Dts Es ? Hjelp

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer JTL sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dts Es ? Hjelp

Hallo folkenz..

Trenger litt hjelp her ang DTS ES og 6.1 systemet=)

Spørmål 1; Er Dolby Digital EX det samme systemet (6.1) bare det er i Dolby Format og ikke DTS ??

Spørsmål 2; Jeg har en Nad 752 som støtter ES og EX formatene. Jeg leste i bruksanvisningen at man kunne "presse" vanlig DTS til DTS ES selvom formatet man spiller kun er 5.1 DTS. Jeg har da koblet en senter til midt bak mellom Surround høytalerene. Når jeg velger å sette opp i menyen Surround back så får jeg også frem et valg som det står L/R eller kun L. Står ingen ting om dette i boka mi så jeg lurer på om dere kan hjelpe meg hva det betyr. Jeg gjettet på at back høytaleren skal spille lyd kun fra Left surround eller Left/Right surround samlet.

Spørsmål 3; Hva foretrekker dere? Har dere noe erfaringer at lyden blir "blandet" i denne innstillingen hvis ikke lydformatet har ES/EX innspilling fra før.

Håper jeg forklarte meg slik at dere forstod dette hvis ikke er det bare å spørre!! :-D

Mvh Jarl-Thomas Lindhjem

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1: Nesten. I DD EX konstrueres en 6. kanal ut fra informasjonen i de andre. I DTS ES gjøres også dette, men det finnes også DTS ES med 6.1 i originalmiksen.
    Søk på Wikipedia så finner du definisjoner på dette.

2: Når du har 6 kanaler skal du bare koble til kun venstre utgang, og velge kun L i menyen.

3: Vil variere litt etter hvor mye lyd det er fra bakkanalene i filmen... Jeg bruker ofte slike funksjoner for å få 7.1 på innspillinger i 5.1 selv.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å utvide info'en i punkt 2 litt så spilles ikke bare lyd fra venstre surround, men bruker denne kanalen til å lage den 6. kanalen i 6.1.

Newcomer JTL sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    sånn at den 6 kanalen spiller lyd som kombineres mellom venstre og høyre? det var det som forvirret meg litt i menyen på Nad`en, når det sto L/R eller L. Men da setter jeg den på L så blir det nok bra=)

Men hvis jeg skal ha en bak høytaler til. Altså 7.1..eller 7.2 som det blir i mitt system. Trenger jeg da en egen forsterker til å koblet på Pre-Out da? som styrer SurrBack L og R?

Newcomer JTL sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nå tror jeg det gikk opp et lys for meg her:idea:

ser nå bak på forsterkeren at det er en bro som er koblet fra Surrback L og til MAIN. Men ingen bro som Surrback R. Derfor den skal stå på L ja=) Så hvis jeg har forstått det riktig tar jeg bort den ene broen som står på Surrback L, så kobler jeg jackkabel derfra til en forterker som er det eneste mulig egentlig=) så vips har jeg to kanaler til bak som styres av en stereo forsterker? =)

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her begynte jeg å lure litt på hva du mente, men så fant jeg manualen: http://nadelectronics.com/img/manual/NAD-T752(ENG).pdf

Ettersom det kun er 5 forsterkerkanaler på receiveren din, så må du ha en ekstra for de eventuelle 6/7 kanalene ja.

Newcomer JTL sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skrev feil tall=) beklager.

T 753 er riktig. Den har 6 kanalar =)

Newcomer JTL sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da forstod jeg dette. Detta blir morsomt =)

Takk for svar gutta=)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •