Bruker vi elektronikk til å dekke over andre problemer i anlegget?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bruker vi elektronikk til å dekke over andre problemer i anlegget?

Er det slik vi i stor grad leter etter elektronikk til å rette på frekvensgangen i anlegget vårt? Er det utslagsgivende hvordan akustikken er i rommet når vi velger elektronikk?

Var det slik at dersom vi hadde en jevnere frekvensrespons og bedre akustikk, så ville man i større grad foretrekke elektronikk med minst mulig egenlyd (transparent)?
    Jobber med akustikk og høyttalerutvikling

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Er det slik vi i stor grad leter etter elektronikk til å rette på frekvensgangen i anlegget vårt?
    Hvor stor er egentlig variasjonene i frekvensrespons på moderne elektronikk?

Er det først og fremst frekvensresponsen som representerer et produkts lydsignatur?

Noen tester/målinger fra Stereophile burde kanskje et stykke på vei gi noen svar.

Er det utslagsgivende hvordan akustikken er i rommet når vi velger elektronikk?
    Matching? Ja.

Var det slik at dersom vi hadde en jevnere frekvensrespons og bedre akustikk, så ville man i større grad foretrekke elektronikk med minst mulig egenlyd (transparent)?
    Så lenge en ikke har muligheten til å elektronisk styre target mot ønskede preferanser, tror jeg elektronikk i stor grad fortsatt vil bli brukt av entusiaster til å tweake lyden.

Men jeg tror også om man har full kontroll over signalbehandlingen, så er det ingen andre grunner til å gå for noe annet enn transparent/nøytral elektronikk. Så var det dette med å få full kontroll. Krever kokken sin det...

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis man regner høyttalere+rom som en del av "akustikken" og kilde+forsterker som en del av "elektronikken", har dette slått begge veier hos meg. Avhengig av om det var høna eller egget som var først på banen.

I det ene tilfellet hadde jeg "akustikken" på plass - nye høyttalere var allerede kjøpt inn - og da var det bare å innse at eksisterende elektronikk ikke spilte på lag med oppgraderingen min. Resultat: ny elektronikk som passet bedre til "akustikken" min, ble kjøpt inn.

På PCrommet mitt var utgangspunktet motsatt: der var "elektronikken" på plass i form av noe tiloversblevne greier som jeg hadde bestemt meg for å beholde. Da var det om å gjøre å finne et par høyttalere som spilte best mulig sammen med det jeg allerede hadde i det aktuelle rommet.

Selv i de tilfellene hvor jeg har vært med på å kjøpe hifi fra scratch, er det gjerne et utgangspunkt som styrer utviklingen. Det er DE høyttalerne man vil ha, eller DEN forsterkeren man faller for. Så får man ta det derfra.

Jeg tror likevel ikke at man kan trekke den konklusjonen at man generelt vil foretrekke en transparent elektronikk fremfor en mindre nøytral elektronikk, bare "akustikken" er på plass. Dette blir også et spørsmål om smak og behag her - som så ofte ellers. Mange foretrekker en farget lyd i en eller annen retning. Jeg liker den forholdsvis detaljerte og nøytrale klangen jeg har prøvd å få til hjemme hos meg - men jeg har mange hifi-venner som ville ha foretrukket en litt varmere innpakning på lyden. Men det spørs vel også litt hva slags musikk man liker, hvor høyt man pleier å spille etc. etc. Mine anlegg kan muligens oppfattes som vel skarpe på høyt volum, mens de oppfattes som mer lyttevennlige når jeg spiller litt lavere - slik jeg ofte gjør.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Hvor stor er egentlig variasjonene i frekvensrespons på moderne elektronikk?

Er det først og fremst frekvensresponsen som representerer et produkts lydsignatur?

Noen tester/målinger fra Stereophile burde kanskje et stykke på vei gi noen svar.
    Regnte med den ville komme. Variasjonene på moderne elektronikk er ikke enorm stor nei. Men sier forresten målinger noe om hvordan forsterkere opptrer under alle laster og alt om lydsignaturen?
    Selv om jeg synes forskjeller på elektronikk er små sammenlignet med annet, så tilhører jeg ikke de som ikke opplever ulikheter. Jeg synes forskjellen mellom f.eks en MacIntosh og ICE er tydelig og har absolutt betydning for sluttresultatet. På kilder er forskjellene mindre, men ikke direkte ubetydelige der heller.
    Matching? Ja.
    Matching i forhold til hva? Utelukkende til høyttalerne eller også til rommet? Vil et rom med harde refleksjoner og mye kort etterklangstid gjøre at man f.eks vil foretrekke elektronikk med mykhet og mørk/avrulling i toppen?

Så lenge en ikke har muligheten til å elektronisk styre target mot ønskede preferanser, tror jeg elektronikk i stor grad fortsatt vil bli brukt av entusiaster til å tweake lyden.

Men jeg tror også om man har full kontroll over signalbehandlingen, så er det ingen andre grunner til å gå for noe annet enn transparent/nøytral elektronikk. Så var det dette med å få full kontroll. Krever kokken sin det...
    Det er også det jeg stiller spørsmål ved, men jeg er langt ifra sikker.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B

I det ene tilfellet hadde jeg "akustikken" på plass - nye høyttalere var allerede kjøpt inn - og da var det bare å innse at eksisterende elektronikk ikke spilte på lag med oppgraderingen min. Resultat: ny elektronikk som passet bedre til "akustikken" min, ble kjøpt inn.
    Vet du 100% at akustikken var på plass? Det kan det vel være mange grader av. Hadde du gjort målinger av både frekvensgang, impulsrespons og etterklangstid? Man skal bruke ørene, men målinger sier enda mer. Så spiller våre referanser inn i stor grad. Det er ikke sikkert at en som jobber med akustikk ville ha erfart det samme som deg.

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det slik vi i stor grad leter etter elektronikk til å rette på frekvensgangen i anlegget vårt? Er det utslagsgivende hvordan akustikken er i rommet når vi velger elektronikk?

Bortsett fra den første timen med euforisk glede over noe nytt utstyr og effekten dette gir på psyken så innser man raskt at ny elektronikk ikke gir svaret på grunnleggende problemer med oppsett og akustikk. Så svaret er NEI dersom du har et bevisst forhold til dette.

MEN, det er mange som ikke har det sneveste begrep om hvordan et anlegg bør plasseres og settes opp og hvordan man skal få dette til å fungere i et rom, og her er det nok mange som rett og slett av ren uvitenhet tillegger elektronikk en større del av skylda enn den fortjener.

Men dette er altså i mangel av erfaring og kompetanse og ikke en logisk vurdering.

Men elektronikken har etter min erfaring stor effekt på lyden, men da på parametre som kontroll, oppløsning, stereoperspektiv og realisme, ikke på gjenklang, manglende bass osv.

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo slik at man i enkelte rom ikke har muligheten til å gjøre noe med akustikken på en måte alle i huset kan leve med - feks i en stue med kone og barn. Da må man benytte elektronikken. Har man dedikerte rom, da stiller alt seg annereldes.

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet du 100% at akustikken var på plass? Det kan det vel være mange grader av. Hadde du gjort målinger av både frekvensgang, impulsrespons og etterklangstid? Man skal bruke ørene, men målinger sier enda mer. Så spiller våre referanser inn i stor grad. Det er ikke sikkert at en som jobber med akustikk ville ha erfart det samme som deg.
    Ser poenget ditt - men med "på plass" mener jeg at jeg hadde en gitt og fastlåst rammebetingelse: et lytterom som jeg ikke hadde tenkt å gjøre noe med, et høyttalervalg som var gitt (de høyttalerne SKULLE jeg bare ha), en høyttalerplassering som var 110% fastlåst - ikke noe å dikkedere med kona om - sterkt begrenset plass til elektronikk, pluss en beslutning om at akustiske dempetiltak etc. etc. ikke var aktuelt. Kjøpte en equalizer - bare for å ha noe å leke med - men den var rett og slett umulig å plassere på en måte som passerte sjefens strenge blikk, så jeg solgte den igjen.

Altså en situasjon som jeg tror folk flest er godt vant med: noen ganger er det bare sånn det er, og så får man ta det derfra. Gjerne ved hjelp av målinger, hvis man føler for det. Det gjorde ikke jeg - jeg valgte bevisst å ta dette på gefühlen - og er fornøyd med resultatet. Ut fra omstendighetene og lommebokfaktor.

Som du er inne på: det er ikke sikkert at en som jobber med akustikk ville ha erfart det samme som meg - og det er ikke sikkert at verken han eller andre hifientusiaster ville ha likt det jeg har kommet frem til. Noen hifientusiaster gir seg riktignok ende over - mens andre er noe mer kritiske - jeg har opplevd begge deler. Men dette med godlyd er veldig subjektivt - og det som er godlyd for deg, er ikke nødvendigvis godlyd for meg - og omvendt.
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er et godt poeng i at elektronikk ikke løser dårlig frekvensgang og romproblemer og at ny elektronikk ikke har enorme skilnader. Men jeg tror det er forskjeller som kan slå ganske mye ut. Spesielt med forsterkere som ikke har kontroll i bassen og oppblåst bass. Det har jeg opplevd og da kan lett en slik forsterker foretrekkes hvis man har lite bass framfor en forsterker som gir kontrollert bunn.

Det er vel heller ingen tvil om en del elektronikk har en myk eller varm fremføring og noe også en klar avrulling i toppen. Hvor mange har ikke hørt folk som skifter fra transistor til rør nettopp p.g.a. av det.

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    MEN, det er mange som ikke har det sneveste begrep om hvordan et anlegg bør plasseres og settes opp og hvordan man skal få dette til å fungere i et rom, og her er det nok mange som rett og slett av ren uvitenhet tillegger elektronikk en større del av skylda enn den fortjener.
    Sikkert riktig at det finnes mange som ikke vet. Men det finnes jammen mange som utmerket godt vet hvordan de kunne tenkt seg å ha det, men som må nøye seg med det nestbeste. Når man ikke har rammebetingelser som tillater at man går løs på de fundamentale problemene, må man sluke noen kameler.

Gitt visse akustiske forutsetninger, må man gjøre så godt man kan. Og der er min erfaring at det er store forskjeller på elektronikk. Visse DACer og forsterkere har vist seg helt håpløse sammen med høyttalerne mine slik de står i stuen - noen har levert bare ull, mens andre igjen har vippet over til den ubehagelig skrikende siden. Det meste av dette utstyret har venner og kjente bidratt med på hyggelige lytteseanser - bare for at vi som hifi-entusiaster skulle ha anledning til å lytte og lære.

Elektronikk alene løser ikke de fundamentale problemene, men kan bidra til å redusere et problem eller - hvis man er heldig - i kombinasjon med et ellers godt oppsett å sette en prikk over i'en.

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har et håpeløst lytterum som sluker all form for bass. Samtidig liker jeg litt ekstra trøkk i området rundt 100hz, og mye av musikken jeg hører på har godt av litt ekstra der. Jeg har ingen muligheter for å forandre på høytalerplassering, eller å forandre akkustikken på rummet. Det er husets hovedstue så alt er gitt der.

Jeg kunne kjøpt meg høytalere med en ekstra kul i det området, og de jeg hadde før hadde helt klart det (B&W 802 s2 fra 1990). Men alle de såkalte "varme" nye høytalerne jeg har hørt på i det siste har jeg ikke følt er etter min smak på andre områder.

Jeg har faktisk beholdt mine gamle B&W og bruker dem som bakhøytalere, og det var faktisk sånn at jeg foretrakk disse mot begge de settene med høytalere jeg kjøpte nylig på litt dårlige og rocka plater (som eks. wale).

Jeg har prøvd mye forskjellig elektronikk, og ja, det er forskjeller, men disse er ikke spesielt store og ligger ikke på det området som er viktig for meg.

Så kjøpte jeg en Marantz AV8003 som jeg skulle bruke som prosessor i kinoen (det er et kombi kino/stereo oppsett). Jeg har alltid vært en hater av eq, men ville prøve dette i surround. Kjørte dette, la på litt i mitt interesseområde rundt 100hz og plutselig var alt på plass. Jeg kunne lene meg tilbake og nyte musikk (eller spille luftgitar og rocke med). I pure-direkt oppnår jeg noe mere holografi og en litt bedre topp, men dette er minimale forskjeller som jeg virkelig må lytte etter. Jeg tror neppe at den mest fantastiske forforsterker, cd-spiller etc. vil være i nærheten av å kunne gi meg den "forbedring" jeg har åpnådd med å bruke en eq. Dette er selvfølgelig å banne i kirka, men det sier bare at rompåvirkning og personlig smak kan gjøre et annlegg til 20 000,- mye bedre en ett til 200 000,- i den enkelte lytters ører, for mangler avgjørende deler av frekvenslinjen, så spiller det ingen rolle hva du gjør med detaljene.

Og det fantastiske er at å rette på detaljer (noen så små at man ikke engang er enige om at de eksisterer. Les kabler) kan koste hundretusner av kroner, men å kjøpe en god eq/rommkorreksjon koster fra noen hundrelapper og opp.

Selvfølgelig er vel det beste å rette dette med fysiske endringer i lytterommet, men det er ikke mange av oss som har mulighet til å gjøre alvorlige endringer her uten å være i en muligens uønsket permanent singel tilværelse. (unntaket er jo de heldiggriser som har et dedikert lytterom av noen størrelse og som kan la kona ha sin stue i fred.)

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er helt enig UOB. EQ kan gjøre langt mer enn noe elektronikk skifte i mange tilfeller. EQ er ikke stuerent i hifi sammenheng. Det sies seg selv når man kan rette på mange db i avvik med EQ, at det betyr mer enn elektronikk. Utfordringen ligger i å gjøre de rette grepene med EQ, man kan fort gjøre feil.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •