Stereoanlegg - 10k

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    238
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Stereoanlegg - 10k

Fatter'n skal endelig kjøpe seg nytt anlegg, 2.0, og da trenger jeg litt help for å hjelpe han.

Han har satt øvre grense til 10 000, men mulig dette kan strekkes noe.

Det skal være stativ/bokhyllehøytalere, stereoforsterker(med optisk inn), USB-lydkort og en minipc som avspiller.

Minipc pga at han har forelsket seg i Spotify og bruker nesten ikke cder lengre. Og cdspilleren han har fungerer også fortsatt, så den trenger ikke erstattes. Vil da bruke et USB-lydkort fra pc til forsterker. Evt. kanskje noen trådløs usb overføring?

Om høytalerene skal stå i hylle/inntil vegg eller på stativ er enda usikkert. Jeg prøver å overtale han til å kjøpe stativ for å få bedre lyd.

Musikksmaken ver vel ganske variert, men han liker godt Bjørn Eidsvåg, Vamp, Norah Jones, Melody Gardot osv.

Tips?

Jeg mener selv at kanskje XTZ kunne vært noen.

F.eks XTZ Class A100 D3 og 93 WMT, Terratec Aureon Dual USB og en minipc(har ikke peiling på disse, så her trenger jeg virkelig hjelp).

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,669
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bad_ip
    Fatter skal endelig kjøpe seg nytt anlegg, 2.0, og trenger litt råd/hjelp.

Han har satt øvre grense til 10 000, men mulig dette kan strekkes noe.

Det skal være stativ/bokhyllehøytalere, stereoforsterker(med optisk inn), USB-lydkort og en minipc som avspiller.

Minipc pga at han har forelsket seg i Spotify og bruker nesten ikke cder lengre. Og cdspilleren han har fungerer også fortsatt, så den trenger ikke erstattes. Vil da bruke et USB-lydkort fra pc til forsterker. Evt. kanskje noen trådløs usb overføring?

Om høytalerene skal stå i hylle/inntil vegg eller på stativ er enda usikkert. Jeg prøver å overtale han til å kjøpe stativ for å få bedre lyd.

Musikksmaken ver vel ganske variert, men han liker godt Bjørn Eidsvåg, Vamp, Norah Jones, Melody Gardot osv.

Tips?

Jeg mener selv at kanskje XTZ kunne vært noen.

F.eks XTZ Class A100 D3 og 93 WMT, Terratec Aureon Dual USB og en minipc(har ikke peiling på disse, så her trenger jeg virkelig hjelp).
    Når det gjelder forsterker,så tror jeg hvertfall den XTZ'n du selv henviser til er noe av det bedre i den prisklassen - og det er hvertfall en veldig anvendelig sak,med mange digitale innganger,noe som svært få stereoforsterkere har idag! I tillegg har den jo sub utg. hvis det skulle bli aktuelt en dag!
    Hadde valgt en sånn selv,hvis jeg skulle hatt en stereoforsterker nå idag!
    Men for all del - det er sikkert mange andre gode kandidater også!

Når det gjelder høytalere er det et utall å velge i - XTZ som du selv nevner er jo veldig bra til prisen,og veldig populære her på forumet!
    Mener også du bør sjekke ut Monitor Audio - ( Br 1og2/RX 1og2), veldig gode høytalere til fornuftige priser som får mye skryt jevnt over!
    I tillegg er det en fryd å handle med Hifihuset
    HI-FI Huset AS - Vis Produkter >> - Monitor Audio

Lykke til
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    238
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan
    Når det gjelder forsterker,så tror jeg hvertfall den XTZ'n du selv henviser til er noe av det bedre i den prisklassen - og det er hvertfall en veldig anvendelig sak,med mange digitale innganger,noe som svært få stereoforsterkere har idag! I tillegg har den jo sub utg. hvis det skulle bli aktuelt en dag!
    Hadde valgt en sånn selv,hvis jeg skulle hatt en stereoforsterker nå idag!
    Men for all del - det er sikkert mange andre gode kandidater også!

Når det gjelder høytalere er det et utall å velge i - XTZ som du selv nevner er jo veldig bra til prisen,og veldig populære her på forumet!
    Mener også du bør sjekke ut Monitor Audio - ( Br 1og2/RX 1og2), veldig gode høytalere til fornuftige priser som får mye skryt jevnt over!
    I tillegg er det en fryd å handle med Hifihuset
    HI-FI Huset AS - Vis Produkter >> - Monitor Audio

Lykke til
    Jeg føler meg rimlig sikker på forsterkeren ja, spesielt etter gode tester/omtaler og med de gode spesifikasjonene.

Jeg ser da etter høytalere i 2-4000 kr klassen. Monitor Audio er absolutt intressant, synd den nye RX serien ligger litt høyt priset, dog hifihuset gir nok litt rabatter om en spør fint. Noen som har prøvd MA sammen med XTZ forsterkeren?

Men er fortsatt interessert i andre forslag?

Vurderer å droppe minipc for nå, og heller be han bruke en av de bærbare pcene i huset, selv om dem ikke er så små og hendige. Får vertfall bedre lyd når en har 2k mer til høytalere.

Edit: Ser jo nå at om jeg bestiller XTZ Class A100 D3 fra Fyndörsen så kommer den på ganske beint 5000 inkl. frakt. Så da er en jo faktisk innenfor budsjettet med RX1, om en får gratis frakt derfra. Vurderer denne komboen sterkt.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dynaudio bør vel lyttes til i denne sammenheng. DM 2/7 koster riktignok 6000kr, men...

Siden XTZ-forsterkeren har optisk inn så trenger faderen din bare en optisk kabel mellom PC og sterker. Enkelte bærbare har optisk i samme kontakt som hodetelefon ogtrenger en spesiell kabel.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    238
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Dynaudio bør vel lyttes til i denne sammenheng. DM 2/7 koster riktignok 6000kr, men...

Siden XTZ-forsterkeren har optisk inn så trenger faderen din bare en optisk kabel mellom PC og sterker. Enkelte bærbare har optisk i samme kontakt som hodetelefon ogtrenger en spesiell kabel.
    10 000 skal holdes, så DM 2/7 er utelukket.

Bare gamle bærbare her i huset. Så blir nok et Terratec Aureon Dual USB kort(koster 200,-) og optisk til forsterker. Har selv det samme USB-lydkortet, og dette fungerer utmerket. XTZ forsterkeren har også en svært god dac, så slipper også det ved bruk av optisk.

Noen som har gode tips til bokhøytalere, muligens med bassport fremme? Mor har nok dessverre endel å si om finish og plassering

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så den mulige strekken av 10.000kr er altså umulig...

SVS SBS-01 synes jeg er veldig bra til prisen. De får du for 1500kr, nedsatt fra 2000kr, hos Lsound. De kan henges rett på veggen i keyhole eller stå hvor han vil. De er av trykkammerkonstruksjon. De fyller kanskje ikke sjefens estetiske krav, men de spiller meget bra til prisen. Jeg hadde de selv en stund før de havnet bak som surround back.

Andre:
    Elkjøp - Mirage bokhylle-høyttalere
    Elkjøp - KEF høyttalere
    XTZ 93 WMT XTZ High End | Surround.no - Høyttaler spesialisten

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    238
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Så den mulige strekken av 10.000kr er altså umulig...

SVS SBS-01 synes jeg er veldig bra til prisen. De får du for 1500kr, nedsatt fra 2000kr, hos Lsound. De kan henges rett på veggen i keyhole eller stå hvor han vil. De er av trykkammerkonstruksjon. De fyller kanskje ikke sjefens estetiske krav, men de spiller meget bra til prisen. Jeg hadde de selv en stund før de havnet bak som surround back.

Andre:
    Elkjøp - Mirage bokhylle-høyttalere
    Elkjøp - KEF høyttalere
    XTZ 93 WMT XTZ High End | Surround.no - Høyttaler spesialisten
    Den strekken viste seg å ikke la seg gjøre

SBS-01 fyller nok ikke de estetiske kravene nei, og dette er vel mer en filmhøytaler?

XTZ 93 WMT og MA RX1 er nok favorittene, selv om disse ikke spiller på sitt beste inntil veggen.

Kef skal jeg lese litt mere om, og kan være aktuelt.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes SBS'ene spiller pent på musikk, men så lenge de ikke direkte pynter opp enhver stue så hjelper det nok lite.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •