Hei, jeg er ny her Har ofte vært innom og lest tidligere, så jeg skjønner at det er mange med mye kunnskap om lyd på avforum.

Nå skal jeg bytte ut mitt stereoanlegg og vil gjerne ha surround. Jeg har gjort meg opp noen tanker:

Budsjettet har jeg ikke bestemt helt, men tenkte et sted mellom 10 - 20 lapper.
Stua er lita, ca 25 kvadrat.
Jeg er i utganspunktet ikke noen fan av store høyttalere og ledninger.
Bruken blir mye film og tv serier fra Popcorn hour, denne er jo HDMI.
Spilling på Xbox 360, denne er også HDMI.
Kanskje musikk, men dette spiller jeg primært via datamaskina, iTunes og slikt.
I dag har jeg 9 år gammelt stereo fra Denon og et par høyttalere fra B&W (DM 601 S2 - 100W).
Jeg er lei av dette, vil ha surround og aller helst støtte for HD lydformater.

Ok, så jeg har gått lenge rundt å tenkt på en slik soundbar, f.eks. Yamaha YSP 5100, som er ganske ny. Men jeg er ikke helt komfortabel med denne, da stua mi ikke har så passende form, og jeg har heller aldri lest at noen på avforum har noe tro på slike soundbars.

Så i dag var jeg innom Stereofil og Hifiklubben og fikk høre på litt ulike løsninger. Det jeg fikk høre på Highfiklubben imponerte ikke. Men på Stereofil fikk jeg se en surroundforsterker som var spesielt lav, så den passer hånd i hanske inn i mitt stereomøbel. Dette var Marantz NR 1501. Denne er ganske ny, og jeg klarer ikke å finne mye entusiasme for den på avforum. Selv vet jeg ikke helt hva jeg skal se etter. Det blir bare helt overfladisk, bra at den har 4 HDMI inn og synd at den bare yter 50W pr høyttaler. Det kan nevnes at jeg tidligere har sniffet på H/K AVR 255, men denne har jeg ikke fysisk plass til.

Av høyttalere fikk jeg høre Tannoy Revolution DC4. Disse er små og brukes nok av mange som bakhøyttalere. Men de lød godt med musikk, bedre enn de jeg har nå.. Så jeg tenker å ha et par av disse og en matchende senter (DC4 LCR), samt en sub i samme serie (Sub 1001). For bakhøyttalere har jeg et plasseringsproblem, så der trenger jeg noe som er lett å bare skru rett i veggen. De hadde noen som passet som heter Mirage MX. Spesielt med disse er at de sprer lyden på en spesiell måte.

Ok, hvis jeg flytter til et større sted og vil ha mer power, så tenker jeg å flytte disse DC4 bak og skaffe noen nye i front som kan være enten de samme eller DC4 T, som er større, gulvstående.

Jeg er litt interessert i å høre hva noen av dere eksperter synes om dette opplegget? Passer disse delene godt sammen? Spesielt interessert i om Marantz og Tannoy passer. Det mente i alle fall selgeren.

Helt til slutt kan jeg ta med prisene på de ulike delene:

5000,- Marantz NR 1501
4000,- Tannoy Revolution DC4 (x2)
3500,- Tannoy DC4 LCR - senter
4000,- Tannoy Sub 1001
2500,- Mirage MX (x2) - bak

Dette er høyttalere for 14 000 og 5000 for forsterkeren. I øvre grense for hva jeg kan tenke meg, og kabler kommer i tillegg. Hva trenger jeg der?

Takk for at du gadd å lese alt dette