Skjer avkoding av f.eks Dolby Digital 5.1 kun i spilleren?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Newcomer darkzun sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Skjer avkoding av f.eks Dolby Digital 5.1 kun i spilleren?

Kanskje litt flaut å lure på dette etter så mange år med AV interesse, men here goes! Kan jo bruke mitt tilfelle som eksempel med en Yamaha RX-V1900 og Philips BD-9500 HDMI -> HDMI

Jeg går vel egentlig ut i fra at det kun blir gjort i spilleren, men kan jo ikke gå rundt å lure på slikt heller. Hva med ukomprimert lyd? Er det slik at f.eks True HD sendes direkte gjennom BD spilleren, og lar forsterkeren gjøre hele jobben med avkoding? Er det da riktig forstått at ukomprimert lyd ikke bruker noe codec, og trenger derfor ikke bruke noe codec i spilleren? Gjelder dette bare HDMI 1.3?

Annen ting:
    Det er vel ingen garanti at lyden faktisk er i f.eks ekte Dolby Digital (DD), selv om forsterkeren viser DD ikonet på forsterkeren? Står det på baksiden av en film at det er DD er det jo greit, men jeg kan jo f.eks sette på en stereofilm på pc'n og bruke et AC3 codec som mikser og trikser og deretter sende lyden til forsterkeren og få DD ikonet opp. Dette vil jo ikke si at jeg får riktig lyd på denne filmen....så da...noen som skjønner hva jeg mener? Kanskje tråden kan komme i gang, så kanskje oppklares noe av det jeg lurer på etterhvert....ikke alt som er så lett å formulere:P

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Filmer kan ha forskjellig lydspor, det velger du før du ser filmen. Velger du ikke lyd har de fleste et standard valg av lydspor, DD er det vel som regel.
    Avhengig av innstillingen i Blu-Ray spilleren kan signalet da dekodes i spilleren og sendes som enten dekodet eller ikke dekodet via hdmi, eller dekodet via de analoge utgange til forsterkeren.
    Sendes signalet ikke dekodet er det receiveren der dekoder signalet.
    AC3 er det samme som Dolby Digital.
    Hjemmekino.no - Guide - Blu-Ray - Lydsystemer
    Hjemmekino.no - Guide -

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •