Er en god reciver like bra som forforsterker til stereo..

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Newcomer Terrawa sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Er en god reciver like bra som forforsterker til stereo..

Heisann!
    Gikk til innkjøp av en ny reciver før jul. En pioneer SC-LX72. Byttet ut en Marantz SR8500. Effekt trinnet jeg bruker er en parasound NC2250. Tidligere har jeg kjørt kombi mellom surround reciver og ren forsforsterker til effektforsterkeren. Jeg hadde svitsj boks der jeg styrte signalet enten via reciver til TV/film eller via forsterker til musikk.

Nå har jeg testet ut litt i julen, og jeg synes rett og slett ikke at den rene forsforsterkeren (Acurus A-10) låter noe bedre en reciveren til musikk. Det gjorde det riktignok med den gamle reciveren.. Jeg skjønner at utviklingen går videre, og har nå koblet vekk forsterkeren og bruker nå reciveren både til musikk og TV.

Er det noen flere som kan dele sine synspunker rundt mitt innlegg, så kunne det vært spennende å høre hva andre mener:-D

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som du har opplevd er der forskjell på receivere, mer er der vel egentlig ikke i den sak.
    Problemet er mer, at mange tror man med rimelige receivere løser problemet med at sette på en effektforsterker, man glemmer at signalet er innom en til tider elendig forforsterker i surround receiveren.
    De der tviler på receiverens kvaliteter og fortsatt har stereo som 1st prioritet kjøper gjerne en integrert forsterker med prosessorinngang, da kan denne brukes som effektforsterker til fronterne ved film, og ellers fungere som en helt normal integrert forsterker.

Active Motoman sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slenger på ett tilleggspørsmål. Kan man nytte seg av romkorreksjonen til en receiver om man bruker den som forforsterker til stereo?

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, verden går fremover.

Man kan ha romkorreksjon aktivert selvom man kjører stereo ja.

SC-LX71 bør gjøre en fin jobb som forforsterker.

Jeg bruker SC-LX81 uten ekstern effektforsterker til musikk og storfornøyd. Kjørte tidligere Electrocompaniet AW250 og synes ikke lyden står tilbake for denne.
    --
    Thorbjørn

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For noen er en receiver, selv en billig en, like bra som forforsterker til stereo som en ren, dyr stereoforforsterker. Det er ens egne ører det kommer an på.

Så før en legger ekstra penger i dyrere receivere eller dedikerte stereoforsterkere (inkl. integrerte forsterkere med prosessorinngang) bør en starte med det billigste alternativet og selv vurdere om en er fornøyd med kvaliteten på musikkgjengivelsen.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Ja, verden går fremover.

Man kan ha romkorreksjon aktivert selvom man kjører stereo ja.

SC-LX71 bør gjøre en fin jobb som forforsterker.

Jeg bruker SC-LX81 uten ekstern effektforsterker til musikk og storfornøyd. Kjørte tidligere Electrocompaniet AW250 og synes ikke lyden står tilbake for denne.
    Jeg vet.. Det var jeg som kjøpte AW250 din

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant å lese. Jeg tror det både kommer ann på selv receiveren og ikke minst hvor høyt nivå resten av anlegget holder. Jo bedre anegget er, jo viktigere blir de små forandringene. Jeg bruker selv en billig Yamaha receiver som forforsterker. Den gjør en anstendig jobb, men er helt klart en liten flaskehals. Kjører av og til rett fra lydkort til effektrinn og da vokser lydbildet i alle retninger og et slør forsvinner.

Prøvde nylig en NAD surround prosessor til 20k og den skuffet meg stort. Var hakket bedre en Yamahaen på en del området, men alt i alt skuffende både lydmessig og bruksmessig til den prisen.

Tviler på at det er så mange som har prøvd forforsterkere i receivere opp mot stereo forforsterkere. Prosessor inngang er en mulighet, men synes man alltid bør teste selv for å finne ut om det er verdt det.
    Jobber med akustikk og høyttalerutvikling

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Innbiller meg at marginene mellom en god reciver og kall det gjerne en middelmådig forforsterker er mye mindre enn hva det var når surroundreciverne kom på markedet.. Ikke det at jeg vet mye om hva som har skjedd på utviklingsfronten for forforsterkere. En forsforsterker er vel ikke akkurat det som bestykker den mest avanserte elektronikken, så da er det vel marginalt av hva det kan utgjøre av forskjell... eller tar jeg grådig feil?

Newcomer Della sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Sted
    Vigrestad
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisan,

Mulig jeg går litt på siden av egentlig tema her, men, jeg bestemte meg for å gå fra surroundoppsett til ren stereo for en tid tilbake siden. Forandringen fra Yamaha rx-v3900 og primare A30,5 til integrert rørforsterker fra Ayon (Spirit mk1) var så enorm at jeg ble sittende i 10 timer i strekk å spille musikk.

Har liten/ingen peiling på hifi, men kjære gud for en forskjell det var!!

Den Spirit'en fra Ayon har peilet livet mitt inn på en meget kjekk, men DYR, hifi-interesse :-D
    Della
    TV : 50PFL5008T
    Kilder : Pioneer BDP-LX55 - Airport Express - Violectric V800 DAC
    Forsterkeri : Primare SP32 - Primare A30.7 -Ayon Spark mkii - Orpheus II og 2x Orpheus III Mono
    Høytalere : Piega Coax 70,2 - Piega Premium 5 - Piega Premium 3
    Styrt av: Ipad2/Iphone5

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Artig opplevelse, Della. Men i ditt tilfelle har du ikke bare gått til "ren stereo", du har også gått fra transistor til rør, så det kan være vanskelig å vite hva som utgjør den største forskjellen i din lytteopplevelse.

Active Motoman sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nylig fått en Yamaha RX-V765 som jeg kjører som forforsterker mellom min Xindak cd-spiller og Music Angel rørforsterker. Kjører denne bare foreløpig i stright og pure direct for å sammenligne. Har nivåregulert så godt jeg kan med min hørsel, og kan ikke høre noe forskjell i det hele tatt. Tro meg, jeg prøver så godt jeg kan. Veksler direkte mellom to innganger på MAen siden jeg har to analogutganger på cd-spilleren. Så du burde nok gjøre som Hellnoob sier og vurdere selv. I tillegg har jo disse reciverene veldig mye annet snadder å by på kontra en ren forforsterker.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en pensjonert Denon CD-spiller som jeg kobla til min Yamaha 663 for skøy. Optisk og analogt og bytta mellom inngangene for å høre forskjellen på DAC'ene. Og du verden det var forskjell gitt. Yamaha'en var trang og mørk og Denon'en var åpen og lys. Dette var med 663'ens PEQ på i STRAIGHT. Sjekka også det samme med Sqeezebox'en og Yamaha 1800'en til Sickpuppy, men der var forskjellen mindre merkbar. Stemmene var klarere på 1800'en og lyden litt åpnere, men forskjellen var faktisk mindre enn jeg forventet. Jeg er ikke i tvil om at det er forskjell på DAC'er, men å si hvilken som er best må nok hver enkelt ta ansvar for.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Terrawa
    Innbiller meg at marginene mellom en god reciver og kall det gjerne en middelmådig forforsterker er mye mindre enn hva det var når surroundreciverne kom på markedet.. Ikke det at jeg vet mye om hva som har skjedd på utviklingsfronten for forforsterkere. En forsforsterker er vel ikke akkurat det som bestykker den mest avanserte elektronikken, så da er det vel marginalt av hva det kan utgjøre av forskjell... eller tar jeg grådig feil?

Terrawa; Jeg tror nok det er nettopp den avanserte elektronikken som surr.rec. er så proppfulle av, som ramponerer stereoperspektivet og romfølelsen når man spiller musikk i stereo. Det er min erfaring fra Denon 3808 mot Emotiva USP-1 og XPA-2. Og jeg minner om at Denon er i dette tilfellet dyrest.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roytarzan
    Terrawa; Jeg tror nok det er nettopp den avanserte elektronikken som surr.rec. er så proppfulle av, som ramponerer stereoperspektivet og romfølelsen når man spiller musikk i stereo. Det er min erfaring fra Denon 3808 mot Emotiva USP-1 og XPA-2. Og jeg minner om at Denon er i dette tilfellet dyrest.
    Her har jeg hatt rørentusiaster og stereopurister på besøk som synes det smaker highend selvom jeg kjører alt gjennom en surroundreceiver, så det er nok ingen absolutt sannhet at surroundreceiverne "ramponerer" lyden. Høyttalere, rom og oppsett/konfigurasjon har nok langt mer å si enn hvorvidt man har surround- eller stereoforsterker.
    --
    Thorbjørn

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil tro at litt forskjell er det på en billig og en dyr receiver, men om lyden blir godt eller dårlig av det ene eller det andre er ikke sikkert. Annerledes er vel et mer dekkende ord.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg lurer på om det virkelig er så stor forskjell på forforsterkerdelen i receivere. Ingen tvil om at effektdelen blir vesentlig bedre jo høyere man går i pris, men er usikker på om pris vs. ytelse på samme måte henger sammen når det gjelder preampen.
    Jobber med akustikk og høyttalerutvikling

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo lett å få tvangstanker om at lyden er nødt til å være dårlig siden man kjører signalet via en surroundreceiver når man sitter på dette forumet og leser om folk som mener lyden er som "natt og dag" mellom to forskjellige signalkabler.

Det viktigste er vel likevel at man er fornøyd selv, ikke hva alle andre tror og synes?

Virker som om veldig mange plutselig får oppgraderingssyken og vil ha "bedre lyd", og kjøper en eller annen tilfeldig komponent uten mål og mening.

Naturlige spørsmål å stille seg er:
    *Hva er galt med lyden nå?

Klarer man å sette ord på det kan man dernest spørre
    *Hvilken komponent er sannsynligvis årsaken til problemet jeg opplever?

I de aller fleste tilfellene er svaret på det siste spørsmålet A) Rommet eller B) Høyttalerne.
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var ikke meningen å virke så konkluderende. Selvsagt er ingenting absolutt. Jeg slet med trang, uengasjerende lyd. Resultatet var at jeg slutta å spille musikk. Det rare er at jeg trodde jeg hadde bra lyd, så fikk jeg lånt et klasse A sett å prøvd det her hjemme på mine høyttalere som jeg kjente ut og inn. Receivern ble lagt for salg straks...

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener ikke å være konkluderende jeg heller, bare greit å begynne i rett ende.

Hjelper ikke å sette motor med 500hk i bilen hvis man kjører på regummierte helårsdekk.
    --
    Thorbjørn

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,578
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er nok rommet som har mest å si.

Var jo en tråd her inne om det var forskjell på forsterkere i det hele tatt.(i samme rom)

Plasering av ht har også mye og si. Jeg har et gammelt Mark anlegg i kjelleren. det blir flyttet etter hvert som byggeprosessen i kinoen min skrider frem.

Det er da artig å høre forskjellene på plasering, høyde, og faktisk demping i rommet etter hvert som isolasjonen kommer opp på veggen.

Det syke er at med riktig plasering spiller dette alt-i-ett anlegget fantastisk bra.

Vedlegg 60177

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •