Er lyd bedre med optisk kabel enn med HDMI?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer robin882 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Er lyd bedre med optisk kabel enn med HDMI?

Jeg har en Pioneer BDP-320, når jeg ser på film, feks. Transformers 2 på bluray med lyd gjennom HDMI-kabelen så er lyden helt grei, litt lite bass synes jeg. Når jeg spiller av filmen med optisk-kabel så dundrer det i suben og lyden er mye mere livlig. Alt er bare perfekt. Jeg har hørt mange si at HDMI er best på lyd, men jeg får ikke HDMI til å spille bedre enn optisk. Hadde samme følelsene på PS3en min også.
    Noen som kan forklare dette? Er HDMI virkelig bedre enn optisk, eller er det bare oppskrytt?

Utstyret jeg bruker kan sees i signaturen min.

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av robin882
    Jeg har en Pioneer BDP-320, når jeg ser på film, feks. Transformers 2 på bluray med lyd gjennom HDMI-kabelen så er lyden helt grei, litt lite bass synes jeg. Når jeg spiller av filmen med optisk-kabel så dundrer det i suben og lyden er mye mere livlig. Alt er bare perfekt. Jeg har hørt mange si at HDMI er best på lyd, men jeg får ikke HDMI til å spille bedre enn optisk. Hadde samme følelsene på PS3en min også.
    Noen som kan forklare dette? Er HDMI virkelig bedre enn optisk, eller er det bare oppskrytt?

Da har du nie feil i innstillingene dine - i hvertfall hvis du prøver å spille av HD lyd. Du for ikke HD lyd gjennom optisk.

Expert da-ty@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PS3 kjører vel heller ikke Bitstream. HD signalet er vel allerede kodet i PS3 før det kjøres til receiver. Tipper det bare kommer Multi CH i displayet på din HK.

Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg kjørte HDMI kom det noe sånt ja. Men ikke med Optisk. Da stod det DTS eller Dolby Digital om filmen jeg så på brukte dette. Det samme gjelder nå med Pioneer BPD 320 også... :roll:
    Hvorfor er det slik?

Newcomer Spajderman sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    228
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    320`en kan du sette opp slik at den sender signalet i bitstream, da er det recieveren som gjør dekodingen, og da får du også opp DTS/Dolby etc i displayet når du spiller film.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må inn i oppsettet på BD-spilleren og sette Bitstream hvis det går.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvis du har en dbmåler så er det lett å finne ut. Bare spill slik at de har samme db. Det er sikkert andre innstillinger når du bruker hdmi enn optisk.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Msport
    Da har du nie feil i innstillingene dine - i hvertfall hvis du prøver å spille av HD lyd. Du for ikke HD lyd gjennom optisk.
    Tror jeg fant ut av det nå! Før gikk PS3en og BDP 320 bare rett i TVen med HDMI. Og en rød/hvit kabel fra TV til forsterker. Den optiske kablen brukte jeg ifra BDP til AVR255... Nå har jeg koblet om slik at de går gjennom AVR255en med HDMI så til TVen. Nå står det DTS HD Master i disaplayet og lyden er helt rå! Værtfall på lik linje som før da jeg brukte optisk, om ikke bedre

Sitat Opprinnelig postet av Spajderman
    320`en kan du sette opp slik at den sender signalet i bitstream, da er det recieveren som gjør dekodingen, og da får du også opp DTS/Dolby etc i displayet når du spiller film.
    Jeg fant ingen steder der jeg kunne skru på bitsteam... Noen ideer?

Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Hvis du har en dbmåler så er det lett å finne ut. Bare spill slik at de har samme db. Det er sikkert andre innstillinger når du bruker hdmi enn optisk.
    Har ikke det...

Newcomer Spajderman sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    228
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg fant ut av det nå! Før gikk PS3en og BDP 320 bare rett i TVen med HDMI. Og en rød/hvit kabel fra TV til forsterker. Den optiske kablen brukte jeg ifra BDP til AVR255... Nå har jeg koblet om slik at de går gjennom AVR255en med HDMI så til TVen. Nå står det DTS HD Master i disaplayet og lyden er helt rå! Værtfall på lik linje som før da jeg brukte optisk, om ikke bedre
    Hehe, ja, da er jeg ganske sikker på at du fant ut av det, for da mata du forsterkeren med lyd via phono-kabelen, ikke via hdmi.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •