Et lite problem med salg av receiver - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 8 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 147
    Intermediate slimchaddi sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B
    Vel.... hvis du er sikker på at fjernkontroll er ekstrautstyr når du kjøper en ny boks i butikken - og kan bevise det - står du sterkere, ja. Men hvis du har fått receiveren din litt ekstra billig bare fordi butikken skulle slippe å skaffe deg en fjernkontroll som de egentlig skulle ha levert, stiller saken seg litt annerledes.

PS. Han kan derimot IKKE uten videre bestille en fjernkontroll og kreve at du skal betale for den. Han må først fremme en formell reklamasjon. Deretter må dere bli enige om hvordan den reklamasjonen skal løses - du har visse rettigheter du også - og så får dere ta det derfra. Et prisavslag kan være en løsning - men ensidig selvtekt fra kjøpers side er ikke gangbart.
    det er det han har gjort, han har bare uten å konfrontere meg bestilt en fjernkontroll han nå i ettertid vil at jeg skal betale alt for... men jeg hakke fått den billigere fordi butikken skulle slippe å gi meg kontroll, fikk den til vanlig pris uten kontroll.

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gratulerer
    Forbrukerrådet har ingenting med kjøp og salg mellom privatpersoner å gjøre. De jobber med handler mellom bedrifter og privatpersoner.

Forøvrig synes jeg du stiller svakt når du har hatt bilder i annonsen som viser fjernkontrollen. Jeg vil si det er naturlig å forvente at fjernkontrollen til en reciever følger med. Kanskje du kan foreslå å dele beløpet for den nye kontrollen?
    jeg har ikke hatt bilder med fjernkontroll på!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den fjotten her kan vel klage til hvem han vil, men han må til en rettskraftig instans for å komme noen vei, og jeg nekter å tro at noen slik instans vil "dømme" mot deg på dette grunnlaget, med mindre det var fjernkontroll på bildet i annonsen.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil si meg enig med de andre her. Det var absolutt en tabbe å ikke oppgi at det ikke følger med fjernkontroll. Alle forsterkere bruker fjernkontroll i dag, og man forventer rett og slett at dette følger med.

På forbrukerportalen du linket til står det bl.a.

Til tross for et vilkår som "solgt som den er", kan kjøperen likevel ha sine rettigheter i behold. Dette gjelder hvis gjenstanden ikke svarer til de opplysninger selgeren har gitt, hvis selgeren har unnlatt å gi opplysninger av betydning eller hvis gjenstanden er i vesentlig dårligere stand enn man kunne vente
    Det at det ikke følger med fjernkontroll, er nok dessverre en slik "opplysning av betydning", etter min mening.

Men! Det betyr ikke at han kan kjøpe seg en dyr fjernkontroll for din regning. Først og fremst har du rett til å rette på mangelen, f.eks. ved å skaffe ham en billigere programmerbar fjernkontroll, som vil funke med forsterkeren.

En Logitech Harmony 525 kan kjøpes for ca. 450,- inkl. frakt, og jeg vil bli overrasket om ikke den kan brukes. Dermed er 450,- taket for det han kan kreve i prisavslag, synes jeg. Personlig mener jeg 300,- burde være nok i dette tilfellet, men du kan jo kanskje tilby deg å betale halvparten av den 700-kroners fjernkontrollen.

Når det gjelder smutthullet du leter etter, så sier kjøpsloven at "Kjøperen kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han kjente eller måtte kjenne til ved kjøpet.". Så dersom du får han til å innrømme at han mistenkte at det ikke fulgte med fjernkontroll, så er du i mål.

Men, vær litt forsiktig med det. Hvis kjøperen lukter at du prøver å lure ham ut på glattisen, så vil han nok ikke være særlig interessert i å la deg slippe billig unna

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tofagerl
    Den fjotten her kan vel klage til hvem han vil, men han må til en rettskraftig instans for å komme noen vei, og jeg nekter å tro at noen slik instans vil "dømme" mot deg på dette grunnlaget, med mindre det var fjernkontroll på bildet i annonsen.
    Huff da, håper ikke jeg kommer i handel med deg noen gang....

Joda, han må gå rettens vei, og jeg har hørt om tilfeller hvor enkelte har kjørt sak for mindre summer enn dette pga prinsipp.

Jeg kan ikke tenke meg annet enn at det er selgers ansvar å opplyse om feil og mangler, og det uansett hva slags grunn det selger har for at fjernekontrollen ikke er fulgte med. Kjøper kan ikke stå til ansvar for selgers handlinger og skal heller ikke settes økonomisk ansvarlig. Når det er sakt så burde kjøper undersøkt varen nøyere før han gikk inn for handel.

Jeg er vel av den oppfatning at selger bør ta ansvar og gjøre opp for seg, men det går an å prøve seg på en deling på 50/50. Begge putter i 350kr hver i en ny fjernkontroll så blir begge fornøyde.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slimchaddi
    jeg har ikke hatt bilder med fjernkontroll på!
    Nei, men det er ganske vanlig å utelate fjernkontrollen på bildene når man legger ut annonse. Man forventer uansett at fjernkontrollen følger med. Personlig tror jeg ikke det ville falt meg inn å spørre etter fjernkontroll hvis jeg hadde kjøpt en forsterker brukt. Fjernkontrollen er en del av produktet, og det er naturlig at den følger med.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å spørre enkelt.
    Du sier du kjøpte den ny av soundgarden og at det ikke følgte med fjernkontroll.
    Var det en mangel på den du kjøpte eller ble alle av denne modellen levert uten fjernkontroll fra produsent?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men jeg hakke fått den billigere fordi butikken skulle slippe å gi meg kontroll, fikk den til vanlig pris uten kontroll.
    Javel? I så fall høres det ut som en mangel fra Soundgarden sin side, og da kan jo du kreve en fjernkontroll fra dem (så sant det ikke har gått to år siden du kjøpte forsterkeren). Hvorfor fikk du ikke fjernkontroll, og hvorfor godtok du det? Fjernkontroll er vel ikke ekstrautstyr på denne modellen?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Huff da, håper ikke jeg kommer i handel med deg noen gang....
    Jeg prøver å være veldig rettferdig/generøs i mine egne (svært begrensede) kjøp og salg av bruktutstyr, men jeg syntes det er veldig viktig å vite når man blir utnyttet, og da setter man **** ta meg skoen ned og sier stopp.

Tar du meg i å pynte på en annonse vil jeg si du har hatt en veldig god dag, og jeg har vært full

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har undersøkt litt. Denne modellen ble levert med fjernkontroll. Hvorfor reagerte du ikke etter at du hadde kjøpt den? Det står somregel i begynnelsen av brukermanualen hva som følger med i esken.

Siden dette er noe som medfølger så mener jeg at kjøper skulle ha rett på å vite at denne manglet. Det er ikke hans feil hvis du "trodde" at det var ekstrautstyr.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm.. ikke lett sak dette.. Skulle det gå så langt som rettens så er utfallet veldig vanskelig å forutse.. Saksomkostninger vil nok være mye høyere enn fjernkontrollen..
    1. kjøper kjøpte fjernkontroll uten selgers samtykke. Dette svekker kjøperen.
    2. brukthandel, burde det være en fjernkontroll være en selvfølge? Dette svekker selger..

Jeg ville kontaktet stedet jeg kjøpte forsterkeren og få det bekreftet at fjernkontroll er ekstra på mail.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Martin Logan
    Hmmm.. ikke lett sak dette.. Skulle det gå så langt som rettens så er utfallet veldig vanskelig å forutse.. Saksomkostninger vil nok være mye høyere enn fjernkontrollen..
    1. kjøper kjøpte fjernkontroll uten selgers samtykke. Dette svekker kjøperen.
    2. brukthandel, burde det være en fjernkontroll være en selvfølge? Dette svekker selger..

Jeg ville kontaktet stedet jeg kjøpte forsterkeren og få det bekreftet at fjernkontroll er ekstra på mail.
    Den er ikke ekstra.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Annonsen er forresten fortsatt synlig

http://avforum.no/avtorget/showprodu.../product/57460

Den ligger også ute på finn.no

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=20097955

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Støtter KJØPER på denne da jeg synes at hvis en ting følger med noe som standard så bør det opplyses som en mangel. Hadde blitt ganske irritert om jeg spurte om alt var med for å så finne ut at den manglet. Er dog uenig i at han bare skal handle en selv og kreve at du dekker alt siden det er slik man vanligvis blir enige om først og tviler på at han kommer noen vei med en sak hvis formålet med saken er å få dekket noe han fant i første og beste butikk uten å kontakte deg...

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Razor
    Den er ikke ekstra.
    Jeg vet ikke hvorfor jeg ikke fikk kontroll fra soundgarden, da jeg kjøpte receiveren var jeg 15/16 år, nå er jeg 18, og på den tiden hadde jeg ikke bruk for kontroll, heller ikke nå, liker å justere volumet selv, så tenkte ikke stort over det. Men jo, han bestilte den uten videre, uten å konfrontere meg for en løsning.

I emailen sa han "jeg ser at fjernkontrollen mangler, fint at du ettersender dette"
    Da jeg sa at jeg ikke har en, så fikk jeg på neste mail " jeg har nå bestilt en ny fjernkontroll, den kom på 700kr".

Og 2 dager etter, altså idag krever han erstatning for hele beløpet. Jeg tilbød han først å betale halvparten, fordi det kan ses på som en glipp fra begge deler, og jeg kunne jo spurt soundgarden om en fjernkontroll, enten brukt eller ny samma **** det!

Det han har gjort er som følger, du selger en pc til en fyr og så mangler strømkabelen. Uten å snakke med deg bestiller han strømkabel til 2500kr, og forlanger at du betaler alt!!!

Det er absurd, en fjernkontroll kunne jeg skaffet både gratis eller til 300kr som det ble påpekt, så skal han plutselig bestille en til 700kr!...Rettsak er intet veien å gå for meg, jeg går siste halvåret på vgs, hakke tid til det tullet der, og jeg finner meg ikke i å betale 700kr heller!

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av glx-rider
    Støtter KJØPER på denne da jeg synes at hvis en ting følger med noe som standard så bør det opplyses som en mangel. Hadde blitt ganske irritert om jeg spurte om alt var med for å så finne ut at den manglet. Er dog uenig i at han bare skal handle en selv og kreve at du dekker alt siden det er slik man vanligvis blir enige om først og tviler på at han kommer noen vei med en sak hvis formålet med saken er å få dekket noe han fant i første og beste butikk uten å kontakte deg...
    er netopp det vet du, han spurte aldri! det var aldri snakk om det, og meg selv, som kjøper fikk aldri med kontroll, ikke lett for meg å tenke at han skal forvente med en kontroll!

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du skal i det minste ha en kopi av kvitering på den nye fjernkontrollen før du leverer fra deg en krone. Han er sikkert rimelig godt kjent med at en fjernkontroll til 400kr hadde gjort jobben.

Ser også at prisen på forsterkeren blir nesten halvert med dette stuntet i fra kjøper.

Mulig du bør spørre noen voksne i familien om hjelp viss du ikke har ryggrad til å takle denne "30 åringen" med atitude.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet ikke hvorfor jeg ikke fikk kontroll fra soundgarden, da jeg kjøpte receiveren var jeg 15/16 år, nå er jeg 18, og på den tiden hadde jeg ikke bruk for kontroll, heller ikke nå, liker å justere volumet selv, så tenkte ikke stort over det. Men jo, han bestilte den uten videre, uten å konfrontere meg for en løsning.

I emailen sa han "jeg ser at fjernkontrollen mangler, fint at du ettersender dette"
    Da jeg sa at jeg ikke har en, så fikk jeg på neste mail " jeg har nå bestilt en ny fjernkontroll, den kom på 700kr".

Og 2 dager etter, altså idag krever han erstatning for hele beløpet. Jeg tilbød han først å betale halvparten, fordi det kan ses på som en glipp fra begge deler, og jeg kunne jo spurt soundgarden om en fjernkontroll, enten brukt eller ny samma **** det!

Det han har gjort er som følger, du selger en pc til en fyr og så mangler strømkabelen. Uten å snakke med deg bestiller han strømkabel til 2500kr, og forlanger at du betaler alt!!!

Det er absurd, en fjernkontroll kunne jeg skaffet både gratis eller til 300kr som det ble påpekt, så skal han plutselig bestille en til 700kr!...Rettsak er intet veien å gå for meg, jeg går siste halvåret på vgs, hakke tid til det tullet der, og jeg finner meg ikke i å betale 700kr heller!
    Enig i at han ikke skulle bestillt ny fjernkontroll før dere hadde kommet til enighet. Men fjernkontroll til produktet må han få eller så bør du heve salget og ta den tilbake.
    En fjernkontroll er en ganske merkant mangel, noe annet hvis rca kabler til 20 kr. manglet.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anonnsen sier at du kjøpte den for 9 måneder siden, og da har du fortsatt alle rettigheter fra soundgarden. Ta kontakt med dem og få tilsendt en fjernkontroll om det er tilfellet at den skal følge med. Send den så til kjøperen din, og problemet fra din side er ute av verden.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    238
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, det står i annonsen at du har fått den fra din onkel. Og her sier du at du kjøpte denne. Så det er litt uklart for meg. Men skal jeg tro annonsen fikk du denne fra din onkel. Og da fikk du den uten fjernkontroll fra ham, og ikke uten fjernkontroll fra soundgarden?

Men det er vel stor sannsynlighet for at det fulgte med fjernkontroll når han kjøpte denne. Så jeg ville sjekket opp om han kanskje har denne kontrollen liggende i kjelleren e.l.

Litt kinkig situasjon, siden du aldri har hatt fjernkontroll til den. Men sålenge kontrollen er standardutstyr så forventer kjøper at dette er med, så sant annet ikke opplyses.

Derfor har nok kjøper rett i denne saken, og bør kunne få et avslag eller hevet kjøpet.

Du er dog ikke pliktig til å dekke de 700 kr han betaler for en splitter ny kontroll.

Og som andre påpeker er det rart at det ikke har blitt klaget til soundgarden om det ikke fulgte med fjernkontroll. Men tipper som sagt at onkelen din fikk denne med da han kjøpte reciveren.

Side 2 av 8 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •