FLAC vs WAV - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 83

Tråd: FLAC vs WAV

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Hvis du baserte deg på kunnskap og ikke tullete fordommer, ville du visst at Apple i utgangspunktet benytter åpne standarder.

'Native' format for iTunes er AAC, som ikke er et spesifikt Apple-format, men også bl.a. er grunnlaget for DAB+. Programmet (og dermed iPod) støtter også en rekke andre formater -- og systemet er åpent for at nye kan føyes til med plug-ins.

Grunnen til at Apple har fått rykte på seg for å være 'vanskelig' med lydfiler, er at innholdsleverandørene (plate- og filmselskaper) i utgangspunktet krevde streng kopibeskyttelse for å gi Apple rettighetene til å selge filene billig.

Siden Apple nå har fått samme betingelser som andre som selger musikk online, er det ikke lenger kopisperre på iTunes-materiale. Og selv om noen plateselskaper igjen skulle kreve kopisperre på nytt materiale for salg, vil dette naturligvis ikke ha tilbakevirkende kraft, eller påvirke filer man ripper selv fra CD.

Hvorvidt man satser på FLAC eller ALAC, blir utelukkende et spørsmål om hvilket utstyr man bruker: Det finnes ikke utstyr som støtter alt, og kombinasjon av en mediestreamer og en NAS med ulik støtte, kan redusere antallet gangbare formater ytterligere.

Personlig ripper jeg til WAV/AIFF om jeg ikke har en CD som back-up. Men også med WAV kan man, som med FLAC og ALAC, komme opp i inkompatibilitetsproblemer, om man ikke matcher utstyret riktig.
    Der fikk vi et appletroll inn ja, på høy tid

For å gjøre noe veldig klart, AAC er en åpen standard, den er designet for å være etterfølgeren til MP3, og den gjør jobben sin greit nok. AAC er ikke problemet. Problemet er ALAC, apple lossless, som IKKE er en åpen standard. ALAC har dog blitt reverse-engineered så man har andre åpne dekodere, men det betyr ikke at apple kan komme med endringer i formatet. Vel og merke er ikke apple like ille på vendor-lockin som sony har prøvd (med ATRAC, minidisc, UMD osv), men trenden er likevel klar. All den tid FLAC er en åpen standard ser jeg overhodet ingen grunn til å vurdere noe annet. Jeg ser også at Svirre nevner mediamonkey, som løser problematikken for de "stakkarene" som har iphone ( )

Edit: Forklar meg gjerne i hvilke tilfeller WAV fører til problemer, det er isåfall nyheter for meg...

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wibla
    For å gjøre noe veldig klart, AAC er en åpen standard, den er designet for å være etterfølgeren til MP3, og den gjør jobben sin greit nok. AAC er ikke problemet. Problemet er ALAC, apple lossless, som IKKE er en åpen standard. ALAC har dog blitt reverse-engineered så man har andre åpne dekodere, men det betyr ikke at apple kan komme med endringer i formatet.
    Den mest åpenbare årsaken til at Apple satset på ALAC og ikke FLAC, er den jeg nevnte sist, at plateselskapene krevde kopisperre for å gi Apple rettigheter til online-salg.

Apple nekter såvidt meg bekjent ingen å støtte ALAC. Formatet kan bl.a. spilles på Linns systemer. Apple nekter heller ingen å utvikle FLAC-støtte til QuickTime, og dermed iTunes -- det er bare ingen som har laget noen god løsning ennå.

All den tid FLAC er en åpen standard ser jeg overhodet ingen grunn til å vurdere noe annet.
    Grunnen er enkel: Mange spillere, streamere, og kombinasjoner av streamere og NASer støtter ikke FLAC. Noen av disse løsningene støtter ALAC.

Om jeg har begge muligheter åpne velger jeg ALAC, fordi programvare beregnet på FLAC oftest er ren nerdemat, som krever tid til teknisk fikling -- tid jeg selv, i alle fall, heller vil bruke på å høre musikk.

Forklar meg gjerne i hvilke tilfeller WAV fører til problemer, det er isåfall nyheter for meg...
    Det er bare å sammenligne spesifikasjonene for mediastreamere og nettverksdisker. Matcher du feil, risikerer du faktisk å bli sittende med MP3 som eneste mulige format...

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den mest åpenbare årsaken til at Apple satset på ALAC og ikke FLAC, er den jeg nevnte sist, at plateselskapene krevde kopisperre for å gi Apple rettigheter til online-salg.

Apple nekter såvidt meg bekjent ingen å støtte ALAC. Formatet kan bl.a. spilles på Linns systemer. Apple nekter heller ingen å utvikle FLAC-støtte til QuickTime, og dermed iTunes -- det er bare ingen som har laget noen god løsning ennå.
    Forskjellen er at mens FLAC-standarden er åpen, så er ALAC-standarden per def ikke åpen, dette utgjør en viktig forskjell for endel av oss som liker åpne standarder og muligheten til å kunne fortsette å støtte filformater over lang tid.
    Grunnen er enkel: Mange spillere, streamere, og kombinasjoner av streamere og NASer støtter ikke FLAC. Noen av disse løsningene støtter ALAC.
    Dette høres noe rart ut for meg. Hvilke mediestreamere klarer ikke å ta FLAC? Jeg ser at både PCH og Squeezebox spiser FLAC uten problemer, og såfremt man bruker SMB/CIFS for tilgang til NAS så bør ikke NAS-boksen være en faktor.
    Om jeg har begge muligheter åpne velger jeg ALAC, fordi programvare beregnet på FLAC oftest er ren nerdemat, som krever tid til teknisk fikling -- tid jeg selv, i alle fall, heller vil bruke på å høre musikk.
    Tull og fjas. Det tar meg 5 minutter å installere støtte for FLAC i WinXP, og da fungerer det i samtlige programmer jeg bruker for å spille av musikk. Hvorvidt det er like problemfritt på mac aner jeg ikke, men det burde virkelig være det, eller er ikke mac like brukervennlig som alle skal ha det til?
    Det er bare å sammenligne spesifikasjonene for mediastreamere og nettverksdisker. Matcher du feil, risikerer du faktisk å bli sittende med MP3 som eneste mulige format...
    Dette må du nok legge frem litt bevis for gitt, for bogon-meteret mitt gikk i peak da jeg leste dette.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dette var rart...
    Nå har jeg sjekket nesten samtlige av multimediaspillerene som Komplett selger, og de selger ganske mange forskjellige typer, og samtlige støttet FLAC bortsett fra Apple sin egen Apple TV og Linksys sin mediaspiller.
    Vel vel........

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nettopp. Og all den tid disse mediaspillerne gjerne bruker SMB/CIFS for tilgang til nettverksdisker så er det overhodet ikke noe problem i å få spilt av noe filformat så lenge avspilleren støtter det.

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ..Jeg fatter og begriper ikke hva som er vanskelig med å kun forholde seg til åpne formater. mp3 for komprimert lyd, FLAC for lossless. digitale musikkdibbedutter som ikke støtter det begynner enten med en liten i eller så er de ubrukelige. eller, det mest korrekte ville vært å kun si de er ubrukelige.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, bruk FLAC, ferdig butikk. Åpent kildeformat, støttes av "alt" og er tapsfritt.

Kan enkelt nedkonverteres til MP3 eller WMA hvis du ønsker å spille det av i bilen eller på en mediaplayer.

Eventuelt hvis man ikke er paranoid kan man rippe til 320kbps MP3, du hører ikke forskjell likevel
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Svirre
    Når det gjelder kombinasjonen iPhone og et musikkbibliotek bestående av FLAC finnes det en enkel løsning på det problemet: MediaMonkey. Hele mitt musikkbibliotek består av FLAC, men på min iPhone ser jeg ikke vitsen med tapsfrie formater så der ønsker jeg å bruke V0 mp3-filer.
    Dette er min løsning, også. MMonkey konverterer FLAC til mp3 og synkroniserer mine sanger "on the fly". Trenger ikke mellomlagring.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Eventuelt hvis man ikke er paranoid kan man rippe til 320kbps MP3, du hører ikke forskjell likevel
    Paranoid eller ikke - hva er poenget med å rippe til mp3? Hvis jeg ikke husker helt feil, så bruker et album i FLAC harddiskplass til en verdi av 18 øre, mens 320kbps mp3 klarer seg med 11 øre. Etter å ha rippa 1000 CDer har du altså spart plass for 70 kroner. Akkurat nok til å kjøpe én ekstra CD på tilbud.

Hva er da hensikten med å bruke mp3?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare for morro skyld, hvordan har du beregnet kostnaden i øre per album?

Jeg vil anbefale å speile musikksamlingen over to disker om mulig, så har man en sikkerhetskopi om noe skulle gå galt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor lager ikke plateselskapene et super-format, men super-oppløsning ved å ta i bruk blu-ray til musikk. Hver sang ville blitt ca 1 gb...
    Da hadde de fått bukt med mye ulovlig nedlasting også...

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor lang nedlastingstid blir det for et album?
    Du kan kjøpe musikk i 24/96 Master f.eks. fra Linn....

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En liten korreksjon her:

mp3 er ikke et åpent format. Det betales millioner i lisenskostnader av utstyrsprodusentene.
    Et anbefalt åpent komprimert format som også er bedre enn mp3 er ogg. Dessverre brukes dette lite i dag, men spotify er et hederlig unntak.

Så om man vil være helt "åpen" så er det FLAC på lossless og Ogg på komprimert som gjelder.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare for morro skyld, hvordan har du beregnet kostnaden i øre per album?
    Ikke så veldig avansert. Jeg tok prisen på en 1,5TB-disk, og gjorde et omtrentlig anslag på hvor mange album man bør få plass til på en slik disk. Jeg antar at gjennomsnitts-CDen er på ca. 60 minutter, og at man i snitt får komprimert filen til 60% av størrelsen. Da vil et album i snitt bli på ca. 360MB. Da bør du få plass til 4166 album på en 1,5TB disk. Disken koster 720,- og 720/4166 er 17,3 øre.

Jeg vil anbefale å speile musikksamlingen over to disker om mulig, så har man en sikkerhetskopi om noe skulle gå galt.
    Det er absolutt lurt, ja. I tillegg er det ikke dumt med en ekstra backup som oppbevares utenfor huset, så er man helt sikker på at man ikke mister data.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mp3 er åpent nok til at man kan være rimelig (99+%) sikker på at man alltid vil få spilt av filene, det er det som teller for meg hvertfall...

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    et annet alternativ er jo å investere 99kr/mnd i spotify, så vil man nok oppdage at det aller meste av musikken man eier allerede er der, så da holder det jo å rippe favorittalbumene (pluss de som eventuelt ikke er på spotify) til FLAC om man veldig gjerne vil det, og ta resten fra spotify, så sparer man endel jobb.

Ang hvorfor man skal rippe til MP3 - nei, man må gjerne rippe til FLAC, men hvis man ønsker å ta musikken over til bil/mediaspillere eller lignende som ikke støtter FLAC / man har begrenset plass så sparer man jo tid ved at samlingen allerede ligger i mp3, da slipper man re-encode det.
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ang hvorfor man skal rippe til MP3 - nei, man må gjerne rippe til FLAC, men hvis man ønsker å ta musikken over til bil/mediaspillere eller lignende som ikke støtter FLAC / man har begrenset plass
    Joda, det er riktig, men dette er strengt tatt et forbigående problem. Lagring blir billigere og billigere og det er nok ikke lenge til man får plass til hele musikksamlingen i FLAC på et kvadratcentimeter stort minnekort.

Inntil videre er det vel ingen krise om man må klare seg med å bare ha 400 album i lomma når man er på tur. (Er det lov å si "den gang jeg var ung" nå? Da jeg dro på interrail, måtte jeg nøye meg med en CD-mappe med 20 CDer, så da får folk jaggu klare seg med 400 album i dag )

så sparer man jo tid ved at samlingen allerede ligger i mp3, da slipper man re-encode det.
    Reencoding til mp3 kan automatiseres. Om det så tar to uker å konvertere FLAC-filene til mp3, gjør det meg ingen ting, så lenge jeg slipper å sitte ved PCen og passe på.

Det er selve rippingen som krever tid, og det er denne jobben man absolutt vil unngå å gjøre to ganger.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel.....måten jeg kommer til å gjøre det på er å ripper mine 1400 CD'er til FLAC format og når jeg skal ha det på min Iphone eller i bilen hvor jeg bruker en minnebrikke med mp3 filer så vil jeg gå inn i mitt FLAC bibliotek og plukke ut de låtene jeg vil ha med meg denne gangen, sette de inn i en playlist og la en batch konnverterer konvertere de...gjerne over natten om jeg ikke vil at PC'en skal ta ressurser fra konverteringen eller bare la den gå i bakgrunnen mens jeg jobber med noe annet.

For meg er dette ikke noe stort problem.....heller det enn å angre på noe i ettertid.

Er i gang...har tatt 120 av mine 1400 CD'er så det er litt igjen kan du si :-)
    Har bestilt en 4 slot NAS som skal bestykkes med 2 TB disker så da får jeg plass nok til musikk, filmer og foto.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir sikkert bra. Jeg gleder meg til vi har integrerte spotifylignende tjenester i alle biler og mobiler, samt naturligvis i sitt internett-tilknyttede stereoanlegg. Da forsvinner hele problematikken

Vi er jo et stykke på vei.

Spotify streames til squeezeboxen hjemme, og på vei opp til hytta før nyttår koblet jeg mobil med spotify til minijackinngangen i bilen, og hørte spotify i bilen hele veien opp. Genialt. Gjenstår bare å få interfacet opp på displayet/kontrollene i bilen
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir sikkert bra. Jeg gleder meg til vi har integrerte spotifylignende tjenester i alle biler og mobiler, samt naturligvis i sitt internett-tilknyttede stereoanlegg. Da forsvinner hele problematikken

Vi er jo et stykke på vei.

Spotify streames til squeezeboxen hjemme, og på vei opp til hytta før nyttår koblet jeg mobil med spotify til minijackinngangen i bilen, og hørte spotify i bilen hele veien opp. Genialt. Gjenstår bare å få interfacet opp på displayet/kontrollene i bilen
    Alle bruker Spotify her i huset.....utenom meg...hehehe
    Jeg liker å ha et cover :-)...enn så lenge.
    CD'ene skal bare bort fra stua så derfor vil jeg ha musikken litt lettere tilgjengelig.
    Og....selv om jeg hører på dagens hits så kjøper jeg også CD'er med artister som Knut Reiersrud, Bjørn Berge, Gino Vannelli, The Fabulous Thunderbirds osv...og er vel usikker på om de er på Spotify.,..

Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •