Hjemmekino og musikk i samme anlegg - B&W

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjemmekino og musikk i samme anlegg - B&W

Hei,

Pønsker litt på en fremtidig hjemmekino/hifi. Hvordan er mulighetene for å få et 5.1 system, som likevel fungerer bra for musikklytting?

Jeg liker godt B&W. Tenker kanskje noe som:

Front: B&W CM7.
    Senter: B&W CMC.
    Bak: Usikker. Hva er det mest naturlige valget her? Er B&S DS3 passende?
    Sub: ASW 10CM.

Hvor mye bør jeg legge i forsterker til noe sånt? Noen forslag?

Er også en mulighet å hoppe på den billigere 673/674, med passende justeringer på resten av anlegget.

Ser riktignok ut til at hjemmekino og hifi blir nødt til å være i samme rom. Men - hvordan vil noe sånt fungere til både film og musikk sammen? Hvordan er det å ha både en god dvd/blu ray spiller, i tillegg til CD-spiller koblet opp på samme receiver? Vil det i så fall fungere?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du trenger ikke cd spiller når du har Blu-Ray eller dvd spiller egentlig, du kan ta ut signalet digitalt med hdmi og prosessere det i receiveren.
    Men, du kan jo koble hva du vil på receiveren, det er opp til deg selvfølgelig....

Som alltid får du det bedste resultat om du velger så stor en senter som overhodet muligt, det er uhyggelig mye info til tider i senterkanalen og den lever et tøft liv. Med en liten senter føles systemet ikke "potent" og det går ut over den samlede kvalitet.

Med en god surround receiver får du også god lyd i stereo ja...anbefaler deg ikke å spare her, det er kjernen i anlegget.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ut i fra min egen erfaring må jeg si meg enig med NN ovenfor: CD-spiller er oppskrytt. Min blu-ray (panasonic bd-35) spiller gir minst like god lyd som cd-spilleren min (hk hd970) i samme prisklasse.

Et vanlig og godt råd er å bruke like mye på forsterker som på høytalere. Om man skal bruke like mye på en reciever som på 5 høytalere og en sub vet jeg ikke, men jeg kommer ihvertfall til å ha dette i tankene når jeg skal fornye hos meg selv...

Jeg ville heller gått for stativhøytalere enn gulvhøytalere (f.eks cm5), og heller spedd på med en (eller 2) sub.

Intermediate gpt33 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    1,905
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med dagens receivere har du mange mulighetet for tilkobling av utstyr.
    Så dette er ikke det første du trenger å bekymre deg for.

Kombinere et anlegg til musikk og film trenger ikke være så vanskelig.
    B&W høytalere krever ofte litt effekt for og våkne skikkelig.
    Derfor kan det være lurt og legge inn en effektforsteker til frontene
    i budsjettet.
    Dette er jo avhengig av hvilke fronter du velger.
    Anlegget bør også ha en sub,dette gjør filmtitting mye mer morro.
    Når det gjelder sub så fins det et par merker som spiller bedre en B&W
    sine,men til en litt hyggligere pris

Hvilken receivere har du/planlegger du og kjøpe?

Titt gjerne innom min stuekino tråd:
    http://avforum.no/forum/hvilket-utst...pa-1-test.html
    -Bladelius Idun - Bladelius S250 x 2 -Xindak Dac5 - Audio Physic Scorpio 25 -

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med en integrert forsterker med HT-inngang som kan stå for musikkspillingen og til effekt når det er film på menyen?

I siste Fidelity parres CM9 med Hegel i deres budsjettanlegg. Kombinasjonen roses opp i skyene som en særdeles god match, så dette vil være verdt å sjekke ut. Både H100 og H200 er aktuelle til hhv. 15995 & 22995.
    H200 er et vanlig objekt på bruktmarkedet og kan fås kjøpt til rundt 12000 - 15000 avhengig av alder og tilstand.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kabreivik
    Hei,

Pønsker litt på en fremtidig hjemmekino/hifi. Hvordan er mulighetene for å få et 5.1 system, som likevel fungerer bra for musikklytting?

Jeg liker godt B&W. Tenker kanskje noe som:

Front: B&W CM7.
    Senter: B&W CMC.
    Bak: Usikker. Hva er det mest naturlige valget her? Er B&S DS3 passende?
    Sub: ASW 10CM.

Hvor mye bør jeg legge i forsterker til noe sånt? Noen forslag?

Er også en mulighet å hoppe på den billigere 673/674, med passende justeringer på resten av anlegget.

Ser riktignok ut til at hjemmekino og hifi blir nødt til å være i samme rom. Men - hvordan vil noe sånt fungere til både film og musikk sammen? Hvordan er det å ha både en god dvd/blu ray spiller, i tillegg til CD-spiller koblet opp på samme receiver? Vil det i så fall fungere?

Kjører selv CM7 og CMC og er strålende fornøyd. Bruker 686 som bakhøyttalere og Klipsch RF42 til sidehøytt. Jeg har en yamaha RXV1800 receiver og denne klarer IKKE å drive CM7 bra til musikk. Heller ikke Denon 2800 og 3800 serien klarer dette bra nok for musikk. Anbefaler heller at du kjøper en rimeligere receiver for surround lyden og en egen effektforsterker til CM7. Jeg bruker en Rotel RB-1072 klasse A til disse og det er en annen verden. Er meget fornøyd av hva som kommer ut av CM7 og den forsterkeren til prisen Men som sagt så vurder sterkt å kjør en egen forsterker til CM7. Tror du kommer til å angre om du ikke gjør det.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glemte å nevne at jeg har en SVS PB10. Den integreres lett med dette opsettet.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har foreløpig ingen formening om hvilken receiver jeg har tenkt meg.

Innkjøp er nok uansett et godt stykke fram i tid, er mest planlegging/drømming foreløpig. 8)

Ekstra effektforsterker til frontene virker å være fornuftig ja. Er det problematisk lydmessig hvis receiver og effektforsterker er fra ulik produsent? Er litt usikker hvor kraftige saker jeg trenger til surround-delen? Gitt CM Center, og noe bakhøyttalere som passer, hvor mye kraft trenger jeg egentlig av receiveren? Er det problematisk med en "liten" receiver som forforsterker til en effektforsterker? (Dårlig signalbehandling eller noe?)

Rotel, Hegel etc virker det som mange anbefaler som et godt valg til B&W? RB-1072 Klasse A var jo ikke avskrekkende priset heller.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=kabreivik]Har foreløpig ingen formening om hvilken receiver jeg har tenkt meg. Er litt usikker hvor kraftige saker jeg trenger, spesielt hvis frontene skal drives av sin egen effektforsterker?

Innkjøp er nok uansett et godt stykke fram i tid, er mest planlegging/drømming foreløpig. 8)

Ekstra effektforsterker til frontene kan sikkert vært greit å ha ja. Er det problematisk lydmessig hvis receiver og effektforsterker er fra ulik produsent?
    QUOTE]

Det har ikke jeg kompetanse til å svare deg på men jeg skulle ikke tro det. Sikkert andre som kan fylle ut dette bedre her.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gpt33
    Anlegget bør også ha en sub,dette gjør filmtitting mye mer morro.
    Når det gjelder sub så fins det et par merker som spiller bedre en B&W
    sine,men til en litt hyggligere pris
    Sub skal jeg definitivt ha ja. Har selv stusset på hvorvidt suben i CM serien (ASW-10CM) forsvarer prisen på 11.000 kr, noe jeg egentlig tviler på. Utseendemessig bryr meg jeg lite om hvordan sub'en ser ut, så da er mulighetene mange regner jeg med.

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er normalt ingen problemer med mix'n match forskjellige produsenter i mellom, med unntak av særtilfelle hvor forforsterkeren kan ha problemer med å drive effektforsterkeren, dette er dog som sagt svært sjelden.

Dersom utseende ikke er avgjørende vil du få mer og dypere bass for pengene om du går for en større sub fra SVS el. som er laget uten de begrensninger som medføres av et fokus på det rent estetiske ved utformingen av enheten.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •