Et lite problem med salg av receiver - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 7 av 8 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 147
    Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av hokeyh
    Når det kommer til brukt kjøp, så er det egentlig AKKURAT det annonsen viser, og beskriver du får. Da er du ikke nødt til å sende med annet tilbehør, enn det som egentlig er for salgs.. Ja selvfølgelig regner man med en fjernkontroll når man kjøper en forsterker eller en TV, men EGENTLIG har man ingen rett på det. Det er derfor mange foretrekker butikkjøp fremfor bruktkjøp..

Må si at jeg synes det blir litt drøyt når også mange her angriper han personlig, samma det om han fikk en fjernkontroll ifra starten av eller ikke, om han forteller en historie eller ikke.. De fleste her er vel over 18 år og kan vel klare og holde seg NOENLUNDE saklig?
    Nå ble jo denne receiveren solgt - jeg siterer fra annonsen: "uten original emballasje, men med brukermanualer OSV." (min uthevning).

Jeg er ganske overbevist om at dersom det kommer til juridisk skarpkjøring rundt dette "OSV.", tror jeg at man vil komme til at "OSV." dekker slikt som en kjøper med god grunn kan forvente seg å få ut fra omstendighetene. En ikke altfor gammel fjernkontrollerbar receiver - da følger det naturlig med en fungerende fjernkontroll og en strømkabel - det er et minimum.

Å kjøre dette veldig langt, tror jeg er en tapt sak. Som å kverulere på om reservehjul og jekk er eller ikke er en del av leveransen når man kjøper en bruktbil. Klart det er med.

Selger har bidratt til å rote det litt til med sin håndtering av saken - og det har såmenn også kjøper gjort. Det lukter skylddeling og kostnadsdeling lang vei.

Moderator Edit: Fjernet referanse til moderert tekst.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Intermediate Spiff79 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har ikke jeg hatt tid til å fin-lese hele tråden, men har du tilbydd deg å betale halvparten av de 700,- som han påstår at en ny kostet?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slimchaddi
    hadde jeg møtt han fyren på gata hadde jeg sikkert slått han ned.
    I rest my case!

Intermediate slimchaddi sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ignorant
    Men, egentlig er det ikke så fryktelig interessant om unnlatelsen var overlagt eller ikke. Dette er vel hovedpoenget.

Du står fortsatt på ditt og mener det er kjøpers ansvar å spørre om fjernkontroll medfølger tydeligvis. Med et slik utgangspunkt blir diskusjonen med deg meningsløs. Er det dette du kaller løsningsorientert?
    Som kjøper ville jeg tatt kontakt med mammaen og pappaen din jeg, :grin: men det spørs om det er mer å hente der, med tanke på at eplet ikke faller langt fra stammen.

Det er en grunn til at du har ignorant som brukernavn ja, det forstår jeg nå, kjøper bør være godt fornøyd med at jeg tilbyr han en løsning, kunne egentlig bare gitt **** i problemet og latt han grine som han vil...han hakke rett til å kreve noe så lenge det ikke er oppgitt i annonsen

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Spiff79
    Nå har ikke jeg hatt tid til å fin-lese hele tråden, men har du tilbydd deg å betale halvparten av de 700,- som han påstår at en ny kostet?
    jepp, det var noe av det første jeg gjorde, noe han sa var uaktuelt med en gang

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I rest my case!
    you should....:!:

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det kommer til brukt kjøp, så er det egentlig AKKURAT det annonsen viser, og beskriver du får.
    Det er jo nettopp det det ikke er.

Kjøpsloven sier som sagt: "Selv om tingen er solgt «som den er» eller med liknende alminnelig forbehold, foreligger mangel når [...] selgeren ved kjøpet har forsømt å gi opplysning om vesentlige forhold ved tingen eller dens bruk som han måtte kjenne til og som kjøperen hadde grunn til å rekne med"

Er det et "vesentlig forhold" at fjernkontrollen ikke følger med? Ja.
    Burde selger ha visst at fjernkontrollen manglet? Ja.
    Hadde kjøper grunn til å regne med å få med fjernkontroll? Ja.

Her er det ikke noe å lure på en gang. De eneste spørsmålene er om han må skaffe originalkontroll, eller om det holder med en universalkontroll, og hvor stort et eventuelt prisavslag bør være om han ikke får tak i en fjerris.

Et prisavslag skal i hvert fall ikke overstige hva det vil koste å skaffe ny kontroll, og nå som vi vet at man kan skaffe en fra ebay for 200,-, så har dette blitt det nye taket for hva kjøper kan kreve fra selger.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja selvfølgelig regner man med en fjernkontroll når man kjøper en forsterker eller en TV, men EGENTLIG har man ingen rett på det.
    Her tar du skammelig feil, kjøper har all rett i dette tilfelle i følge rettsvesenet.

Jeg er litt overrasket over enkeltes forvar av denne handlingene, synes nesten AVforum skulle kommet et lite budskap her. Slik jeg ser det nå så er det ikke rart at det skjer en del tvister og det er stadig debatt om svindel.

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trondmm
    Det er jo nettopp det det ikke er.

Kjøpsloven sier som sagt: "Selv om tingen er solgt «som den er» eller med liknende alminnelig forbehold, foreligger mangel når [...] selgeren ved kjøpet har forsømt å gi opplysning om vesentlige forhold ved tingen eller dens bruk som han måtte kjenne til og som kjøperen hadde grunn til å rekne med"

Er det et "vesentlig forhold" at fjernkontrollen ikke følger med? Ja.
    Burde selger ha visst at fjernkontrollen manglet? Ja.
    Hadde kjøper grunn til å regne med å få med fjernkontroll? Ja.

Her er det ikke noe å lure på en gang. De eneste spørsmålene er om han må skaffe originalkontroll, eller om det holder med en universalkontroll, og hvor stort et eventuelt prisavslag bør være om han ikke får tak i en fjerris.

Et prisavslag skal i hvert fall ikke overstige hva det vil koste å skaffe ny kontroll, og nå som vi vet at man kan skaffe en fra ebay for 200,-, så har dette blitt det nye taket for hva kjøper kan kreve fra selger.
    Jeg fikk produktet uten fjernkontroll, og solgte BARE receiveren, ikkeno tillegsutstyr eller noe sånt piss...Fjernkontrollen medfølgte aldri, nå lurer jeg faktisk på om soundgarden solgte meg en demo versjon de hadde pakka inn i original emballasje...wtf lixm, fikk aldri fjernkontroll jeg, og nå må jeg ta ansvar for å skaffe han en fordi han er så dum at han ikke spør før han kjøper! jeg visste ikke en gang at det fulgte med en fjernkontroll...HVORFOR? fordi jeg aldri fikk med en selv,....hvor er logikken i det da?

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om jeg hadde vært trådstarter, hadde jeg straks hevet handelen med kjøper, og refundert pengene.
    For så å selge produktet på nytt, med en ny annonse.

Husk slimchaddi: Det kan jo være at du skal selge noe senere også.

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Her tar du skammelig feil, kjøper har all rett i dette tilfelle i følge rettsvesenet.

Jeg er litt overrasket over enkeltes forvar av denne handlingene, synes nesten AVforum skulle kommet et lite budskap her. Slik jeg ser det nå så er det ikke rart at det skjer en del tvister og det er stadig debatt om svindel.
    hahhaa, skal du gå så langt å sammenligne dette her med svindel så skal du godt vite at jeg ALDRI fikk med en fjernkontroll, hvorfor plikter jeg da å skaffe en for kjøper da? det er jo **** meg ekstra regning på min del uten noen som helst grunn!

Det er som å selge en bruktbil over finn, og den har ikke cd spiller, og så sender du bilen med truck over til nord norge, og så finner kjøper ut at bilen ikke har cd spiller og skal plutselig kreve det fordi han tar det som en selvfølge at bilen har en cd spiller....wtf?

Intermediate Spiff79 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jepp, det var noe av det første jeg gjorde, noe han sa var uaktuelt med en gang
    Bra. Da har du i hvertfall kommet fram med et forslag til løsning. Som mange andre her inne sier så har han ingen rett til å kjøpe en ny uten å avtalt med deg først.
    Men må si jeg skjønner kjøper i denne saken. Skjønner at det er surt for han.

Solgte for mange år siden en gammel BMW til en kar på 17 som skulle ha sin første bil. Etter et par uker ringte han og fortalte meg at han hadde funnet mye rust bak noen matter i bagasjerom, og at dette ville koste han 5K å fikse. Spurte meg fint om jeg var villig til å dekke noe av reperasjonen. Dette var jo selvfølgelig ikke noe jeg viste om, da hadde jeg jo opplyst han om det, og han hadde neppe kommet noe særlig langt med saken, men i barmhjertighetens navn sa jeg at jeg kunne dekke 3K av reperasjonen. Skjønte jo hvor surt det måtte være for stakkaren som brukte alle komf-pengene sine
    Poenget her var at han la saken fram for meg på en ryddig måte med en høflig telefonsamtale (noe din kjøper tydeligvis ikke har gjort om jeg skjønner deg rett), samt dokumenterte med bilder, og jeg satte meg ikke rett på bakbeina og laget mye styr utav dette. Ja, surt å betale de 3K´ene men jeg gikk ut av saken med rak rygg, og kjøper var fornøyd

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Denonbuster
    Om jeg hadde vært trådstarter, hadde jeg straks hevet handelen med kjøper, og refundert pengene.

Husk slimchaddi: Det kan jo være at du skal selge noe senere også.
    Dersom jeg ikke soundgarden har noe, så tror jeg at det er det jeg netopp skal gjøre...orker ikke denne urettferdigheten mer!

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men, egentlig er det ikke så fryktelig interessant om unnlatelsen var overlagt eller ikke. Dette er vel hovedpoenget.
    Vel, hvis unnlatelsen var overlagt, så må selger skaffe ny fjernkontroll, gi tilbake penger eller la kjøper heve kjøpet. Hvis unnlatelsen var ubevisst, så må selger skaffe ny fjernkontroll, gi tilbake penger eller la kjøper heve kjøpet.

På hvilken måte er det da relevant om selger prøvde seg på en frekkis, eller om han gjorde en tabbe?

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Spiff79
    Bra. Da har du i hvertfall kommet fram med et forslag til løsning. Som mange andre her inne sier så har han ingen rett til å kjøpe en ny uten å avtalt med deg først.
    Men må si jeg skjønner kjøper i denne saken. Skjønner at det er surt for han.

Solgte for mange år siden en gammel BMW til en kar på 17 som skulle ha sin første bil. Etter et par uker ringte han og fortalte meg at han hadde funnet mye rust bak noen matter i bagasjerom, og at dette ville koste han 5K å fikse. Spurte meg fint om jeg var villig til å dekke noe av reperasjonen. Dette var jo selvfølgelig ikke noe jeg viste om, da hadde jeg jo opplyst han om det, og han hadde neppe kommet noe særlig langt med saken, men i barmhjertighetens navn sa jeg at jeg kunne dekke 3K av reperasjonen. Skjønte jo hvor surt det måtte være for stakkaren som brukte alle komf-pengene sine
    Poenget her var at han la saken fram for meg på en ryddig måte med en høflig telefonsamtale (noe din kjøper tydeligvis ikke har gjort om jeg skjønner deg rett), samt dokumenterte med bilder, og jeg satte meg ikke rett på bakbeina og laget mye styr utav dette. Ja, surt å betale de 3K´ene men jeg gikk ut av saken med rak rygg, og kjøper var fornøyd
    det betyr jo at du ikke plikter å gi de 3 k ene, det er KJØPER sitt ansvar å forsikre seg om slike ting på forhånd, jeg solgte han receiveren, ikke jævla kontrollen, den var ikke annonsert en gang, hvorfor skal han forvente at den er med? det er så absurd, det er som en liten unge som skal gjøre brukthandel for første gang og så bare forvente at alt følger med! du MÅ som kjøper for å unngå sånne situasjoner forsikre deg om dette, JEG fikk aldri med kontroll, hvorfor skal jeg UNNLATE å opplyse om det? det er så idiotisk som det bare går an!

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    noen som egentlig vet hundre prosent at fjernkontroll medfølger med en avr 130?
    Ifølge Harman Kardons arkiver, Ja, en "6-Device programmable" er standard medfølgende remote.

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom jeg ikke soundgarden har noe, så tror jeg at det er det jeg netopp skal gjøre...orker ikke denne urettferdigheten mer!
    For meg er det egentlig det samme hvem som har rett og ikke.
    Det er noe som heter: "the bigger man"
    Her er det bare å heve kjøpet, og hele denne tråden er ute av verden.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fikk produktet uten fjernkontroll, og solgte BARE receiveren, ikkeno tillegsutstyr eller noe sånt piss...Fjernkontrollen medfølgte aldri, nå lurer jeg faktisk på om soundgarden solgte meg en demo versjon de hadde pakka inn i original emballasje...wtf lixm, fikk aldri fjernkontroll jeg, og nå må jeg ta ansvar for å skaffe han en fordi han er så dum at han ikke spør før han kjøper! jeg visste ikke en gang at det fulgte med en fjernkontroll...HVORFOR? fordi jeg aldri fikk med en selv,....hvor er logikken i det da?
    For det kan ikke tenkes at det var du som var mindre smart som ikke klaget når du kjøpte reciever uten å få fjernkontroll?

Tror ikke du skal bruke ordet logikk alt for mye........

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For det kan ikke tenkes at det var du som var mindre smart som ikke klaget når du kjøpte reciever uten å få fjernkontroll?

Tror ikke du skal bruke ordet logikk alt for mye........
    På den tiden så var ikke fjernkontroll det jeg tenkte på, heller ikke nå, netopp bestilt en avr 355, visste ikke at det var med fjernkontroll, og er heller ikke interessert i den nå heller, den kan like godt gå rett i søpla! i og med at avr 130 var en av de minste og gamleste modellene på den tiden, så er det faktisk ikke å forvente å få med fjernkontroll....

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Denonbuster
    Selger har ikke rett til å heve kjøpet når kjøper har oppfylt pliktene sine (dvs. betalt).

Dessuten vil en heving av kjøpet koste to norgespakker, noe som blir 460,- hvis forsterkeren veier over ti kilo (300,- hvis den veier mindre). I tillegg må han allikevel skaffe fjernkontrollen når han skal selge den på nytt. Da er det bedre å bare skaffe fjernkontrollen med en gang.

Side 7 av 8 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •