Akustikk i stua

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Active
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    377
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Akustikk i stua

Sliter litt med akustikken i stua.

Det er treverk på veggene, sponplater i taket og gulvet er laminat.
    Har hengt noen malerier på veggen bak sofaen og lagt en matte på gulvet mellom tvbenk og sofra/bord og dette hjalp noe, men ikke nok

Trenger tips på å få kontroll på lyden. både bass og resten av registeret.
    har tenkt på å sette noen systemhimlingsplater på vegg bak høytalere da, men føler at jeg ikke vet helt hvordan jeg skal angripe problemet.

Edit:
    Bildene på minhifi er fra forrige leilighet

bassen boomer veldig på ca. 80hz og jeg føler at jeg mangler perspektiv i lyden
    på audyssey grafen viser det en ca 10dB dipp på ca 80hz og en 6-7dB pukkel på 100-200hz
    føler også at jeg er plaget med refleksjoner/ekko i rommet, spesielt i de frekvensområdene tale ligger i

Intermediate mik92 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    1,523
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du vinduer så kan det være en idé å dekke de til med noen tykke gardiner. Itillegg hjelper det en del med noen hyller/reoler eller andre møbler som kan bryte opp lydbølgene litt.
    Sony XA5ES - BIX Turntable (Rega RB-250 og AT-95E) - SB Touch - Sony S370 - Onkyo 717 - Sony TA-E77ESD - Dynaco ST70 (Mullard EL34) - Canton CT-1000 - DIY SVS PC 16-46

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er litt diffust hva som er problemet ditt her. Beskriv gjerne hva du mener er galt med lyden i hvilke frekvensregistere.
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik du beskriver rommet virker det på meg som om du kan ha mye romklang i rommet. Mange harde reflekterende flater. Dette vil gjøre at du mister perspektivet i lyden, fordi du vil få sterke førsterefleksjoner av mellomtone og diskant.
    Bassproblemene kan skyldes at høyttalerne kan stå for nær en vegg eller en annen stor flate. Ved å plassere en høyttaler inntil en vegg, så vil du få ca. 3db økning i bassen for hver vegg som er i nærheten av høyttaleren, d.v.s. at hvis du plasserer en høyttaler i et hjørne så vil du få en økning på 3db+3db=6db i bassområdet.
    Hvordan har du plassert høyttalerne?
    Rommets størrelse kan også påvirke hvilket frekvenser som blir forsterket i bassområdet.
    Hva er målene på rommet?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dimm
    bassen boomer veldig på ca. 80hz og jeg føler at jeg mangler perspektiv i lyden
    på audyssey grafen viser det en ca 10dB dipp på ca 80hz og en 6-7dB pukkel på 100-200hz
    føler også at jeg er plaget med refleksjoner/ekko i rommet, spesielt i de frekvensområdene tale ligger i
    Hvordan kan det boome ved 80hz samtidig som at du har en dipp ved 80hz? Du har MultEQ XT i forsterkeren din så den burde gjøre en grei jobb med å rydde opp i bassen sånn i utgangspunktet. En 6-7dB pukkel fra 100-200hz vil nok derimot gi deg boomy lyd. Merkelig at ikke audyssey rydder opp i det. Hvor mange punkter har du målt ved?

Er det mye ekko i rommet da? Du burde kanskje investere i dbMåler og laste ned REW så du kan måle frekvenskurve + decay i rommet
    --
    Thorbjørn

Active
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    377
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig det er midbassen som boomer når du nevner det..
    Har forresten målt ved 5 forskjellige punkter når jeg kjørte audyssey setup og den gjør en grei jobb når jeg har den aktivert, men så er det evige spørsmålet om jeg har lyst å bruke romkorreksjon når jeg hører på cdplater.

Skal prøve å gi høytelerene litt mere enn 30-35cm klaring mot bakvegg og se om jeg får noen glava-systemhimligsplater å plassere strategisk i leiligheten og se hva samboer mener om ide'en

håper dette hjelper på bassproblemene og romklangen. er ellers åpen for andre ide'er som er lette å snike inn i leiligheten

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan hvertfall fortelle deg med en gang at du får gjort lite / ingenting under 3-400hz med tradisjonelle akustiske tiltak. Da må du til med bassfeller, noe som IKKE tar seg spesielt bra ut i en stue som skal brukes til andre ting enn å lytte til musikk. Så da må du ha EQ aktivt, enten audyssey eller noe annet. Antar du opplever noe negativt med lyden når audyssey er aktivt siden du ikke ønsker det?

Da kan jo Antimode 8033C eller lignende på subben være en potensiell vei til mål. Hvilken delefrekvens har du mellom sub og fronter? kjører du frontene som large eller small?
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Overtal samboer til å godta himlingsplater eller andre akustiske tiltak, dere vil jo begge få glede av det. Med litt kreativitet kan du få skjult platene ganske godt, eller til og med bruke de som dekor

Akustisk demping av førsterefleksjon hjelpe veldig mye, demping rett bak høyttaler ville jeg nedprioritert. Bakveggen (den bak deg) bør deriomot behandles. Enten med absorberende plater, f.eks. himlingsplatene du snakker om, eller ved å plassere en ujvent formet gjenstand der som sprer den reflekterte lyden i hytt og pine, og ikke rett på deg. Bokhylle er et godt eksempel.

Når det gjelder bassen, så er det location, location, location. Det er svært lite du kan gjøre med den sånn som det står, bortsett fra å dempe peaker ved hjelp av en EQ eller akkustiske tiltak. Sistnevnte er veldig vanskelig å få til, og gjerne svært dyrt. Det enkleste blir å endre plassering til høyttalere, subwoofere og\eller lyttepossisjon.
    Hvis du har dårlig respons rundt 80Hz, så spill av en 80Hz tone og beveg deg litt rundt i rommet ved lyttehøyde og se om du finner en ny mulig sweetspot.

Hva slags oppsett har du?
    En kjapp paint-skisse av plassering og stue kan gjøre det litt enklere å komme med konkrete råd.
    Finnes også mange tråder på forumet angående demping av lytterommet, så det er bare å dykke i arkivene

Active
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    377
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vedlegg 60032

det er ca 4m fra bakvegg sofa til vegg bak tv/høytalere og litt over 3m fra pipe til sidevegg ved sw
    Henger 2 malerier på bakvegg bak sofa og en matte mellom bord og høytalere.
    va vegg forran sub står det 2 dvdhyller som bygger ca 20cm ut i rommet og er rundt 1.5m høye.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bluum
    Hva slags oppsett har du?
    En kjapp paint-skisse av plassering og stue kan gjøre det litt enklere å komme med konkrete råd.
    Ved akustisk tilpasning av et lytterom er plasseringen av høyttalerne det som har mest effekt på lyden i lytterommet. Demping og EQ er bare for å gjøre små justeringer.

Jeg pleier alltid å ta utgangspunkt i rommets lengde og bredde ved plassering av høyttalerne. Avstanden fra veggen bak høyttalerne beregner jeg ut fra 1/3-del av rommets lengde, men siden dette ofte gir en dårlig WAF-faktor, så ender det ofte opp med at jeg bruker 1/5-del eller 1/7-del av lengden. Med dette utgangspunktet så finjusterer jeg avstanden ved lyttetesting.

Ved å ta utgangspunkt i dette så har jeg aldri behøvd å gjøre noen ekstra demping av rommet enn vanlig møblering av rommet.

Samme forholdstall bruker jeg for å finne plasseringen fra sideveggene.

1/3-del er det beste forholdet, men det har også lavest WAF-faktor :-(

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du nevner at det hjalp noe på lyden ved å plassere en matte på gulvet. Og hvis matten fra skissen er i riktig størrelse i forhold til rommet, så ville jeg kjøpt en større matte og plassert den der på gulvet hvor førsterefleksjonen fra høyttalerne kommer. Dette er enklest å finne ut ved å legge et speil på gulvet, og flytte det til du ser høyttalerelementene fra lytteposisjonen.

Sofaen med lytteposisjonen er for nærme veggen bak, så du får refleksjoner av lyden fra veggen bak. Det vil du merke ved at når du lener deg forover i sofaen så vil lydbildet endre seg. Dra sofaen en halv meter ut fra veggen, hvis samboeren går med på det :-)

Det er de tingene jeg ville ha forsøkt med først og fremst, samt selvfølgelig flytte høyttalerne litt mer ut fra bakveggen, og kanskje flytte suben til pipa bak den venstre fronten isteden, grunnet mitt tidligere innlegg om +3db-regelen.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av PeriodicPerfect
    Ved akustisk tilpasning av et lytterom er plasseringen av høyttalerne det som har mest effekt på lyden i lytterommet. Demping og EQ er bare for å gjøre små justeringer.
    Dette er jo en sannhet med modifikasjoner. Har man en stue med harde betongvegger så det er masse gjenklang har det lite å si hvor du plasserer høyttalerne, du må uansett gjøre noe for å dempe gjenklang / refleksjoner i rommet. Stort sett gjør normal møblering mye av jobben, men det vil variere fra rom til rom samt hvor minimalistisk man ønsker å møblere.

EQ er effektivt mot room modes i bassen, som heller ikke alltid kan løses med møblering og plassering.
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Dette er jo en sannhet med modifikasjoner. Har man en stue med harde betongvegger så det er masse gjenklang har det lite å si hvor du plasserer høyttalerne, du må uansett gjøre noe for å dempe gjenklang / refleksjoner i rommet. Stort sett gjør normal møblering mye av jobben, men det vil variere fra rom til rom samt hvor minimalistisk man ønsker å møblere.

EQ er effektivt mot room modes i bassen, som heller ikke alltid kan løses med møblering og plassering.
    Det er sant det, men dette er unntaket vil jeg si. I de fleste rom så er ikke behovet for EQ nødvendig. Man må selvfølgelig møblere som man selv vil, men det er fortsatt plasseringen av høyttalerne som påvirker mest. Jo mer man kan løse ved møblering og plassering, jo mindre er behovet for korreksjon av kildesignalet.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er sant det, men dette er unntaket vil jeg si. I de fleste rom så er ikke behovet for EQ nødvendig. Man må selvfølgelig møblere som man selv vil, men det er fortsatt plasseringen av høyttalerne som påvirker mest. Jo mer man kan løse ved møblering og plassering, jo mindre er behovet for korreksjon av kildesignalet.
    Sterkt uenig i dette. De aller fleste norske stuer er av en størrelse som gir minst en og sannsynligvis to-tre room modes i bassområdet som ikke lar seg løse på noen annen praktisk måte enn nettopp eq.
    --
    Thorbjørn

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har eq på systemet ditt, og du sier at dette hjelper mye, men du er ikke veldig lysten på å bruke dette på lytting til musikk i stereo (om jeg har forstått deg rett).

Hva gjør eq feil? Veldig mange i hifi verdenen er livredd for eq, fordi det "ødelegger" lyden. Etter min mening er dette ofte bare tull. Eq kan redde mange rom fordi den kan gjøre store endringer, der elektronisk bytte etc. kan gjøre lite. Klart at det å bygge om stuen og sette opp bassfeller overalt vil være bedre, men det er de ferreste av oss som har muligheten til å gjøre slikt.

Min anbefaling er å teste eq manuelt. Du har eq, og dette vil koste deg null. Jeg har tidligere jobbet med hifi og vært en stor motstander av eq, men min erfaring med det nå, er at det forringer lyden minimalt, og kan forbedre den enormt. Selv har jeg en stue som sluker mellombass, og jeg liker også et trykk der. Så derfor har jeg justert eq mannuelt i min Maranz av8003, og denne billige justeringen gjorde mye mere positivt enn alle andre endringer jeg har gjordt noen sinne tidligere(bortsett fra høytaler bytte).

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Sterkt uenig i dette. De aller fleste norske stuer er av en størrelse som gir minst en og sannsynligvis to-tre room modes i bassområdet som ikke lar seg løse på noen annen praktisk måte enn nettopp eq.
    Jeg er ikke uenig i at EQ er mest praktisk til å løse problemer med room modes i bassområdet, men det jeg prøver å si er at rekkefølgen på tiltakene for å løse problemer man har med rommet er: Plassering - demping - EQ.

Uansett så spiller alltid WAF-faktoren inn slik at i praksis så er nok EQ veien å gå :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ser ikke ut som om det er så mange andre praktiske løsninger på møbleringen din, men forsøk som PP sier å flytte sofa lengre ut i lytterommet, og prøv å fintune litt med å dra høyttalerene lengre ut i rommet, evt. lengre inn mot bakvegg.

Det finnes endel forskjellige tommelfingerregler som man kan følge, prøv for all del PPs råd med 1/5 og 1/7 av romlengden.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ikke uenig i at EQ er mest praktisk til å løse problemer med room modes i bassområdet, men det jeg prøver å si er at rekkefølgen på tiltakene for å løse problemer man har med rommet er: Plassering - demping - EQ.

Uansett så spiller alltid WAF-faktoren inn slik at i praksis så er nok EQ veien å gå :-)
    Skjønner hvor du vil hen, men det spørs jo litt hvilket utgangspunkt man har

De fleste norske stuer har såpass med møbler og stasj at refleksjoner ikke er et kjempeproblem. Dermed vil jeg si at du har helt rett i at punkt en naturligvis er plassering av anlegget på en best måte.

Dernest vil stort sett alle rom ha behov for EQ i bassområdet, så jeg ville plassert det før demping, som vi forutsetter at du allerede har naturlig i møbleringen. Man behøver altså ikke aktivt dempe rommet.

Har man derimot mye gjenklang i rommet grunnet harde vegger og / eller sparsommelig møblering så hjelper ikke plassering det døyt på grunnproblemet, og første bud blir demping, så plassering og dernest EQ.

Kom akkurat hjem fra en kamerat som har sterke gjenklangsproblemer, er man 6-7 stykker til middag i spisestuen eller rundt stuebordet som sitter og prater så er det et kaos av lyd og man hører knapt hva sidemannen sier. (Spisestuen og stuen henger sammen via en stor åpning i veggen (3x så bred som en vanlig dør tenker jeg)

Måling med REW viser at han i snitt har decaytid (RT60) på 0.6-0.75 over det frekvensområdet vi målte (20-4,000hz). Var verst i spisestuen men ille i stuen også.

Ved hjelp av 6-7 stk 50mm akustikkplater (de er vel 120x60cm eller noe) fordelt på ene veggen og to hjørner i spisestuen var gjenklangen redusert med 20-30% fra 200hz og oppover. Den hørbare effekten i rommet var stor, plutselig kunne man prate normalt uten at man hørte reverb/ekko-effekt fra sin egen stemme.

Jeg var sterkt imponert over hvor stor forskjell det ble med disse platene, samt at demping i spisestuen også hadde stor effekt i tilstøtende stue. Så demping skal ikke undervurderes i de rom hvor behovet er tilstede.
    --
    Thorbjørn

Active
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    377
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flyttet høytalerne litt fram slik at de står litt over 40cm fra bakvegg og hjalp en del.
    Føler nå at jeg kan leve med lyden, men skal teste litt fram og tilbake med å henge et ullpless midlertidig på noen plasser i stua for å finne ut hvor det er værst, men som jeg sa tidligere så er låter det helt greit nå.

takk for alle innspill

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •