Et lite problem med salg av receiver - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 8 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 147
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    208
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Om det skulle vært med fjernkontroll med orginalt, enten du fikk den eller ikke så tror jeg nok du stiller svakt.
    Jeg ville heller aldrig spurt om fjernkontroll. Ville tatt det som en selvfølge.
    Som hvilket som helst annet produkt som er delt opp i flere deler.
    En reciver i mine øyne er ikke komplett uten fjernkontroll.
    Ville vært teit om man skulle spurt om det feks var strømforsyning til xboksen man kjøpte, eller hva som helst som består av flere deler.
    Selv ville jeg sponset kjøper med ny kontroll. Evt. om prisen var så lav at det tilsa at det manglet noe så ville jeg kansje foreslått å delt utgiften.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bad_ip
    Vel, det står i annonsen at du har fått den fra din onkel, uten fjernkontroll.

Men det er vel stor sannsynlighet for at det fulgte med fjernkontroll når han kjøpte denne. Så jeg ville sjekket opp om han kanskje har denne kontrollen liggende i kjelleren e.l.

Litt kinkig situasjon, siden du aldri har hatt fjernkontroll til den. Men sålenge kontrollen er standardutstyr så forventer kjøper at dette er med, så sant annet ikke opplyses.

Derfor har nok kjøper rett i denne saken, og bør kunne få et avslag eller hevet kjøpet.

Du er dog ikke pliktig til å dekke de 700 kr han betaler for en splitter ny kontroll.

Og som andre påpeker er det rart at det ikke har blitt klaget til soundgarden om det ikke fulgte med fjernkontroll. Men tipper som sagt at onkelen din fikk denne med da han kjøpte reciveren.
    Hvor står det i annonsen at den ikke har fjernkontroll?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tofagerl
    Jeg prøver å være veldig rettferdig/generøs i mine egne (svært begrensede) kjøp og salg av bruktutstyr, men jeg syntes det er veldig viktig å vite når man blir utnyttet, og da setter man **** ta meg skoen ned og sier stopp.
    Hmmm... det høres ikke ut som rettferdighet det der. Det jo kjøper som er uten fjernkontroll og som er seg lurt, det er jo ikke kjøper som utnytter selger, det er isåfall motsatt.

Hva vil du gjort hvis du har betalt for en vare som skulle ha fjernkontroll og så viste seg at den ikke fulgte med? Hvem skal ta kostnaden da?

Kjøper kan ikke klandres for selgers dumheter, selv om han burde ha undersøk nøyere.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    238
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Razor
    Hvor står det i annonsen at den ikke har fjernkontroll?
    Ordla med litt dårlig der, har rettet på det.

Slik det går frem i annonsen har han fått den fra sin onkel.

Da antar jeg at han fikk den fra sin onkel uten fjernkontroll, men det trenger ikke bety at soundgarden har levert den uten fjernkontroll.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da kan den snille onkelen betale hvis han har rotet den bort

Newcomer AV-Frexen sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Oslo
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du som selger har rett til å rette opp mangelen. Finn ut hvor mye en fjernkontroll, som er kompatibel med denne forsterkeren, koster og tilby kjøper denne summen. Godtar han ikke dette sender du ham fjernkontrollen som du fant ut passet. Da har du rettet feilen! At han da har gått til anskaffelse av en annen kontroll uten ditt samtykke er hans problem og han kommer ingen vei. Det ville nok jeg gjort selv hvertfall, og etter å ha tenkt seg om vil han nok godta den summen du tilbyr ham.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Frexen
    Du som selger har rett til å rette opp mangelen. Finn ut hvor mye en fjernkontroll, som er kompatibel med denne forsterkeren, koster og tilby kjøper denne summen. Godtar han ikke dette sender du ham fjernkontrollen som du fant ut passet. Da har du rettet feilen! At han da har gått til anskaffelse av en annen kontroll uten ditt samtykke er hans problem og han kommer ingen vei. Det ville nok jeg gjort selv hvertfall, og etter å ha tenkt seg om vil han nok godta den summen du tilbyr ham.
    Men kjøper har jo rett på den originale hvis han ønsker det så lenge han regnet med at det var den som medfølgte og skulle vært med.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men kjøper har jo rett på den originale hvis han ønsker det så lenge han regnet med at det var den som medfølgte og skulle vært med.
    Helt enig, kjøper bør kunne velge en orginalvare som har nøyktig alle funksjoner og ergonomi. Disse billige multifjernkontrollene kan skjelden erstatte en orginal fjernkontroll.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    238
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøper har rett på en orginal fjernkontroll, evt. tilsvarende om en orginal er utenfor rimlighetens grenser(prismessig) for selger.

Men selger har rett til å prøve skaffe dette, enten fra soundgarden/produsent eller å kjøpe en brukt orginal fjernkontroll med ca. samme alder som reciver.

Rimlig tåpelig av kjøper om han har gått til anskaffelse av ny kontroll uten å snakke med selger.

Jeg vil råde selger til å kontakte soundgarden og få tilsendt en ny fjernkontroll enten gratis(om den manglet ved kjøp) eller til en gunstig pris, for så å sende denne til kjøper. Evt. tilby å betale beløpet du må ut med for ny kontroll til kjøper, om han allerede har anskaffet seg ny kontroll.

Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Oslo
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jeg ikke så sikker på. Her er det snakk om brukt vare. At kjøper regner med noe som helst gir ham ingen rett. Tilsvarende vare bør være godt nok i dette tilfelle er min mening. Det kan by på problemer og urimelig store utgifter for selger å måtte skaffe orginal kontroll.

Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Oslo
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dessuten ønsker kjøper ikke en orginal kontroll begrunnet med at han allerede har kjøpt en uorginal kontroll!

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slimchaddi
    Det er absurd, en fjernkontroll kunne jeg skaffet både gratis eller til 300kr som det ble påpekt, så skal han plutselig bestille en til 700kr!...Rettsak er intet veien å gå for meg, jeg går siste halvåret på vgs, hakke tid til det tullet der, og jeg finner meg ikke i å betale 700kr heller!
    Jeg er helt enig i at kjøper har tatt seg til rette her, men for å komme noen vei er det viktig at du i det minste innser at du også har gjort feil her.

Den aktuelle loven her er kjøpsloven (ikke forbrukerkjøpsloven)
    LOV 1988-05-13 nr 27: Lov om kjøp.

Her står det altså:

§ 19. Ting solgt « som den er ». Auksjonssalg.
    1. Selv om tingen er solgt «som den er» eller med liknende alminnelig forbehold, foreligger mangel når
      1. tingen ikke svarer til opplysninger som selgeren har gitt om tingen, dens egenskaper eller bruk og som kan antas å ha innvirket på kjøpet,
      2. selgeren ved kjøpet har forsømt å gi opplysning om vesentlige forhold ved tingen eller dens bruk som han måtte kjenne til og som kjøperen hadde grunn til å rekne med å få, såframt unnlatelsen kan antas å ha innvirket på kjøpet, eller
      3. tingen er i vesentlig dårligere stand enn kjøperen hadde grunn til å rekne med etter kjøpesummens størrelse og forholdene ellers.

Det er punkt 1b som biter deg i ræva. Det er ingen tvil om at du har unnlatt å informere om et vesentlig forhold ved gjenstanden. Kjøper kan dermed med rette hevde at gjenstanden har en mangel.

Så er spørsmålet hva som skal gjøres med dette. Du sier at du kan skaffe fjernkontroll gratis. Hvis det er tilfelle, og den fungerer fullt ut med forsterkeren, så foreslår jeg at du gjør det. Loven sier videre:

§ 36. Selgerens rett til retting eller omlevering (avhjelp).
    1. Selv om kjøperen ikke krever det, kan selgeren for egen kostnad rette mangel eller foreta omlevering, når dette kan skje uten vesentlig ulempe for kjøperen og uten risiko for at kjøperen ikke får dekket sine utlegg av selgeren.
    2. Dersom selgeren spør om kjøperen vil godta retting eller omlevering, eller underretter kjøperen om at han vil rette eller omlevere innen en angitt tid, men kjøperen ikke svarer innen rimelig tid etter at han har fått meldingen, kan selgeren foreta det nødvendige innen den tid som er angitt.
    3. Selgeren kan ikke gjøre gjeldende at han ikke har fått høve til å rette eller omlevere, dersom kjøperen har sørget for å få rettet mangelen og det etter forholdene ville være urimelig å kreve at han ventet på selgerens retting eller omlevering.

§ 37. Prisavslag eller heving etter manglende avhjelp.

1. Dersom retting eller omlevering ikke kommer på tale eller ikke blir foretatt innen rimelig tid etter at kjøperen har klaget over mangelen, kan kjøperen kreve prisavslag eller heve kjøpet etter §§ 38 eller 39. Dette gjelder ikke dersom kjøperen avslår avhjelp som han plikter å motta.
    Du har altså rett til å rette på mangelen selv. Punkt 3 sier for så vidt at kjøperen kan rette mangelen selv (f.eks. ved å kjøpe ny fjernkontroll), hvis det det er urimelig å forvente at han skal vente på at du sender ham en. Dette er ikke et slikt tilfelle. Punkt 1 sier også at det ikke må være til vesentlig ulempe for kjøper at du vil rette på feilen. Det at han har kjøpt en fjernkontroll han ikke lenger vil ha noen nytte av, er ikke en slik ulempe, så det at han har kjøpt en ny fjernkontroll er helt irrelevant i denne saken.

Merk også at paragraf 37 sier at dersom kjøper nekter deg å rette mangelen (sende ham ny fjernkontroll), så kan han ikke kreve prisavslag.

Men, du må også være klar over hva kjøper har krav på

§ 34. Krav på retting og omlevering (avhjelp).

1. Kjøperen kan kreve at selgeren for egen rekning retter mangel dersom dette kan skje uten å volde selgeren urimelig kostnad eller ulempe. Selgeren kan isteden foreta omlevering etter § 36.
    2. Kjøperen kan kreve omlevering når mangelen er vesentlig. Dette gjelder ikke dersom det foreligger hindring eller misforhold som nevnt i § 23. Omlevering kan heller ikke kreves når kjøpet gjelder en ting som foreligger ved kjøpet og har slike egenskaper at den ut fra partenes forutsetninger ikke med rimelighet kan erstattes med en annen.
    3. Oppfyller ikke selgeren sin plikt til å rette eller omlevere, kan kjøperen kreve erstatning for sine forsvarlige utgifter ved å få mangelen rettet.
    Her er punkt 3 verdt å merke seg. Hvis du ikke sender ham en ny fjernkontroll, så kan han kreve erstatning for det det kostet ham å skaffe fjernkontroll selv. Så lenge utgiftene er "forsvarlige", altså. Kan man forsvare 700,- for en fjernkontroll? Det tror jeg faktisk. Sannsynligvis er alt som er billigere enn å skaffe ny originalfjernkontroll en "forsvarlig" utgift. Sist jeg prøvde å kjøpe en originalfjernkontroll fra den norske importøren, fikk jeg bakoversveis da jeg hørte prisen, så jeg blir ikke det minste overrasket om det vil koste over tusenlappen med en originalkontroll. 700,- er nok dermed ikke urimelig mye, sånn sett.

Men, dette gjelder altså kun hvis du nekter å sende ham en fungerende fjernkontroll, og det er alt for tidlig for ham å kjøpe ny kontroller allerede nå.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jeg ikke så sikker på. Her er det snakk om brukt vare. At kjøper regner med noe som helst gir ham ingen rett. Tilsvarende vare bør være godt nok i dette tilfelle er min mening. Det kan by på problemer og urimelig store utgifter for selger å måtte skaffe orginal kontroll.
    Men kjøper skal ikke belastet for at selger ikke gadd å lese i brukermanualen hvor det står at fjernkontroll medfølger. Dette kommer jo også tydelig frem i brukermanualen om hvordan man bruker den medfølgte fjernkontrollen.

Jeg og sikkert at de fleste her inne ikke hadde nøyet seg med en fjernkontroll fra biltema/ clas ohlson.

Nei..dette må nok selger ta på sin egen kappe og ordne opp i.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror du har en dårlig sak. Fjernkontroll er å anse som en betydlig mangel,og skulle skulle derfor vært belyst i annonsen.

I tillegg oppgir du varierende informasjon om forsterken:

Sitat Opprinnelig postet av Annonsen på Finn.no
    Selger min 9 måneder gamle trofaste HK 130. Den ser helt ny ut, har ikke original emballasje, men har bruksanvisninger osv.
    På finn.no opplyser du at forsterken er 9 mnd gammel. Har bruksanvisninger osv? (osv = fjernkontroll mm?)

Sitat Opprinnelig postet av Annonsen på Avtorget
    Må nå med tungt hjerte selge min kjære receiver etter 9 månders bruk. Denne ble kjøpt på soundgarden for 4 år siden for 4500kr nypris. Den har ligget i kjelleren hos onkel, og fikk den til bursdagsgave, har ikke original emballasje eller kvittering, men har bruksanvisninger.
    På Avtorget opplyser du at forsterken er 4 år, men at du har hatt den i 9 mnd. Og at du fikk den i bursdagsgave.

Jeg vet ikke hvorfor jeg ikke fikk kontroll fra soundgarden, da jeg kjøpte receiveren var jeg 15/16 år, nå er jeg 18, og på den tiden hadde jeg ikke bruk for kontroll, heller ikke nå, liker å justere volumet selv, så tenkte ikke stort over det.

Her på forumet skriver du at du selv kjøpte den på Soundgarden da du var 15/16, og nå er du 18 år? Men du har bare hatt den i 9 mnd?
    Hva skal man egentlig tro på her?

Om det er din onkel som har kjøpt forsterken i sin tid bør du undersøke om fjernkontrollen ligger hos han. Neste steg bør være å sjekke med Soundgarden hva en ny fjernkontroll koster. Dersom den viser seg å koste 700 kr ville jeg tilbudt meg å dekke 350 kr. Men kun hvis kjøper kan fremlegge kvittering. Godtar kjøper det bør du være fornøyd.

Intermediate slimchaddi sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bad_ip
    Vel, det står i annonsen at du har fått den fra din onkel. Og her sier du at du kjøpte denne. Så det er litt uklart for meg. Men skal jeg tro annonsen fikk du denne fra din onkel. Og da fikk du den uten fjernkontroll fra ham, og ikke uten fjernkontroll fra soundgarden?

Men det er vel stor sannsynlighet for at det fulgte med fjernkontroll når han kjøpte denne. Så jeg ville sjekket opp om han kanskje har denne kontrollen liggende i kjelleren e.l.

Litt kinkig situasjon, siden du aldri har hatt fjernkontroll til den. Men sålenge kontrollen er standardutstyr så forventer kjøper at dette er med, så sant annet ikke opplyses.

Derfor har nok kjøper rett i denne saken, og bør kunne få et avslag eller hevet kjøpet.

Du er dog ikke pliktig til å dekke de 700 kr han betaler for en splitter ny kontroll.

Og som andre påpeker er det rart at det ikke har blitt klaget til soundgarden om det ikke fulgte med fjernkontroll. Men tipper som sagt at onkelen din fikk denne med da han kjøpte reciveren.
    det var han som kjøpte den, men jeg fikk den fra han, han betalte originalpris, jeg var med på hele greia så jeg husker alt, var aldri noe fjernkontroll i den esken nei

Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Oslo
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min mening er at du tar feil Razor. Men det er jo ett alternativ til da: Heve kjøpet.

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trondmm
    Jeg er helt enig i at kjøper har tatt seg til rette her, men for å komme noen vei er det viktig at du i det minste innser at du også har gjort feil her.

Den aktuelle loven her er kjøpsloven (ikke forbrukerkjøpsloven)
    LOV 1988-05-13 nr 27: Lov om kjøp.

Her står det altså:

[/LIST][/LIST]

Det er punkt 1b som biter deg i ræva. Det er ingen tvil om at du har unnlatt å informere om et vesentlig forhold ved gjenstanden. Kjøper kan dermed med rette hevde at gjenstanden har en mangel.

Så er spørsmålet hva som skal gjøres med dette. Du sier at du kan skaffe fjernkontroll gratis. Hvis det er tilfelle, og den fungerer fullt ut med forsterkeren, så foreslår jeg at du gjør det. Loven sier videre:

Du har altså rett til å rette på mangelen selv. Punkt 3 sier for så vidt at kjøperen kan rette mangelen selv (f.eks. ved å kjøpe ny fjernkontroll), hvis det det er urimelig å forvente at han skal vente på at du sender ham en. Dette er ikke et slikt tilfelle. Punkt 1 sier også at det ikke må være til vesentlig ulempe for kjøper at du vil rette på feilen. Det at han har kjøpt en fjernkontroll han ikke lenger vil ha noen nytte av, er ikke en slik ulempe, så det at han har kjøpt en ny fjernkontroll er helt irrelevant i denne saken.

Merk også at paragraf 37 sier at dersom kjøper nekter deg å rette mangelen (sende ham ny fjernkontroll), så kan han ikke kreve prisavslag.

Men, du må også være klar over hva kjøper har krav på

Her er punkt 3 verdt å merke seg. Hvis du ikke sender ham en ny fjernkontroll, så kan han kreve erstatning for det det kostet ham å skaffe fjernkontroll selv. Så lenge utgiftene er "forsvarlige", altså. Kan man forsvare 700,- for en fjernkontroll? Det tror jeg faktisk. Sannsynligvis er alt som er billigere enn å skaffe ny originalfjernkontroll en "forsvarlig" utgift. Sist jeg prøvde å kjøpe en originalfjernkontroll fra den norske importøren, fikk jeg bakoversveis da jeg hørte prisen, så jeg blir ikke det minste overrasket om det vil koste over tusenlappen med en originalkontroll. 700,- er nok dermed ikke urimelig mye, sånn sett.

Men, dette gjelder altså kun hvis du nekter å sende ham en fungerende fjernkontroll, og det er alt for tidlig for ham å kjøpe ny kontroller allerede nå.
    takk for er utfyllende og godt svar. Jeg har ikke nektet å sende en ny fjernkontroll, jeg har bare sagt at jeg ikke har en, men ikke at jeg ikke kan skaffe en, det ble påpekt at en kontroll for 400kr kan gjøre jobben, og jeg tilbød jo å betale halvparten...

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min mening er at du tar feil Razor. Men det er jo ett alternativ til da: Heve kjøpet.
    Da er du blandt de få som mener det.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    238
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det var han som kjøpte den, men jeg fikk den fra han, han betalte originalpris, jeg var med på hele greia så jeg husker alt, var aldri noe fjernkontroll i den esken nei
    Da bør du prøve å skaffe deg en ny gratis og sende denne til kjøper. Men er langt i fra sikkert at Soundgarden gjør dette, når det er så lenge siden kjøp. Feil og mangler skal opplyses om snarest.

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lipslide
    Tror du har en dårlig sak. Fjernkontroll er å anse som en betydlig mangel,og skulle skulle derfor vært belyst i annonsen.

I tillegg oppgir du varierende informasjon om forsterken:

På finn.no opplyser du at forsterken er 9 mnd gammel. Har bruksanvisninger osv? (osv = fjernkontroll mm?)

På Avtorget opplyser du at forsterken er 4 år, men at du har hatt den i 9 mnd. Og at du fikk den i bursdagsgave.

Hva skal man egentlig tro på her?

Om det er din onkel som har kjøpt forsterken i sin tid bør du undersøke om fjernkontrollen ligger hos han. Neste steg bør være å sjekke med Soundgarden hva en ny fjernkontroll koster. Dersom den viser seg å koste 700 kr ville jeg tilbudt meg å dekke 350 kr. Men kun hvis kjøper kan fremlegge kvittering. Godtar kjøper det bør du være fornøyd.
    Det er noe i det du sier, skulle kanskje bare ha kopiert annonseteksten over da? hadde andre ting i tankene da jeg skrev avforum annonsen. Men samma det, jeg har bruksanvisninger ja, men han vil ikke godta halvparten, han vil at jeg skal betale alt. Det også uten å la meg prøve å skaffe en først, i og med at jeg ikke har kvitteringer fra soundgarden, er det vel lite jeg kan gjøre med det?

Side 3 av 8 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •