"Klikk-plugger" rett inn i forsterkeren, i stedet for å skru - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 46
    Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av unified86
    Kjøpte noen dyre supra bananplugger for en tid tilbake(100kr pr stk) de holdt ikke lenger enn et år.
    Har nå innsett at bananplugger er forbruksvare, og da er det like greit å kjøpe et lass til 1 dollar pr stk. Da er det bare å skifte når de blir slitt.
    Det er forsåvidt greit nok, men det endrer ikke det "faktum" at det blir mer bend på terminalene.

Intermediate Chrisonfire sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    742
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpte noen dyre supra bananplugger for en tid tilbake(100kr pr stk) de holdt ikke lenger enn et år.
    Har nå innsett at bananplugger er forbruksvare, og da er det like greit å kjøpe et lass til 1 dollar pr stk. Da er det bare å skifte når de blir slitt.
    Hva bruker du bananpluggene til du da?:P

Intermediate dc1515sandnes sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av crimar
    Fjærer?

De jeg har vært borte i, er det et par skruer som man fester ledningen med.
    fjæra jeg mente var den rundt tuppen som stikkes inn i forsterkeren...

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De bananpluggene som linkes til her i tråden, er igrunn veldig små (mindre enn de man får kjøpt i butikken - og mindre enn man får inntrykk av)

Men, de føles nå solid ut

30 plugger er da akkurat yppelig
    20 til 5HT oppsett og 28 til 7HT oppsett ^^, Så har man 2 ekstra

3 ukers leveringstid til langt nord i juletia.
    Så bor man sørpå, har man de nok iløpet av 2 uker

Intermediate unified86 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    1,678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Det er forsåvidt greit nok, men det endrer ikke det "faktum" at det blir mer bend på terminalene.
    Du har rett i det, supraene var vinklet ned, det er ikke disse. Så da antar jeg at disse ryker enda fortere.

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    1,678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Chrisonfire
    Hva bruker du bananpluggene til du da?:P
    You don't wanna know :P

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Blir det ikke mye press på pluggene/terminalerne når kabelen festes bakfra? På mine plugger så stikkes kabelen inn fra siden og det ser jeg for meg at røyner mindre på.
    Av denne grunn kjøpte jeg disse Innbiller meg at presset på pluggen og terminalene blir mindre når kabelen festes fra siden. Jeg har bare en liten bekymring, og det er at kontaktflaten mellom terminalen og pluggen blir liten siden de fjærene ser små ut :-?

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om jeg skal si noe om disse, (Godt Nytt År forresten!), så er (ofte) innstikket / dybden i terminalene (både i høyttaler- og receiver-sammenheng), relativt begrenset. Dermed vil "vorten" i enden av pluggene begrense kontaktflaten, ved at pluggen ikke kan stikkes langt nok inn i terminalene.
    Uten å påstå at dette er negativt!
    Meen, det finnes jo andre løsninger, mht bananplugger. ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://i49.tinypic.com/qoyoeb.jpg

Bare får å illustrere hvor stor bananpluggene er
    Igrunn ganske små. Og 99% sikkert falske kopier, men det fungerer nå ^^,
    Og for 20 dollar er det ikke ille.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Om jeg skal si noe om disse, (Godt Nytt År forresten!), så er (ofte) innstikket / dybden i terminalene (både i høyttaler- og receiver-sammenheng), relativt begrenset. Dermed vil "vorten" i enden av pluggene begrense kontaktflaten, ved at pluggen ikke kan stikkes langt nok inn i terminalene.
    Uten å påstå at dette er negativt!
    Godt nytt år ja! Det er denne vorten jeg også tenker litt på, det blir jo tross alt ikke mange (om de i det hele tatt kan telles i heltall) mm2 mellom plugg og terminal...

Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Meen, det finnes jo andre løsninger, mht bananplugger. ;-)
    Og de koster, har jeg hørt fra sikre kilder

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate Chrisonfire sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    742
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    You don't wanna know :P
    lol!

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    1,678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser solide ut de Nakamichi. Bestile litt for fort her nå ja, skulle kjøpe to pakker(typen 30stk for 19,90$ inkl. frakt), kjøpte de et klikk, så måtte kommentere at de må sendes separat for å slippe toll, men typisk at de sendes samlet slik at jeg må ut med moms og fortollingsgebyr...
    Vel, billig er det jo uansett da.

Man må huske å holde seg under 200kr
    Det ble ingen moms på bananpluggene, heldigvis.

Har skrudd dem på høyttalerkablene nå.
    Mine tanker:
    De virker meget solide.
    God kvalitet tør jeg påstå.
    Får strammet skruene skikkelig bra så kablene sitter godt.
    Pluggene sitter stramt og godt inne i høyttaler og receiver, man må liksom ha teknikken for å få dem ut igjen.

Lyden hører jeg ingen forskjell på, men det er jo mer praktiskt uansett.8)

Så, billige Nakamichi bananplugger på Ebay kan jeg anbefale.

Edit: Det var disse jeg kjøpte. Happy bidding!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan jo også rapportere litt nå som de er kommet og tatt i bruk.

For detførste viste det seg at kabelen går ut fra enden, så det jeg trodde var kabelåpning på siden viste seg å være skruen for å feste kabelen. Greit nok, ingen krise.

God plass til 4 mm2 kabel, virker solid og kabelen sitter godt. Men det jeg vil utsette på de er den "vorten" som liksom skal stramme slik at de sitter fast inni terminalen. Den er stram og sitter bra men den er konstruert som en ring som snurrer uten særlig friksjon rundt selve "bananen". Jeg får litt mistanke om at det er svært liten kontaktflate mellom det som utgjør selve pluggen og denne fjær-vorten. Om det har noe å si for lyden har jeg ikke kunnet avdekke...

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    862
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har brukt slike plugger i over 1 år nå og jeg har en liten pode som røsker og river i disse ved minste anledning og det har enda ikke skjedd noe med de.Han har heller ikke klart og rive de ut av terminalene enda heller så de sitter også godt.+ at jeg har solgt haugevis av disse og ingen har klaget på dem.
    Så til den prisen er det bare og kjøpe

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Jeg kan jo også rapportere litt nå som de er kommet og tatt i bruk.
    Men det jeg vil utsette på de er den "vorten" som liksom skal stramme slik at de sitter fast inni terminalen. Den er stram og sitter bra men den er konstruert som en ring som snurrer uten særlig friksjon rundt selve "bananen". Jeg får litt mistanke om at det er svært liten kontaktflate mellom det som utgjør selve pluggen og denne fjær-vorten. Om det har noe å si for lyden har jeg ikke kunnet avdekke...
    Nei, der er vi i og for seg inne på den "evige" debatten omkring temaet?
    Personlig stiller jeg meg skeptisk til nettopp en slik løsning, av følgende årsaker:
    - Konstruksjonen vil aldri kunne gi en 100% forbindelse mellom delene, "elektroteknisk sett". Samtidig fremstår den faktiske kontaktflaten mellom delene som ganske beskjeden.
    - "Vorten" i enden av pluggen vil i endel høyttalerterminaler begrense innstikket i disse, og derved redusere kontaktflaten mellom plugg og terminal.

Samtidig er det også verdt å tenke på at en slik løsning tilfører "unødvendige" koblingspunkt på veien fra forsterker til høyttaler, og i praksis ender man opp med i alt åtte punkter som signalet skal passere!
    Terminal til ring - ring til plugg - forskruing av plugg til kabelterminering - terminering til kabel x 2. = 8.
    Alternativet er jo å skru høyttalerkabelen direkte i terminalene. Da ender man opp med kun to koblingspunkter i signalveien, mellom forsterker og høyttaler. ;-)

Min skepsis til "bananløsningen" bør av disse grunner, være ganske åpenbar.....
    Men som du sier: Om det har noe å si for lyden, er det vanskelig å avdekke.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    541
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bedre sent enn aldri..

Jeg kommer nå med tilbakemeldinger ang. pluggene jeg kjøpte.

Da har jeg fått montert pluggene, alt gikk veldig greit, bortsett fra at jeg måtte klø meg litt i hodet for å få fjernet "plomberingene" på receiveren. Anbefales absolutt. Jeg kan ikke si noe om hvordan kvaliteten er, men selve pluggene virket gode, ingen problemer med montering el.

De som sier det blir dårligere lyd med slike plugger, kanskje, kanskje ikke. Faktum når jeg har slike plugger er at jeg unngår den knotete monteringen bak receiveren, derfor slipper jeg at ledningene får dårlig kontakt etterhvert. Sånn sett har jeg bedre lyd nå, før måtte jeg pirke litt på ledningene fordi det ble dårlig kontakt etterhvert. Nå vil de forhåpentligvis ha god kontakt hele tiden, og best av alt, jeg monterer de bare en gang, nå er det plugg and play heretter

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo mer effekt som går igjennom de jo lettere er det å høre en forskjell.

Til mindre forsterkere (100watt pr kanal f.eks) skal det nok godt la seg gjøre å spore noe spesiellt med svakheter i en bananplugg så sant den er av tåelig kvalitet.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte jeg skulle komme med en liten advarsel. Jeg har oppdaget at de pluggene jeg kjøpte på eBay kan begynne å "skrangle".

-2010-04-06-09-57-52-png

Grunnen er at den fjærbelastede ringen som strammer mot høyttalerterminalen sitter for løst rundt stiften som liksom utgjør selve pluggen. Så når jeg drar på litt volum blir det nok vibrasjoner til at det "synger" i bananpluggen. Dette har jeg bekreftet fysisk ved at det slutter å synge i pluggen når jeg legger fingeren på den. Rent teoretisk kan vel dette også medføre "mikrovakkel" i kontakten mellom stiften og den fjærbelastede ringen.

Det er for øvrig samme plugg de selver på surround.no i 4-pakning til 199,-

Intermediate Halvor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Tenkte jeg skulle komme med en liten advarsel. Jeg har oppdaget at de pluggene jeg kjøpte på eBay kan begynne å "skrangle".

-2010-04-06-09-57-52-png

Grunnen er at den fjærbelastede ringen som strammer mot høyttalerterminalen sitter for løst rundt stiften som liksom utgjør selve pluggen. Så når jeg drar på litt volum blir det nok vibrasjoner til at det "synger" i bananpluggen. Dette har jeg bekreftet fysisk ved at det slutter å synge i pluggen når jeg legger fingeren på den. Rent teoretisk kan vel dette også medføre "mikrovakkel" i kontakten mellom stiften og den fjærbelastede ringen.

Det er for øvrig samme plugg de selver på surround.no i 4-pakning til 199,-
    Jeg liker ikke disse pluggene så godt, synes ikke fjærpatenten er god, i tillegg
    kan det være upraktisk at "huset" (det du tar i) er uisolert, har kortsluttet en
    stor forsterker med slike plugger, det ble dyrt. Noen dro/snublet i høyttaler
    ledning, ene pluggen bøyde seg og kortsluttet mot den andre ved høyttalerterminal.
    Jeg bruker bananplugger, men kun disse:

Deltron 580-0500 rød og 580-0100 svart

580-0100 - Deltron - 5800100 - datasheet

Disse ser kanskje ikke så "fansy" ut, men de har isolert "hus", lodding (som jeg liker best)
    og etter min mening en mye smartere fjærpatent.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •