FLAC vs WAV - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 83

Tråd: FLAC vs WAV

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av trondmm
    Hvis man bruker matroska (.mka) kan du bruke flac-format og lagre .cue-filen i fila. Du får dermed en fil pr. cd og all metadata du ønsker i fila. Coverbilde kan også lagres i .mka-filen. Jeg er dessverre ikke sikker på hvor god støtte det er for .mka i diverse avspillere.
    Hva er fordelen med å muxe et album sammen i en fil? Da kan man ikke lenger enkelt plukke ut en og en sang, og man kan ikke lenger kan konvertere det til et lettere format uten å demuxe først.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Penge58
    Jeg ser jo fort at dersom jeg bruker VAW format på CD'ene og også ripper alle DVD'er så trenger jeg nesten 8 TB
    Som nevnt i min forrige post, så gjør du nok noe feil i CD-rippingen. I snitt bør du ikke trenge mer enn ca. 5-600 MB pr. CD, så for 1400 plater skal det holde med 840GB. For DVDene skal du få plass til 140 plater pr. 1,5TB-disk, så disse vil ta i overkant av 3TB. Du bør altså få plass til alt med 3 1,5TB-disker, men jeg ville kjøpt 4, så har du litt plass til å vokse.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Hva er fordelen med å muxe et album sammen i en fil? Da kan man ikke lenger enkelt plukke ut en og en sang, og man kan ikke lenger kan konvertere det til et lettere format uten å demuxe først.
    Tja, den største fordelen er vel gapless avspilling og at det er enklere å håndtere en stor fil enn mange små.

Men, til syvende og sist kommer det nok mest an på avspilleren. Hvis den klarer å indeksere sangene individuelt, så er alt bra. Hvis den ikke klarer det, kan det egentlig være det samme.

Newcomer catsby sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    299
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "loss-less" må da vel være i forhold til kildematrialet ?
    Ellers har det jo ikke noen mening....

Man må sample med dobbel hastighet (frekvens) av den frekvensen man skal sample.
    Altså 22 kHz bør samples med minimum 44.000 sample.
    De fleste formater har en såkalt dynamisk sampling slik at samplehastigheten tilpasses frekvensen, for å kunne få filer som er minst mulig, mens FLAC i følge WIKI har fast sample hastighet....nettopp for å unngå unøyaktighetene i disse dynamiske sample logaritmene.
    Lossless beskriver forholdet til kildematerialet, ja. Jeg prøvde bare å illustrere et scenario der det kunne skje noe feil, slik som dette under:

FLAC vs WAV-ex-png

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trondmm
    Som nevnt i min forrige post, så gjør du nok noe feil i CD-rippingen. I snitt bør du ikke trenge mer enn ca. 5-600 MB pr. CD, så for 1400 plater skal det holde med 840GB. For DVDene skal du få plass til 140 plater pr. 1,5TB-disk, så disse vil ta i overkant av 3TB. Du bør altså få plass til alt med 3 1,5TB-disker, men jeg ville kjøpt 4, så har du litt plass til å vokse.

Ja du hadde nok rett i det...
    Rippet samme CD med Windows Mediaplayer til WAV format og endte opp på rundt 600 MB.
    Er nok bare å dumpe det andre programmet jeg brukte da....

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Eac

jeg driver også å ripper cd samlingen.bruker eac.Eac ripper først til wav,og bruker deretter et eksternt program til å pakke filene til flac.blir ca 60 % av størrelsen til wav.Når jeg skal brenne til cd skjer det motsatte.Filene blir pakket opp til wav,og brent ut(avhengig av brenneprogram).eneste jeg er usikker på er om kvaliteten på cd rom er bra nok.sliter med slitte cd,r.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bare min erfaring med valg av lydformat

Siden du står på trappen til å velge format for cd-samlingen din, tenkte jeg å fortelle om min erfaring og masse ekstrajobb som kunne vært unngått om jeg hadde valgt riktig med en gang.

Kjører en lignende løsning som deg med filserver. Streamer gjennom både MacMini, Windows laptop og Pinell radio. Til dette var FLAC-formatet utmerket.

Problemet dukket opp når jeg kjøpte meg iPhone og ønsket å bruke den som portabel musikkavspiller. iPhone støtter IKKE FLAC og jeg stod da mellom valget å konvertere FLAC-filene til noe spiselig for iPhone permanent eller ha dobbelt opp liggende på serveren, noe som også lager krøll for iTunes som jeg MÅ (Apple-tvang) bruke med iPhone.

Valgte å konvertere alle FLAC-filene til Apple Lossless (m4a) og tilpasse taggingen til alle filer sånn at det fungerer perfekt i iTunes. Mildt sagt mange timers jobb, spesielt taggingen som ikke hadde vært så nøye med tidligere, da musikksamlingen min er omtrent på størrelse med din.

Poenget er altså at dersom du har planer om å ta med deg musikken bærbart med en iPhone eller iPod, enten nå eller i fremtiden, vil jeg anbefale deg å gå for Apple Lossless format med en gang.

Har brukt dbpoweramp music converter (installerte Apple Lossless codec) til å konvertere filene til Apple Lossless og MediaMonkey til å ordne med taggingen av filene.

Lykke til

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alterego
    Siden du står på trappen til å velge format for cd-samlingen din, tenkte jeg å fortelle om min erfaring og masse ekstrajobb som kunne vært unngått om jeg hadde valgt riktig med en gang.

Kjører en lignende løsning som deg med filserver. Streamer gjennom både MacMini, Windows laptop og Pinell radio. Til dette var FLAC-formatet utmerket.

Problemet dukket opp når jeg kjøpte meg iPhone og ønsket å bruke den som portabel musikkavspiller. iPhone støtter IKKE FLAC og jeg stod da mellom valget å konvertere FLAC-filene til noe spiselig for iPhone permanent eller ha dobbelt opp liggende på serveren, noe som også lager krøll for iTunes som jeg MÅ (Apple-tvang) bruke med iPhone.

Valgte å konvertere alle FLAC-filene til Apple Lossless (m4a) og tilpasse taggingen til alle filer sånn at det fungerer perfekt i iTunes. Mildt sagt mange timers jobb, spesielt taggingen som ikke hadde vært så nøye med tidligere, da musikksamlingen min er omtrent på størrelse med din.

Poenget er altså at dersom du har planer om å ta med deg musikken bærbart med en iPhone eller iPod, enten nå eller i fremtiden, vil jeg anbefale deg å gå for Apple Lossless format med en gang.

Har brukt dbpoweramp music converter (installerte Apple Lossless codec) til å konvertere filene til Apple Lossless og MediaMonkey til å ordne med taggingen av filene.

Lykke til

Hei,

Ja det var noe å tenke på...
    Jeg har Iphone og skal selvfølgelig legge noe av musikken over på den.
    Pr i dag har jeg rippet til mp4 fra CD og har derfor et lite lager i Itunes med låter fra CD'ene i mp4 format.
    Jeg bruker Musicbox versjon 8 på min Popcorn Hour og den støtter heldigvis også m4a så kanskje det hadde vært noe å gå for ja...det får jeg teste ut.
    Men er det et like godt format "loss less" som FLAC ?
    De ser ut til at FLAC er et format som er annerkjent blant musikkfreakere...

Jeg skal sjekke det ut,.
    Takk for tipset...virkelig. !!!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men er det et like godt format "loss less" som FLAC ?
    FLAC regnes vel som et mer fleksibelt format dersom du senere skal convertere til andre format eller brenne til CD. Men hvorfor skal du det?

Siden du har iPhone anbefaler jeg deg å kjøpe TomTom's nye bilholder/GPS for iPhone og koble den til stereo'en i bilen. Da er det helt uaktuelt å tenke på CD'er lenger

For meg ble det avgjørende at musikken kan spilles på alle mine enheter med topp lydkvalitet. Lydkvalitetsmessig står altså ikke Apple Lossless tilbake for FLAC.

Glemte å nevne det i forrige post: Størrelsen på filene når jeg konverterte fra FLAC til Apple Lossless ble omtrent nøyaktig like store.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B
    Jeg siterer fra nicket nb i en tråd om FLAC på Hifisentralen:

Tenk deg at du har følgende tekstreng: AAAAAAAAAABBBBBBBBBB (dvs 10 a-er og 10 b-er). Dette kan f.eks lagres på følgende to måter:

1) AAAAAAAAAABBBBBBBBBB (20 tegn)
    2) 10A10B (6 tegn)

Dersom filformatet er spesifisert slik at et eventuelt tall før bokstav forteller hvor mange ganger bokstaven skal gentas, så er informasjonen i de to filene lik, men datamengen er redusert mye i tilfelle 2).

Ingen endrig i imformasjonen, det er 10 A-er etterfulgt av 10 b-er i begge tilfellene)

Link til hele innlegget og til tråden: Ripping til flac - hvilken kvalitet?

Eksemplet viser at 6 tegn kan inneholde like mye og like eksakt informasjon som 20 tegn - d.v.s. at behovet for lagringsplass i dette tilfellet reduseres til ca. 1/3.

Jeg har selv rippet over 500 CDer til FLAC - og har aldri opplevd noen problemer.
    Veldig bra forklaring:-D

Kom til å tenke på at vi da skulle hatt mange flere tegn enn alfabetet. Dersom man kunne lese ab som ett enkelt tegn, bcfrt som ett enkelt tegn, osv.... så ville man vel fått mye mer plass tilgjengelig. Men da måtte man vel ha innretninger som kunne lese alle tegnene. (Det ville vel blitt milliarder på milliarder ulike tegn)

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    FLAC regnes vel som et mer fleksibelt format dersom du senere skal convertere til andre format eller brenne til CD. Men hvorfor skal du det?

Siden du har iPhone anbefaler jeg deg å kjøpe TomTom's nye bilholder/GPS for iPhone og koble den til stereo'en i bilen. Da er det helt uaktuelt å tenke på CD'er lenger

For meg ble det avgjørende at musikken kan spilles på alle mine enheter med topp lydkvalitet. Lydkvalitetsmessig står altså ikke Apple Lossless tilbake for FLAC.

Glemte å nevne det i forrige post: Størrelsen på filene når jeg konverterte fra FLAC til Apple Lossless ble omtrent nøyaktig like store.

Kan jeg konvertere m4a til mp3 ?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det er meget enkelt. Programmet Mediamonkey, feks.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det går fint. Kan bruke bla. dbpoweramp programmet til det også.

Men hvorfor tenker du å konvertere til mp3?

Eneste argumentet for å konvertere til mp3 må etter det jeg kan se være at det tar mindre plass på bærbare enheter som har begrenset plass.
    Selv ser jeg for meg en harddiskløsning i bilen etterhvert, som kan automatisk synkronisere utvalgte filer mot filserveren når den er innen rekkevidde (blåtann eller wifi). Kjenner ikke til noen slike out-of-the-box løsninger nå, men regner med at det kommer slike løsninger i nær fremtid.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det går fint. Kan bruke bla. dbpoweramp programmet til det også.

Men hvorfor tenker du å konvertere til mp3?

Eneste argumentet for å konvertere til mp3 må etter det jeg kan se være at det tar mindre plass på bærbare enheter som har begrenset plass.
    Selv ser jeg for meg en harddiskløsning i bilen etterhvert, som kan automatisk synkronisere utvalgte filer mot filserveren når den er innen rekkevidde (blåtann eller wifi). Kjenner ikke til noen slike out-of-the-box løsninger nå, men regner med at det kommer slike løsninger i nær fremtid.
    Jo fordi det ikke er alle her i huset som har Iphone eller Ipod :-)
    Noen har vanlig MP3 spiller og tanken med å legge alt på HDD nå er at både film og musikk skal ligge der fritt tilgjengelig og også kunne streames til alle her i huset dersom de ønsker det....og at de også kan legge det på sin MP3 spiller.
    Dessuten har jeg MP3 spiller i bilen og selv om TomTom holderen virker fristende så har jeg akkurat kjøpt ny holder til Iphonen som kostet f... over 700 spenn og har ikke tenkt å bytte ut den nå bare fordi jeg pakker bort CD samlingen og sitter igjen med m4a filer :-) Derfor vil jeg noen ganger trenge å konvertere til MP3

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor åpent er apple lossless-formatet? Hva tilsier at ikke apple kan lage noe faenskap med filene via itunes senere? slike ting gjør meg skeptisk, men så er jeg noe så rart som anti-apple, av diverse årsaker... :P

Forøvrig ville jeg rippet cdene til FLAC (2ch/stereo, 16bit, 44.1kHz), og heller konvertert det som trengs til mp3 via for eksempel foobar2000 og lame-encoderen.

Jeg pleier å bruke V0 innstillingene i for å konvertere fra FLAC til mp3 i lame, noe som gir meget god lydkvalitet til å være mp3, og mer enn akseptabelt for bruk i bil (8GB usb-stick koblet til en Pio 7900UB spiller) eller i mp3spilleren (sandisk 260-sak)

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wibla
    Hvor åpent er apple lossless-formatet? Hva tilsier at ikke apple kan lage noe faenskap med filene via itunes senere? slike ting gjør meg skeptisk, men så er jeg noe så rart som anti-apple, av diverse årsaker... :P

Forøvrig ville jeg rippet cdene til FLAC (2ch/stereo, 16bit, 44.1kHz), og heller konvertert det som trengs til mp3 via for eksempel foobar2000 og lame-encoderen.

Jeg pleier å bruke V0 innstillingene, som gir meget god lydkvalitet, og mer enn akseptabelt for bruk i bil (8GB usb-stick koblet til en Pio 7900UB spiller) eller i mp3spilleren (sandisk 260-sak)

Det hele er jo snakk om hvor komfortabelt man ønkser å ha det.
    Pr. i dag har jeg plukket ut de CD'ene jeg ønsker å ha på min Iphone og latt Itunes rippe de inn i biblioteket. Om jeg legger de som FLAC må jeg bare bruke et program for å konvertere fra FLAC til m4a eller acc og legge de rett inn i Itunes.
    Omtrent samme jobben som jeg gjør i dag med CD ripping.

Det er mange hensyn å ta ja.....

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg pleier å bruke V0 innstillingene i for å konvertere fra FLAC til mp3 i lame, noe som gir meget god lydkvalitet til å være mp3, og mer enn akseptabelt for bruk i bil (8GB usb-stick koblet til en Pio 7900UB spiller) eller i mp3spilleren (sandisk 260-sak)
    Jeg har SDHC innstikk på CD spilleren i bilen og kan kjøre batch konvertering fra flac til MP3 av de låtene jeg vil ha med meg så det er ikke store jobben egentlig.
    Går av seg selv det der....

Newcomer Svirre sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder kombinasjonen iPhone og et musikkbibliotek bestående av FLAC finnes det en enkel løsning på det problemet: MediaMonkey. Hele mitt musikkbibliotek består av FLAC, men på min iPhone ser jeg ikke vitsen med tapsfrie formater så der ønsker jeg å bruke V0 mp3-filer. I MediaMonkey så kan man sette opp programmet slik at om man prøver å overføre FLAC filer til en iPhone, så konverterer MM automatisk filene til f. eks. V0 før de overføres. Enkelt og greit.

Om man bruker MediaMonkey som avspiller så finnes det forøvrig et genialt program som heter MonkeyTunes som gjør at man kan bruke Apples suverene Remote App til å kontrollere MM sitt musikkbibliotek.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor åpent er apple lossless-formatet? Hva tilsier at ikke apple kan lage noe faenskap med filene via itunes senere? slike ting gjør meg skeptisk, men så er jeg noe så rart som anti-apple, av diverse årsaker...
    Hvis du baserte deg på kunnskap og ikke tullete fordommer, ville du visst at Apple i utgangspunktet benytter åpne standarder.

'Native' format for iTunes er AAC, som ikke er et spesifikt Apple-format, men også bl.a. er grunnlaget for DAB+. Programmet (og dermed iPod) støtter også en rekke andre formater -- og systemet er åpent for at nye kan føyes til med plug-ins.

Grunnen til at Apple har fått rykte på seg for å være 'vanskelig' med lydfiler, er at innholdsleverandørene (plate- og filmselskaper) i utgangspunktet krevde streng kopibeskyttelse for å gi Apple rettighetene til å selge filene billig.

Siden Apple nå har fått samme betingelser som andre som selger musikk online, er det ikke lenger kopisperre på iTunes-materiale. Og selv om noen plateselskaper igjen skulle kreve kopisperre på nytt materiale for salg, vil dette naturligvis ikke ha tilbakevirkende kraft, eller påvirke filer man ripper selv fra CD.

Hvorvidt man satser på FLAC eller ALAC, blir utelukkende et spørsmål om hvilket utstyr man bruker: Det finnes ikke utstyr som støtter alt, og kombinasjon av en mediestreamer og en NAS med ulik støtte, kan redusere antallet gangbare formater ytterligere.

Personlig ripper jeg til WAV/AIFF om jeg ikke har en CD som back-up. Men også med WAV kan man, som med FLAC og ALAC, komme opp i inkompatibilitetsproblemer, om man ikke matcher utstyret riktig.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men EN ting er ihvertfall sikker.....dBpoweramp er et råbra program for ripping og editering av tags.

Takk for tipset....blir mitt rippeprogram framover :-)

Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •