet det inn til totalt 20000 kroner.
    Så hva med subwoofer? Igjen ut fra at man ikke skal toppe lydtrykket, så vil vel designbomben B&W PV1 et glimrende valg. Usikker på hva denne vil koste, siden den er rett rundt hjørnet. Tipper rundt 12000 for den. Ellers vil sikkert onkel også være fornøyd med B&W ASW 650 eller B&W ASW 675 som begge gir bra med bass og er rimeligere enn tidligere nevnte designbombe.

Denon AVR-3805 er det jo mange som skryter av, og jeg synes det er et godt valg for den som ikke skal drive så voldsomme høyttalere (den har uansett bra med krefter).

Til slutt trenger man jo en DVD-spiller også. Tror ikke du går alt for galt med f.eks. Denon DVD-2900.

Med kabler og sånt klarer du sikkert å bruke alle 100K på utstyr til onkelen din...

Lykke til! (og forresten: det finnes MANGE andre merker enn dem nevnt over... De er valgt ut fra at han sikkert ønsker å handle det meste på samme sted )

Intermediate Mr. Gadget Man sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    80-100K!? :shock:

Å du milde måne... (og tro meg, det uttrykket bruker jeg ikke ofte).
    Jeg vet ikke hva jeg skal si. For det første ville jeg brukt mye tid på å gå rundt og sjekke hva som er å få av flatskjermer i prisklassen 30k-50k.

Poenget mitt er: Jeg tror du skal legge mesteparten i bilde her, siden det er relativt ny teknologi, og da koster kvalitet. Med maks 43 tommer tror jeg som du sier at man ikke skal gå helt over bord med størrelsen på høyttalerne.

Noen forslag til høyttalere som kan matche stilmessig:
    B&W FPM4 Høyttalere - Disse høyttalerne er ganske flate og passer for veggmontering. Kjøper du tre for frontene og matcher inn B&W FPM2 som bakhøyttalere, så bør du kunne få prutet det inn til totalt 20000 kroner.
    Så hva med subwoofer? Igjen ut fra at man ikke skal toppe lydtrykket, så vil vel designbomben B&W PV1 et glimrende valg. Usikker på hva denne vil koste, siden den er rett rundt hjørnet. Tipper rundt 12000 for den. Ellers vil sikkert onkel også være fornøyd med B&W ASW 650 eller B&W ASW 675 som begge gir bra med bass og er rimeligere enn tidligere nevnte designbombe.

Denon AVR-3805 er det jo mange som skryter av, og jeg synes det er et godt valg for den som ikke skal drive så voldsomme høyttalere (den har uansett bra med krefter).

Til slutt trenger man jo en DVD-spiller også. Tror ikke du går alt for galt med f.eks. Denon DVD-2900.

Med kabler og sånt klarer du sikkert å bruke alle 100K på utstyr til onkelen din...

Lykke til! (og forresten: det finnes MANGE andre merker enn dem nevnt over... De er valgt ut fra at han sikkert ønsker å handle det meste på samme sted )
    Takk for gode svar...tror jeg skal en tur innom noen av de store i Oslo i allefall (HIFi klubben mfl.) og sjekke litt ja. Mulig at de syr sammen en pakke når en forteller hva en har tenkt til å bruke

80-100k er vel ikke så mye da? Mange på forumet som har verre annlegg enn dette :wink: Skal ikke skryte på meg noe sjæl, men 100 grensa er vel for lengst passert og det var vel derfor min kjære onkel la lista litt under der :P

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes det lukter system-audio her. Ville vurdert de sammen med Marantz. Kanskje 7300 med 1750? Marantz har jo også en nydelig multispiller.

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke kalkulatoren for meg, men det første som faller meg inn er:

-43" plasma fra samsung (evt pioneer hvis pengene strekker til)
    -Rotel RSP1068 surroundprocessor med utmerkede audiofile egenskaper
    -Rotel RMB1075 (5x120w) effektforsterker
    -DVD spiller er jeg usikker på. Tror personlig det hadde blitt HTPC for film (bassert på p4 northwood og asus p4c800-e og SPDIF til RSP1068) og en billig og god SACD/DVD-A spiller for cd platene og flerkanalslyd.

(er vel allerede oppe i 60-70 nå)

-Audiovector M3 (oppgraderbar) fronter.
    -ditto audiovector senter
    -billige bakhøyttalere (slik at M3 kan flyttes bak når du oppgraderer)

Jeg er redd jeg allerede er oppe i 100k nå. Det mangler èn ting enda hvertfall. Subwoofer. En fra neby med servoteknologi, men de er dyre.

DrE

Newcomer mephisto sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med mindre onkelen din er spesielt lydfrik ville jeg brukt rundt halve budsjettet på plasmaen, og eventuelt spart inn på DVD-spiller og sub.

Tankegangen er at de fleste legger bedre merke til forskjeller de ser enn forskjeller de hører (inkluderer design i 'hva man ser'), at relativt rimelige DVD-spillere er ganske gode, og at onkel kanskje ikke er så opptatt av bassnivå. Derimot er han sannsynligvis tilhenger av brukervennlig utstyr.

For eksempel:

- plasma: Pioneers 43" (evt. skalere ned til en modell rundt 40000 - ville tatt en modell med separat tuner/koblingsboks, langt mer bekvemt)
    - høyttalere: System Audio 'hjemmekinopakke' (SA 1550, SA 505, SA 510 AV) spiller pent og ser bra ut (evt. skalere opp til 1750)
    - DVD: Pioneer 668
    - forsterker: Pioneer VSX-AX5i (har denne selv, spiller bra og enkel betjening) eller en litt rimeligere Marantz e.l.
    - sub: System Audio 175? Usikker her - ikke for stor, ikke for dyr

Listeprisen på primær-forslagene her ligger rundt 98k, som du burde kunne få litt rabatt på, og ha penger nok til kabler samt en bunke DVD'er og CD'er.

Men jeg ville absolutt ikke brent 100k på et anlegg uten å ha dratt med onkel ut på et par lytte- og titterunder først

Newcomer Theater sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville gått for:

Panasonic TH-42PA20 36000
    Denon AVR-3805 11000
    Denon DVD-2900 8500
    Patos Lyric 402 12000
    Patos Lyric 101 6600
    Patos Lyric 201C 4900

Dette blir totalt 79000,- Resten av pengene bruker du på kabler, sub og et skikkelig hifi-møbel.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    J[...]
    (er vel allerede oppe i 60-70 nå)

-Audiovector M3 (oppgraderbar) fronter.
    -ditto audiovector senter
    -billige bakhøyttalere (slik at M3 kan flyttes bak når du oppgraderer)
    [...]
    Med respekt å melde: å legge så lite i høyttalere at man må basere seg på fremtidig oppgradering er etter min mening tullete. Høyttalerne er i tillegg til rommet den komponenten som har mest å si for lyden.

Jeg ville heller lagt mest penger i høyttalere og plasma. Høyttalere fordi det er komponenter som holder seg over tid og plasma fordi du må litt opp i pris for å få god kvalitet. Surroundprosessor og DVD-spiller er de komponentene man legger minst i, siden utviklingen her er rivende. Det er få år til man får HD-DVD, og da blir det garantert behov for oppgraderinger.

Ikke dermed sagt at ovenstående høyttalere er dårlige valg, men poenget er altså at høyttalere er den komponenten som holder seg best og som man taper mest kvalitet på å kompromisse med.

Hvis han er ute etter design: Hva med Vienna Acoustics?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan er tidsperspektivet da?

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er få år til man får HD-DVD, og da blir det garantert behov for oppgraderinger.
    Ville ikke det kreve oppgradering av skjerm også?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville ikke brukt over 30K på skjermen. Det lille ekstra man får der er peanuts i forhold til hva man får for 20K om 2-3 år.

Intermediate mg_martin sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Theater
    Jeg ville gått for:

Panasonic TH-42PA20 36000
    Denon AVR-3805 11000
    Denon DVD-2900 8500
    Patos Lyric 402 12000
    Patos Lyric 101 6600
    Patos Lyric 201C 4900

Dette blir totalt 79000,- Resten av pengene bruker du på kabler, sub og et skikkelig hifi-møbel.

enig når det gjelder høyttalere, men veit ikke helt når det gjelder denon.. jeg ville valgt yamaha rx-2400 da komboen yamaha og patos låter helt himmelsk! har ikke så voldsomt peil på dvd spiller, men har da fått med meg at det er en heftig philips dvd spiller som ligger i den prisklassen (eller bommer jeg stygt nå?)..

som sub. er vel jævelen til sony det beste alternativet under 10 laken eller?

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med respekt å melde: å legge så lite i høyttalere at man må basere seg på fremtidig oppgradering er etter min mening tullete. Høyttalerne er i tillegg til rommet den komponenten som har mest å si for lyden.
    Jepp, det er lov å være uenig. Min mening er at Audiovector gir en aldeles genial mulighet til å oppgradere høyttaleren etter hvert som man får råd.

DrE

Intermediate
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvorfor i ALL VERDEN velge denon 2900, når man

1) har en plasma-tv med dvi og
    2) får en 668 til lavere pris med hdmi
    3) får en 886 til bare en smule høyere pris

? :roll:

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    953
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville prioritetert høyttalere, er lyden som gir deg den største opplevelsen når man ser film. Nytter ikke med fet skjerm og liten lyd. Og som tidligere poengtert så skjer det mye mer på skjermfronten enn høyttalerfronten slik at man bør heller kjøpe fete høyttalere som også låter godt om 5 år og heller satse på oppgradering av TV om 2-3 år.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,042
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av keysersoze

Kanskje en mulighet og se på bildekvalitet og cd-spiller delen :roll:

Intermediate
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-fi Lasse
    Sitat Opprinnelig postet av keysersoze

Kanskje en mulighet og se på bildekvalitet og cd-spiller delen :roll:
    denon 2900 kan muligens være en bedre cdspiller enn pionner, greit.
    men, dvd-delen? der er vel pioneer denon overlegen, både på 668 og 868.
    hvorfor ikke kjøpe en dvdspiller som er fremtidsrettet da man har mulighet?

beklager evt. skrivefreil, har nettopp kommethjem fra byen.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,042
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal vel også nevnes at det kommer en denon dvd 2910 etterhvert. (med dvi)

Intermediate martin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis en DVD spiller er bedre på CD enn en annen er den sansynligvis bedre på DVD lyd også :wink:

Og det er jo det som teller :lol:

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •