Et lite problem med salg av receiver

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 8 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 147
    Intermediate slimchaddi sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Et lite problem med salg av receiver

Hei!

vet ikke om dette er riktig sted å ta opp dette men siden mange gjør brukthandel her vil jeg gjerne ha synspunktene deres på dette.

Saken er som følger; Jeg solgte min avr 130 på finn.no for ikke så lenge sida. Da jeg kjøpte receiveren var det aldri med en fjernkontroll. Det stod heller ikke i annonsen at fjernkontroll medfølger, og under emailene jeg og kjøper forvekslet så var det aldri noe prat om fjernkontroll heller.

Etter at han mottar pakken så vil han gjerne ha kontrollen tilbake. uten å ha spurt meg under hele handelen at den følger med i det hele tatt.

Nå mener han at jeg har gitt feil opplysninger ved mangler i varen og krever det han la ut for kontrollen porto og frakt tilbake...Ellers så går han til forbrukerrådet?:???: Har han rett til å presse meg til å betale hele summen da han tydeligvis er medskyldig han også?

...........

Intermediate HansMarius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis ikke annet er oppgitt i annonsen, så går kjøper ut i fra at alt utstyr som lå i esken medfølger. Om du mangler utstyr som følger med fra produsenten, det være seg fjernkontroll, kabler eller lignende, OPPGI DET I ANNONSEN!!

Intermediate dj-vega sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    2,008
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøper har også et ansvar for å finne ut hva som følger produktet. Det er en grunn til at jeg har en ganske laang samtale med selgere før jeg gjør en avgjørelse.

-

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dj-vega
    Kjøper har også et ansvar for å finne ut hva som følger produktet. Det er en grunn til at jeg har en ganske laang samtale med selgere før jeg gjør en avgjørelse.

-
    ikkesant? helt enig, jeg forsikrer meg selv 100% om at alt er slik jeg tror det er når jeg får varen, blir litt kleint å bare forvente ting når det er en brukthandel.

Og på en annen side, så vil han ta inn norsk lov i sammenhengen, har det noen virkning da dette er en brukthandel uten kontrakt eller noe skriftlig avtaleform bortsett fra email? jeg kan jo bruke emailene mot han og si at du aldri nevnte fjernkontroll!

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå kan man jo alltids diskutere om det skulle ha fremgått av teksten i annonsen om hva som medfulgte eller ikke, men personlig hadde jeg bedt han om å kontakte forbrukerrådet, og bedt han å kopiere deg inn på dette slik at begge parter får fremlagt sin sak.
    Annet alternativ er å be ham ryke og reise en viss plass, og skaffe seg en universal fjernkontroll mens han er i gang.
    Tredje alternativ er å si at du kan refundere frakten, men ikke gi noe mere enn dette, da begge parter kan lastes for dette.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    181
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At fjernkontollen skal være med sier vell seg selv? Har jeg aldri kommet til å spørre om.. -og har med rette reagert om den ikke hadde gjort det!

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av GWH
    Nå kan man jo alltids diskutere om det skulle ha fremgått av teksten i annonsen om hva som medfulgte eller ikke, men personlig hadde jeg bedt han om å kontakte forbrukerrådet, og bedt han å kopiere deg inn på dette slik at begge parter får fremlagt sin sak.
    Annet alternativ er å be ham ryke og reise en viss plass, og skaffe seg en universal fjernkontroll mens han er i gang.
    Tredje alternativ er å si at du kan refundere frakten, men ikke gi noe mere enn dette, da begge parter kan lastes for dette.
    Det var det jeg påpekte, men så sier han "At du gir mangelfulle opplysninger i annonsen er ene og alene ditt ansvar og ikke noe jeg kan klandres for.", kanskje jeg skal ta kontakt med forbrukerrådet imorgen og spørre dem hva de mener om saken? jeg vil ikke risikere å betale noen saksomkostninger eller noen sånne ting til dem, og han bor i granskauen langt unna meg, vil helst få dette over uten at det går over skoletida! fyren er over 30 og jeg er 18! litt skam må man eie...

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var det i tillegg bilder i annonsen, som viste kun det han fikk, så står du sterkere.
    Høres ut som en kranglefant du har rotet deg borti.
    Saksomkostninger skal du ikke bekymre deg om med de, etter det jeg husker.

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det han krever av meg baserer han på dette, Kjøp fra privatperson (kjøpsloven) - Forbrukerportalen

er det noen smutthul her?

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av GWH
    Var det i tillegg bilder i annonsen, som viste kun det han fikk, så står du sterkere.
    Høres ut som en kranglefant du har rotet deg borti.
    Saksomkostninger skal du ikke bekymre deg om med de, etter det jeg husker.
    skulle gjerne linket annonsen men den er utløpt, men det var et bilde av forsterkeren frempå og bakpå, som du finner på google, det var alt, null bilde av fjernkontroll. handlet på soundgarden fikk aldri med fjernkontroll selv

Intermediate Kekka sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slimchaddi
    Det var det jeg påpekte, men så sier han "At du gir mangelfulle opplysninger i annonsen er ene og alene ditt ansvar og ikke noe jeg kan klandres for.", kanskje jeg skal ta kontakt med forbrukerrådet imorgen og spørre dem hva de mener om saken? jeg vil ikke risikere å betale noen saksomkostninger eller noen sånne ting til dem, og han bor i granskauen langt unna meg, vil helst få dette over uten at det går over skoletida! fyren er over 30 og jeg er 18! litt skam må man eie...

Hva har alder med dette å gjøre? Du har en mangelfull produkt og dermed bør du fortelle om slikt i en annonse. Men han bør også sjekke dette opp før handel... hvilken vei forbruksrådet mener er riktig vet jeg ikke. Men tipper kanskje på at du må betale tilbake denne summen det er snakk om.

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    alder, joda, sånn oppførsel er rett og slett barnslig, han kan pålegges skyld like mye som meg! jeg unnlat jo ikke å opplyse om kontrollmange med VILJE! jeg fikk jo aldri med en kontroll til å begynne med:S, tenkte jo aldri over dette jeg da!!

Intermediate Kekka sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    alder, joda, sånn oppførsel er rett og slett barnslig, han kan pålegges skyld like mye som meg! jeg unnlat jo ikke å opplyse om kontrollmange med VILJE! jeg fikk jo aldri med en kontroll til å begynne med:S, tenkte jo aldri over dette jeg da!!
    Skjønner det. men det skal ba følge med en fjerrkontroll til den recivern. Da forventer kjøper at det følger med om ikke annet er oppgitt i annonsen. Enkelt og greit. Men ring og sjekk imorra så vet du hvor du står iforhold til saken. Vanskligere enn det er det ikke.

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jepp akkurat det jeg skal gjøre, men jeg er sikker på at de fleste her inne som handler brukt hifi forsikrer seg selv om sånne ting før de sier ja til en handel.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    JEg mener du stiller med sterke kort på hånda hvis du har kjøpt ny receiver fra butikk, og det IKKE fulgte med fjernkontroll. Da har du handlet(solgt) i god tro... Min mening.

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jepp akkurat det jeg skal gjøre, men jeg er sikker på at de fleste her inne som handler brukt hifi forsikrer seg selv om sånne ting før de sier ja til en handel.
    De aller fleste som handler her inne forventer at produktene leveres slik det kom fra butikk, om din opprinnelig kom med fjernkontroll og du ikke har opplyst om dette i annonsen tror jeg du stiller med de svakeste kortene.

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kinkig sak. Det spørs egentlig hva som sto i annonsen og hva som det ble utvekslet e-poster om.

Men antageligvis er det slik at en fjernkontrollerbar boks kan forventes å bli levert med fjernkontroll dersom ikke annet fremkommer av annonsen eller korrespondansen. Jeg ville nok ha landet på det hvis jeg skulle bli bedt om å dømme i denne saken.

Det er – som HansMarius er inne på – lurt for en selger å beskrive dette nøye. Lag en sjekkliste: Originalemballasje ja/nei, brukermanual ja/nei, strømkabler ja/nei, separat strømforsyning ja/nei, signalkabler ja/nei, annet originalt tilbehør (antenner, antennekabler, overgangsplugger, reservesikringer, og hva vet jeg) ja/nei, kvittering ja/nei, frakt ja/nei etc. etc.

Lurt for en kjøper å ha samme sjekklisten – for å unngå slike kjedelige saker som denne.

Kjøpsloven sier at en selger har en opplysningsplikt. D.v.s. at en selger uoppfordret plikter å fortelle om produktets tilstand og eventuelle mangler som han kjenner til eller burde ha kjent til. Det er mulig at dette vil bli lagt vekt på dersom saken blir satt på spissen.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B
    Kinkig sak. Det spørs egentlig hva som sto i annonsen og hva som det ble utvekslet e-poster om.

Men antageligvis er det slik at en fjernkontrollerbar boks kan forventes å bli levert med fjernkontroll dersom ikke annet fremkommer av annonsen eller korrespondansen. Jeg ville nok ha landet på det hvis jeg skulle bli bedt om å dømme i denne saken.

Det er – som HansMarius er inne på – lurt for en selger å beskrive dette nøye. Lag en sjekkliste: Originalemballasje ja/nei, brukermanual ja/nei, strømkabler ja/nei, separat strømforsyning ja/nei, signalkabler ja/nei, annet originalt tilbehør (antenner, antennekabler, overgangsplugger, reservesikringer, og hva vet jeg) ja/nei, kvittering ja/nei, frakt ja/nei etc. etc.

Lurt for en kjøper å ha samme sjekklisten – for å unngå slike kjedelige saker som denne.

Kjøpsloven sier at en selger har en opplysningsplikt. D.v.s. at en selger uoppfordret plikter å fortelle om produktets tilstand og eventuelle mangler som han kjenner til eller burde ha kjent til. Det er mulig at dette vil bli lagt vekt på dersom saken blir satt på spissen.

Hmm, jeg ser sammenhengen, da jeg kjøpte fra butikk fulgte det ikke med fjernkontroll, dette er vel det jeg kan stille med, i tilegg til at i både annonsen og emailene vi forveksla ble det ALDRI nevnt noe om fjernkontroll heller... men så bestiller han seg en ny kontroll til 700kr og forventer at jeg skal betale alt det for han, kan han kreve det?

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, jeg ser sammenhengen, da jeg kjøpte fra butikk fulgte det ikke med fjernkontroll, dette er vel det jeg kan stille med, i tilegg til at i både annonsen og emailene vi forveksla ble det ALDRI nevnt noe om fjernkontroll heller... men så bestiller han seg en ny kontroll til 700kr og forventer at jeg skal betale alt det for han, kan han kreve det?
    Vel.... hvis du er sikker på at fjernkontroll er ekstrautstyr når du kjøper en ny boks i butikken - og kan bevise det - står du sterkere, ja. Men hvis du har fått receiveren din litt ekstra billig bare fordi butikken skulle slippe å skaffe deg en fjernkontroll som de egentlig skulle ha levert, stiller saken seg litt annerledes.

PS. Han kan derimot IKKE uten videre bestille en fjernkontroll og kreve at du skal betale for den. Han må først fremme en formell reklamasjon. Deretter må dere bli enige om hvordan den reklamasjonen skal løses - du har visse rettigheter du også - og så får dere ta det derfra. Et prisavslag kan være en løsning - men ensidig selvtekt fra kjøpers side er ikke gangbart.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forbrukerrådet har ingenting med kjøp og salg mellom privatpersoner å gjøre. De jobber med handler mellom bedrifter og privatpersoner.

Forøvrig synes jeg du stiller svakt når du har hatt bilder i annonsen som viser fjernkontrollen. Jeg vil si det er naturlig å forvente at fjernkontrollen til en reciever følger med. Kanskje du kan foreslå å dele beløpet for den nye kontrollen?

Side 1 av 8 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •